| Naam |
Bericht |
Frederick E. Terman
|
quote:
Dan belast je de 110V uitgang toch niet voldoende?
@Pietdepiet: quote: Als de regelaars helemaal dicht staan, voorspelt het Alziend Oog een ruis aan de uitgang van iets in de orde van een kwart of halve millivolt.
Heb je er soms een versterker achter staan die je flink opendraait? Dat leer je wel af als je wat ontvangt.
|
Pietdepiet
|
Dat had ik al gelezen. Dat betekent dus dat ik altijd een ruis zal hebben. Ik hoop dat ik dan de zenders hoor. Eerst maar eens die BF245A's erin zetten. Beetje druk gehad met school de laatste tijd...
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
fred101
Golden Member
|
Zendamateurs noemen dat QRM. Er zijn locaties waar je op 80m S9 storing hebt en er zijn lokaties waar het bijna stil is. Als er een amateur een signaal bij jou neer zet van S3 en je QRM is S9 dan hoor je hem bijna niet. Is de QRM bij jou S1 dan hoor je hem dus erg goed. Je ontvanger kan nog zo goed zijn en hij al zou hij in het ideale geval zelfs geen eigen-ruis produceren dan nog ontvang je de storing van de plasma-tv's, halogeentrafo's, medion-computers, verwarmingsketels, dimmers enz.
Alle zooi van een hele wijk (bij veel apparatuur staat CE voor chinese export) wordt op de nul leiding van het net gedumpt. Dat komt dus bij jou via je voeding maar ook je antenne vangt de signalen van die mega-antenne, die de nul lijn is, op. Wil je het optimaal doen dan moet je een schone HF aarde maken en al je apparaten via die eigen aarde voeden. Dat hoeft niet altijd want de randaarde zit onder je eigen huis maar de verbruikers in je eigen huis vervuilen dus ook en die randaardes en Nul lijn zitten meestal doorgelust. Het beste is een aparte groep voor de hobbykamer met ook nog overspanningsbeveiligingen. Ik heb het geluk dat mijn hobbykamer in het nieuwe deel van het huis zit. Ik heb dus een aparte groep waar alleen onze slaapkamer en mijn hobbykamer op zitten.
Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
rbeckers
|
Fred,
je hebt de laatste tijd wel (terecht) veel interesse in overspanningsbeveiligingen.
Storing komt overal vandaan, zo ongeveer alles tussen een dimmer en de reststraling van de big bang. Afhankelijk van welke banden/frekwenties je gebruikt heb je meer of minder last van storing. Goede apparatuur, veel kennis en wat moeite, kunnen het storingsniveau in veel gevallen acceptabel maken. Voor ruis kun je een vergelijkbaar verhaal opzetten. Aan ruis kun je trouwens veel rekenen.
|
Pietdepiet
|
Oké, ik snap het. Maar dit ding produceert zelf ruis...
Wat ik me ook nog afvroeg is het volgende:
Als ik mijn FM-bug neem, en die naast mijn radio van frequentie verander, dan hoor ik rond het punt waar hij 'plopt' dat de radio van zender veranderd. Als ik mijn radio dus op ruis zet, en dan aan de trimmer van de bug ga draaien, kan ik wel 3-4 zenders zuiver op mijn radio krijgen.
Hoe kan dit??
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
fred101
Golden Member
|
Je hebt op je antenne signaal (en dat is van DC tot aan het licht) Je ontvanger filtert daar uit wat hij wil.
Nu ga jij een sterk signaal aanbieden wat door de niet goede HF dichtheid van je radio (ik neem aan commercieel en niet je DC) bij de mixer komt en zich gaat mengen met antenne signalen of middenfrequent .
Je zendertje werkt als een soort externe VFO
Denk ik tenminste maar de experts zullen ongetwijfeld de juiste verklaring hebben.
Fred [Bericht gewijzigd door fred101 op 26 augustus 2008 19:04:55]
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
Pietdepiet
|
Inderdaad een of andere sony CD-Tape-Radio combinatie.
Wordt in de meeste commerciële niet digtale radio's eigenlijk een DC ontvanger gebruikt? Of wat komt het meeste voor?
|
fred101
Golden Member
|
Super-het komt het meeste voor. Zodra je meerdere banden krijgt is dat het makkelijkst. Daarnaast is het qua bediening eenvoudig ook voor mensen zonder radio-hobby.
