aardingspin

Dit topic is gesloten

Ik heb nog een aarding nodig, ik heb thuis een aardingspin liggen, maar de vraag is, hoe diep moet deze in de grond. en moet ik er 1 steken of meerdere? op basis van wat kan ik dat bepalen?
mvg yves

gezien je laatste topic ben je een installatie aan het maken maar heb je te weinig ervaring met het hoe en wat. ik zou een proffesional laten komen. dat ter zijde.

op een simpele huis tuin en keuken wijze is dat niet te bepalen. daarvoor heb je een megger nodig. bij de keuring zal gezien worden of het goed is.

De diepte maakt niet uit, de aardingsweerstand is bepalend.
Als de grond bij jou thuis goed geleidt, moet de pin minder diep de grond in.
Volgens het Arei moet de aardingsweerstand trouwens minder dan 30 ohm bedragen. Dit moet gemeten worden met een speciaal toestel, dus laat maar iemand komen die er wat van kent... ;)

DE OLDE

Overleden

Op 27 juni 2008 12:23:48 schreef Jan klaasen:
gezien je laatste topic ben je een installatie aan het maken maar heb je te weinig ervaring met het hoe en wat. ik zou een proffesional laten komen. dat ter zijde.

op een simpele huis tuin en keuken wijze is dat niet te bepalen. daarvoor heb je een megger nodig. bij de keuring zal gezien worden of het goed is.

Een megger is er om isolatie te meten, of wel de lek hiervan. Aarde meet je met een aardweerstandmeter.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

het is me gelukt:) ik heb er 2 pinnen van 2 meter ingeduwt en gemeten, en de weerstand was 13 ohm, ideaal dus:)

Hoe heb je dat gemeten?

toch niet met je multiemeter?

Gr. JvdB

klein is fijn

Moderator

Zeker 10cm uit elkaar?

Als je zo te werk gaat hoop ik dat je je eigen huis aan het verbouwen bent, en niet dat van iemand anders.

Neen, met zo'n toestel waarmee je je 2 pinnen in de grond moet steken op elks 5 meter van elkaar en dan verbinden met dit toestel, dan een kabeltje naar de aardingspin zelf ook en dan kan je een waarde aflezen op je toestel.

Dan moet je dat wel 3x meten op verschillende posities en mogen de waarden niet meer dan 10% afwijken anders zit je te kort op je pen te meten(spanningstrechter), je moet dan de afstand vergroten.
Tevens moet je uitkijken dat je niet parallel aan bv lantaarnpalen loopt te meten.

[Bericht gewijzigd door The Headhunter op vrijdag 27 juni 2008 18:58:35 (18%)

Dit topic is gesloten