Shock Media

Navigatie

Opleiding Elektrotechniek, laptop nodig?

Forum > Schoolvragen > Opleiding Elektrotechniek, laptop nodig? 1 | 2 | 3 | 4 | Volgende >>
Naam Bericht
hans1990

Na de zomervakantie begin ik aan m'n opleiding HBO Elektrotechniek op het NHL in Leeuwarden. Op het moment heb ik er ontzettend zin in, maar ik twijfel nog aan iets.

Ik ben er al een paar keer geweest, maar het viel mij vooral op dat er veel mensen zaten met laptops. Ik weet niet of dat mensen van andere opleidingen waren, want ik heb gehoord dat bij Informatica klassen bijna iedereen zo'n ding heeft. Bij Elektrotechniek zei een docent dat ongeveer de helft een laptop heeft, maar dat dat de laatste tijd erg hard stijgt.

Zien jullie (dus; Elektrotechniek studenten, ex-studenten of van andere opleidingen) het voordeel er van in om een eigen laptop te hebben bij een opleiding Elektrotechniek?

Op middelbare school heb ik bijvoorbeeld Informatica gehad, en daar waren de computers vaak zo afgeschermd dat je niets kan doen als je echt iets gaat programmeren of zoiets. (Bijvoorbeeld met LEGO Mindstorms robots die we op school hadden moest allemaal via een 'afgedankte' laptop die ergens in de kast lag). Is er dus echt een direct voordeel dat je makkelijk met je eigen werk verder kan , dan als je op de school computers moet werken?

Dan zou ik graag ook nog willen weten: als het zinvol is om een eigen laptop te hebben op school, is het dan ook zinvol om linux er op te zetten? Of gaat de meeste software via Windows , en dan ook enkel via Windows? M'n ervaringen met linux in het verleden waren zeer positief; maar als nou blijkt dat er weinig support is voor blijf ik liever bij Windows (XP).

Ik weet niet precies welk forum dit eigenlijk in hoort; maar het leek me erg relevant tot scholen dus plaats ik het hier maar. Als het het verkeerde forum is hoor ik het graag
[Bericht gewijzigd door hans1990 op 5 juli 2008 16:44:18]
Jeroen Boere
Moderator

afgezien van het type opleiding ben ik van mening dat je een laptop nodig hebt voor je studie...
"Elke technology is waardeloos als het zijn doel niet bereikt." Niet eens met een modactie? Mail ons of post in Lieve moderators
stefsky

voor dergelijke studie heb je een krachtige PC nodig

dus als je een nieuwe nodig hebt: koop een laptop (en geen mac, want dan kan je de helft van je software niet draaien)

voordelen:

last minute labo's, groepswerk,vergaderingen, ...

maar echt noodzakelijk is het niet
If everyone thinks alike, no one thinks very much
Fantomaz
Golden Member

Mijn zwager heeft ook op het NHL gezeten (tot voor kort) en deed daar een opleiding tot programmeur.
Uiteraard heb je daar een laptop voor nodig.

Maar veel van de projecten die ze daar hadden, werden uitgevoerd door multidiciplinaire teams.
Dus een Electronicaman, een Programmeur, een mechanicaman etc etc.
Samen werkten ze aan complexe projecten waarbij iedereen zijn taak had.
Bv een boot die via Bluetooth bestuurd moest worden.

Omdat iedereen daar toch samen aan werkte, én informatie, tekeningen en ideeen uitwisselde, kán ik mij goed indenken dat een Laptop wel geappricieerd wordt.
Het zal geen bittere noodzaak zijn, wat dat samenwerken betreft, maar ik kan er goed inkomen!

Ik zal zo mijn zwager eens bellen hoe die Electrolieden dat hadden...

[edit]
Goed... met zulke antwoorden hoef ik mijn zwager niet meer te raadplegen
[Bericht gewijzigd door Fantomaz op 5 juli 2008 17:10:11]
Losse veters hoeven geen probleem te zijn, zolang je stappen maar groter zijn dan de lengte ervan. Pas als je korte stappen móet nemen, gebeuren er ongelukken.
Sine
Moderator

Ik sleepte in 97 een ( toen al ) antiek barrel mee, en daar heb ik heel veel plezier van gehad !

Plc-tje proggen, werktstuk werken noem het maar.

