| Naam |
Bericht |
Lithium
|
Hallo Co'ers
Zoals meerdere jaren werk ik als vrijwilliger mee bij een theater groep.
Dit jaar wordt er veel gebruik gemaakt van rook.
Wat het idee is:
1 Rookmachine waar een ijzeren pijp aan zit die naar 2 pijpen gaat (T- splitsing) aan het begin van beide pijpen moet een elektrische klep komen die met een dimmer/ switch pack aan gestuurd moet worden.
Vervolgens door de buis door ijs koud water zodat de rook afkoelt.
Nu is mijn vraag wat voor klep ik hiervoor zou kunnen gebruiken? er zit wel elektronica in want het werkt op spanning, welke spanning maakt niet uit want ik zet er wel een trafo achter.
Zou iemand mij hiermee kunnen helpen.
(hoop dat dit goed zit) het is elektrisch maar ook meganisch
Wat is groot wat is klein? Wat is duur en wat is goedkoop? Alles is relatief!
|
AC/DrieC
|
Komt de rook van een rookmachine of van koudijs?? Als het van een rookmachine komt kan je niets doen met die klep en kan je beter de rookmachine bedienen (de pomp vd rookmachine ).
Groetjes
Den Dries
|
Lithium
|
het is een rook machine, als je een klep hebt die je pijp afsluit niet zoals je in de waterleiding kan vinden maar eentje waar een tussen stuk in zit en waar door de breette een klep zit die omhoog en omlaag gedaan kan worden.
Ook zoals je in bedrijven kan vinden, in de lucht toevoer zitten met kleppen die je open en dicht kan zetten.
Of is er ook een andere manier met 1 rookmachine om het op te lossen?
|
Videomodulator
Golden Member
|
Iets wat volgens mij een simpeler en goedkoper oplossing is (maar wel een beetje houtje-touwtje): gebruik ventilatoren ipv kleppen. Ik neem aan dat het geen vaste opstelling wordt, dus dat die fans door de rook geen jaren meegaan is niet echt een probleem.
Aan beide uiteinden van de buis zet je een ventilator die naar binnen de buis blaast, door de ventilator aan het ene uiteinde in te schakelen komt de rook aan het andere uiteinde naar buiten, beide fans uit en er komt aan beide kanten rook. Eventueel kan je nog met dimmen proberen de hoeveelheid rook aan beide kanten te regelen.
Als buis gebruik je imho best van die flexibele slangen zoals aan droogkasten worden gebruikt, das goedkoop en gemakkelijk overal heen te leiden.
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
|
stekkerjack2
|
De rook uit een rookmachine is niets anders dan damp (van glycerol), als je dat af gaat koelen dan krijg je dus weer een vloeistof.
Mail maar als je een originele uitspraak hebt die ik hier neer kan zetten.
|
electro_freakz
|
nee, als je rook van een rookmachine goed afkoeld, krijg je over de grond zwevende rook. omdat als de rook koud is, word het zwaarder dan lucht en ''zinkt'' het naar de grond
fog chiller
schrijf eens iets in het gastenboek -> http://electrofreakz.tk/
|
SparkyGSX
|
Wil je de rook uit een van beide buizen laten komen, of wil je de verdeling kunnen regelen?
Je zou een modelbouwservo kunnen gebruiken om een klepje te bedienen, maar het zal niet meevallen om zoiets op een dimmerpack aan te sluiten.
Misschien kun je een optocoupler gebruiken om de helft van de aangesneden sinus uit het dimmerpack om te zetten naar een 5V signaal voor die servo. Waarschijnlijk werkt het dimmerpack met fase aansnijding, waarmee je aan de uitgang van de optocoupler een 5V puls kunt maken. Zo'n servo kun je besturen met een signaal van 1-2ms pulslengte, terwijl een halve periode uit het dimmerpack 10ms duurt. Dat betekend dus, dat je maar een 10de deel van het bereik van het dimmerpack gebruikt, en dus niet veel verschillende posities zult kunnen gebruiken. Als het dimmerpack intern met 256 stappen werkt, zul je ~25 posities van de servo kunnen gebruiken. Dat lijkt me genoeg.
|
Lithium
|
De bedoeling is om het of aan een kant erui te laten komen of aan de andere.
Met fan's is een goed idee maar die maken lawaai en dat kan helaas niet dat hoor je best goed als er een stilte valt.
