| Naam |
Bericht |
Frederick E. Terman
|
quote:
Een kort stuk, aan één kant kortgesloten stuk coax gedraagt zich idd als een spoel. Het voordeel is alleen dat je nu meteen zo goed als op de goede waarde zit, wat bij een spoeltje nogal eens mislukt door onduidelijkheid over de afmetingen.
Een highpass voor 2 werkt goed, als je van hogere frequenties geen last hebt. Is dat wel zo (TV bijv.), dan is een bandpass een goede optie. Die kan ook op de beschreven manier, met iets grotere koppelcondensatoren bijvoorbeeld om hem dan bijv. 10 MHz breed te maken - en daardoor met heel weinig verlies.
Een absorptiefilter gaat op bijna dezelfde manier, dan zet je vanaf het punt waar de antenne- en ontvangercoaxen aan elkaar zitten nog een C'tje naar de afstemcoax, in plaats van een directe verbinding.
De combinatie van de parallelkring en de serie-C maakt een prachtige extra serieresonantie en dus een slurpkring.
Maar hier zou je er dan eigenlijk drie (of in ieder geval twee) moeten hebben. Die dan weliswaar in gebruik niet meer afgestemd hoeven te worden, dat is ook weer waar.
|
Radioortje
Special Member
|
Dank dank dank ,
Als het goed is heb ik nog wel een afstemCtje van 2 x 15 pF en verscheidene meters 50 ohm coax , dus dat lijkt mij geen probleem om morgen te gaan uitproberen .
Tenminste waar jij het over hebt is toch dat "dunne" coax , die dikke is toch rg 259 of zoiets , of maakt dat niet zoveel verschil , behalve dan de parasitaire capasiteit die bij de "dikke" wel minder zal zijn ...
Groeten
van een bijna al weer blij zijnde Evert
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
|
Frederick E. Terman
|
Twee bekende coaxen zijn de RG213, die is een centimeter dik ongeveer, en de RG58, die is dunner: een halve cm.
Met de dikkere uitvoering zou je minder verliezen in de kring moeten krijgen.
In jouw geval is verlies niet zo'n probleem trouwens.
Mocht je ooit RG214 zien: dat is de dubbelafgeschermde uitvoering van de 213. De demping is hetzelfde, maar hij heeft twee vlechtwerk mantels over elkaar heen. En RG8 is de oude benaming voor 213.
RG59 is even dik als RG58, maar is een 75Ω kabel.
Maar heb je al geprobeerd wat de radio doet als de antenneplug er niet in zit? Hij moet dan eigenlijk niets ontvangen.
Die drie zenders zullen er toch wel door komen, zo goed is de afscherming waarschijnlijk niet, maar in ieder geval de rest van de band moet dan "leeg" zijn. [Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 9 juli 2008 08:56:55]
|
Radioortje
Special Member
|
Zo was ik even in de war met die coax namen en nummers ...
Maar goed , de uitleg is weer meer dan voldoende .
En inderdaad , de radio is mooi stil zonder antenne eraan .
En inderdaad , de drie sterkste zenders zijn prima te horen .
Dus de radio wordt op zeker overstuurd en dus dicht gedrukt , en heeft daarbij heel veel last van IM .
Blijf ik mij wel verbazen over het feit dat zo'n simpele oplossing zal gaan werken , omdat hij volgens zeggen , zo weinig demping heeft . Dan bijft het ingangsignaal toch ook te hoog , waarbij het dichtdrukken van toepassing blijft .
Dat je minder last krijgt van intermodulatie snap ik wel , denk ik . Dat komt dan door de verbeterde selectiviteit aan de ingang ( préselectie dus ) .
Groetjes Evert
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
|
Frederick E. Terman
|
Je moet je nieuw gebouwde filter straks wèl afstemmen op het station waarop je wilt luisteren!
Alle andere stations komen dan nog maar sterk verzwakt binnen.
/e: Als je toch bezig bent, kun je er wel een verzwakkertje bij bouwen ook. In dit voorbeeld werken ze met schuifschakelaartjes.
Zoveel als daar is niet altijd nodig; aan een schakelaartje (van tien dB bijv.) kun je al heel veel hebben. [Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 9 juli 2008 12:53:24]
|
Radioortje
Special Member
|
Zo , we zijn eruit .
@ FET : Wat werkt zo'n filter goed , in verhouding tot zijn eenvoud . Maarja Hoe bouw je zo'n ding weer weg ?? De kast moet er ook netjes uit blijven zien .
Later pas had ik die edit in de gaten en ben ik aan het experimenteren geslagen met zo'n verzwakkertje ( in de plug achter de tuner gebouwd ) en voilà , de tuner blijft netjes in het gareel lopen . Het filter werkte naar mijn gevoel wel ietsje beter , maarja , de kast blijft nu wel netjes ( en de vrouw begreep het tweede knopje toch al niet ).
@ Allen : Ik dank jullie vriendelijk voor het meedenken . Ik kan nu weer redelijk radio luisteren , al is het niet op de manier zoals ik het graag had gewild ( een paar staven dynamiet onder die steunzender ofzo ) . Maar het is wel zo simpel opgelost .
Groeten van Radio-oortje Evert
|
Frederick E. Terman
|
Mooi, blij dat je van die IM-rommel af bent.
