| Naam |
Bericht |
fred101
Golden Member
|
Maar dan zou je veronderstellen dat een spoel altijd zo groot mogenlijk moet zijn. En de vuistregel is dat je uitgaat van een C waarde tov de frequentie en daar de spoel bij zoekt. Een kring voor 80m met een 10uH spoel heeft een veel lagere Q dan een van 200uH.
Dat verhaal stond ook in mijn boek maar daar vergeten ze even uit te leggen wat die weerstand nu is. Wel dat het in serie of parallel staat maar niet waaruit de weerstand
bestaat. Als het alleen de draad weerstand zou zijn kan hij niet in serie of in parallel staan.
Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
Frederick E. Terman
|
Nee. De spoel zou alleen zo groot mogelijk moeten zijn als
1) zijn eigen weerstand altijd even laag zou blijven, hoe veel draad je ook windt,
2) alle verliezen alleen maar serieweerstand zijn.
Draadweerstand is serieweerstand. De stroom loopt immers door de zelfinductie EN door de draadweerstand. Niet een gedeelte door de een, en een gedeelte door de ander..
Als je belasting gevormd wordt door alleen een parallelweerstand, moet je een kleine L maken om nog wat Q over te houden.
Als het alleen serieweerstand is, juist een grote L. Als tenminste daardoor niet de serieweerstand veel te groot wordt.. draad heeft ook weerstand.
Of 10 of 200 uH een hogere Q oplevert, hangt ervan af hoe de belasting is. Is dat hoofdzakelijk serieweerstand (en constant..), dan heeft de kring met de L van 200 uH een twintig keer zo grote Q.
Voor iedere schakeling bestaat een optimale LC verhouding.
Maak de L te klein, en de kringstromen worden te groot, waardoor je dan toch weer verliezen krijgt. Maar maak hem te groot, en de parasitaire capaciteiten gaan met je ontwerp aan de haal.
Vuistregels gelden alleen voor de schakeling waar ze bij horen. Zo zie je bij een oscillatorschakeling bijv. staan: C1 en C2 moeten 200 ohm reactantie hebben, Ck 500 ohm en de spoel 800 ohm. Van dat soort kreten.
|
fred101
Golden Member
|
FET, toen ik laatst bij jou was samen met (Z) hadden we het over rothammel. Jij had gelijk het is inderdaad geen militair boek. Dat dacht ik omdat er op de eerste blz staat Deutscher Militairverlag. Mijn pdf is uit 1969.
Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
Frederick E. Terman
|
Hé, leuk dat je het gevonden hebt. Ja, Rothammel was een amateur en zijn boek een amateurboek.
Maar het zal ongetwijfeld onder auspiciën van het leger uitgegeven zijn. Die hadden er wel oren naar dat mensen de radiohobby oppakten; altijd handig, zo'n vrijwillige technische training. Je zag ze ook altijd met subsidies voor vossejachten enzo: dat was de afdeling sport en techniek. Een leuke combinatie.
Mijn exemplaar is een 4e druk uit 1973. Die was inmiddels al uitgeven door Telekosmos, via Franckh in Stuttgart.
Dat deden ze met toestemming van de uitgeverij (Verlag) "Sport und Technik" ! in Berlijn, DDR. Maar de productie lag dan weer bij Nexö in Leipzig, ook DDR.
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
Ik bedoel precies hetzelfde als het knipstukje van Schimanski.
Ik heb hier ook wel oscillators gehad met een te kleine C en te grote L, een paar pF verloop gaat dan hard meetellen tov het de totale capaciteit.
Daar hoefde je idd maar naar te wijzen.
Was daar snel van genezen, een 3m oscillator afstellen met een 10pF trimmer is ook geen doen. [Bericht gewijzigd door Henry S. op 10 juli 2008 00:10:39]
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
Radioortje
Special Member
|
Ja natuurlijk , die vuistregels zijn er ter indicatie .
En als ik de voorgaande posts goed begrijp , dan kies je in bv. een ontvangstkring of een oscilatorkring ( lijkt mij dat je hier de kring zo min mogelijk wilt belasten ) voor een grotere L , in verhouding tot een kring in een zender eindtrap op de zelfde frequentie .
Of heb ik het nou toch weer mis ?
