| Naam |
Bericht |
Tidak Ada
|
quote:
Er zijn twee soorten koolweerstanden:
1) Het type van de tekening, een opgedampte koolweerstand. Die hebben een kleine zelfinductie en zijn wat dat betreft gelijk aan metaallfilm R's
2) Composiet kool weerstanden. Die zijn opgebouwd uit een hoeveelheid samengeperst koolstof en een bindmiddel. Geen spiraal, en dus een minimale zelfinductie.
Nadeel: Ze ruisen. Dat komt doordat de kooldeeltjes niet helemaal raken en de weerstand daardoor enigszins varieert met temp en trillingen. Dat verdeeld over miljoenen kooldeeltjes, veroorzaakt die ruis.
|
StevenW
|
Hij doet het!
Ik heb een checklist gemaakt aan de hand waarvan ik het hele ding heb nagekeken en gemeten. Sommige weerstanden wijken flink af van de geclaimde waarden, maar dat levert vooralsnog geen probleem op. Wél vreemd, want de verschillen vallen ver buiten de tolerantie. Slechte kwaliteit weerstanden?
Het probleem is dat ik twee electret micjes heb gefrituurd. De eerste deed het niet, dan een tweede, maar die deed het ook niet. Ik heb beide verbrand. Ik heb dit circuitje toen verwijderd en heb er een MiniDisc aangehangen. Tada! Werkt!
Dat trimmertje en die potmeter werken super. Het is inderdaad een labiel systeem, maar met de trimmer en pot krijg je de boel heel netjes op zijn plek.
Dank en complimenten voor het ontwerp!
Ik ga wat verder experimenteren nu. Ik wil kijken hoe klein de antenne gemaakt kan worden zonder aan kwaliteit in te leveren. Daarnaast ga ik kleinere componenten proberen. Ik ben er dus nog wel even zoet mee. Mijn doel is om het zo klein mogelijk te maken en er een PCB-layout voor te ontwerpen. Daar ga ik dan een paar printjes van maken. Ik wil voorlopig nog geen SMD, maar alleen kleinere reguliere componenten. Ik ga ook nog experimenteren met de spanning. Kijken wat het bereik is tussen 3V en 12V. Ik hoef namelijk niet zo'n groot bereik. Als een lagere spanning volstaat, zonder aan kwaliteit in te leveren, dan ga ik dat gewoon toepassen in het uiteindelijk ontwerp. Ik wil namelijk een geďntegreerde accu. [Bericht gewijzigd door StevenW op 29 juni 2008 17:13:55]
|
(Z)weetvoetje
|
De antenne kan niet kleiner, die bepaalt de frequentie. Als je m kleiner maakt, dan zit je op een andere frequentie. Dat kan je oplossen door er meerdere windingen van te maken; maar dat gaat zwaar ten koste van het rendement.
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
|
StevenW
|
Ik heb inmiddels 3 van deze zendertjes gebouwd en wat zitten rommelen met e.e.a. De 100uF25V heb ik vervangen door 16V. Geen probleem. Daarna een 10V er ingezet. Zelfs deze configuratie levert geen enkel probleem op. Althans, het zendertje bleef het doen, evenals de elco. De elco werd ook niet warm ofzo.
Kan ik dan concluderen dat (bij gebruik van een 9V-blokje) je de 100uF25V altijd kan vervangen door een exemplaar van 10V? Of zie ik iets over het hoofd?
Groet! Steven [Bericht gewijzigd door StevenW op 1 juli 2008 13:35:05]
|
Frederick E. Terman
|
Leuk toch, dat experimenteren!
Ja, de spanning van een 9V batterijtje komt nooit boven de 10V (wel eens 9,5V voor een nieuwe), dus een 10V elko zou het altijd moeten kunnen hebben.
Het is wel gebruikelijk onder amateurs wat meer reserve te houden, maar inderdaad: 10V is 10V en dat zou genoeg moeten zijn.
|
StevenW
|
Hey mensen,
Ik wilde een beetje gaan rotzooien met de spanning. Ik heb nog zo'n universele, variabele en gestabiliseerde voeding met spanningen tussen 3 en 12 Volt, 600mA.
