| Naam |
Bericht |
fred101
Golden Member
|
Ik ben thuis vandaag dus dat zou wel leuk zijn.
Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
(Z)weetvoetje
|
OK, dan ga ik hier even lunchen, en dan kom ik rond een uurtje of 1 wel langs.
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
|
Radioortje
Special Member
|
OK , ben ik ook weer eens ,
Even drukte met een aantal andere dingen gehad , maar nu , nadat ik een uurtje gelezen heb , ben ik weer een beetje op de hoogte van wat er zich de laatste tijd heeft afgespeeld .
Ook op zolder in mijn hobbyhoekje is nu weer een vorm van orde ontstaan , dus als de temperaturen en de vrouw het toestaan is er weer een mogelijkheid om opnieuw een chaos te creëren ...
Maar even serieus , ik geloof dat een buizen-superhet nog wat te hoog is gegrepen voor mij .
Na alle uitlegsels van deez' en genen zijn er altijd nog te veel open uiteindjes die mijn nuchtere verstand de conclusie doen trekken dat ik mij eerst nog wat meer hf-ervaring dien op te doen met een aantal eenvoudigere schakelingen ( het eerst-rennen-dan-pas-leren-lopen-syndroom ).
Ook de opmerking , een stuk terug , over modulair denken en bouwen heb ik over nagedacht , en ik heb wel wat leuke ideetjes dacht ik :
*1) een versterker in/op een achterham conservenblik ( een (H)amplifier )
*2) een "viserijband"radio in/op een Haring-in-Tomatensaus blik
*3) een soort "koektrommel"-voeding ( ik denk dan aan een soort SpritsenSpanning , maar dan zonder KrakelingenStoring )
Verder Nijneman , veel succes met je DC ontvanger en je hebt mail , als het goed is .
Groeten Evert
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
|
Frederick E. Terman
|
quote:
"That's my Herring-aid!"
"Transistorized?"
"No, Marinated."
|
fred101
Golden Member
|
Een door mij gemaakte radio: een superfred
Als nijntje zijn DC ontvanger van een luchtspoel voorziet gewikkeld om een toiletrolletje heeft hij een WC-ontvanger
Een opamp waar rook uit is gekomen: een op-amp
Een made in china radiotje: een degenererende ontvanger.
De datum op een moderne set heeft niets met garantie/productie datum te maken. Dat is de uiterste houdbaarheidsdatum.
Sorry, ben een beetje melig
Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
fred101
Golden Member
|
Hierbij presenteren Zweetvoetje en ik de PH1NE-PA4TIM Filter Fluiter. Na een dag bloed, zweet en tranen. Uren durende discussies over mogelijke oplossingen zijn we er uit. Creatieve oplossingen als de door hondenstaart aangedreven sweepgenerator (alternatief voor handeffect) hebben het niet gehaald omdat je de snelheid van de staart alleen kun regelen door de hond meer of minder te aaien en je dan geen handen vrij hebt om af te regelen.
Voor mij een nieuwe ervaring met kleine plastic onderdeeltjes en erg leerzaam omdat ik zelf de bias moest berekenen van de collectorschakeling en voor zweetvoetje hopelijk ook een beetje leerzaam. Hij heeft namelijk de hele dag moeten aanhoren dat hij niet het hele pootje van het component hoeft te gebruiken, uitstekende stukjes moet afknippen en hij moest het zonder gaatjes print doen
Het is een ruisbron geworden met twee LM386's, een gebalanceerde mixer met als VFO een meetzender. Dan een collectorschakeling om een hoogohmige uitgang te maken naar het filter toe. Na het filter een 1:10 probe, hoogohmige ingang, mixer, voorversterker en 741 opamp. Het audio eindsignaal gaat dan naar de soundcard. Zowel ruisbron volume als uitgangsvolume is regelbaar.
Op de PC draait dan een spectrum analyzer programma.
