| Naam |
Bericht |
(Z)weetvoetje
|
Goh, ik heb een hele discussie losgemaakt.
Er zit nu 47p in (kan vast nog kleiner, maar als het werkt, handen eraf), ipv 1000pF, en nu werkt ie hoor!
Nu nog de fijnafstemming erop. (worden varicaps, bij gebrek aan een paar mooie kleine 2pF varco's, misschien is zelfbouw van de varco's een optie?)
Ik moet ook nog spoelen maken voor de andere banden (nu alleen nog 40m, er komt nog 160,80 en 20m bij)
En styroflex condensatortjes kopen.
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
|
Frithjof Sterrenburg
|
Roeland:
proficiat, dat moest lukken. Varco zelf bouwen lijkt me niet makkelijk, je kunt toch een bestaande kleine (50 pF of zo) kortwieken met een serie-C? Maar varicaps zijn OK.
De Grote Hellehond Zelve
|
(Z)weetvoetje
|
Ja, varicaps werken nu ook wel. Ik vond het mooier om een varco te nemen, omdat dat wat lineairder is. En varicaps in een 100%-buizenontvanger vind ik niet zo mooi  Maar het werkt wel.
Een condensator kortwieken tot 2pF werkt niet lekker, omdat je dan niet zo'n gelijkmatig frequentieverloop hebt bij het draaien. Ik heb er 3 nodig, dus wat dat betreft is het ook al niet handig. [Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 25 juli 2008 11:35:52]
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
|
Frithjof Sterrenburg
|
@(Z): het frequentieverloop met resp. varicap, varco compleet en varco gekortwiekt lijkt me niet zo'n probleem omdat je toch maar over een heel klein stukje afstemt? Geen idee trouwens hoe het verloop van zo'n klein varicapje is. 2 pF wordt trouwens met een mini-varco ook niet zo makkelijk, je zit er al gauw overheen met de C's van de opbouw zelf. Je zou ook de L kunnen variëren met iets mechanisch, een mini-stukje koper naar de spoel bewegen ofzo. Bij mij zit zoiets in een militaire VHF signaalgenerator.
Hoezo 3 stuks nodig? Heb je ze soms in een ster-driehoek schakeling zoals die vervang-C's (maar dan 5) in de pentode??
De Grote Hellehond Zelve
|
(Z)weetvoetje
|
Ik wil de oscillator en de 2 teruggekoppelde HF-trappen allen apart een beetje kunnen verstemmen. Gelijkloop is nooit helemaal optimaal. En als het druk is op de band, dan is het wel nodig om wat selectiviteit te hebben. Tis meer als een simpele DC-ontvanger.
De lineariteit van een gekortwiekte C is belabberd. In de eerste 10% draaien varieer je 80% van de capaciteit ofzo. Nouja, er zijn trouwens wel manieren om het beter te laten gaan. Maar echt praktisch vind ik ze niet, want dan moet de condensator te ver van de kring vandaan komen, met alle negatieve gevolgen voor de Q-factor die daarbij horen.
Erg simpel, maar waarschijnlijk wel effectief: Een dikke bout laten draaien in/uit een kokertje laten draaien. erg simpel te bouwen, en ik geef het wel kans. 2cm^2 opppervlak, 1mm plaatafstand is 1.6pF, dus da's goed haalbaar. [Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 25 juli 2008 12:00:57]
|
rbeckers
|
2pF is ook erg weinig. Een klein stukje koper bewegen zoals Frithjof voorstelde wordt wel vaker toegepast.
Ook in sommige meetapparatur komt dit voor. Wel oppassen met mechanische stabiliteit want anders introduceer je een erg storingsgevoeige varco.
Een schroef heeft dat probleem minder.
|
Frithjof Sterrenburg
|
@(Z): "lineariteit ... is belabberd": voor dat hele afstemverhaal geldt dat de karakteristiek (vorm van de plaatjes) belangrijk is, of heb je alleen die halfronde?
