| Naam |
Bericht |
Rikkepic
|
hallo,
Ik heb een TDA2004 versterker gekocht, en ik ben er nu een PCB voor proberen te maken. Ik heb het circuit klaar, maar nu moet ik het board routen, maar weet niet precies waar ik op moet letten, om geen brom te krijgen. Ik heb vernomen dat er een ster aarde in moet zitten, zodat stromen niet twee kanten op gaan oid.
Dit is het schema
de componenten kloppen al met diegene die ik hier heb liggen. De waardes komen uit de datasheet van de TDA. Ik vond de PCB in de datasheet echter zeer belabberd, gewoon niet zichtbaar. Ik wil daarom dus ook nu een duidelijke layout maken.
en dit is het board tot nu toe
heb ik de componenten zo handig geplaatst, of juist niet, of...
Ik hoor graag jullie adviezen.
Groeten,
Rik
QRobot continues
|
Scheef_schaap
|
Het beste (wat proffessionelere amp's doen) is de voedingsprint scheiden van de amp zelf. Dwz afvlak elco, bruggelijkrichting etc op een apparte print. Zo voorkom je dat deze vermogencomponenten brom overstralen.
Voor de rest ziet dit er wel goed uit.
Tot zover mijn uiterst zinvolle bijdrage!
|
JuuL
Special Member
|
Als je de massa's goed legt hoef je echt niet de elco's en gelijkrichter op een aparte print te maken tegen brom hoor.
De transformator kan je wel beter wat verder weg plaatsen, alhoewel dit wel meevalt voor ringkerntransformators.
Let op je massa. En dan vooral voor die van je input en output van je TDA.
Kijk uit voor neppe transistoren!
|
Rikkepic
|
bedoel je dat de ground connector zo dicht mogelijk bij de TDA GND moet zitten (pin#6)?
Ik had de print al gerout, alleen had ik een aantal dingen fout gedaan, dus morgen ff alles opnieuw routen. De voeding scheid ik idd van de versterkerprint, vandaar de kroonsteen connector.
Het is een testprint om te kijken hoe het met audio gaat, want later wil ik een 100W subwoofer versterker maken met een TDA7294.
Gr. Rik
QRobot continues
|
Rikkepic
|
ik heb de PCB nu gerout. ik heb geprobeerd de boel in ster aarde te maken, ik weet alleen niet of het goed is. Zouden jullie eens advies willen geven?
Hier enkele afbeeldingen:
schema
board 1
board 2
Bij board 2 heb ik de GND net ge-highlight
Gr. Rik [Bericht gewijzigd door Rikkepic op 4 juli 2008 00:23:47]
QRobot continues
|
roedie
|
Maak van je ground een groundplane:
verwijder je huidige ground verbindingen. hoeft niet persé, is wel netter. gewoon ff dubbelklikke met ripup dat gaat het snelste. Dan leg je een ground plane met polygon. dat is dat symbool met een vlak met een hoek eraf. dit teken je royaal om je print heen. Je krijgt een lijn die moet je sluitend maken, begin op het einde klikken.
dan klik je op Name (weerstandje met R2 erboven) en klik je op de rand van je vlak. de naam vul je daar in van je ground plane. moet je via info(i) op je groundspoor drukken en geef je hem die naam. $10 ofzo. dan een keer op ratsnest en je groundplane is klaar. Als je de afstanden van je plane tot de signalen groter wil maken dan de standaard 8 mill kan dat in waar je je DRC rules in stelt.
Dan zie je meteen met DRC dat sommige signalen wel heel dicht op elkaar liggen. Ik denk niet dat je dat met een hobby ets voor elkaar krijgt.
Misschien kun je met wat extra gepuzzel der nog wel wat draadbruggen uit krijgen. Is meestal een kwestie van tijd en puzzellen.
En zet nog ff een mooj frame om je schema heen, ziet wat meer profi uit. En als je wil kan je in de library supply wat power symbooltjes als ground en V+ gebruiken voor je stroom, is makelijk met routen en ziet ook netter uit.
maar het wordt al wat
|
Tommyboy
|
Er loopt een ban van rechts boven, naar links onder, waar 3 draadbruggen in zitten. Als je deze baan langs de buitenkant laat lopen, kan je de draadbruggen laten vervallen. [Bericht gewijzigd door Tommyboy op 4 juli 2008 10:40:22]
"Error: To many errors" aldus ModelSim. -- Interesse in de Elex DVD of Elektuur 1990-1999 DVD voor een leuke prijs? Mail me!
|
Stynus
|
quote:
Toch niet bij audio :s.
http://www.elektronicastynus.be ||| http://www.schematheek.net ||| Goedkope kwaliteits webhosting
|
Rikkepic
|
Hej bedankt voor de tips
dus het maakt niet uit dat de baan van de ene audio uitgang langer is dan de ander? want dan kan ie inderdaad rechtsom lopen. waarom idd een groundplane? wat is het voordeel hiervan tov een nomale baan?
Gr. Rik
QRobot continues
|
roedie
|
quote:
waarom geen ground plane? een ground plane helpt tegen noise en EMC problemen. En bij het etsen van je bordje hoeft er minder koper weg gehaald te worden.
quote: wikipedia:
A ground plane in PCB assembly is a layer of copper that appears to most signals as an infinite ground potential. This helps reduce noise and helps ensure that all integrated circuits within a system compare different signals' voltages to the same potential.