Fred
|
Frederick E. Terman
|
quote:
Wat je dan hoort is niet (alleen) de bug, maar een mengproduct van de bug en een omroepzender. Simpel voorbeeld:
Stel je radio staat op 100.8 MHz. Een omroeper zit op 102.1 MHz. Als je nu je bug op 103.4 draait, kun je het signaal van 102.1 op 100.8 horen. Op 104.7 zou je die omroeper op datzelfde moment ook horen.
Probeer maar eens uit te vissen welke getallenrelatie hier een rol speelt.
Met de bug op nog andere frequenties kunnen andere omroepers naar het "lege plekje" worden omgezet, zoals je gemerkt hebt. Het gaat alleen met sterke zenders.
|
Pietdepiet
|
Aah, op die manier. De getallenrelatie lijkt mij simpel... Als je het verschil tussen de twee zender (1.3MHz) aftrekt van de frequentie van de omroepband, krijg je de plek waar hij komt te staan.
Dat zag ik zo, de reden waarom dat zo is, is iets wat me niet duidelijk is...
|
Frederick E. Terman
|
Wel, dit is nu "intermodulatie", het moduleren van twee signalen onderling.
Zoals je inmiddels weet, is moduleren (of mixen) het maken van frequenties die de som of het verschil zijn van twee (of meer!) andere. Maar dat gebeurt ook met de harmonischen! Maar (gelukkig) alleen als het signaal hard genoeg is om die harmonischen in de ingangstrap van je radio op te wekken.
Eén product kan bijvoorbeeld worden: 2x 102.1 - 103.4 = 100.8 MHz. Maar ook: 2x 103.4 - 102.1 = 104.7.
Steeds als je tweemaal de één min de ander doet, kom je met je mengproduct weer in dezelfde band uit.
Deze intermodulatie heet: derde orde intermodulatie, ofwel IM3. Simpele ontvangers hebben een "slecht IM3 gedrag"; dure ontvangers doen het nauwelijks. Er bestaat ook een getal voor.
|
rbeckers
|
Een plaatje zegt mischien meer:
http://users.tpg.com.au/users/ldbutler/Intermodulation.htm
Intermodulatie kan een vervelend probleem zijn in ontvangers of versterkers.
|
Frederick E. Terman
|
Een deel van mijn werk is, gegeven een nieuw in gebruik te nemen frequentie, terug te rekenen welke zenders daar samen op zouden kunnen storen. Met zo'n vijftig zenders in dienst is dat best leuk werk.
|
Pietdepiet
|
Hee, ik snap het. Dus in principe krijg je dan heel veel eindproducten, maar aan het plaatje te zien, zijn de eindproducten van de 13de orde niet heel sterk meer...
Morgen is het weer Bom'm Berend. Voor de niet groningers: Het Gronings ontzet dus. Alhoewel ik de indruk heb dat jullie dat vast wel weten. Het gaat er in ieder geval om, dat ik dan eindelijk tijd heb die dingen erin te solderen
F.E.T, Dan ben je dus wel even bezig, als je al die mogelijke storingen moet opzoeken...
Is Frithjof weg trouwens? Al geen weken heeft hij meer geantwoord...
|
rbeckers
|
Ik heb 16-8 nog een email van Frithjof gehad over artillerie.
|
Frithjof Sterrenburg
|
Nee, ik ben er nog, zólang geleden is het niet dat ik mailde. Maar ik kreeg weer eens een tijdje geen melding van nieuwe mail. Heb bijgelezen, er is weer flink wat theorie bijgespijkerd!
De Grote Hellehond Zelve
|
Pietdepiet
|
Hmm. Nu oscilleert hij niet meer. Ook niet als ik de gate loshaal. Ik meet op de plek waar 8.5V moet staan 6V. Dat was vorige keer ook iets te laag, en toen deed hij het nog wel. Maar waar ik 7V verwacht (basis) meet ik maar 2.5. Daar zou ik als er 6V is, toch wel 5-5.5V verwachten. Ik heb de reden daarvan ook al gevonden. Ik meet een weerstand van 5K van de basis naar de min. Ik meet dit met de plusmeetpen op de basis en de minmeetpen aan de min. Dit ivm de zeners. Die kunnen nu toch geen rol spelen? Mijn multimeter meet met een spanning van 3V... Ik ga de solderingen wel checken. Als iemand een idee heeft...
