Shock Media

Navigatie

Jongensradio anno 2007 Deel5

Forum > HF > Jongensradio anno 2007 Deel5 << Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | Volgende >>
Naam Bericht
fred101
Golden Member

Die HP 410B VTVM blijkt accuraat te zijn tot 700MHz. Niet gek. Er zit een adapter aan om coac lijnen te meten. Nog geen idee wat hij dan meet maar ik heb een manual

De GM5656 is een gelijkspanningsoscillograaf: wat is dat ????

Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op 7 augustus 2008 11:07:05]
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
rbeckers

Volgens de manual van de GM5656:

"... speciaal ontworpen voor het bestuderen van laag periodische- en aperiodische verschijnselen..."

De bandbreedte van de versterkers (0-200kHz) maken deze scoop alleen geschikt voor LF werk. Maar het het is leuk stuk antiek meetapparaat. Schema ziet er ook erg eenvoudig uit.

Edit:
http://www.radiodatabase.nl/meetapparatuur/philips/GM5656/GM5656.pdf
[Bericht gewijzigd door rbeckers op 7 augustus 2008 11:17:22]
fred101
Golden Member

Bedankt, gelijk uitgeprint. Leuk ding om te zien maar meer als verzamelobject dus. Ik las ergens dat hij van voor de tweede wereld oorlog is maar dat lijkt me sterk.
Hij kan op 220V of 245V wat zal ik doen ?
Achterop zit nog een rare connector met een schroefdop (soort mega grote antenne connector en daaronder een bnc, die kan ik niet in het manual vinden maar ze zien er wel orgineel uit)
[Bericht gewijzigd door fred101 op 7 augustus 2008 21:20:14]
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
rbeckers

Fred,
Deze scoop hoort niet bij het HF forum ! (De scoop is LF)
Ik heb niet zo snel een bouwjaar kunnen vinden maar ik gok op de jaren 50 van de vorige eeuw. Ik denk dat 245V de minder gevaarlijke keuze is. Heb je al beeld gehad?
En hoe ziet ziet de scoop er van binnen uit? Als er geen vreemde zaken zijn of bijv. defekte elco's kun je de scoop voor bepaalde zaken wel gebruiken. Staat er nergens in het schema een z-ingang of een uitgang voor iets?
Plaats maar een paar foto's op je homepagina.
fred101
Golden Member

OK foto's staan op site. Ben vandaag bezig geweest met de nieuwe tuner. De varco is 2x 30-160pF. De varco is 65cm lang dus hij paste mooi in een legerkist. Ik heb een vertraging gemaakt met gelagerde tandwielen. Er zit een keramische 2x5 standen schakelaar in van 10x10cm die C's kan bijschakelen maar ik heb er alleen 4 van 100pF (5KV) dus die moet ik op de eerst volgende beurs scoren.
Ik heb twee thermo-gekoppelde ampere meters. Die kunnen direct in de openlijn (2,5A dus ik ben een beetje bang dat dat te weinig is) Deze heb ik in het frontpaneel gebouwd
Er staatv + en - op de meter. Ik zou dus denken dat hij voor gelijkstroom is maar hij komt uit een antennestroom meter waar verder niets inzat dan een in en uitgang voor de feeders. Geen idee hoe die dingen werken dus ik denk dat ik er voor de veiligheid een bypass over zet met schakelaar.
Nu nog solderen maar ik ben gebroken van het gebogen over zo'n kist zitten/staan in de werkplaats.

