quote:
Ik heb juist eindelijk wat tijd gevonden om er nog is naar te kijken.
Nu komt er wel een spanning uit die verandert als ik er een condensator aanhang. Maar de spanning zonder condensator blijft maar langzaam oplopen. Is dat normaal?
Dat is niet goed. Voordat we inhoudelijk gaan kijken:
ik denk dat het veel leerzamer is om dit werkend te krijgen dan uit te wijken naar een ander electuur-schema. Om te beginnen denk ik dat je hier meer van opsteekt, ten tweede is het originele ELV-schema redelijk, en ten derde heeft ook electuur nog wel eens issues met zijn ontwerpen (met als notabele uitzondering de zekeringtester van een paar jaar geleden: weet je nog, de schakeling bestaand uit netstekker en jumper

.
Goed, inhoudelijk. Laten we de zaak eens stuk voor stuk bekijken.
Ik heb het "originele" schema van ELV er ook even naast gehad.
De ESR-meter is een simpel ding: je zet, via een bron met een gedefinieerde laagohmige bron, een signaal van 60 kHz op een elco.
Als de elco goed is, sluit 'ie dat signaal kort. Als de ESR hoger is, blijft er een wisselspanning over die proportioneel is met de ESR-waarde. Die spanning meet je en da's de ESR.
De schakeling rondom IC4 en Q1 is de wisselspanningsgenerator. De emitter van Q1 is laagohmig (emittervolger!) dus de uitgangsimpedantie wordt grotendeels bepaald door R14.
C17, C18, D7, R15 en C16 is alleen maar AC koppeling en beveiliging. (ik vind C16 wat merkwaardig maar die staat ook in het originele schema van ELV).
Meet eens met een scoop op de ingangsklemmen. Daar zou een signaal van 60 kHz moeten staan. Sluit er eens een weerstand op aan van 2.2 ohm. De spanning moet dan naar plm 2.5% terugvallen (spanningsdeler tussen R14 en de externe weerstand).
IC3[abc] vormen een AC versterker. Iedere trap versterkt zo'n 5x, dus totaal zo'n 625 maal (ELV zegt 94x, maar dat geloof ik niet).
C7 is erg groot voor een koppelcondensator voor 60 kHz. Kijkend naar het originele schema zie ik dat daar 22nF ipv 220nF in zit. 22n is al erg groot dus 220n is zeker te wild. Ik neem aan dat je goede MKT condenssatoren gebruikt en niet die Philips geel-groene dingen die alleen voor ontkoppeling bedoeld zijn?
Als je nu ervoor zorgt dat je versterker een klein beetje ingangsspanning krijgt, dmv van de eerder genoemde testweerstand. Dan zou je op pin 1 van IC3A deze spanning versterkt moeten zien.
IC3D is een topdetector die de wisselspanning uit de versterker gelijkricht. Allereerst, wat is de spanning op pin 12 van IC3D? Die zou ook 2.5V moeten zijn, en oh, de uitgangsspanning van deze detector is met deze 2.5V als referentie - hou daar rekening mee met je PIC meter.
Er is geen reden dat de spanning op C9 langzaam omhoog loopt. Daar is de tau van R9/C9 te klein voor. Wel weet ik niet wat de ingangsimpedantie van de PIC meter is (ik zit in de trein).
Je zou eens kunnen proberen met een weerstand van 470K tussen C9/R9 en de 2.5V.
In het originele schema is rekening gehouden met enkele offsets waarvan ik niet weet of jij daar met je PIC ook rekening mee gehouden hebt.
Kijk eerst maar eens of op C9 een spanning staat die je verwacht: 2.5VDC plus een spanning die een maat is voor de ESR.
Succes,
Geert Jan