| Naam |
Bericht |
CornelisJ
|
quote: Op 31 juli 2008 12:03:25 schreef StevenW:
[...]
Dat is opvallend zeg. Een elco vervangen door een normale (SMD) condensator. Had ik niet verwacht.
Deze wilde ik dan ook gaan gebruiken, maar als ik het goed begrijp hoef ik dat dus helemaal niet te doen en hadden de fabrikanten van bovengenoemde apparaten dit ook niet hoeven te doen?
Ik moet er wel bij vertellen dat ceramic multi-layer condensatoren niet ideaal zijn. Het gebruikte dielectricum maakt het mogelijk om veel capaciteit in een klein volume te proppen, maar dit gaat meestal ten koste van andere eigenschappen, zoals temperatuurstabiliteit en spanningsafhankelijkheid. Het volgende plaatje komt uit de datasheet van Epcos HighCap ceramic multilayer condensatoren.
Zoals je kunt zien verandert de waarde van de condensator als functie van temperatuur, en is de waarde sterk afhankelijk van de spanning over de condensator. Nou zijn elco's ook niet ideaal, maar met name qua spanningsafhankelijkheid zijn ze over het algemeen een stuk beter dan deze keramische multi-layer. Als er zeer veel capaciteit in een klein volume wordt gestopt, kun je ervan uitgaan dat er ingeleverd wordt op bepaalde andere kwaliteiten.
Op plaatsen waar de exacte waarde van de de condensator niet zo belanrijk is, zoals bij koppel en ontkoppel condensatoren, is dit type condensator prima bruikbaar. Voor andere toepassingen, zoals in filters, zou ik voor een ander type condensator kiezen.
|
StevenW
|
Daar was ik al "bang" voor. Je ziet het ook bij kleine tantaal elco's. Kijk hier maar eens naar:
http://docs-europe.electrocomponents.com/webdocs/086f/090076...86fe9e.pdf
Als je het bestand goed bekijkt, kan je wel concluderen dat hoe kleiner de verpakking, hoe meer de waarden onder bepaalde omstandigheden zullen veranderen. Kijk maar eens naar de 16V-serie en dan de 10uF. Deze kan je in verschillende groottes krijgen. Met name de ESR neemt flink toe naarmate de verpakking kleiner wordt.
De T491-serie van Kemet is trouwens een goede serie om in te zoeken naar alternatieven voor meer reguliere elco's. Ik ga hier ook gebruik van maken.
Ik ga er van uit dat in mijn toepassing de waarden niet zo van belang zijn. Ik kan dus kiezen voor een kleine variant. Scheelt ontzettend veel ruimte trouwens. Dit is echt interessant voor de SMD'ers onder ons.
|
StevenW
|
Next question:
Ik ben nu op zoek naar de SMD-variant van de 1N400x. Ik heb al gebruik gemaakt van de zoekfunctie en ik zie dat deze vraag bijna letterlijk al gesteld is. Toch heb ik geen bevredigend antwoord kunnen vinden op mijn vraag en daarom stel ik hem bij deze nog maar een keer, maar wel iets specifieker. De SMD-variant van deze bekende diode-serie moet aan de volgende eisen voldoen:
*Dezelfde functie kunnen vervullen als de 1N400x zoals in de CO FM-Bug.
*Géén MELF
*Goed verkrijgbaar in Nederland
*Ik wil precies weten welk type, zodat ik er een datasheet bij kan vinden
Tips?
P.S. Ik wil jullie bij deze alvast bedanken voor de geweldige feedback die ik tot nu toe al heb mogen ontvangen.
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
Oei,dat beperkt je keuze tot nihil, de enige niet-MELF 1A diodes die ik ken zijn onbekende Chineesjes.
