| Naam |
Bericht |
fotoopa
|
Ja zo een versie zou gaan. Al is deze een heel snel type waardoor waarschijndelijk te duur. Iets tragere versie's zullen wel goedkoper zijn. Die LVT Dlatch is oké.
Ik blijf wel met praktische problemen zitten om een en ander goed connecteerbaar te maken. De pinout van al hun I/O's is niet ideaal vooral omdat er verschillende rijen met verschillende aantal pinnen direct naast elkaar zitten.
Die 24 pinnen op de zijkant zouden wel ideaal geschikt zijn om een aansluiting te maken voor de 4 digits display en een 4x4 matrix keyboard. Zelfs een klein printje waar je een flatkabeltje zou kunnen direct aansolderen zou goedkoop zijn, enkel vrouwelijke headers (24 pin) en 24 gaatjes (2 rijen van 12) voor flat cable. De andere zijde kan al of niet een flatconnector hebben op een klein printje dat je ergens op een frontplaat kunt monteren.
Zelfde zou eigenlijk gaan om de LCD display op de andere pinnen juist naast al die voedingen aan te sluiten. Dit omdat daar ook 5V aanwezig is voor het display en je daar 12 I/O pinnen(10 pinnen nodig +1 indien backlight stuurbaar)) kunt gebruiken. Die 3de rij van 20 I/O pinnen zou dan niet gebruikt zijn, de originele 2x20 pins compatiebel met de DE1 zou je dan meer kunnen reserveren voor andere I/O toepassingen.
Een gebruiker die een LCD display wilt hoeft dan enkel een klein verloopprintje te hebben met een flatkabel, evenzo voor die een 7 segments(12 pinnen) wilt met 4x4 klavier(8pinnen).
Enfin er zijn zoveel denkpistes. Maar iets bruikbaars monteren direct boven het MAXII boardje op dezelfde afmetingen is toch moeilijk haalbaar. Dus uitbouw zal toch nodig zijn. [Bericht gewijzigd door fotoopa op 9 juli 2008 13:43:16]
FPGA voorbeelden , fotoopa Pbase
|
Mr GAmba
Special Member
|
Probleem van de 4x6 layout van de pinheaders liep ik ook tegenaan. Maar een geheugen uitbreiding op de 1x20 pins header is ook niet alles, laat staan dat je dan eigenlijk net te weinig pinnen hebt. Alhoewel.. is ff denken hoor.
MAXII op voorraad ! - MAXII webshop - 3D render van je print?
|
fotoopa
|
Hum, ik zou me dan liever houden aan de origineele versie. Doelstelling is een zo breed mogelijke basis aan lage prijs. Dit vergt prioriteiten. Je hebt een display nodig. Bij het eerste voorstel kan iedereen kiezen tussen 7segments of LCD. Maar een van beiden heb je altijd nodig. Communicatie mogelijkheden zaten er ook voldoende op enz. Dus die basis is gegarandeerd.
Als je die 24 pins als extra facultatieve expantie voorziet kan iedereen die wenst zijn eigen gang gaan. Kun je een paar modules afzonderlijk leveren zoveel te beter, de rest moet de gebruiker maar zelf doen.
Een grafisch display blijft een toepassing die minder prioriteit heeft omdat er veel minder users hem zullen gebruiken. Wenst men het toch dan moet men maar iets zelf maken op de 3de rij pinnen waar 20 pins ter beschikking zijn. Draadje solderen aan 1x20 rij connector kan iedereen. Met 20 I/O pinnen kun je het grafisch display wel doen werken, rekening houden dat je dan ook de ram uitbereiding gebruikt.
Alle andere users kunnen andere extra's gebruiken op die 24 pinnen, denk vb aan het beakout printje met de USB interface. Daarmee heb je communicatie met de PC en heel wat gebruikers hebben die module reeds aangekocht in een van de voorgaande IA actie's. Tenzij je ook plaats genoeg hebt om dit op de basis te plaatsen, selecteerbaar juist zoals een RS232 chip want je hebt dezelfde signaalfunctie's. RX en TX moeten dan een doorverbinging met draadje hebben.
Ik had de RX en TX voor eventueele RS232 niet op die DE1 connector getekend maar niets belet je die RS232 chip op het printje te voorzien en met een jumper selecteerbaar te maken op een van die communicatie aansluitingen. Een user kan daar zelfs gewoon een verbindingsdraadje solderen slechts enkele extra eilandjes zijn dan nodig. [Bericht gewijzigd door fotoopa op 9 juli 2008 14:27:37]
|
Mr GAmba
Special Member
|
Uitbreidingsprintje voor van 4x6 naar 2x12 te gaan heeft geen hoge drempel, en is qua kosten ook geen probleem, dus die zou dan sowieso wel handig zijn.
Voor het extra SRAM, handig is het wel, maar alleen als extra.
Verder lijkt mij dat de FT232 wel standaard op het uitbreidingsbordje aanwezig moet zijn.
|
fotoopa
|
quote:
Layout en gaatjes voorzien ( kan daarna via ic voetje ingeplugd worden) is prima, Ik heb er hier nog 5 sets liggen, je weet wel, die kleine printjes (ontwerp Xantus dacht ik) waar je pinheaders kunt insolderen ...., genoeg om 5 van je interface borden te bestellen  Die moeten dan niet in de basis kit zitten wat weer goedkoper uit is. En degenen die hem niet willen gebruiken moeten ook geen meerkost betalen voor de FT232RL chip en connector. [Bericht gewijzigd door fotoopa op 9 juli 2008 17:17:25]
|
ngielen
|
De 40 pin DE1 connector aansluiting, zoals fotoopa voorstelt is precies
wat ik me kan wensen.