Als dit ding klaar is wil ik weer eens wat leuks bouwen met buizen.
Iemand een suggestie voor een leuk afwijkend iets. Een obscuur meetapparaat uit de oude doos (een SSB modulatiemeter lijkt me wel leuk met de scoop als beeldscherm zoals je voor Yaesu kon kopen), een vreemd uitgestorven ontvangerconcept. Een leuk portable QRP CW zendertje lijkt me ook wel wat kortom als het maar ongewoon is.
Dus FET of Fritjoff, is er nog iets waarvan jullie altijd dacht dat het niet kan werken of wat je nog wel eens gebouwd zou willen zien, dan is dit de kans

Fred
Frithjof Sterrenburg

Die scoop is begin jaren vijftig, de 80 serie buizen is pas van NA de oorlog.
Ik zal eens denken over een mysterie-project!
De Grote Hellehond Zelve
rbeckers

@Frithjof
De jaren 50 had ik ook geschat voor die scoop.
Het Radar boek van Brown is goed. Ik ben over de helft. Vooral wat betreft radar buiten Engeland, Amerika en Duitsland in WII kom ik feiten tegen die bij mij onbekend waren. Heel goed zijn de parallelen die Brown trekt tussen de diverse landen of firma's. Het tempo van HF ontwikkelingen en de overwonnen problemen, bijv. met wave guides of zendbuizen, zijn nog steeds verbazend.
Tot nu toe zijn alleen de opmerkingen over de Hood en aircraft carriers versus battleships zijn wat minder genuanceerd. De Hood was oud en slecht gemoderniseerd en rond Guadalcanal hadden de carriers rechtstreeks weinig invloed.
fred101
Golden Member

Mijn tuner is een mislukking geworden. De varco blijkt een gezamelijke rotor te hebben stom, stom, stom dat ik dat niet gezien heb.
Nu moet ik iets anders bedenken maar een symetrische tuner zal niet lukken hiermee en een rolspoel. Ik moet dus helaas toch een 1:1 balun toepassen op de antennekant. Ik hoopte in rothammel nog een vergeten betere methode te vinden. Het beste wat ik vond is een coax 1:1 spanningsbalun en daarna een L-tuner denk ik. Volgens mij moet het rendement dan in de buurt van mijn symetrische LCC tuner komen. Een andere optie is de S match en dan ipv de twee ringkernen zo'n coax balun (op een stuk regenpijp). Weet iemand nog een betere optie. Er moet open lijn aan en het formaat zal me worst wezen als het maar zo goed mogenlijk is. Ik ga geen 7 kilo rolspoel en 62cm varco en openlijn gebruiken om dan bv 5dB te verliezen in zo'n stomme frequentie beperkte en vermogensbeperkte ringkern.

Fred, helemaal niet zo blij want nu kan ik niet met mijn nieuwe sets spelen
Frithjof Sterrenburg

@rbeckers: doet me plezier dat Brown je bevalt! Het is een van mijn favoriete boeken. Voor knutselaars was dat een fantastische tijd, ik denk niet dat er ooit een andere periode is geweest waarin de inventiviteit zo'n hoogtepunt bereikte. Die kerels moeten voortdurend high zijn geweest, en bovendien zagen ze direct resultaat in de vorm van betere overlevingskansen van hun eigen mensen. Het mooiste voorbeeld daarvan is het proefschieten met de VT buizen op die "drones". Ik zal zijn commentaar over de Hood affaire nog eens nalezen, wat je schrijft over slecht gemoderniseerd klopt in principe. Ik heb overigens een (Duitse!) ooggetuige van dat gevecht gekend, die op de Prinz Eugen bij de vuurleiding was. Zijn reactie op het plotsklaps verdwijnen van de Hood was er een van totaal ongeloof, hij dacht aan een rookgordijn...

@fred: nou, ik hoef voorlopig niet meer met een mysterieschakeling aan te komen geloof ik...
De Grote Hellehond Zelve
Pietdepiet

@radioortje: Bedankt voor die serie elex die ik heb gekregen. Het werkt goed. Ik ben net begonnen met nummer 1. Dat duurt dus nog wel even

Ik ben net weer terug van een weekje fietsen, en nu heb ik zowaar een week vrij in mijn vakantie. Mijn streven is om daarin toch wat verder te komen met mijn DC-ontvanger. Dat schiet maar niet op zo.
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
rbeckers

