Shock Media

Navigatie

CAN-bus vraagje

Forum > Schoolvragen > CAN-bus vraagje
Naam Bericht
Goliax

Ik weet nog niet helemaal zeker hoe het zit maar misschien kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt.

In voertuigen komen verbindingen voor tussen high- en low-speed netwerken. Ik neem aan dat niet ieder high-speed bericht via deze verbinding op het low-speed deel wordt gezet.

Gebruikt men hiervoor een filter?

Hoef geen technisch diepgaand antwoord te zijn, maar wil graag globaal weten hoe dit werkt.

Alvast bedankt!
bertusvz

Hallo,

Op deze pagina staan een aantal links over diverse databussen en protocollen.

http://www.educypedia.be/computer/datacommunicationbus.htm

Deze pagina is specifiek voor canbus.

http://www.educypedia.be/computer/datacommunicationbuscan.htm

Groeten,
Bertus
Bertus geeft antwoord. PE1BLY. ook bekend van Schakelingen Online Forum en All About Circuits Forum
drieske2

Hier veel uitleg, in nederlands.
Succes!
Goliax

quote:
Op 3 juli 2008 12:41:29 schreef bertusvz:
Hallo,

Op deze pagina staan een aantal links over diverse databussen en protocollen.

http://www.educypedia.be/computer/datacommunicationbus.htm

Deze pagina is specifiek voor canbus.

http://www.educypedia.be/computer/datacommunicationbuscan.htm

Groeten,
Bertus

Bedankt, maar ik ben al bekend met deze site en kan niets vinden over mijn specifieke vraag.

Ik heb wel een CAN/CAN gateway gevonden met de volgende specs:

CAN/CAN Gateway CG-ARM7
Special Features
- Connection of CAN subnetworks with differing data rates
- Filtering and buffering of data traffic

deze gateway bezit dus een filter en een buffer.
Weet iemand of gateways in personenauto's ook deze functies bezitten.

Ik kan me niet voorstellen dat het theoretisch mogelijk is high-speed met low-speed te verbinden zonder een filter toe te passen. Zou volgens mij tot hoge busloads leiden.
[Bericht gewijzigd door Goliax op 3 juli 2008 12:54:42]
djoveld

Bij de I2C bus kun je wel low en highspeed componenten door elkaar gebruiken, ik zie niet echt waarom dat niet zou kunnen... Waarschijnlijk is er in het protocol gewoon rekening mee gehouden.
Makkelijk beginnen met AVR : Kijk eens op www.meeps.nl
Goliax

quote:
Op 3 juli 2008 13:30:34 schreef djoveld:
Bij de I2C bus kun je wel low en highspeed componenten door elkaar gebruiken, ik zie niet echt waarom dat niet zou kunnen... Waarschijnlijk is er in het protocol gewoon rekening mee gehouden.

Ik kan me zo voorstellen dat een volle high-speed bus nooit zijn informatie kwijt kan op een low-speed bus. De buffer van de gateway zou toch volraken. Misschien zie ik het verkeerd maar dit klinkt erg logisch voor mij.
djoveld

Buffer van de gateway WTF

Ik denk dat je de canbus meer moet zien als een I2C bus maar dan met een soort RS485 wireing. Het zijn vrij simpele commando's die doorgestuurd worden en highspeed commando's worden gewoon geignored door de lowspeed devices. Dat kan ook want die commando's zijn toch niet voor hen bedoeld, anders werden ze wel lowspeed aangesproken nietwaar??? Het is net of je op een RS485 verbinding met meerdere baudrates tegelijk gaat werken, alleen de devices die de hogere baudrates aankunnen zien ze ook.
Goliax

quote:
Op 3 juli 2008 14:58:06 schreef djoveld:
Buffer van de gateway WTF

Ik denk dat je de canbus meer moet zien als een I2C bus maar dan met een soort RS485 wireing. Het zijn vrij simpele commando's die doorgestuurd worden en highspeed commando's worden gewoon geignored door de lowspeed devices. Dat kan ook want die commando's zijn toch niet voor hen bedoeld, anders werden ze wel lowspeed aangesproken nietwaar??? Het is net of je op een RS485 verbinding met meerdere baudrates tegelijk gaat werken, alleen de devices die de hogere baudrates aankunnen zien ze ook.

Ok bedankt hier kan ik wat mee, zag ergens bij een CAN/CAN gateway dat er een buffer aanwezig was. Heb er verder niet veel verstand dat blijkt wel weer .

Het is dus niet zo dat een gateway het snelle bericht van de highspeed bus vertraagd en op de lowspeedbus zet?
[Bericht gewijzigd door Goliax op 3 juli 2008 15:19:54]
djoveld

Er is ook wel een buffer maar die is vaak maar 1 byte groot. Je hebt net als bij een UART een receive buffer waarin de bits geschoven worden, is er een byte binnen dan wordt hij doorgegeven naar een ander register.
[Bericht gewijzigd door djoveld op 3 juli 2008 15:19:22]
Zoeken in topic