Het werkt op zich mooi. De frequentie, demping, doorlaatkarakterestiek is allemaal best mooi te zien. Tenminste in de average stand. Dat geeft dan ook gelijk de beperking aan. Die is veel te traag. Ik heb hem nu in een kastje zitten. Andere software maar nog niet getest. Ik denk dat hij nog wat PH1NE-tuning nodig heeft want er staat nu een perfecte zaagtand op de audio uitgang als er niets aangesloten is. Deze staat overal dus ik denk dat de voeding wat aandacht verdient. Gisteren zat hij op een grote voeding gevolgd door een 7806. Nu heb ik een 9VAC adaptertje er aan hangen en over de brugcel twee Ctjes van de AC ingang naar aarde. Denk dat dat wel eens niet goed zou kunnen zijn en dat die de zaagtand produceren.
(dan is dat overigens de mooiste lowcost-zaagtand generator want hij geeft een perfecte, ultralineaire rise, valt dan daarna stijl omlaag) (of is het driehoek: in ieder geval zo /|/|/|/| )
Fototjes op mijn site (Handig zo'n site, is makkelijker dan uploaden  )
http://www.pe1rqm.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=552
Fred [Bericht gewijzigd door fred101 op 1 juli 2008 00:43:46]
|
Radioortje
Special Member
|
Hallo ,
proficiat met de " fijne - vader voor TIM " Filter Fluiter . Ziet er veelbelovend uit .
Nog even een volgend conserven-projectje :
*4) Mijn Corned B(e)(e)F O , een soort BFO maar dan op rundvlees basis dus ...(een Frithjof Runderhorn ???)
En die meligheid is jullie uiteraard vergeven Beste Fredden , ik was er ook niet vrij van toen ik dat postte . Hoewel ik moet zeggen dat het idee mij wel aanstaat om ze te maken en ik denk dat ik er nog heel veel van kan leren , zeer zeker op HF niveau .
Maar ik stuitte op een ander probleempje ( RAAAAAAAAH !!!! ) , en ik weet dat dit off topic is , dus sorry daarvoor beste Moderatoren , maar ik dacht even een grafiekje te tekenen met twee curves : Cmax tov aantal windingen , en met een tweede curve van Cmin tov het zelfde aantal windingen uit gezet tegen de frequentie ( het is toch zo dat de verhouding zich gedraagd als : 0,5*aantal windingen = 4*de frequentie , ik begin nu al overal aan te twijfelen ). Het zal wel te vinden te zijn op het Net , maar ik wilde zo'n grafiek zelf maken .
Viel dat even tegen !(dat tekenen dan ...)
Ben ik even een aantal basics kwijt van mijn MAVO wiskunde .
Dus mijn vraag is of er misschien hier op dit forum nog een oud wiskundeboek te vinden is dat ik die kennis weer een beetje kan ophalen . Of misschien een koorknaapleider / opperpriester / FET -achtig iemand die mij er even op kan wijzen wat ik fout doe .
De bedoeling is dus een grafiek met twee curves .
Op de x-as de frequentie .
Op de y-as het aantal windingen .
Curve 1 : Cmin= bv. 50 pF
Curve 2 : Cmax= bv. 500 pF
Deze grafiek wilde ik op een A-4tje tekenen met mm ruitjes . En zeg maar met een f max van +/- 8MHz en een max wdg van 160 als bij Cmax//80 wdg = 500 kHz .
Ik ben nu 4 uur verder en nog geen steek opgeschoten , dwz tuurlijk krijg ik drie punten op het veld , maar daar kan je nog geen mooie en enigzins kloppende kromme lijn mee tekenen. Maak ik een "waarheids tabel "en zet die dan uit , dan staat de kromme verkeerd om ...
Ik ben bang dat ik iets heel simpels over het hoofd zie , maar ik weet het niet meer ... te lang van school af denk ik .
Groetjes van een door overpeinzingen vermoeide tube-o-fiel
Evert .
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
|
Frederick E. Terman
|
Dat klinkt als een interessante opgaaf, maar ik snap de beschrijving niet goed. Het lijkt alsof je twee verschillende dingen beschrijft. Eerst zeg je:
'Cmax (en Cmin) als functie van het aantal windingen',
maar verderop zeg je dat de x-as voor de frequentie is, en de y-as voor het aantal windingen; dat zou dus zijn:
'het aantal windingen als functie van de frequentie'.
