Shock Media

Navigatie

TV defect

Forum > Video & TV > TV defect << Vorige | 1 | 2 | 3 | Volgende >>
Naam Bericht
maartenbakker

MD is niet voor niets een afkorting van MID, dus laten we niet overdrijven Maar het is wel mijn favoriete redelijk up-to-date mid-end chassis.

Overigens heb ik nog maar zelden zo'n oranje condensator stuk gezien. De blauwe en gele ingegoten varianten gingen naar mijn idee vaker stuk. Ik zet mijn geld vooralsnog ook op slechte solderingen aan het afbuigjuk.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 5 juli 2008 00:13:19]
elektro-manneke

Owkej, maar waren niet de budget bakkies.
Oranje(typisch voor een hollands merk ???) is niets mis mee, maar bruinen willen soms wel eens ellende geven(weet niet of deze hier toegepast zijn, maar in iedergeval in heel veel tv's)

Wel een leuk uit die tijd, philips heeft ooit één specifiek MG1.1(opvolger MD1?) 50hz chassis gehad heeft enkel in de 28PW6615, in geen enkel ander toestel. Mij nog altijd een raadsel, waarom gewoon niet de gewone A8.0 die toen in was. . . . .
[Bericht gewijzigd door elektro-manneke op 5 juli 2008 00:29:17]
maartenbakker

MG staat voor opvolger van MD en GFL, dus opzich is het niet vreemd dat ze dan ook een 50Hz model erbij doen. De A8.0 was volgens mij het eerste wereldwijde mid-end ontwerp uit Singapore, de ontwerpafdelingen concurreerden naar mijn idee ook onderling met elkaar, en de MG was natuurlijk een Belgisch/Frans ontwerp. Maargoed dat is nou toch wat off-topic aan het worden, ik stel voor eens af te wachten wat de TS te melden heeft over de solderingen op de afbuigspoel en de andere aangedragen suggesties.

@manneke hieronder: het zal heus wel om meer dan 1 model gaan, alleen dan niet voor de Europese markt...
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 9 juli 2008 12:20:10]
elektro-manneke

oké, maar dan nog, eem compleet chassis voor slecht één model.
hobby-ist

@Opperjanker,

Ik zou u willen adviseren om TV-onderdelen met name elco's en condensatoren NIET bij een lokale onderdelen-winkel te kopen. Deze hebben bijna altijd goedkope chinese look-a-likes. U kunt wel goede onderdelen krijgen bij farnell, of elektronica-online.nl, of bij de plaatselijke tv-reparateur.

Die blauwe 8n2 1600V condensator moet je zeker vervangen bij het vervangen van de lijntrafo.
Gebruik het liefst tin met lood(en harskern) om lekker door te solderen.
Belangrijk: NA het solderen met alcohol of spiritus of iets dergelijks het zwarte "prut" verwijderen op de print dat vrijkomt bij het solderen. Dit spul KAN nl gaan geleiden op lange termijn.
financiele bubbles zijn gevaarlijker dan elektriciteit
maartenbakker

Wat betreft die elco's: let gewoon op het merk. Aswo en Nedis zijn wat dat betreft minder betrouwbaar dan de lokale onderdelenboer, die hebben elke week bij wijze van spreken een ander merk, het ene merk uitstekend het andere brak, maar je weet vantevoren niet welke. Foliecondensatoren heb ik nog nooit in 'nepuitvoeringen' gezien, maar ook daar geldt dat je een echt merk moet kopen zoals Philips/BC, EPCOS of Wima.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 5 juli 2008 13:08:00]
hobby-ist

Idd, let op het merk.
BC-components, Vishay, Philips, Panasonic, Epcos.
Andere merken zou ik me niet aan wagen.
opperjanker

De TV werkt weer.
* Ik heb aansluitingen van de afbuig-juk bekeken en dit zag er goed uit, tevens zag ik daar de 1e reparatie van deze tv z'n 10jaar geleden.
* Ik heb de printspoor van de Basis van de BU tor tot aan een trafo gevolgt en deze ook voorzien van verse tin.
* De flyback c vervangen, maar mijn meting geeft aan dat de oude niet defect is......