/e
Ik zat eens wat te kijken naar die labvoeding van de site. Zo'n ding lijkt me toch wel heel handig! Ik heb besloten dat ik dat maar in de herfstvakantie ga maken. Dan moet ik wel eerst een bestelling doen. Dat was ik van plan te gaan doen bij dickbest.
Nou vroeg ik mij 2 dingen af. Namelijk of ik het gewoon op experimenteerprint zal doen? Of dat ik ets-zooi ga kopen... Ook vroeg ik me af hoe het zit met deze trafo's. Hoe kan je die aansluiten? Moet je daar echt een stukje printplaat voor opofferen? Daar wilde ik er namelijk twee van parallel zetten...
Ik zit nu al op 45 euro, zonder behuizing. Ik heb daarbij wel nog een extra set weerstanden, omdat ik door sommige waarden heen ben. De bedhuizing wilde ik zelf gaan maken. [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 28 augustus 2008 16:05:13]
|
Frederick E. Terman
|
Wat voor multimeter heb je ook weer? Bij echt oude (analoge) meters komt, in de stand Ohmmeten, de plus testspanning op de zwarte pen uit en de min op de rode.
Dan zou de bc overgang van de PNP tor gaan geleiden, en zijn c zit aan massa.
Wat is de emitterspanning nu? Check voor de zekerheid ook even rechtstrees Ube.
|
Pietdepiet
|
Oh, dan zal ik het verhaal ook nog wel in deze post zetten:
Ik zat eens wat te kijken naar die labvoeding van de site. Zo'n ding lijkt me toch wel heel handig! Ik heb besloten dat ik dat maar in de herfstvakantie ga maken. Dan moet ik wel eerst een bestelling doen. Dat was ik van plan te gaan doen bij dickbest.
Nou vroeg ik mij 2 dingen af. Namelijk of ik het gewoon op experimenteerprint zal doen? Of dat ik ets-zooi ga kopen... Ook vroeg ik me af hoe het zit met deze trafo's. Hoe kan je die aansluiten? Moet je daar echt een stukje printplaat voor opofferen? Daar wilde ik er namelijk twee van parallel zetten...
Ik zit nu al op 45 euro, zonder behuizing. Ik heb daarbij wel nog een extra set weerstanden, omdat ik door sommige waarden heen ben. De behuizing wilde ik zelf gaan maken.
Ik heb dit even met de digitale gedaan...
Hee, fout gevonden. Ik heb perongeluk de spoel die aan de collecter vast moest, aan de emitter gezet... Zouden de fets het dan overleefd hebben? Die zullen dan wel een spanning op hun gate hebben gehad...
|
Frithjof Sterrenburg
|
@Piet: ik zou die labvoeding nooit op een printplaat doen als ik jou was. Dat kan gewoon op steuntjes of zo, zoveel spul zit er niet in en die trafo's kunnen ook best zonder printgedoe. Je komt er eventueel met gaatjespertinax of pertinax met die koperen eilandjes best uit en het scheelt een stuk in de centjes en het gedoe...
De Grote Hellehond Zelve
|
Pietdepiet
|
Mijn idee. Maar jij zegt zelfs helemaal geen print? Dat kan natuurlijk ook nog. Of op een stukje kale print met alleen koper...
|
rbeckers
|
Pietdepiet, voor zoiets is gaatjesprint prima.
Zet wel een 3A of zwaardere diode anti-parallel aan de uitgang van de voeding. Als je trafo's parallel gaat zetten kun je dat beter met een extra gelijkrichter uitvoeren.
Edit:
Welke voeding ga je bouwen? Die met de twee LM317's? [Bericht gewijzigd door rbeckers op 28 augustus 2008 16:28:37]
|
Pietdepiet
|
Ja, die met de twee LM317's. Maar dan pas na de gelijkrichters aan elkaar knopen?
|
rbeckers
|
Bij die labvoeding kun niet niet zondermeer trafo's en bruggelijkrichters bijplaatsen.
Het helpt trouwens wat als je de specs van de voeding, en de trafo's, meteen geeft. Dus hoeveel A bij hoeveel V?
Edit:
Bedoel je twee trafo's van 12V/2A of twee trafo's 2x12v/1A [Bericht gewijzigd door rbeckers op 28 augustus 2008 16:44:08]
|
Pietdepiet
|
Deze dus...
Met de trafo die ik in de originele edit al had gelinkt. Deze dus...
Dan wilde ik deze koelblokken gebruiken...
|