En MELF is nog wel handelbaar.
http://www.display.nl/Halfgeleiders/Diode-SMD/Diode-silicium-SMD.html
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
CornelisJ
|
In de CO FM bug wordt de 1N4007 diode als varicap diode gebruikt. Het hoeft dus niet persé een 1A type te zijn, want deze diode staat in sper. Ik zou alleen niet weten welke type diode een ΔC/ΔV heeft die vergelijkbaar is met de 1N4007 in sper.
|
StevenW
|
Hmmm, was ik al bang voor. Ik kon zelf ook al niets vinden. Ik wilde liever geen MELF, omdat ik dat niet prettig vind werken. Maar gezien het feit dat de alternatieven zo beperkt zijn, zal ik er wel mee gaan werken.
De MELF-varianten van de bekende 1N400x-reeks zijn echter even groot als de reguliere componenten, maar dan zonder pootjes. Dit betekent dat de diode alsnog 2,5 x 5 mm. groot is. Dat is jammer, want daarmee is het relatief een groot component. Deze reeks ken ik dus en ziet er zo uit:
Wat is een goede, maar kleinere MELF-variant van de 1N400x? [Bericht gewijzigd door StevenW op 3 augustus 2008 02:02:23]
|
Henry S.
Moderator
|
Is er niet, de behuizing wordt bepaald door de disipatie.
|
StevenW
|
OK, da's dan jammer. Ik heb ze al klaar liggen, dus moeten ze er maar bij op. Op de 100uF C na is dit dan het grootste component. De 100uF C wordt een Kemet T491, variant "V", is 16V en meet 7,3 x 4,3 x 2,0 mm., respectievelijk L,B,H. De diode is 2,5 mm. hoog en is daarmee dan wel het hoogste component.
Gooi ik er direct een andere vraag bij:
De antenne/spoel van de CO FM-Bug is 3 x 4 cm. Voor mijn toepassing is het echter handiger dat hij 1,8 x 5,2 cm. is. Daarmee heb ik dezelfde lengte, maar dus niet dezelfde vorm. E.e.a. heb ik al getest en het lijkt te werken. Bereik en kwaliteit blijven hetzelfde. Toch ben ik bang dat ik iets over het hoofd zie. Kan dit eigenlijk wel? [Bericht gewijzigd door StevenW op 3 augustus 2008 04:15:30]
|
StevenW
|
Mag ik mijn vraag even een schop omhoog geven?
|
Frederick E. Terman
|
De oppervlakte is nu ietsje minder. Als het goed is heb je dus nu iets meer totale afstemcapaciteit nodig gehad op de werkfrequentie. Dat is geen probleem: het is immers gelukt.
Eigenlijk zou de reikwijdte nu iets minder zijn dan met de originele maten, ook vanwege de verminderde oppervlakte. Maar dat hangt van nog zoveel andere en belangrijkere omstandigheden af, dat je daarvan niets zult merken.
Kortom, ik zie geen bezwaren.
|
klein is fijn
Moderator
|
quote: S1A - S1M, dat is een serie diodes die in DO-214AC behuizing met dezelfde specs als 1N4001 - 1N4007. Ik heb de S1A hier liggen en ze zijn ongeveer even lang als een normale MELF, ze rollen alleen niet weg.
Wordt overgens door meerdere grote fabrikanten gemaakt. [Bericht gewijzigd door klein is fijn op 6 augustus 2008 19:43:43]
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
|
Henry S.
Moderator
|
Ah, die heeft Display ook, alleen had ik het idee dat DO-214 ook MELF-achtig is (DO-213), niet dus.
Sorry StevenW!
|
StevenW
|
quote:
Ik wist niet dat dat van belang was. 3x4=12 en 1,8x5,2=9,36 verschillen inderdaad, maar de lengte van de antenne/spoel is wel hetzelfde. Is de lengte minder van belang?
quote:
No problem! [Bericht gewijzigd door StevenW op 7 augustus 2008 12:20:34]
|
Frederick E. Terman
|
quote:
Het is meer een spoel dan een antenne. De "afstraling" hangt daarom van de oppervlakte af.
De zelfinductie hangt grotendeels van de oppervlakte af.
|