@Frithjof:
Ik ben al voorbij 3/4. Het boek wordt waarschijnlijk ook een van mijn favoriete boeken. Ik heb bijv. nooit geweten dat er al radars waren die, wel primitief, phase sweep gebruikten in WII. Ik dacht dat dat pas in de jaren 60 van de vorige eeuw opkwam. Het stuk van de VT buizen is ook goed. Er komen heel veel bekende namen voor, o.a. Tizzard, Blumlein, Jones, Terman, en firma's in voor.
Ik ben het met je eens over de (radar)technici.
Het boek is ook vrij grondig en Brown geeft ook aan als iets onbekend is of een vermoeden is.
Over de Hood, er zijn erg veel verhalen, onderzoeken, commissies en websites over. Als de Hood niet ontploft was, was dat schip nooit zo'n legende geworden. Er zijn trouwens in WII wel meer van dat soort gevallen bekend, bijv. de Arizona.
Het is in ieder geval een aanrader voor iedereen die geinterresseerd is in een bloeiperiode van radar en radio techniek.
fred101
Golden Member

FAS: de tuner is klaar, is een S-match geworden dus kom maar op met de mistery schakeling

Fred
Frederick E. Terman

Ik heb me dus ook in de S-match verdiept.
Eigenlijk blijft het gewoon een C-L tuner, alleen door een slimme truc wordt de C in het spanningsminimum geplaatst. FRI laat daat duidelijk zien in de inleiding op zijn site.

Nu staat er wel vrij veel spanning over de spoelen, en vooral ook tussen de spoelen. Parasitaire capaciteiten hebben dus al snel effect. Weliswaar tune je de parasitaire capaciteiten in een moeite door wel uit, maar iedere onbalans daarin vertaalt zich meteen naar onbalans in de tuner als geheel.

Ik zou daarom liever de primaire en secundaire wikkeling ieder aan een eigen kant van de ringkern leggen. Het schema verandert daardoor niet; het is geen transmissielijntrafo o.i.d.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 11 augustus 2008 12:36:10]
Frithjof Sterrenburg

@rbeckers:
ja, over de Hood is veel geschreven. Een beetje wrang: hoe spectaculairder een schip ontploft, des te beroemder wordt het... Er lagen in 1916 nog 3 identieke zusterschepen p[ stapel maar die zijn geannuleerd. Het ontwerp van al die battlecruisers van de Royal Navy deugde eenvoudig niet, dat was een waanidee van Fisher.

@fred: iets waarmee ik ooit provisorisch geknoeid heb maar nooit goed heb uitgewerkt is het idee dat Watson-Watt in de jaren Twintig toepaste voor onderzoek van onweer en vrijwel precies zo gebruikte voor zijn latere "uitvinding" van de radar die als de Chain Home bekend is geworden. Je hebt er twee identieke ontvangers voor nodig, nu niet meer zo'n probleem omdat je goedkope transistortjes kunt proberen, lange en middengolf. De afstemming van beide gaat synchroon, één VFO stuurt dus de mixers van beide ontvangertjes aan, de HF kringen kun je eventueel apart pieken. Beide hebben een richtantenne, de antennes staan KRUISLINGS op elkaar. De uitgangssignalen zet je op de X en Y versterkers van een scoop, dat kan die oude Philips goed aan. Je krijgt dan een automatische peiling. Hans Evers, PA0CX, heeft daar ook proefjes mee gedaan.
De Grote Hellehond Zelve
rbeckers

@Fred
Leuk idee, de CH (Chain Home) radar werkte natuurlijk met buizen!
http://en.wikipedia.org/wiki/Watson-Watt
http://en.wikipedia.org/wiki/Chain_Home

@Frithjof
Om het idee van Jackie Fischer als waanidee af te doen is volgens mij te eenvoudig. Slagkruisers waren bedoeld om tegen kruisers te vechten, zie Falkland 1914, en slagschepen te ontwijken met, indertijd van het ontwerp, een veel hogere snelheid. Slagkruisers hadden ook een grote actieradius die voor Fischer erg van belang was. Zodra de snelheid van geen belang was, bijvoorbeeld als een slagkruiser een slagschip aanviel, was dat niet verstandig.
Het gebruik bij Jutland van slagkruisers en het verhaal van de Hood tonen dit ook aan. De Hood was na de modernisering ook geen echte slagkruiser meer.
fred101
Golden Member