En weet ook niet of het kan, als er meer druk uit de rookmachine komt dan een fan kan verplaatsen wil het nog wel eens tegen de fan in gaan...
De bedoeling is ook om hem door een kast of koelbox met ijs te laten lopen zodat de leidingen afkoelen. [Bericht gewijzigd door Lithium op 5 juli 2008 17:15:28]
|
SparkyGSX
|
Dan kun je natuurlijk alsnog proberen om een modelbouwservo aan een dimmerpack te fabrieken (kan vaker van pas komen).
Ik denk dat dat de eenvoudigste oplossing is, want een solenoid op 220 gaat waarschijnlijk zoemen, en met een motor zit je met het omkeren, eindschakelaars enz.
|
Benadski
Golden Member
|
quote: Op 5 juli 2008 16:55:29 schreef Lithium:
De bedoeling is om het of aan een kant erui te laten komen of aan de andere.
Met fan's is een goed idee maar die maken lawaai en dat kan helaas niet dat hoor je best goed als er een stilte valt.
Valt wel mee hoor, een stille 12V 12cm PC fan is goed genoeg. Zorg dat die in de leiding zit (in een houten kistje ofzo, een meter voor het eind van de slang) en je hoort 'm niet. Ik heb zo een rookverdeler met 5cm dikke slang gemaakt en met 6cm fannetjes. Hoor je niets van... Zeker niet als je ze een paar volt minder geeft.
't Werkt nu trouwens al meer dan een jaar lang, 8 uur per dag! Die fan wordt dus best goed gesmeerd door die vloeistof anders was ie al dood geweest!
dekatron nodig voor je nixie klok? Check vraag en aanbod - overig
|
ej_on_line
|
Als je nu in de buis een motortje zet vast aan schroefdraad. Deze schroefdraad in een boutje wat ook vast zit aan de buis. Op het einde van de schroefdraad een plaatje minstens even groot als de doorsnede van de buis. Door de motor nu links of rechts te laten gaan kan het afsluitplaatje er tegen of van gestuurd worden. Alleen moet je wel zorgen dat de motor en schroefdraad wat speling hebben zodat de klep kan bewegen. Het is dus helemaal geen perfect ontwerp maar mischien is het wel een idee voor een betere uitvoering van iemand.
|
René Kramer
|
Ik vind het een heel apart systeem, veel makkelijker zou zijn om 2 rookdozen neer te zetten. Zal ook niet veel duurder zijn tegenwoordig.
Maar als je het persé met pijpjes en klepjes wilt doen kun je toch gewoon naar de bouwmarkt fietsen en daar 2 vlinderkleppen halen om ze vervolgens met 2 servo's aan te sturen. (kun je trouwens ook gruwlijk makkelijk zelf maken) [Bericht gewijzigd door René Kramer op 5 juli 2008 19:41:52]
Ook tegenwind gaat liggen.
|
big bang
|
quote:
Met name Propyleenglycol dat ook in de voedingsindustrie gebruikt wordt. Het wordt kort zeer strek verwarmt waardoor het vernevelt.
- - big bang - - [Bericht gewijzigd door big bang op 5 juli 2008 19:51:48]
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
|
SparkyGSX
|
Ik neem aan dat de TS in staat is om zelf een vlinderklepje te fabrieken, anders kan hij hier beter niet aan beginnen. Het grootste probleem lijkt me de aansturing vanuit een dimmerpack.
Wat denken jullie van het idee om de fase aan te laten snijden, zodat je een 1-2ms puls krijgt, en die via een optocoupler aan een servo te voeren?
|
Lithium
|
probleem is dat het goed betrouwbaar en vooral simpel moet zijn.
Het moet met een dimmerpack aangesloten zijn en die met de fan's zou wel eens kunnen werken maar ik ben alsnog bang dat de rookmachine te veel rook levert dan de fan kan verplaatsen.
Die lucht kleppen zat ik ook al aan te denken maar om die met een servo aan te sturen is ook weer een werk.
En je moet het ook weer met een dimmer pack aan kunnen sluiten.
@ Benadski
Kan je een paar foto's maken kijken hoe dat eruit ziet, ben benieuwd [Bericht gewijzigd door Lithium op 6 juli 2008 12:37:23]
|
Benadski
Golden Member
|
Helaas gaat dat niet, het is nogal goed weggewerkt in een grote polyester constructie, ik zal eens een beschrijving maken hoe ik het nu zou hebben gedaan...