Ik neem trouwens aan dat je er ook rekening mee houdt of je een groot afstem gebied wilt bestrijken of juist een klein .
En dat is weer afhankelijk op welke center frequentie je gaat zitten , toch ? ( hier bedoel ik dus mee het midden van je afstembaar gebied )
Groetjes Evert
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
|
fred101
Golden Member
|
quote:
Dat weet ik nog, lang geleden uit het begin van mijn "radio-carriere" toen toen ik nog PA0 was, kwam ik er achter dat een spoeltje om ferriet beter werkte dan een grote luchtspoel en toen gaf jij ook aan dat de draadweerstand belangrijk was maar toen snapte ik de achterliggende reden nog niet.
Gisteren nog een uur met Arnold geskyped, je kunt wel horen dat die een goede leermeester heeft gehad
Fred
Jammer dat je geen PA0 call meer kan aanvragen, dat past beter bij mijn apparatuur
|
Frederick E. Terman
|
Misschien kun je gast-operators vragen of huren om je museumstation in de lucht te brengen?
quote:
Yes, zo is het precies! De eisen zijn dan anders.
|
Radioortje
Special Member
|
Kijk en door zo'n losse opmerking leer je toch weer wat .
Bedankt en groetjes Evert
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
|
fred101
Golden Member
|
Ik heb vanmorgen de normende wobbulator opgehaald. Nu is dat best een mooi kastje met veel knoppen, 3 ingangen en 3 uitgangen. Er zit een kabeltje bij met pluggen die op 4 van de 6 bussen past (staat NF bij). Twee bussen lijken op een soort N connector maar dan groter daar staat iets over volt bij. Een paar banaan-uitgangen voor -Vg en zo.
Kortom, ik ben klaar voor het grote wobbelwerk maar ik heb geen idee hoe. Ik zal kabels moeten maken. Ik las iets over termination units, spanningdelers, koppel C'tjes en demodulatie-probes (in het manual van een andere wobbelaar). Je begrijpt al ik heb geen manual maar hij zou een copy mailen (ik snap niet dat iemand een apparaat verkoopt en dan het manual niet erbij doet. Wat heb je daar nog aan zonder het apparaat.)
Fred
|
Frithjof Sterrenburg
|
@Evert:
Voor de "ontvangstkring" zou je inderdaad een keuze hebben voor een hoge of lage L/C verhouding, maar niet voor de oscillator als het een super is met éénknopsafstemming. Daar zit je met de eisen voor de gelijkloop en die bepalen welke L en C's je moet kiezen.
Addendum: zie het buitenechtelijke kristalontvanger forum dat FET stiekum opstartte. [Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op 11 juli 2008 09:36:34]
De Grote Hellehond Zelve
|
fred101
Golden Member
|
http://home.snafu.de/wumpus/abgleich.htm#5
Mooi stukje over afregelen, er staat zelfs een foto van mijn trimsetje in. (philips 800NTX)
Ik kwam er achter dat afregelen ook zeer uitgebreid in "ontvangers" staat beschreven....
Maar over kabels nodig bij een wobbelaar, of over die Nordmende kom ik niet echt veel tegen.
Fred
|
Frithjof Sterrenburg
|
Wat zitten we eigenlijk te rommelen op Jongensradio ANNO 2007?? Had allang 2008 moeten zijn, aan die moderators heb je dus niks.
Overigens: is het niet zo dat ze vandaag die Large Hadron Collider gaan aanzetten? Dan krijgen we dus een mini-black hole en is zelfs Fred zijn stellage met Racal spul straks kleiner dan een speldenknop...
Ik hoorde net van een vriendje in de USA dat hij samen met een andere knul een verlaten afluisterstation in een woestijn ergens in Nevada heeft ontdekt waar nog ACHT Racals in staan, compleet met panorama-adaptors, ISB units en nog een ton of zo aan geheimzinnige randapparatuur. Een gedeelte van het gebouw wordt door een farmer gebruikt om geiten in te laten overwinteren, ze gaan proberen de zaak over te nemen voor een prikkie. Dat is een Jongensradio-droom...
De Grote Hellehond Zelve
|
Schimanski
|
Als Europa een dipje in het lichtnet heeft dan weten we dat de versneller is opgestart  Volgens NikHef nog 79 dagen 13:35:22 and counting tot eerste botsing.