Inmiddels staat de tv weer in de woonkamer en iedereen is weer blij.
De persoon op de laatste foto is mijn schoonvader, hij heeft z'n portabel weer terug en kan weer verder met z'n playstation maar we hebben wel gelachen tijdens het kijken naar de Lama's DVD.
Bedankt allen voor de reacties, hoogfrequent is toch meer mijn ding dan tv's.

http://www.fotopocket.nl/img/0f1d442e3118b19a5971eee6054fdeab/TV13.JPG
http://www.fotopocket.nl/img/b672d32ffa8808882d101411679e50c9/TV14.JPG
http://www.fotopocket.nl/img/6e95c9a1554f21df80030339f4c89855/TV15.JPG
http://www.fotopocket.nl/img/ca9bce1b72fa17ffb7bc2e6d0f4439a1/TV16.JPG
http://www.fotopocket.nl/img/5c20fb028a7c8fbff6d1d476984b16a1/TV17.JPG
ja, daarom is mijn bijnaam Opperjanker.
opperjanker

Ik durf het bijna niet meer te zeggen, maar hij is nu net weer uit gevallen met krakendgeluid uit de speaker.
De BU zal wel weer defect zijn.
Wat mij wel opvalt is toen ik hem met de schakelaar uit zette het wel wat langer duurde voordat de groene led uitging.
Ik denk er over om hem voor reparatie aan te gaan bieden aan een rtv reparateur.
Ik heb er gistermiddag/avond/vanmorgen/vanmiddag en begin van deze avond van kunnen genieten.
elektro-manneke

Netschakelaar stuk?
Gezien hij lang groen bleef?(schakelaar bleef hangen)
Volgens mij had maarten eerder op het forum gezet hoe je zo'n slechte schakelaar kan vervangen, ff terug kijken.

"Waarschuwing: kijk meteen even wat voor netschakelaar erin zit. Als dit een wit exemplaar is met in zwarte cijfers opgedrukte datum en een ergens ingeperste S in een cirkel als logo (merk Stelvio), dan moet je deze wegens brandgevaar zonder meer vervangen."

DIt is het, is het zo'n schakelaar hoe dan ook vervangen, gevaarlijk wanprodcut is het(let's make it better)
[Bericht gewijzigd door elektro-manneke op 6 juli 2008 21:15:14]
opperjanker

De schakelaar had ik al eens Ohms doorgemeten en deze was wel goed.
Het duurde wel 1,5 sec voordat de groene led uitging na dat ik de tv uit had gezet.
Het kan zijn dat de voeding niet belast wordt en het even duurd dat alle spanningen nul zijn?
hobby-ist

Ik zou eers die netschakelaar gwoon dom overbruggen (als test).
Kijk of het toestel dan weer werkt, zoniet--> weer proberen te herstellen.

Je kunt de netschakelaar eens open maken en kijken of deze verbrand is. Hoe dan ook --> vervangen ivm brandgevaar.
opperjanker

Ik zal dit morgen eens proberen, Hobby-ist & Electro-manneke tnx.
Zoef de Haas.

Dat het in de netschakelaar zit,daar geloof ik niet in. Als er geen sturing op de BU komt of wanneer de spanning op de lijntrap weg valt is er geen belasting van de voeding meer en blijft langer doorwerken op de lading van de elco. Bekijk toch nog maar eens die stekker aan de beeldbuis, daar zit de voeding doorgelust en mogelijk is gewoon een pootje van die stekker los gebrand. Dat die lijntrafo is vervangen was naar mijn mening niet nodig en die FB condensator in oranje uitvoering heb ik zelf nog nooit defekt gehad, wel die blauwe exemplaren. Overigens is die meting niet betrouwbaar, dikwijls heb ik condensatoren gehad die wel de juiste meting gaven, maar in bedrijf door de hoge spanning door de knieén gingen.

Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
opperjanker

Netschakelaar door verbonden en de tv aangesloten...geen beeld.
BU1508DX vervangen, draaden direct op de afbuiging/juk print gesoldeerd opstarten en het werkt weer ( voor hoelang ?)
Heeft iemand een schema voor mij van dit toestel voor mij? Dit maakt voor mij het zoeken duidelijker.
elektro-manneke

http://www.eserviceinfo.com/index.php?what=search2

Zoeken op chassis typen(MD1 nogwat) en je kan hem daar gratis downloaden.

Zoveel ging er in deze bakken nou ook weer niet kapot, dus het zal meevallen
[Bericht gewijzigd door elektro-manneke op 8 juli 2008 18:51:01]
hobby-ist

Zoef lijkt dus toch gelijk te krijgen. Toch mogelijk de aansluiting op het juk verrot o.i.d.
Ik soldeer deze dingen altijd standaard na zonder na te denken. Altijd beter.