Beetje rare vraag, maar "wat is het probleem dat je met de grafiek gaat kunnen oplossen?"
Enne, Fred en (Z), gefeliciteerd met het nieuwe meetinstrument. Al vind je het traag, het is al een enorme vooruitgang denk ik; het lijkt me tenminste heel interessant zo de filterdoorlaat voor je ogen te zien ontstaan. [Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 1 juli 2008 12:39:13]
|
fred101
Golden Member
|
Evert, er bestaat een mnomogram (of zo iets) waar je kunt aflezen welke C+L combinatie op welke frequentie resonant is. Als je een grafiek wil maken ivm spoelen dan wordt dat lastig omdat 4 windingen niet de enige variabele is. Ook draaddiameter, spoellengte en spoeldiameter spelen een rol bij luchtspoelen.
Maar net als FET begrijp ik niet helemaal wat je bedoeld.
De zaagtand ben ik al kwijt door twee een pi-netwerkje van twee elco's en een weerstand net als in een buizenvoeding.
Alleen nu versterkt de boel bijna niet meer dus die weerstand (82 ohm) moet een smoorspoel worden zodat ik genoeg stroom/spanning heb of de 7806 vervangen door een 7809. Ik heb als audiotrapje een 741 gebruikt (printje had ik nog uit een eerder experiment maar ik bedenk me nu dat dat ding volgens mij een negatieve spanning moet hebben. Toch maar een LM386 inbouwen denk ik.
Fred [Bericht gewijzigd door fred101 op 1 juli 2008 13:02:53]
|
Radioortje
Special Member
|
@ FET : Dan bedoelde ik dus het aantal windingen in functie van de frequentie . Dit bedoel ik dus met het kwijt zijn van een aantal elementaire dingen die hierbij nodig hebt .
En het probleem wat ik dacht te gaan oplossen is het uit die grafiek af te kunnen lezen waar je evt. een aftakking kan maken voor een ander frequentie bereik . De grafiek is dan natuurlijk alléén maar geschikt voor één bepaalde spoel . Ik dacht even aan het voorbeeld van een luchtspoel van 80 windingen // 500pF afstem C op de middengolf zo ongeveer uit moet komen op 500 kHZ . Die zelfde spoel met de varco op minimale capasiteit moet ongeveer uitkomen op een 1600 kHz .
Maar waar moet ik nou een aftakking maken om met 500 pF op die 1600 khz uit te komen . Als je dan het aantal windingen hebt gevonden , dan kijk je op de curve van Cmin bij het zelfde aantal windingen natuurlijk , en weet je ook wat dan de hoogste ontvanst frequentie wordt .
Dat is wat mij wel makkelijk leek als je dat uitzet in een grafiek .
@ Fred : Dat nomogram heb ik al , en uitgebreid en uitvergroot op een A3 papier met alle formules en tabellen erbij . Maar dan kan je wel heel mooi aflezen hoeveel micro of millie Henry dat spoeltje moet zijn , maar dat is dan weer lastig terug te rekenen naar het aantal windingen . Het lijkt mij gewoon makkelijker als ik dat in een grafiek af kan lezen .
En ja ik begrijp heel goed dat zo'n grafiek maar opgaat voor 1 spoel . Al zullen die curves in verhouding opgaan voor alle spoelen , lijkt mij .
Maar zat ik dan nog wel goed met de bewering dat een halvering van het aantal windingen een verviervoudiging van de frequentie oplevert ? Ik meen mij nog te herinneren dat zoiets kwadratisch gaat en dan kom je daar dus op uit .
Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben geworden met mijn "probleem" , maar ik kan me bijna niet voorstellen dat er niet eerder iemand is geweest die zo'n grafiekje geprobeerd heeft te tekenen . Juist bij beginners lijkt het mij handig , om bv. een meerbands kristal ontvanger te maken ...