En in ieder geval zie je nu hoe de fabrikant van de tuner toch een steekje heeft laten vallen. Een simpel schakelaartje 'local-DX' (dat klinkt beter dan 'verzwakker') zou dit opgelost hebben, dan kon de ingangsschakeling simpel blijven.
Een meelopende afstemming was nog mooier geweest.
Beide waren goedkoper dan een staaf dynamiet. Maar ik geef toe, het is makkelijker de zenders te verketteren...
|
rbeckers
|
Verzwakkers zijn zeer belangrijk en gemakkelijk te maken. Veel mensen onderschatten de problemen die te sterke signalen veroorzaken.
Wat helpt is een (antenne)signaal aanbieden aan een ontvanger of meetapparaat en dan hetzelfde signaal maar dan met een 10dB verzwakker. Als alleen de ontvanger of het meetapparaat het signaal verzwakt weergeven en er geen andere verschillen zijn, zit je goed.
|
CarelKuijer
|
Hier in Nijmegen Dukenburg is de hoogbouw ook voorzien van een aantal steunzenders. Als je er langs rijd met de auto of fiets wordt alle ontvangst van gewone zenders weggedrukt. Vraag me af of de bewoners van deze hoogbouw wel blij zijn met deze straling, die optimaal geabsorbeerd wordt door het lichaam. Ook ontvangst op draagbare radio's is slecht. Ook al zijn het wereldontvangers uit de betere klasse. [Bericht gewijzigd door CarelKuijer op 14 juli 2008 10:56:48]
|
Radioortje
Special Member
|
Welkom Carel ,
Naar mijn mening moet dit soort storing helemaal niet kunnen .
Als wij , gewone stervelingen , ook maar een heel klein beetje storing zouden kunnen veroorzaken , dan staat het AT al op de stoep , bij wijze van spreken .
Maar de commercie doet maar , want dat levert ten slotte geld op .
Laten ze dat soort masten maar midden op de hei neer zetten , daar heeft niemand er last van . Het is toch van de zotte , dat je een ingreep in je ontvanger moet maken , om juist minder te kunnen ontvangen ...
Groetjes Evert
|
Ledlover
|
En daarom staan de KG zenders van de wereldomroep met honderden kw's ook op een afgelegen stukje Flevoland...
Hier heb ik wel eens last van instraling in audio apparatuur door de 1008 300/600kw zender...
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
|
Frederick E. Terman
|
Wat je moet doen, is klagen dat ze, ondanks waarschuwingen, nieuwbouw hebben neergezet in de buurt van een bestaande, na hééél veel heen en weer gepraat aangewezen zenderlocatie op een bedrijventerrein.
Maar dan ook echt je huis uit gaan als je gelijk krijgt hè..
|
echtepino
|
quote:
Grappig, RNWO zend al tijden niet meer uit vanaf Nederlandsch grondgebied omdat de NOZEMA/NOVEC te duur is. 'Onze' uitzendingen komen o.a. uit Rusland, uitzendtijd is daar heel goedkoop.
Word lid van de Benelux DX Club
|
Ledlover
|
Ok, stonden, ook goed  maar van de wereldomroep heb ik in ieder geval nooit last.
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
|
jarrefan
|
Volgens mij is de kwaliteit van de ontvanger ook van belang. Ik heb zelf in Emmen gewoond ( Emmerhout) en nooit last gehad. Daarvoor woonde ik op 1 km afstand van de mast in Smilde. Ik kon daar zonder moeite alles inclusief zwakke zenders ontvangen, zij het wel op een 5 elements richtantenne. Je kon wel allerlei mengproducten ontvangen op pick-up, elektronisch orgel etc. Er zat behoorlijk veel troep in de lucht dus.
Het enige verschil tussen een gek en mij is dat ik niet gek ben.
|
Radioortje
Special Member
|
De wijk hier in Emmen waar ik woon , staat hier al meer dan zestig jaar , en dan zetten ze er een mast neer voor radio Emmen .
Daar heeft dus niemand last van .
Later komt daar dus een aantal sh*t zenders bij , met een poep meer vermogen , waar dan elke voorbijganger last van heeft als ie daar dan niet naar luistert .
En dat is nou net mijn probleem .
En ik zeg sh*t zenders omdat ik er last van heb . Iedereen is vrij om te luisteren naar de zender die hem aanstaat . En ik ga er vanuit dat de zenders als zodanig technisch goed in elkaar zitten . Maar als mij op die manier de vrijheid wordt ontnomen om naar de zender te luisteren waar ik naar wìl luisteren , word ik een beetje gallig . Zeker als dit betreft een officiële Nererlandse zender als Radio Twee , ofzo , die ik vanuit Smilde moet pakken .
Maar dit neigt een beetje naar een politieke discussie en daar is dit forum niet voor bedoelt .
Ik ben nu voor even gered met mijn huiskamer-tuner en ben nu bezig met een buizen-reflex-ontvanger om het groot-signaalgedag daarvan te bekijken voor in de tuin , om daar ook een stukkie muziek te hebben ...
Misschien lokt dit dan weer iets uit voor een nieuw topic ...
Groetjes Evert [Bericht gewijzigd door Radioortje op 16 juli 2008 02:11:09]
|