De voornaamste reden was dat met de school pc's ( ditto oude zooi ) altijd wel wat aan de hand was, dus een eigen beestje waarmee je kunt doen wat je wilt is dan weer een stukje extra vrijheid.

Als je een nieuwe moet kopen :

- GEEN vies-bah ! gewoon winXP er op ( vista met downgrade wordt dat tegenwoordig )
- Geen budget laptop a-la acer of andere low end bakjes, zoek iets wat mechanisch stabiel is, anders overleeft het apparaat school gebruik niet ( dell, ibm, ... doosje ? Asusje misschien ? ) dell latitudes hebben een (magnesium ?) behuizing, maar zijn helaas alleen zakelijk leverbaar.
- Geen 17" bak, daar sleur je je een ongeluk aan, een 15.4" voldoet ruim.
- Als er een optie voor een extra grote accu is bij dat laptopje NEEM DIE !
[Bericht gewijzigd door Sine op 5 juli 2008 17:19:36]
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
Frikandel

Op de meeste universiteiten (elektrotechniek) wordt een laptop dringend aangeraden als ik heb niet mis heb. Dus op de HBO zul je hem ook vast goed kunnen gebruiken.
hans1990

Ik denk dat het wel duidelijk is dat er vele voordelen zijn met een laptop. Ik ga meteen eventjes wat zoeken naar een mooi model die niet te duur is. Bedankt allemaal

@Sine: Mja, ik dacht zelf aan een sony viao laptop. Zijn wel erg duur, maar mijn ouwe informatica docent had zo'n laptop aangeschaft en ik was zeer onder de indruk van de kwaliteit. Alles erg strak, mooi beeldscherm enzovoort. In vergelijking met de Acer laptop van m'n broer is dat een wereld van verschil.
[Bericht gewijzigd door hans1990 op 5 juli 2008 17:22:55]
timmie

ik sleepte mijn laptop overal mee naar toe
je hebt dan altijd je eigen troep bij en je kan altijd verder met je werk.

@sine dell latitude is 2e hands goed verkrijgbaar(hier in de buur wel in ieder geval) www.fdk-automatisering.nl bijvoorbeeld.
DMX interface
Sine
Moderator

Jup, de meest viao's vallen ook onder de noemer degelijk
Maar daar betaal je wel voor.

Let bij 2ehands goed op de conditie van de accu en kijk wat een nieuwe accu kost, in mijn geval was die extreem gaar en altijd een stopcontact opzoeken is toch minder handig.

Let er ook op dat er een licentie sticker op zo'n laptop zit, anders ben je nog eens 99 euro kwijt voor een licentie, illegaal stunten met XP is minder handig / fris

En wellicht overbodig, maar zorg voor een backup, backup backup !!! Die harddisk gaat ooit kapot, en altijd als het je niet uitkomt !
[Bericht gewijzigd door Sine op 5 juli 2008 17:27:24]
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
GJ_
Moderator

XPpro, geen gewone XP!! Er is software, zeker in de elektrotechniek die dat vereist.

Ik ben gek op linux maar voor de laptops hier is dat absoluut geen optie! (alleen op de hobby Eee en de PC's die op internet zitten)
[Bericht gewijzigd door GJ_ op 5 juli 2008 17:29:39]
www.xj3.nl
Tommyboy

Dat is voor het eerst dat ik dat hoor. Welke software is dat dan? En weet iemand of MinXP MCE onder de motorkap Home of Pro is?
"Error: To many errors" aldus ModelSim. -- Interesse in de Elex DVD of Elektuur 1990-1999 DVD voor een leuke prijs? Mail me!
GJ_
Moderator

Onder andere Siemens step7: alleen op XPpro. Tot versie 5.2 ging gewone XP ook nog.
www.xj3.nl
diode

Ik zit ook (nog) op de NHL, richting elektrotechniek en ik kan je zeker een laptop aanbevelen. Voor sommige software zijn een beperkt aantal licenties beschikbaar dus dan moet je net mazzel hebben als je er gebruik van wil maken. Daarbij werken ze soms met wat oudere software.