Bepaalde dingen beredeneren lukt me nog wel , maar een simpel grafiekje uitzetten ...
Groeten Evert
|
Frederick E. Terman
|
Ik snap hem nu, maar grappig, op die manier heb ik de vraag inderdaad nog nooit gehad. Ik zal eens kijken of ik daar wat voor kan bedenken.
Alvast dit: stel, je hebt een heeeeele lange spoel, gewoon "aan de meter", waar je dan spoeltjes afknipt. Eentje van 4cm lang, eentje van 10cm lang, enzovoorts. Diameter en aantal windingen per cm dus steeds hetzelfde.
Dan geldt, BIJ BENADERING: de zelfinductie is evenredig met de lengte die je gebruikt. Deze benadering geldt alleen voor spoelen die "slank" zijn, dus bijv. meer dan twee- of driemaal zo lang als dik.
En de frequentie is dus omgekeerd evenredig met de wortel uit de lengte.
Dus als 10cm spoel goed is voor 1 MHz, dan is 5cm goed voor 1,42 MHz (met dezelfde condensator). [Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 2 juli 2008 09:21:51]
|
Radioortje
Special Member
|
Da's snel zeg !
Maar als ik jou uitleg goed begrijp , dan moet daar dus ook een lijn op een assenstelsel voor te tekenen zijn ...
Groetjes van Evert , die weer een lichtpuntje begint te zien .
|
Frederick E. Terman
|
En rekenen kan ik ook niet... ik heb dat frequentievoorbeeld moeten verbeteren.
Voor @FRITHJOF! Ik heb de roepletters van Gratama gevonden in deze roepletterlijst.
Hoewel hij na de oorlog gebruik maakte van de letters PE1PL ('physisch laboratorium'), gebruikte Sybrand vóór de oorlog zijn eigen letters PA0ZN.
/e:Gelieve niet te verwarren met de huidige gebruiker van die letters, die Rein heet... [Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 2 juli 2008 09:30:17]
|
Radioortje
Special Member
|
Maar FET , als het goed is , dan is de functie toch eigenlijk heel simpel . Zoiets als 0,5y=4x . Waarbij y het aantal windingen voorstelt en x de frequentie , toch ? Maar waarom lukt het mij dan niet om er een grafiekje uit te toveren dat een beetje klopt ?
Of kom je in de problemen doordat de verhouding lengte van de spoel tov. de diameter te veel gaat verlopen ?
Groeten van een weer in overpeinzingen gedoken Evert
/e: Mijn formule wijkt behoorlijk af tov jouw formule . Jij zal wel gelijk hebben met die verhouding , maar of je nou het aantal cm van een spoel neemt of het aantal windingen per cm , dat is om het even , lijkt mij .
En ja , het gaat natuurlijk om een benadering , alleen maar om een idee te hebben waar je een aftakking ongeveer moet maken ( is meestal toch per hele of halve wikkeling ) . [Bericht gewijzigd door Radioortje op 2 juli 2008 10:26:45]
|
(Z)weetvoetje
|
Als de zelfinductie lineair loopt het met het aantal windingen n: L=a*n; met a een constante die afhangt van allerlei factoren (wat alleen zo is bij spoelen die veel langer zijn dan hun diameter), dan loopt de frequentie als 1/wortel van die zelfinductie. (f=wortel(1/(C*L)))
Dan geldt dus beide formules in elkaar stekend:
f=1/wortel(C*A*n)
@fred: Da's een leuk kastje! Ik ben benieuwd naar resultaten. [Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 2 juli 2008 10:35:19]
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
|
Radioortje
Special Member
|
Hmm , OK , dit is dus uit een boekje wiskunde voor gevorderden , maar dat geeft niet , ik probeer het te volgen .
Ik vraag mij één ding af , als a een constante is die afhangt van allerlei factoren , hoe moet je die dan kunnen bepalen ...
Duidelijk is dat je niet simpel kan zeggen dat je per wikkeling zoveel micro Henry hebt ,omdat het te afhankelijk is van de lengte x breedte verhouding van de spoel .