Een paar dagen proefdraaien zou ik zeggen.
Indien ok--> netschakelaar overbrugging weghalen en dan weer proefdraaien.
maartenbakker

Waarschuwing: ook als de netschakelaar overbrugd is kan hij nog in de fik gaan als hij al ver genoeg heen is. Hoe ver hij heen is kan je niet meten voordat het te laat is. Als het een exemplaar is zoals ik beschreef, ongezien vervangen en achteraf openmaken om te zien dat hij inderdaad al behoorlijk zwart is van binnen (ik maak ze achteraf altijd open en heb ze nog nooit zonder ingebrande contacten en zwarte aanslag gezien).
opperjanker

Maarten, ook al zou deze netschakelaar aan vervanging toe zijn het kan nooit de oorzaak van de defecte BU's zijn.
Ik heb vandaag weer tijd, dus we zulen weer zien.
Moeders de vrouw heeft inmiddels geen vertrouwen meer in deze volgens haar gevaarlijke tv
elektro-manneke

Het is geen gevaarlijke tv(een goede zelfs), enkel de netschakelaar was een explosief probleem. Dit staat los van alle andere fouten en duikt op een willekeurig moment op. Zit er een schakelaar die aan de eerder gegeven omschrijving voldoet, is deze brandgevaarlijk. Uit preventie vervangen, voor de veiligheid, en ook veilig voor gillende vrouwen(het maakt een hoop herrie zo'n knallende schakelaar)
[Bericht gewijzigd door elektro-manneke op 9 juli 2008 11:37:27]
hobby-ist

Maarten,

Hoe kan een overbrugde schakelaar in brand vliegen??
Hij is overbrugd met draden. De stroom loopt door de draden, en niet door de schakelaar.
maartenbakker

Deze schakelaars vormen als ze vaak genoeg gebruikt zijn intern een geleidend pad van koolstof en opgedampt metaal. Als de schakelaar weinig gebruikt is (vaak standby gestaan) dan kan er inderdaad weinig gebeuren omdat de schade zich nog beperkt tot de afzonderlijke compartimentjes. Is hij eenmaal begonnen met "bakken" dan voorkomt doorverbinden niet altijd dat er nog kruipstromen lopen waardoor hij langzaam verder heen kan gaan. De hoofdoorzaak van het inbranden en verkolen is natuurlijk het schakelen zelf, dus die neem je inderdaad weg met doorverbinden, maar dat hoeft dus niet per definitie genoeg te zijn. Zeker ook omdat de stroom mag oplopen tot 16A (vlamboogsterkte) voordat er ergens een zekering in werking treedt, vind ik het een onverantwoord risico.

Maargoed, veel discussie over een schakelaar die langzamerhand zijn eigen topic (inclusief foto's, als ik er weer eens eentje heb probeer ik eraan te denken) verdient en in dit geval niet de oorzaak van de problemen zal zijn
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 9 juli 2008 12:27:03]
hobby-ist

Ok,
Indien er een kruipstroom gaat lopen tussen de compartimenten intern van fase naar nul via koolstof, dan zal deze idd gaan branden.
Zoef de Haas.

Ik heb weleens een toestel gehad waarvan de schakelaar begon te knetteren toen ik de stekker in het contakt gestoken had. Dit was niet de klacht van het toestel en zal vermoedelijk zijn ontstaan door condens ten gevolge van temperatuur verschillen tijdens vervoer.
Het toestel sond uit en toch had ik een weerstand van 400 ohm over de stekker pennen.
Is wel 100 watt aan warmte en als dit even was doorgegaan, BOEM!!!

Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
opperjanker

Foto voor Hans: zie rechter connector soldeering.
http://www.fotopocket.nl/img/ca2fb5c8071add699f65f4a6bf0d0e21/TV19.JPG

Foto voor Maarten: Is dit de beruchte schakelaar?
http://www.fotopocket.nl/img/bbb4e9f3b7cd1179a24cba6ffe3c9f3a/TV20.JPG

Mijn afbuig/juk print modificatie:
http://www.fotopocket.nl/img/8bd00357e3583fad843747d925867df3/TV21.JPG

Het speelt weer, de schakelaar kon mijn electronicaboer niet leveren...ik bezoek deze week wel een rtv reparateur.
Tja...kijken of het probleem nu is opgelost.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik het wel leuk begin te vinden
[Bericht gewijzigd door opperjanker op 9 juli 2008 18:25:42]
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2 | 3 | Volgende >>