Edit: Over het merk laptop? Bij mij in de klas heeft bijna iedereen een laptop, het merk wat het meest retour gaat voor reparatie is met stip Acer. Asus en HP zie je bij ons ook veel en daar hoor je nooit problemen over. Alleen mijn asus is 3 keer terug geweest want er zat een brak moederbord in die ze niet wilden vervangen.
[Bericht gewijzigd door diode op 5 juli 2008 17:35:50]
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
niels v.v
Special Member

Ja, neem een laptop. Doe zelf mbo electronica/mechatronica op Friesland College in Leeuwarden. Stel wanneer je even een datasheet nodig hebt, dan moet je eerst alles opruimen (diefstal) dan moet je 300 meter lopen, trap op, nog eens 200 meter lopen, dan ben je aangekomen in het ''studiecentrum'', moet je je aan melden, ben je daar alleen al 5 min verder, dan opzoeken en uitprinten (wat niet zou hoeven als je laptop op werplek hebt staan). Dan ga je terug en moet je je gereedschap en project weer pakken. Weet natuurlijk niet hoe het daar gaat, hoop beter. Ik heb gelukkig wel een laptop.
http://elektronicaniels.webs.com
Jan klaasen

meteen rijst bij mij de vraag wat is nu de ideaale electronica labtop?
Bachelor of Social Work
Nieko

Ik doe momenteel MBO Elektrotechniek op t ROC in Nijmegen.. Voor mij is dit niet nodig, er zijn aaltijd voldoende PC's beschikbaar daar naast hebben wij nog geen draadloos netwerk op school dus heeft dit in princiepe geen nut.
Als je elke dag lang moet reizen (O.V.) of er vaak geen PC beschikbaar is op school zou ik er een aanschaffen (zelfs al heb je geen internet). Voor mij is zo een goede desktop PC meer dan voldoende, bovendien hebben wij uren genoeg voor onze projecten.
LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P -->I like CMOS 4000 series<--
WilToyo
Golden Member

Ik heb nu drie jaar een Toshiba Satellite Pro L10 naar volledige tevredenheid. Staat al bijna 2 jaar 24 uur 7 dagen per aan. En nog steeds doet hij het prima.
Een aanrader is de tecra serie van Toshiba, http://nl.computers.toshiba-europe.com/cgi-bin/ToshibaCSG/js...Shop=false wel aan de prijs, maar een fantastisch apparaat. Belangrijk detail: ding heeft een seriele poort, een hoop laptops moeten het tegenwoordig toch zonder doen.
[Bericht gewijzigd door WilToyo op 5 juli 2008 17:42:51]
klein is fijn
Moderator

quote:
Op 5 juli 2008 17:35:28 schreef Jan klaasen:
meteen rijst bij mij de vraag wat is nu de ideaale electronica labtop?
Iets met een serieele poort, parallelle poort, ongeveer 4 USB, breedbeeld, PCMCIA slot, draadloos netwerk en stil.

Ik gebruik al meer dan 4 jaar m'n DELL Inspiron 8600 met volle tevredenheid. Zelfs de accu gaat nog een uur mee.
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
diode

Een serieele poort kom je helaas niet meer zo vaak tegen op een laptop. De rest van de dingen die je noemt zitten in veel laptops.
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
hans1990

Helaas zijn serieele poorten of parallele poorten echt helemaal verdwenen volgens mij; dus zou ik daar al een USB adapter voor moeten halen of, gewoon met USB leren werken (hoewel mij dat toch wel wat voor gevorderen lijkt). Maar dat een laptop nuttig is voor het HBO is me onderhand wel duidelijk

Echter vraag ik me af hoe het zit als je Windows Vista er af gooit. Ik heb eens gehoord dat sommige merken dat garantie laten vervallen (in dat geval hadden ze er ubuntu opgezet), omdat de hardware speciaal (kuch..) voor Vista is ontworpen. Als er dan iets kapot gaat verwijten ze het dan aan Ubuntu of wat je er zelf hebt opgezet, en dat het je eigen fout is. Of dat nog steeds zo is weet ik niet, maar anders kan dat een probleem worden mocht er iets stuk gaan (en dan bedoel ik dus iets als moederbord ofzo)

Acer streep ik helemaal weg van m'n mogelijke interesses. M'n broer heeft zo'n laptop, maar ik vind de behuizing niet echt spetterend. Daar naast hadden ze iets vaags dat de geluidskaart-software 2GB is of zo. Dan nog 1 jaar garantie wat erg weinig is voor een laptop die toch minstens 3 jaar mee moet.