Leuk idee maar zijn hier niet wat grote antennes voor nodig. Het lijkt me wel grappig om een radar te maken. Geen idee of dat haalbaar is, ik heb nog wel een oude schotel Ik heb ook nog een radarbuisje maar pulsen van 10KV ofzo zie ik niet zitten. Niet iets om vliegtuigen te spotten maar als het op 10 meter werkt lijkt het me al een leuk idee.
Ik zal die artikelen eens doorlezen.
Oja, dat scoopje is wat verbouwd zodat je er mee in eindtrappen kunt meten. Je stuurt direct via die bnc het afbuigrooster aan ofzo iets.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op 11 augustus 2008 20:54:09]
Frithjof Sterrenburg

Rbeckers: the proof in the pudding is in the eating. Je kunt zoals Fisher mooie scenario's schrijven waarin je superieur bent (slagkruisers tegen veel zwakkere 8" kruisers zoals Falklands I) maar zo werkt het niet als het op acties aankomt. De "track record" van de Britse slagkruisers is de meest beroerde van alle ooit gebouwde klassen: 3 total loss door magazijn explosies in een paar minuten op één dag bij Jutland en precies hetzelfde 25 jaar later. Het Duitse concept was vér superieur: dan maar een paar knopen minder maar in staat enorme klappen te incasseren.

Fred: niks grote antennes, gewoon twee ferrietstaafjes!
De Grote Hellehond Zelve
rbeckers

Frithjof:
Klopt natuurlijk. Maar er zijn meer gevallen bekend van een aantal schepen van een klasse vernietigd binnen een paar minuten, o.a. Pearl Harbor, slagschepen, en Midway, vliegdekschepen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Jutland
en dan vooral het stukje "Battlecruisers".
Je kunt trouwens via internet, bij het Gutenberg Project
http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Gutenberg, een boek van Jellicoe gratis downloaden.
Ik vind het boek van Brown steeds beter. Vooral het verhaal over Ultra en Huff Duff is mij dat onderwerp nu veel duidelijker. Ook de ontwikkelingen op de gepulste hoog vermogens radar buizen zijn fascinerend.
Frithjof Sterrenburg

@rbeckers:
we zijn nog niet klaar met onze battlecruiser discussie, maar die is totaal off topic natuurlijk. Ik stel voor dat we privé doorgaan (stuur me maar even een mailtje aan fass.wxs.nl, dan heb ik je adres) anders krijgen we die moderatoren weer mopperend op onze nek...
De Grote Hellehond Zelve
fred101
Golden Member

Jullie weten het toch, heel knap, weer op radar te laten eindigen Ik kan niet veel vinden over zo'n home made radar. Moet ik me dan eerst compleet in radar gaan verdiepen ?

Fred
rbeckers

@Frithjof:
Prima. Dit is ook een elektronica forum.

@Fred101:
Radar is in principe vrij eenvoudig. (Er staat "in principe" voordat iedereen massa's terechte opmerkingen plaats, die overigens wel erg welkom zijn).
Een radiozender zendt een signaal uit en dat wordt gereflecteerd door een object en de echo wordt door een radio ontvangen. Zender stuurt bij voorkeur een korte, gebundelde, puls uit. De ontvanger krijgt na een tijdje die puls binnen. Het tijdverschil is een maat voor de afstand.
Prolemen zijn globaal het maken van een stabiele korte puls met hoogvermogen in een voldoend begrensde bundel en een ontvanger die o.a. de zendpuls goed doorstaat en weet wanneer de puls gezonden is.
fred101
Golden Member

Dat klinkt alsof er een hoop qua microprocessors bij komt kijken maar die waren er in de jaren 40 nog niet.