De FT232 graag als optie, indien standaard, geen man overboord.
Jammer dat SRAM zoveel I/O nodig heeft,misschien is er behoefte voor
een tweede bordje op de 20 pin met bv. Flashgeheugen en DA/AD.
@ Mr GAmba, kan je een gokje doen wat basis 40 pin uitbreidings bordje gaat kosten.
|
fotoopa
|
quote:
Ik veronderstel dat je weet dat er toch flash geheugen in de MAXII chip zelf zit nl 8Kbit te configureren in verschillende breedtes. Voor de DAC kun je ook gemakkelijk gebruik maken van de I2C lijnen of SPI lijnen en hem serieel aansturen. Een aansluitprintje maken voor die 3de rij pinnen zal niet eenvoudig zijn omdat ze zo dicht aansluiten bij de 2 andere rijen. Als je daar een flatkabel opprikt dan komt die altijd een beetje over.
Nog iets anders:
Ik heb zopas nog eens in mijn voorraad afstands bedieningen gekeken en wat zie ik daar liggen: 2 stuks Medion RF bedieningen met 53 toetsen. Die werken op 433 Mhz. Ook de ontvanger heb ik teruggevonden, is een klein grijs doosje met USB aansluiting en als antenne een grijs soepl draadje van 12 cm. ik heb die in de computer geplugd en dit wordt direct op de USB herkent. maar belangrijker is dat toen ik het doosje openmaakte en de logicanalyser op de ontvanger outputpin legde ik direct perfecte ontvangstpulsen kon opmeten. Het is een 20 bit code die minstens 5 maal herhaalt wordt. Samengevat, ik heb meteen 2 mooie bedieningen en een ontvanger om op de MAXII aan te sluiten. Ik ga morgen de verilog driver schrijven om de 53 codes binnen te nemen. Hieronder alvast een voorbeeldje van opname met de LA:
De codes zien er echt niet moeilijk uit, startpuls, startbit, 20 databits,stopbit en we zijn er! [Bericht gewijzigd door fotoopa op 9 juli 2008 21:49:01]
|
Mr GAmba
Special Member
|
quote: Op 9 juli 2008 21:16:11 schreef ngielen:
De 40 pin DE1 connector aansluiting, zoals fotoopa voorstelt is precies
wat ik me kan wensen.
De FT232 graag als optie, indien standaard, geen man overboord.
Jammer dat SRAM zoveel I/O nodig heeft,misschien is er behoefte voor
een tweede bordje op de 20 pin met bv. Flashgeheugen en DA/AD.
@ Mr GAmba, kan je een gokje doen wat basis 40 pin uitbreidings bordje gaat kosten.
Kosten? Ik wil graag onder de 30 euro blijven. Richtlijn is ongeveer rond de 20 euro. Maar gaat echt afhankelijk worden van de functies.
Als het een losse print wordt met optionele componenten, dan zal de prijs naar een euro of 7 gaan. En losse setjes rond de 4-5 euro.
|
Eagle666
|
Mogelijk kun je tijdens je ontwerp een 20/30 euro versie maken en vervolgens uitbreiden naar een 50 euro versie. Ik denk dat genoeg mensen voor een duurdere zullen gaan als de opties interessant genoeg zijn. Voor jezelf kun je dan er 2 aanbieden (de 1 gebasseerd op de ander). Maar das misschien toekomst praat  .
Ik heb zelf zo iets van "ik zie wel". Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken...
|
fotoopa
|
Een kleine buzer zou ik ook ergens voorzien, kan gekoppeld worden aan vb FET3 uitgang. Kost een weerstandje, een npn transistor (of fetje) en een kleine buzer. Ik hoor graag morse klanken (ex radioamateur) en met de 1 bit ingangen zoals voorzien voor de rx433 of de TSOP17xx kun je zo ook een automatische morse dekoder van maken met tekst display op het scherm, omgekeerd ook een tekst omzetten in morse tekens. Bestukking optioneel.
|
Mr GAmba
Special Member
|
Na een lange tussenpoos zal ik een laten zien wat ik op dit moment allemaal in elkaar heb geknutseld.
Het is een 2 laags-systeem geworden, met aan de bovenkant een 4x4 toetsenbord en naar keuze een LCD display of 4x 7_segments leds. Ook zijn er naast het toetsenbord 16 gaten voorzien waardoor 16 leds kunnen steken die vna het onderste bordje vandaan komen.
Op het onderste bordje zitten momenteel de 16 leds + uln2803 driver trappen voor wat extra vermogen. Ook zit er een IR zend/ontvangst gedeelte in. Een SPI interface en 1-wire bus ben ik nog mee bezig. Verder is er nog wat ruimte op het onderste bordje voor evt extra uitgangen.
Onderste bordje
Bovenste bordje
Totaal plaatje
|
dwar
|
Dat bordje ziet er erg leuk uit  Alleen vrees ik dat de kosten van een DEnano met z'n uitbreidings bordje al snel richting de prijs van een DE1 gaan.
Zelf heb ik een VGA en PS/2 connector rechtstreeks op het DEnano bordje gemaakt, Achteraf had ik een IDE kabel aan een stuk gaatjes-print moeten solderen en daar de connectoren op.
(Ik denk dat ik de verilog source van het pong spelletje nog wel post)
Ik heb nu ook maar besloten om een DE1 te kopen, daar zitten alle uitbreidingen al op en heb je ook ineens 10 keer zoveel LE's enz.
|