Voor de geinteresseerden: CERN LHC
Ga ook ook tijdens Nationale Wetenschapsdag (26 oktober 2008) eens kijken bij NikHef en FOM in Amsterdam of bij het KVI in Groningen. [Bericht gewijzigd door Schimanski op 12 juli 2008 11:27:13]
pa2hgj - - Genootschap "De Mexicaanse Hond". Cave Canem
|
fred101
Golden Member
|
Oh, dus dat ben ik niet, gelukkig ik durfde mijn racaltorentje al niet meer aan te zetten.
Ik heb de wobbulator aan de gang. De exotische connectors van de uitgang heb ik vervangen door verzilverde SO239 bussen. Ik heb er een LC kring tussen gehangen en dan krijg je een mooie curve. De X-as was wat te kort en stond wat scheef maar mbv de 3 instelpotjes aan de zijkant en de buis wat verdraaien was dat zo verholpen. Gelijk maar even alles uitgestoft, schakelaars gereinigd, buisjes schoongemaakt, mechaniek gesmeerd, knoppen en frontpaneel gereinigd.
Helaas moet het heelal in evenwicht zijn dus dat betekent in mijn geval dat er bij binnenkomst van een nieuw buizen-geval een halfgeleider-geval te veel is. Mijn TMV7 heeft dus gisteren de geest gegeven op 70cm 
Er is nog een scoop en meetzender onderweg en ik heb nog een condor en een FTM10R, zal maar vast in gedachte afscheid daarvan gaan nemen dan komt het minder hard aan.
Maarja, de stapel groeit, ik moet eens ophouden met zelfbouw restauratie en aan de reparatie gaan want anders kom ik er nooit door. De FT225, FT897 en TMV7 liggen nu in de ziekenboeg (zou daar ook wachtlijst voor bemiddeling voor zijn). De FT201 nu voor het eerst op 20m gebruikt, blijkt er geen bijna vermogen uit te komen, op 80 en 40 wel, dus ik denk dat het tijd voor nieuwe buisjes wordt, dat is gelukkig een stuk makkelijker als eindFETs. Lijkt me wel lachen om daar 6146's in te zetten.
De FT101e heb ik net een nieuwe ingangsFET gegeven maar dat hielp niet. Hij wordt af en toe wel ineens harder dus ik verdenk de AGC of potmeter. Zenden doet hij prima met zijn verse eindtrap luisteren is wat lastiger, het volume moet echt vol open en de knop RF gain doet eigenlijk niets dus vandaar dat ik de FET weer verdacht.
Fred
Fred
|
fred101
Golden Member
|
De TMV7 blijkt het toch te doen. Ik stond blijkbaar op een UHF dood plekje. De FT897 is definitief dood. Ik heb mbv de microscoop een gesmolten onderdeel gevonden en de printplaat in die regio wordt overal warm. Ter hoogte van dat onderdeel staat hij onder strijklicht ook duidelijk bol. Ik denk dus dat er toch static tijdens het onweer net voor de problemen begonnen door de print is gegaan en niet het losse cat-stekkertje er voor zorgde. Er zit dus een kortsluiting in een layer. Lang leve mulilayer prints.
Ik ben ook maar aan de FT101 begonnen en daar kom ik even niet uit. De ingangs FET blijkt gewoon heel te zijn, de oude had ik bewaard en die is ook heel. Dat die kapot was werd geconstateerd door een vriend met veel ervaring mbt oude yaesu's. Ik ben nu in de schema's gedoken en nu weet ik het even niet meer. De bevindingen:
- Hij zend goed op alle banden met zijn verse buisjes.
.
- De ontvanger is even doof op alle banden.
- 50uV op de ingang is S-niks op de meter. Ook het keiharde calibratorsignaal komt niet verder dan S9 met de meter op max gevoelig.
- De calibrator doet het namelijk wel hard. Dat signaal wordt toegevoerd aan de ingang net na de antenne op de gate van de FET. Dat betekend dus dat eigenlijk het hele traject qua ontvangst goed moet zijn want dat signaal volgt dus het zelfde pad.
- De S-meter doet nagenoeg niets, dat heeft hij eigenlijk nooit gedaan.