@rbeckers: ja, ik dacht ook aan een schroef-achtig iets. Alle VFO verhalen draaien eigenlijk om simpele stoomtijdperk mechanica...
De Grote Hellehond Zelve
|
Pietdepiet
|
Ik bedacht mij opeens iets. Wellicht is het enorme onzin, maar ja... Aangezien ik die oscillator niet aan de praat krijg, zal ik een andere moeten maken. Maar wat ik bedacht: Kan ik niet mijn griddipper mis/ge-bruiken om de rest van het circuit te testen? Door gewoon mijn griddipper op de goede frequentie in te stellen en dan een spoeltje van een paar windingen om de spoel van de dipper heen te leggen en die vervolgens aan te sluiten op de gate van de fet en de massa? Of moet daar nog een C'tje tussen? Of werkt dit helemaal niet?
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
Frithjof Sterrenburg
|
Piet:
Ik ben even de tel kwijt hoe het met die oscillator en andere onderdelen van je schakeling zit, maar je idee is in principe volkomen OK. Als die oscillator in de schakeling het niet doet kun je je dipper gewoon als vervanger gebruiken. Zoals je schrijft: op de goede frequentie zetten en dan met een koppelspoeltje aan de schakeling leggen. Dat koppelspoeltje hoeft niet echt om de dipperspoel heen te liggen, gewoon hart op hart koppelen. Een paar windingen om een potlood is voldoende.
De Grote Hellehond Zelve
|
Pietdepiet
|
Oke, moet het koppelspoeltje dan een kern hebben of niet? En hoe sluit ik het dan aan? Of kan je dan niet zeggen zonder schema. Ik stuur je wel even een mailtje van het schema.
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
Frithjof Sterrenburg
|
Nee, er hoeft geen kerntje in.
O ja, ik zie nu in je mailtje de schakeling en weet weer waar het over gaat. Probeer het eens heel makkelijk te maken voor jezef: haal die AF124 eens even los en probeer je dipper eens direct (zonder een extra koppelspoeltje dus) aan een van de spoeltjes L2 te koppelen. Als ze op dezelfde frequentie staan moet je immers via dat spoeltje dan HF op de gate van de detector toevoeren.
De Grote Hellehond Zelve
|
Pietdepiet
|
Maar dan moet ik toch excact dezelfde frequentie hebben? Hoe krijg ik dat precies gelijk??
|
(Z)weetvoetje
|
Dan dipt de dipper
|
Pietdepiet
|
Ohja, dat is waar ook. Stom dat ik daar niet aan dacht...
|
fred101
Golden Member
|
En zo'n dipper is handig, ik heb nu eindelijk door hoe je hem met antennes gebruikt. Echt handig. De slappe arnold voor 20m had ik zo in een mum afgeregeld.
Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
fred101
Golden Member
|
volgende week een dagje naar leeuwarden op en neer voor een splinternieuwe nieuwe FT101e in doos. Kon hem alleen kopen als ik de rest erbij nam. De bijbehorende lineair  en nog een goede FT101. Die laatste kwam goed uit want een vriend zocht er nog een. Dan verkoop ik mijn huidige 101. Die is ondertussen wel goed maar niet origineel en dat vind ik nu eenmaal belangrijk. De verkoper had ook nog een loods vol oud groenspul, Toen hij hoorde dat ik naast oude yaesu's nog oude meetinstrumenten verzamelde had ie nog wel het een en ander liggen
Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
rbeckers
|
Fred,
mischien wat nieuwe foto's maken van de verzameling?
Moet nu toch wel enkele kubieke meters zijn.
|
fred101
Golden Member
|
Valt wel mee hoor, het is allemaal erg compact spul gebouwd met SMD componenten (sturdy metal devices)  Maar het meeste staat al op mijn site. Vandaag net naast een R&S wobbelaar (500KHz-2,1GHz) voor 50 euro gegrepen met 36cm beeldscherm. Gezien het gewicht en afmetingen misschien maar goed ook (55KG)
Fred
|
Radioortje
Special Member
|
Hallo Allemaal ,
ik ben er ook weer ,
@ Piet : Als het goed is heb je ouwerwetste mail . post dus .