FAS: jij bent er mee bezig geweest, heb je een schema van wat je toen deed. Hoogvermogend hoeft van mij niet, gaat om het principe. Als het 10m ver komt is het al mooi. Ik begreep dat het voorkwam uit een systeem om onweer te lokaliseren maar het systeem toen werkte met een heel netwerk van ontvangststations. Mooi verhaal dat de duitsers dachten dat het een soort homeing bakens waren.

Fred
Frithjof Sterrenburg

@Fred: nee, schattebout, zo erg is het niet, je hoeft geen radar te maken.
Ik beschreef Watson-Watt's principe van onweerdetectie, dat je tegenwoordig dankzij de goedkope transistor ontvangertjes makkelijker kunt toepassen dan PA0CX en ik dat vroeger hebben geprobeerd. Dus: twee ontvangers met richtantennes (ferrietstaafjes) kruislings op elkaar. De twee ontvangers hebben ÉÉN gemeenschappelijke VFO en worden dus identiek afgestemd. Beide ontvangers moeten exact evenveel versterken, dus volumeregelaars ook koppelen. Signalen van de ontvangers gaan naar de X en de Y as van een scoop. Dat is het! Je krijgt dan op de scoop een lijn (of ellips) waarvan de helling correspondeert met de richting van de onweersbui. Of als je op een LG of MG zender afstemt: de richting van de zender.
Dat principe beschreef Watson-Watt eind jaren 20 of zo en hij paste het toe voor de Chain Home radar. Alleen ontving hij daar geen zenders, maar de echo's (= doelen) van de pulsen van de bijbehorende Chain Home zenders. De Chain Home heeft de Britten goede diensten bewezen, maar het was in feite een archaïsche stoom-techniek en heeft geen navolging gehad.
Hetzelfde basisprincipe van twee gekruiste antennes en twee ontvangers werd trouwens ook weer gebruikt voor de Hf/Df ("Huff Duff") peiling.
PA0CX gebruikte twee stuks ex-Duitse legerontvangertjes, prachtige dobbelsteentjes, ik had twee identieke Philips LG/MG supertjes. Kan me herinneren dat het nogal een geknoei was om beide mixers (UCH81) met de VFO van één van de ontvangertjes te voeden. Gewoon omdat alles nogal ver van elkaar af zat, met transistorontvangertjes is dat véél simpeler, gewoon van de ene print naar de andere.

Radar ging prima zonder microprocessors, het is allemaal gewoon analoog en de techniek kwam voor een groot deel uit de TV research die medio jaren 30 al goede resultaten had opgeleverd. In de moderne radar worden natuurlijk wel microprocessors gebruikt, maar dat is voor zaken als signaalbewerking. Het principe van richting en afstand bepalen d.m.v. de echo's staat nog als een huis.

@rbeckers: we zetten de slag bij Jutland privé voort!
[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op 13 augustus 2008 15:39:10]
De Grote Hellehond Zelve
fred101
Golden Member

http://nl.youtube.com/watch?v=vBGIdf0VjQ4

Leuk filmpje over HAM radio, daar zit een radio in gemaakt op een cakevorm, waar hebben we dat eerder gezien (of eigenlijk later dus)

FAS: lijkt me een leuk experiment. Ik kan volgens mij bij de racals de ene aansturen met de vfo van de ander. Ook de oude yaesu's hebben een ext VFO ingang.
Ik kreeg net een dreun van mijn losse antenne draad, ik dacht statische electriciteit maar daar was het wat te heftig voor. Ik hang de draad even uit de weg, zie ik een vonk overspringen over zo'n 2cm naar de geaarde kast van mijn tuner, een seconde of tien later hoor ik een donderslagje. De zon scheen dus het was best ver weg kun je nagaan hoe hoog die veldsterkte is als je er midden in zit.

Fred
Fred
rbeckers

Fred101:
Wees voorzichtig. Een vonk van 2cm is niet mis!
Mischien moet je maatregelen nemen tegen dit soort spanningen. Anders kost je dat minimaal een radio.
[Bericht gewijzigd door rbeckers op 13 augustus 2008 16:10:13]
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | Volgende >>