Shock Media

Navigatie

spanningsdip- + versterkerprobleem

Forum > Algemene elektronica > spanningsdip- + versterkerprobleem
Naam Bericht
pater noster

mijn schema

bedoeling: het onderste deelschema stelt de voeding voor: 5V voor de pic uC en "voedingsspanning" van ongeveer 14V voor enkele uitgangssignalen.
het deelschema met IC1 (pulsgenerator) moet er voor zorgen dat het pulssignaal afkomstig van de pic (PULS_OUT) (5V) regelbaar versterkt wordt door de potmeter R10.

het probleem:
-er is een lichte offset: het nulniveau van de puls op pin 6 van IC1 komt niet overeen met 0V.
-bij verdraaiing van de potmeter stijgt de hoogte van de puls (wat de bedoeling is van versterking) even en daarna stijgt het nulniveau tot het op gelijke hoogte komt met het pulsniveau. ik versta totaal niet waarom dit gebeurt.
- ook valt de vorm van de puls op pin 6 van IC1 wat tegen. voor behoorlijk lage frequenties is die ok, maar voor hogere (>100kHz) is de trapeziumvorm overduidelijk, wat zorgt voor een onnauwkeurige duty ratio. (vb instelling van dutyratio 0.9 geeft zo goed als geen puls meer)

- bij aanschakeling van de pic uC en het display valt de "voedingsspanning" naar ongeveer 7.5V. ik vermoed dat er te veel stroom gevraagd wordt, maar normaal kan het niet meer dan 500mA zijn en zou die voeding da wel moeten kunnen leveren (keb ze daarvoor toch gemaakt). ik heb eens een boormachinetje aangesloten op de "voedingsspanning" en daarbij zakt de spanning OOK naar 7.5V. toeval dat deze waarden gelijk zijn? of waar zit ergens een ontwerpfoutje?

hopelijk is mijn probleem wat duidelijk...
pater noster

nog een probleem dat ik vergeten vermelden was: betreffende de deelschakeling met de 555:
bedoeling is om capaciteiten te meten ahv de frequentie die ze genereren in deze timerschakeling.
de constructie met die mosfet en transistor moet er voor zorgen dat het bereik van de capaciteitswaarden groter kan gemaakt worden: als geen spanning aangelegd wordt aan CAP_PIC-2, staat de gate hoog en geleidt dus: weerstand R9 en R7 staan dan in parallel. als spanning aangelegd wordt aan CAP_PIC-2, staat de gate laag en geleidt dus niet: R7 is afgekoppeld en alleen R9 zorgt voor bepaling van frequentie (en dutyratio). althans dit is de bedoeling.

het probleem:
de schakeling werkt zolang geen spanning aangelegd wordt aan CAP_PIC-2. bij aangelegde spanning wordt de spanning aan pin6, pin2, pin3 gelijk aan 0. bij uitname van de mosfet zijn de spanningen aan de mosfetpinnen nochtans wel correct in alle situaties. alweder begrijp ik niet wat misgaat.
Zoeken in topic