Ik hoop dat de dvds goed aan gekomen zijn .
@ (z) : als je genoeg maagden offert komt alles goed.
Bij mij hier op zolder is het nog geen leven , dus alle projecten liggen hier stil . Zoals een buizen superreg op de FM . Ik vrees dat dat een projectje wordt na de zomer , voor de volgende zomer . Die raqdio was immers bedoelt om op ons terras naar piraatjes te kunnen luisteren .
Groetjes Evert
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
|
Frithjof Sterrenburg
|
Vergeet het maar, Evert, de dames zijn met hun caravannetje van lenen.nl naar Salou!
De Grote Hellehond Zelve
|
Schimanski
|
Salou??? Vergeet het maar, als er ergens geen maagden meer zijn is het in Salou.
pa2hgj - - Genootschap "De Mexicaanse Hond". Cave Canem
|
fred101
Golden Member
|
Oh, hebben wij daar dan al een bijeenkomst gehad ? Die heb ik dan gemist.
Vandaag naar Friesland op en neer geweest en er staat nu een hagelnieuwe FT101e in de shack (samen met een gebruikte FT101EE en een FL2100 lineair. Ook nog een mooie marconi TF1313A LCR meter, twee hp410B buisvoltmeters met gewone en hoogfrequent probes (zitten vast gemoneerd aan de kast dus niet met stekkers) en nog een bnc ingang ???
Nog twee jaren 70 philips analoge meters(pm2502 en 2505), wat 250V voedingen, een openlijn anti-oscillatie ding uit het jaar nul maar erg mooi met porcelein enzo, openlijn stroommeter (meters waar de stroom loopt direct door de draaispoelmeters heen loopt speciaal voor dit soort toepassingen) Een antenne schakelaar met iets van 10 poorten, twee buizen-scopen (philips 5656 en hartley CT436) en last but not least eindelijk een dubbele varco passend bij mijn rolspoel. Komt uit een scheepszender. 2 X 80pF met zware keramische schakelaar om Ctjes bij te zetten. Een kastje zal nog wat lastig worden want het ding is iets van 50cm lang  Plaatafstand iets van een cm. Nu weer gaan sparen want in december komt er nog een FTdx401 van de eerste eigenaar, een zwaar verbouwde (verbeterde) FTdx400 en orginele FT400 (zijn er 100 van gemaakt). Krijg ook nog een racal in onderdelen en een werkende (die is voor een vriendin)
O ja mijn reisgezel heeft nu een compleet gerestaureerde als nieuw uitziende halikrafter SX117. Erg mooi ding.
Zo nu weer naar de boot
Fred
|
Frithjof Sterrenburg
|
@Fred: met de schulden die je nu opgebouwd hebt wil zelfs lenen.nl je niet meer...
De Grote Hellehond Zelve
|
rbeckers
|
@Fred
Schulden of geen schulden, maar wel mooie apparatuur!
@Frithjof
Ik ben begonnen met het boek van Louis Brown over Radar in WWII. Eerste indruk is dat er wel een beetje van de hak op de tak gesprongen wordt om toch vooral duidelijk te maken hoe belangrijk radar toen was. Noch geen enkel feit tegengekomen waar ik vraagtekens bij zet.
Het begin leest zich goed maar het had wat technischer mogen zijn. [Bericht gewijzigd door rbeckers op 6 augustus 2008 11:12:56]
|
Frithjof Sterrenburg
|
@rbeckers:
in het begin geeft hij een kort panorama waarin hij voor de vuist weg een aantal voorbeelden geeft om te laten zien wat een revolutionair ding radar was. Dat is dus een smaakmakertje. Let maar op, hij koestert de techniek, tot en met een compleet schema van de VT buis, maar hij probeert het wel toegankelijk te houden voor niet-radar technici.
De Grote Hellehond Zelve
|