Je geeft dan een formule voor een curve : f=1/wortel(C*A*n)
maar C is daarbij het zelfde per curve . Die moet er dan toch uit kunnen in principe ?
Waarom lijkt dit nu weer zoveel moeilijker te worden dan gewoon dan het eigenlijk volgens mij is ?
Sh*t Alweer verstrooid , maar ga er wel mee aan de slag [Bericht gewijzigd door Radioortje op 2 juli 2008 11:27:16]
|
(Z)weetvoetje
|
Voor C moet je een vaste waarde nemen. Voor a kan je bijvoorbeeld de zelfinductie uitrekenen van een spoel van 1cm doorsnee, 1m lengte, en 1000 windingen. n is dan het aantal meters aan spoel dat je hebt. (bijvoorbeeld n=0.03 voor een 3cm lange spoel, 1cm doorsnee, 30 windingen)
Nogmaals: dit werkt dus alleen voor 'dunne' spoelen.
Maar kijk vooral ook hier eens even: http://www.circuitsonline.net/forum/view/31395/1/nomogram
met zo'n nomogram heb je in een oogopslag spoel en condensatorwaardes opgezocht. Niet vreselijk nauwkeurig, maar veel makkelijker, sneller en overzichtelijker dan een berekening.
|
Frederick E. Terman
|
Nog even ter verduidelijking:
- De waarde van de spoel is evenredig met het kwadraat van het aantal windingen, als de lengte onveranderd blijft.
- De waarde van de spoel is omgekeerd evenredig met de lengte, als het aantal windingen onveranderd blijft.
Als het aantal windingen PER METER onveranderd blijft, gaan lengte en aantal windingen gelijk op. Dat is dus als je "coil stock" koopt en daarvan de gewenste lengte spoel afknipt. Twee keer zo lang = ook twee keer zoveel windingen.
DAN is de waarde van de spoel evenredig met de lengte.
En de resonantiefrequentie (bij een bepaalde condensator) dus omgekeerd evenredig met de lengte.
Een grafiek is heel makkelijk te maken, maar dan kun je maar één ding als variabele nemen. Bijvoorbeeld: voor een spoel van 10 windingen per centimeter en een middellijn van 5 cm krijg je:
code:
16.02 WORTEL(4h + 9)
f = -------------------
h WORTEL(C)
met f in MHz, h in cm en C in pF.
Met een nomogram, zo'n ding met verschillende schalen waar je dan een lineaal overheen moet leggen, kan je meer dingen varieren. Maar een nomogram is veel moeilijker te maken, vandaar dat ik dáár geen kant-en-klare oplossing voor weet.
/e: die f formule bevat al een correctie voor wat kortere spoelen. Anders zou het alleen maar kloppen voor ècht héél lange spoelen. [Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 2 juli 2008 12:41:00]
|
fred101
Golden Member
|
Evert, ik heb een excel-sheet waar dit soort dingen in staat. Als je dat wil mail ik het wel. Ik heb er ook een van de CD van funkamateur. Die rekent zo'n beetje alles uit wat er voor spoelen is uit te rekenen.
Maar je bent er zo nog niet. Een kring bestaat uit een L en een C. Maar er zit ook een stuk R in. Die kring hangt daarnaast aan een voedingsbron met interne Ri en een stuk Zi en hij hangt aan een versterker die ook een Z heeft. Die belastingen doen wat met de bandbreedte (het R deel)en fase-resonantie (het complexe deel) dus ook al bereken je de spoel, in de praktijk ligt het weer ingewikkelder. Dat merkte ik voor het eerst met mijn hydrodyne. Daar zijn de spoelen tot op de tiende uH gelijk en toch moest ik nog met trimmers aan de gang omdat het absoluut niet gelijk liep.
(Z) ik moet het schema nog tekenen, heb jij dat zo in je hoofd zitten ? Ik heb gister getest en het gaat wat omslachtig door de trage average maar verder gaat het wel erg goed. Ik heb nu baudline en dat bied veel meer opties. Dat geeft bv average en real-time tegelijk in twee grafieken maar kan ook punten en waterval.