Als ik deze voeding gebruik, hoor ik een heel vervelende fluittoon op mijn radio. Ga ik weer terug naar mijn oude vertrouwde 9V-blokje, dan doet 'ie het weer prima.
Hoe kan dit?
EDIT: De polarisatie was goed. [Bericht gewijzigd door StevenW op 1 juli 2008 22:06:57]
|
Etherfreak
|
Gebruik je misschien een voeding die aan het oscilleren is.
Ontkoppel een voeding voor een zender altijd goed,en gebruik een grote afvlakelco.
Ook over alle diodes van de brugcel een condensator van 10-47nF plaatsen. [Bericht gewijzigd door Etherfreak op 1 juli 2008 23:18:14]
|
fred101
Golden Member
|
Klopt, wat voor voeding is het. Toch niet zo'n adaptertje met schuifje voor verschillende spanningen. Die zijn niet gestabiliseerd. Maar voor HF moet je meer doen dan stabiliseren. Ik heb een voeding voor mijn filtertester gemaakt en daar moest ik ratelcondensators plaatsen en nog een pi-filter achter de 7806 voeding voor hij helemaal schoon was.
Fred
Mijn Homepage: http://www.pe1rqm.nl/forum/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en opvangtehuis voor verweesde buizentransceivers
|
StevenW
|
quote: Op 2 juli 2008 00:14:41 schreef fred101:
Klopt, wat voor voeding is het. Toch niet zo'n adaptertje met schuifje voor verschillende spanningen. Die zijn niet gestabiliseerd. Maar voor HF moet je meer doen dan stabiliseren.
Het is inderdaad zo'n adaptertje met een schuifje, maar die van mij is wél gestabiliseerd. Ik heb nog wel van die batterijhouders liggen waar meerdere batterijen in kunnen. Ik ga het zendertje hier dan maar mee voeden.
|
fred101
Golden Member
|
Meestal zijn die dingen alles behalve gestabiliseerd. Je kunt is zo'n huisje niet eens een fatsoenlijke elco kwijt, laat staan een regelaar met koelplaat.
Maar dat kun je simpel testen. Meet eens hoeveel volt er uitkomt belast en onbelast. Als dat in de 9V stand ook precies 9V is dan is hij gestabiliseerd en op je scoop kun je de rimpel zien.
Fred
Mijn Homepage: http://www.pe1rqm.nl/forum/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en opvangtehuis voor verweesde buizentransceivers
|
Frederick E. Terman
|
quote: Op 1 juli 2008 22:06:30 schreef StevenW:
Als ik deze voeding gebruik, hoor ik een heel vervelende fluittoon op mijn radio. Ga ik weer terug naar mijn oude vertrouwde 9V-blokje, dan doet 'ie het weer prima.
Bedoel je echt een fluittoon (fieieieieieie), of heb je het meer over een bromtoon? (hmmmmm of prrrrrr)
FM zendertjes brommen vaak als je ze op een adaptertje zet. Het heeft te maken met brom-modulatie in de dioden van het invallende HF, en her-uitzending daarvan via de draden.
|
StevenW
|
Nee, echt een fluit. Fieieieieieie dus.  Geen brom of ruis, echt een vervelende fluit.
Trouwens, het bereik van het zendertje valt mij wat tegen. Hij doet het prima van woon- naar slaapkamer in mijn gelijkvloerse appartement, maar in de garage (pak 'm beet 50 meter verder en met muren) hoor ik alleen maar ruis. Als ik mijn huis uitloop begint de radio al te ruizen. Hoe kan ik het bereik ietsie pietsie vergroten? Ik dacht dat zelf aan de 1K uit het hoogfrequente gedeelte. Iets van 330 ofzo?