It also serves to make the circuit design easier, allowing the designer to ground anything without having to run multiple tracks; the component needing grounding is routed directly to the ground plane on another layer.
Ground planes can also be placed on adjacent layers to power planes creating a large parallel plate capacitor that helps filter the power supply.
Ground planes are sometimes split and then connected by a thin trace. This allows the separation of analog and digital sections of a board or the inputs and outputs of amplifiers. The thin trace has low enough impedance to keep the two sides very close to the same potential while keeping the ground currents of one side from impacting the other.
Ik zie alleen voordelen van een groundplane. [Bericht gewijzigd door roedie op 4 juli 2008 14:46:20]
|
Stynus
|
quote: Op 4 juli 2008 14:46:03 schreef roedie:
[...]
waarom geen ground plane? een ground plane helpt tegen noise en EMC problemen. En bij het etsen van je bordje hoeft er minder koper weg gehaald te worden.
Brom omdat je geen sterpunt van je ground meer hebt.
http://www.elektronicastynus.be ||| http://www.schematheek.net ||| Goedkope kwaliteits webhosting
|
roedie
|
hmms, ff verder lezen geeft wat andwoorden jah. Der zit wat in. Al je stromen definieren en dan zorgen dat de grote van je uitgang de kleintjes van je ingang niet beinvloeden enzo als ik het goed heb. Nauwjah heel CO staat er vol van dus lees zelf maar
...
trouwens in de datasheet staat gewoon een reference design. Dat zou ik gewoon aanhouden.
http://www.es.lth.se/ugradcourses/elektronik/pdf/2004.pdf [Bericht gewijzigd door roedie op 4 juli 2008 15:14:40]
|
Henry S.
Moderator
|
Begin dan aub ook niet met het roepen van 'groundplane'!
Die heeft zonder kennis totaal geen nut en maakt het ontwerp alleen maar slechter.
Lid van genootschap "De Mexicaanse Hond" +++++ Een ATX-voeding is geen labvoeding! +++++ Waarom ligt gereedschap altijd op een plek waar je het niet neergelegd hebt?
|
Rikkepic
|
uhu....reference design ja.
Die had ik al gevonden, en als jij kunt zien waar de sporen exact lopen, krijg je van mij een tientje. Dat is echt een waardeloze afbeeling.
Maar wie kan mij duidelijk vertellen of dit gaat brommen ja of nee. Of moet ik gewoon gaan etsen en kijken waar het schip strand?
Gr. Rik
QRobot continues
|
klein is fijn
Moderator
|
quote:
Deal. Dan verwacht ik dus nu ook een tientje:
kif gaat naar Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
|
bolbuyk
|
Je routing ziet er nog niet eens zo gek uit. Ik zou zeker de stervorm van je massa handhaven, een groundplane is in dit geval niet handig (wel als met met hogere frekwenties gaat werken).
Wat ik verder lastig te beoordelen vindt en daarom bij deze in de groep gooi in afwachting van commentaar is het volgende:
Overspraak tussen de kanalen. Je zou ze zoveel mogelijk meoten zien te scheiden dmv je massa, maar misschien is dat wel overdreven. Dat hangt ook van je ingangsvermogen af. Met welke spanning komt je signaal binnen? Hoe groot is P1?
Voor de voeding zou ik willen adviseren om deze te betrekken zo dicht mogelijk bij de poten van de bufferelco. Je moet je gelijkgerichte stroom dwingen langs de aansluiting van de elco te gaan. Neem deze ook voldoende groot. Ik weet niet of voor deze IC stabiliseren van belang is. Zo ja, dan moet je dat lineair doen en niet schakelend.
Verder die draadbrugjes: Je zou dat ene spoor misschien buitenom kunnen leggen (wat al genoemd is). R2 zou je langer kunnen maken (ruimere steekmaat nemen) zodat deze tevens als draadbrug fungeert. Datzelfde geldt voor R4.
|
Hugo Welther
Moderator
|
Heb ooit ook eens de PCB uit de datasheet nagetekend
Origineel te koop bij RS-components.

RS nummer 434-598 [Bericht gewijzigd door Hugo Welther op 5 juli 2008 20:39:46]
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
|
Rikkepic
|
puik werk kif  je krijgt van mij een 10
dat verlengen van die weerstanden is wel een goed idee ja. dat andere outputspoor gooi ik dan wel buitenom.
ik moet nog even uitzoeken hoe je nu precies steraarde maakt...
bedankt voor de adviezen
Gr. Rik
QRobot continues
|
Turbokeu
Golden Member
|
[off topic]
Hugo, met welke software heb je deze PCB getekend?
Die vloeiende kopertraces doen mij terugdenken aan 60-70'er jaren PCB-layouts.
[/off topic]
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
Hugo Welther
Moderator
|
[off topic]
@Turbokeu. Met Sprint Layaout van Abacom. Ik gebruik dat voor al mijn PCB's.
Als je Sprint Layout het grid op 1/32" insteld kan je bijna vloeiende lijnen maken.
[/off topic]
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
|
Turbokeu
Golden Member
|
[off topic]
Sprint-Layout heb ik ook (voor de prijs kan je het niet laten liggen, ik heb nog geen 100 Euro betaald voor Sprint-Layout, sPlan en FrontDesigner samen), ik wist alleen niet dat je bijna vloeiende lijnen kon tekenen.
Bedankt voor de tip!
[/off topic]
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|