Ik heb nog het volgende idee. De ruisbron vervangen door een VCO die 0-10KHz doet. Deze sweepen met bv 100Hz en de rest het zelfde. Het probleem met de ruis is het amplitude verschil waardoor de outlijn erg lastig realtime afleesbaar is.
Fred [Bericht gewijzigd door fred101 op 2 juli 2008 13:58:14]
|
(Z)weetvoetje
|
Je kunt ook voor 50, 100 of 200Hz pulsjes gaan. Een puls-spaning bevat alle harmonischen even hard. Bij 50Hz pulsen heb je dus iedere 50Hz piekjes in het spectrum. Dan is het nog steeds wel ongeveer hetzelfde idee als met de ruisbron, maar misschien met wat meer signaal.
Ik zou trouwens de waterfall gebruiken. Dat geeft het snelste output, en average neem je gewoon door er op de goede manier naar te kijken.
Wat voor signaal/ruis verhouding krijg je nu?
|
fred101
Golden Member
|
Als ik het filter er tussen heb zakt de amplitude van het signaal toch nog wat in en is de ruis (gemiddeld) -100dB met alles vol open. De top van het filter is dan op -80dB. De ruis varieert op 1 frequentie echter alleen al 20dB. Dus dat maakt het aflezen zo moeilijk. In de average stand duurt het al een 10 seconde voor de outline niet meer veranderd omdat alle frequenties een keer zijn langsgeweest en opgevuld. De resolutie van de ruis is niet dicht genoeg. Het is echter zeker bruikbaar maar ruis is niet ideaal met deze software. Ik ga die waterval en andere software proberen.
Fred
|
(Z)weetvoetje
|
En wanneer je nu meet met het filter aangesloten, en de probe ook op de ingang van het filter. (zodat je kan meten hoeveel ruis je in het filter stopt)
Heb je nu al extra audio-versterking erop zitten? Want die -80dB is wel erg weinig. Komt ook door die 1:10probe. Die pakt ook 20dB weg.
|
fred101
Golden Member
|
Met de 1:10 komt er niets meer door. Ik zit doorverbonden ook op -100dB. Sinds ik de voeding ontstoord heb is de versterking een stuk minder. Ik denk dat ik die 7806 een vervang door een 7809. Als laatste versterker zit er een ua741. Oscillaties zijn er niet meer en met de scoop op de kleinste Volt-deviatie is er een strakke lijn. Geen enkele rimpel meer maar wel maar 5,1V.
Fred
|
(Z)weetvoetje
|
Er zou meer door moeten komen.
Heb je die laatste tor nog wel voeding gegeven?
Want dat zat met zo'n los draadje, en ik kan me voorstellen dat je het per ongeluk weg hebt gehaald.
Eerst zat je rond -40dB. En nu opeens rond -80dB; daar moet iets los zijn gegaan.
Je hebt de tweede mixer ook op de functiegenerator hangen?
|
fred101
Golden Member
|
Net gecontrolleerd. Ik heb de voeding op de ongestabiliseerde kant gezet  Nu zit hij goed en kan ook dat pifilter weer weg. Alles heeft spanning. Als ik hem aanzet dan zit ik op -40dB maar dat zakt binnen 2 minuten naar -100 en blijft daar. Erg raar,
Fred
Het is de 741, als ik die bijpass blijft het nivo goed en is zelfs harder.
Er zit nu een LM386 in met naast volume regeling een schakelaar voor +20dB boost. Nu kan ik gewoon de 1:10 probe gebruiken. Het werkt nu echt super. Beide SSB filters in 10 minuten gesteld. Kastje zit dicht gemaakt en op zijn plaats gezet (alle meetinstrumenten staan nu op de bovenste plank en die daaronder dus boven de patient ipv erachter waardoor ik niets zag).
Kortom hij is af en een aanrader om te bouwen.
Thanks (Z) was een super idee.
Fred [Bericht gewijzigd door fred101 op 2 juli 2008 19:04:55]
|