Ik ben bezig een nog kleinere variant te maken. Voordat ik aan SMD begin, wil ik het proberen met kleinere, reguliere componenten. Zo ook de diode. Dit is nu een standaard uit de N4000-reeks, maar die zijn er ook kleiner. Van die kleine, rode, glazen dingetjes. Kan ik die ook gebruiken? [Bericht gewijzigd door Henry S. op 2 juli 2008 18:17:42]
|
Eddied
|
Het bereik kun je vergroten door een hoger vermogen te maken,
of door een betere antenne te gebruiken, en deze op het dak
te plaatsen. Maar dan hoort het Arrestatie Team (AT) jouw ook
Verdikkeme... ben ik al WEER vergeten wat dat `AT` officieel heet
Eddied
.
|
StevenW
|
quote: Op 2 juli 2008 12:34:33 schreef Eddied:
Het bereik kun je vergroten door een hoger vermogen te maken,
of door een betere antenne te gebruiken, en deze op het dak
te plaatsen. Maar dan hoort het Arrestatie Team (AT) jouw ook 
Hell no! Don't get me wrong here. Ik wil niemand lastig vallen. Ik heb een hekel aan piraterij. Ik wil een heel klein vrij plekje in de ether in een heel klein gebiedje (mijn huisje en er een beetje omheen) "kapen". Ik wil dat werkelijk NIEMAND last heeft of kan gaan hebben van mijn activiteiten.
Mijn vraag is of ik binnen DIE grenzen het bereik kan vergroten, zo ja, hoe.
|
fred101
Golden Member
|
Betere antenne of meer vermogen. Petje af trouwens over wat je in zo'n korte tijd geleerd en gepresteerd hebt. (ik heb ook heel veel van FET geleerd dus daar heb je geluk mee  )Er is ook een niet electronische variant: je muren eruit breken 
Denk ook aan je filtering. Daarmee kun je de uitgang 50 ohm maken en een dipooltje aansluiten. Dan moet je makkelijk die afstand halen. (ik haal met 5W al een meer dan 50KM via een dipooltje op 430MHz) Als je echter weinig overlast wil veroorzaken (hulde hiervoor) dan kun je een popovic-antenne maken. Deze heeft een richt-effect dus wel sterk richting de garage maar niet naar de zijburen.
Fred [Bericht gewijzigd door fred101 op 2 juli 2008 14:13:42]
|
StevenW
|
Hoi Fred,
Dank je voor je compliment! Leuk om te horen.
Ik vind je idee van de richtantenne eigenlijk heel goed. Ik heb dat al wel vaker gedaan (met een paraboolmicrofoon en een WiFi-antenne). Werkt als een tierelier. Ik moet bekennen dat ik daar tijdens dit projectje niet eens aan had gedacht. Bedankt dus voor je tip! Ga ik ook even proberen.
Ik heb de 1K inmiddels tijdelijk vervangen door een 820R. Het bereik is nu nét ietsje meer, maar nog niet helemaal wat ik wil. Ik ga het nu nog een keertje doen met wat andere waarden en kies dan de meest comfortabele. Eentje dus waarbij ik maximaal kan genieten van mijn eigen muziek zonder voor overlast te zorgen.
Ik blijf overigens ten alle tijden gebruik maken van de trimmer en de potmeter. Ik weet dat velen vaak de "overstap" maken naar vaste waarden, zodat de boel kleiner kan worden gemaakt, maar dit gaat wel ten koste van het kunnen kiezen van een niet gebruikt stukje ether. Leuk en aardig, maar dan zorg je naar mijn idee voor overlast.
Nogmaals mijn complimenten voor de ontwerper van dit bugje, de afstemming werkt echt heel goed!
|
fred101
Golden Member
|
(Z) is erg goed in het doordacht bedenken van iets en dat daarna omzetten in componenten. Die filtertester die we (hij 90% ik 10%) bedacht en gemaakt hebben werkte ook in 1 keer.
|
StevenW
|
Wat bedoel je met het filter? En wat is een filtertester?
|
fred101
Golden Member
|
http://www.pe1rqm.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=552
Daar staat wat over de tester. Dat ding test filters. bv een pi-filter zoals achter een zendeindtrap, SSB filter, bandfilter, MF trafo, X-tal-filter enz.
Fred
|
StevenW
|
Inmiddels alweer wat experimenten uitgevoerd. Met een wereldontvanger en een koptelefoon heb ik een aantal rondjes rond mijn huis gelopen. Ik was tevreden met een 520R weerstand op de plaats waar normaal 1K zit. Nu hoor ik alles lekker goed en stoort het stukken minder. Een rondje in de wijk zit er niet in, want daarvoor is het bereik toch echt niet goed genoeg. Hoeft ook niet. Prima zo.