- De gate van de ingangsfet had een (later geplaatste) 5V zener ipv een 100K weerstand (met de weerstand er nu tussen doet ook de RF gain weer wat. De conclusie van de defecte FET werd getrokken omdat de RF gain pas op het laatst wat deed maar dat lag dus aan die zener denk ik.
Het moet dus zitten tussen de FET en de antenne en wel voor de calibrator erbij komt.
Is dat een juiste conclusie voor ik overal aan ga draaien.
Nu ik jullie toch lastig val: de FT201 doet het prima op 80 en 40m maar ik gebruikte hem van de week voor het eerst eens op 20m. Toen kwam er echter bijna geen vermogen uit. Is dat een symptoom dat ik moet neutrodyniseren of dat de buisjes wat moe zijn.
Zo voordat dit topic wat wegzakt
Fred
|
rbeckers
|
Fred101,
ik zal het schema van de FT101 nog eens bekijken. Wat ik me herinner is dat er een trafo, relais, wat spoelen/filters en schakelaar(s) tussen de FET en de antenne ingang zitten.
Net genoeg om het niet meteen te vinden.
|
fred101
Golden Member
|
Ik heb net het hele schema uitgeprint en aan elkaar geplakt. De antenne zit na het relais aan een lampje, dan een 30p C naar aarde, een 220 ohm R naar aarde. Dan een LPF pi filtertje dan gaat het naar de ATT schakelaar (die werkt in ieder geval) en daarna komt het calibratie signaal erbij.
Het relais kan dus ingebrand zijn, lijkt me echter een kleine kans bij RX. Het lampje defect geeft denk ik helemaal geen signaal. Blijft over dat Pi filter, dat 30pF mica Ctje en die weerstand. Die R en C zitten in het zicht. Dat pi-filter moet ik ergens zoeken.
Die anti-parallel diodes kan ik dan ook meteen plaatsen. Ik denk direct na het lampje. Ik heb ze nu tussen de gate van de FET en massa zitten.
Fred
|
rbeckers
|
Fred,
meet het lampje toch maar door. Het zijn idd maar een paar onderdelen. Het schema komt overeen met wat je gezegd hebt.
|
fred101
Golden Member
|
Joepie, hij doet het weer. Na de ellende met de 897 een leuke opsteker. Lang leve de ontwerpers van de 101. Dat lampje heeft dus goed werk verricht en zijn leven gegeven om de ingang effectief te beschermen. Het ding krijgt een waardige begrafenis  Ik kan eindelijk weer op 160m.
Fred
|
rbeckers
|
Fred,
gefeliciteerd!
Als Yaesu nou meteen een paar diodes bij de ingang had gezet was het nog beter geweest. Maar een beveiliging in deze vorm, lampje, werkt ook.
|
Pietdepiet
|
Zo, ook weer terug. 'T was alleen wel beter weer in de Vaucluse dan hier.
Ik ben deze vakantie ook vrij druk. Net terug, en dan ga ik volgende week weer weg, wat klussen bij mijn opa en oma. Dat het weer dan maar beter mag zijn... En daarna weer een weekje naar Limburg fietsen. Veel te druk heb ik het in de vakantie.
@Radioortje
Mailtje ontvangen en ook weer een teruggestuurd. Bedankt.
@Frithjof
quote:
Heb ik begin dit jaar ook al voorgesteld, maar het het was nostalgischer om het zo te laten.
quote: Quote van (Z):
Scherp, piet, maar nostalgisch als we zijn in dit topic vind ik het eigenlijk wel mooi om er 2007 te laten.
@Allen
Nu zelf maar eens bedenken in welk stadium die DC nu was en gaan proberen werkend te krijgen. Verder nog eventjes wat pagina's topic bekijken... [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 18 juli 2008 12:48:03]
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
fred101
Golden Member
|
Gelukkig, nijntje is terug, we kunnen de zoekacties staken.
[Bericht gewijzigd door fred101 op 18 juli 2008 13:30:24]
|
Pietdepiet
|
Aah, probleem gevonden. Email-adres van Evert bij Home bestaat niet meer. Die mailtjes bleven maar terugkomen. Ik heb nu een naar je Live-adres gestuurd.
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
fred101
Golden Member
|
Ik heb ook nog wat gemaakt wat wel werkt maar eigenlijk niet kan werken, volgens de experts hier
http://www.circuitsonline.net/forum/view/63262/1
|