Neem een redelijk dikke slang voor de inlaat van de rook, zet hier een kastje tussen met een tussenwand waarin een niet al te hard draaiende fan zit, kleine drukopbouw is genoeg.
Maak een stukje later een T splitsing met twee iets kleinere slangen (driehoekige kast). Hier hoeft geen fan in.
In die kleine slangen maak je ook weer een kastje met een tussenwand. Hier moet een fan in die iets meer lucht verplaats, maar nu niet naar buiten, maar terug het systeem in!
Zo kun je rookkanalen uitzetten door die fans van power te voorzien. Zorg dat je voor, na en tussen de kastjes minimaal een meter slang houdt, dan gaat het wel goed. Je kunt het beste een goede rookmachine gebruiken op een lage rookstand met "heavy" (dus dikke) rookvloeistof. Zo kan het systeem de druk van de rookmachine beter aan.
Trouwens, dat verhaal van afkoelen van glyceroldamp tot vloeistof is deels onzin... Tuurlijk zal het een beetje neerslaan op een koud oppervlak, maar het gaat al om een gecondenseerde damp, dat betekent dat het eigenlijk een wolk zwevende bolletjes vloeistof is en dus niet meer naar een vloeistof kan omdat het dat al is!
dekatron nodig voor je nixie klok? Check vraag en aanbod - overig
|
Lithium
|
Ik wilde je net mailen omdat ik niks zag maar komt omdat ik geen mail krijg bij dit topic, stom van me.
Wel slim gedaan om de fan's naar binnen te laten zuigen zo heb je nooit een probleem met de rook die in de slangen zit.
Dus je hebt eigenlijk 3 fan's nodig.
Hoe dik zijn je slangen ongeveer?
Hoe hard komt de rook uit de slang? dat moet namelijk minimaal zijn zodat het meer loopt dan het vliegt als je snapt wat ik bedoel
Die fan bij de rookmachine draait altijd?
De rookmachine is dus niet lucht dicht afgelosten dat er geen rook kan ontsnappen voor bij het tutje? [Bericht gewijzigd door Lithium op 11 juli 2008 21:33:57]
|
Lithium
|
Een post van mij, het is even geleden maar het is er!
Hier een paar foto's van de voorstelling waar de rookmachines en klepjes gebruikt zijn.
Het is een drainage slang met daarin gaatjes gemaakt.
Dat is DE slang hij werkt echt perfect.
Een meter of 10 zit er aan de rookmachine en alles wat er uit het uiteinde komt valt naar beneden is echt gaaf, het blijft ook hangen.
Het zijn 2 rookmachines die verstopt zitten.
Links onder het toneel en rechts.
Hier totaal plaatje van het decor:
En links zitten 3 slangen aan de rookmachine en rechts 1.
Rechts komt er misschien eentje bij maar dat is nog niet zeker.
Omdat ik met die klepjes bezig ben gegaan ben ik eind verantwoordelijke voor het rook.
Mijn naam daar is soms ook wel " Mr misty" 
En grapjes kan je ook doen  slang in je broek en pompen maar  plakt wel hahah [Bericht gewijzigd door Lithium op 23 augustus 2008 15:04:42]
|
big bang
|
Mooi! Zelfs bijna het effect van vloeibare stikstof, op foto nr6.
- - big bang - - [Bericht gewijzigd door big bang op 23 augustus 2008 15:25:06]
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
|
Lithium
|
Jep dat was ook de bedoeling.
Als het geregend heeft en het is nog vochtig en koud savonds tijdens de voorstelling en zet hem aan op 30% dan ligt heel dat podium vol met rook, en het blijft dalen
|
Henry S.
Moderator
|
Ziet er verrekte mooi uit, De Kersouwe?
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
Lithium
|
Jep, ken je het? ooit geweest ? 
We hebben nog dit weekend voorstellingen en as zaterdag en dat is het over. [Bericht gewijzigd door Lithium op 23 augustus 2008 17:28:31]
|
Henry S.
Moderator
|
Nee, gewoon nieuwsgierig en wat aan het zoeken geweest.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
Lithium
|
Kan ook, er stond ook een stukje over in de krant.
|