De richtantenne leverde niet zoveel op. Ik denk dat ik aan beide kanten een richtantenne zou moeten hebben, maar dat gaat ten koste van gebruiksgemak. Ik denk dat ik met het vervangen van de 1K de beste resultaten heb bereikt.
Ik ga eens kijken of ik het ding ook met SMD-componenten kan maken. Lijkt me een leuke uitdaging. Ik heb al even zitten neuzen op internet en volgens mij is de BC847 de SMD-variant van de BC547. Klopt dit?
|
Eddied
|
Correct, de kandidaat heeft 100 punten
.
|
(Z)weetvoetje
|
richtantenne lukt ook niet op die frequenties. Althans, het gaat prima, maar het is erg groot. Zeker ene paar meter groot. Dus dat lijkt me niet praktisch.
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
|
StevenW
|
Klopt het dat het schema voor de CO-bug eigenlijk uit 3 delen bestaat? Het pre-emphasis netwerk, de voorversterker en het hoogfrequente gedeelte?
Zo ja, kan iemand mij laten zien wat wat is aan de hand van het orginele schema?
Thanks!
EDIT:
Ik heb ter vergelijking onderstaande schakeling ook gemaakt.
http://users.pandora.be/ranzigen/td_circuits/circuits/fm_bug...m_bug.html
De CO-bug is stukken stabieler en veel beter instelbaar. De geluidskwaliteit is eveneens een stuk beter. Opnieuw complimenten voor de ontwerper. [Bericht gewijzigd door StevenW op 2 juli 2008 23:05:03]
|
(Z)weetvoetje
|
Het pre-emphasis netwerk is erg eenvoudig. Dat bestaat uit 2 weerstanden van 22k, en een 3.3n condensator.
Ik zit me nu trouwens af te vragen hoe ik dat nou ooit bedacht heb, want het klopt volgens mij niet echt helemaal. de 22k weerstand die naar de 1uF elco toeloopt moet 2.2k zijn. Dat haalt de audio-gevoeligheid een factor 10 omlaag, maar zorgt wel voor echte pre-emphasis.
De eerste tor is het audio-deel. Dat is heel erg standaard opgebouwd. Er valt niet veel over te zeggen. Ik heb geprobeerd het zo te maken dat er vrij weinig stroom wordt getrokken.
De HF-tor is een vrij standaard type oscillator. (weet de naam niet uit mn hoofd) met als spoel de antennespoel.
De 180pF sluit de HF-oscillatie kort (en sluit zo de varicap kort naar aarde voor hoge frequenties). Maar voor audio is 180pF niets; en dus komt de audio gewoon op de varicap te staan. Door de varierende capaciteit zal dan dus de kring (antenne, varicap, 180pF, 100pF, 2x5p6) dus verstemd worden.
edit: Ja, het is inderdaad fout, zoals het eerst was. Even de proef op de som genomen, en de hoge tonen klinken een stuk beter. [Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 2 juli 2008 23:30:56]
|
StevenW
|
quote: Op 2 juli 2008 23:21:41 schreef (Z)weetvoetje:
Het pre-emphasis netwerk is erg eenvoudig. Dat bestaat uit 2 weerstanden van 22k, en een 3.3n condensator.
Ik zit me nu trouwens af te vragen hoe ik dat nou ooit bedacht heb, want het klopt volgens mij niet echt helemaal. de 22k weerstand die naar de 1uF elco toeloopt moet 2.2k zijn. Dat haalt de audio-gevoeligheid een factor 10 omlaag, maar zorgt wel voor echte pre-emphasis.
Zal ik die 22k vervangen door een 2.2k?
quote: Op 2 juli 2008 23:21:41 schreef (Z)weetvoetje:
De eerste tor is het audio-deel. Dat is heel erg standaard opgebouwd. Er valt niet veel over te zeggen. Ik heb geprobeerd het zo te maken dat er vrij weinig stroom wordt getrokken.
Kan ik dat gedeelte dan weghalen en vervangen door een andere schakeling? Zoals de schakeling van Velleman?
quote:
Jij hebt een BC546 gebruikt. Ik had nog wat BC547's liggen en die doen het ook prima.
|