Ik denk dat ik tot zover wel iets ga zoeken in deze richting:
- Indien Intel proccesor: een T5xxx serie of meer. T2xxx of T1xxx is volgens mij niet eens een ware dual-core. Voor AMD weet ik niet precies, moet dan benchmarks vergelijken.
- 2GB geheugen of meer. Liefst 3GB. 1GB is echt niet meer van deze tijd..
- Geen 4200rpm schijf. Liefst 7200rpm, maar daar betaal je extra voor. Anders gewoon 5400rpm. 160GB moet al voldoende zijn lijkt me, ik ga geen muziekcollectie er op zetten.
- Videokaart niet perse nodig; misschien is een 8400M wel grappig of zo, maar slurpt alleen maar stroom.
- 15.4" beeldscherm, ik heb nog een rugtas met speciaal laptop vak voor ~15" laptops
- Minstens 6-cell Li-ion accu. Overigens zie ik nu net dat extra cell accu's ontzettend duur zijn. Ik kan me nog herinneren dat 2 jaar geleden een upgrade van 6-cell naar 9-cell bij Dell 60 euro kost, nu is dat 142 (!!) euro.
[Bericht gewijzigd door hans1990 op 5 juli 2008 18:03:02]
WilToyo
Golden Member

Zoals ik al zei, de Tecra serie van Toshiba. Heeft zo'n beetje alles wat jij wilt en is praktisch onverwoestbaar. Plus een seriele poort, -de vorige generatie tecra's hebben zelfs nog een paralle poort-. Alleen is de prijs daar dan ook naar.

Dat de garantie vervalt als je er ubuntu op gaat draaien kan me wel voorstellen.
[Bericht gewijzigd door WilToyo op 5 juli 2008 18:06:38]
Uranium

quote:
Op 5 juli 2008 17:59:02 schreef hans1990:
Echter vraag ik me af hoe het zit als je Windows Vista er af gooit. Ik heb eens gehoord dat sommige merken dat garantie laten vervallen (in dat geval hadden ze er ubuntu opgezet), omdat de hardware speciaal (kuch..) voor Vista is ontworpen. Als er dan iets kapot gaat verwijten ze het dan aan Ubuntu of wat je er zelf hebt opgezet,

Dat heb ik ook al gehoord, ik dacht dat het over medion ging. Hier had men gewoon Windows 2003 erop gezet ipv Vista, en dus geen linux distro.
quote:
Op 5 juli 2008 18:03:43 schreef WilToyo:
Dat de garantie vervalt als je er ubuntu op gaat draaien kan me wel voorstellen.

Waarom zou dat zijn? Dat wil dus zeggen dat je met eigen software de hardware moet kunnen beschadigen, zo ja moet dat ook kunnen vanuit windows vista.
[Bericht gewijzigd door Uranium op 5 juli 2008 18:09:52]
GJ_
Moderator

quote:
Op 5 juli 2008 17:59:02 schreef hans1990:
Helaas zijn serieele poorten of parallele poorten echt helemaal verdwenen volgens mij; dus zou ik daar al een USB adapter voor moeten halen

Op de dure zitten ze nog gewoon. Een USB adapter is weggegooid geld: absoluut onvoorspelbaar of en wanneer het werkt. Bij sommige software per defenitie niet, bij andere is het afhankelijk van de PC of het besturingssysteem. Ik heb alle soorten geprobeerd met alle soorten controllers erin, dure goedkope, maar niet één die werkt.
Wat wel altijd werkt is een PCMCIA kaartje met een RS232.

Ow, nog even over die XPpro: mijn laptops zijn dual boot, met 98 en XP. Sommige oudere sofware werkt niet onder XP, ook fijn. Voor jou zal dit niet zoveel uitmaken, maar bereid je maar vast voor op veel onaangename verassingen van MS, in de techniek iig de meest onbetrouwbare partner.
www.xj3.nl
Uranium

quote:
Op 5 juli 2008 18:06:17 schreef GJ_:
[...]
Maar bereid je maar vast voor op veel onaangename verassingen van MS, in de techniek iig de meest onbetrouwbare partner.

Ja, dumpen ze raw socket support op windows xp sp2, werkt de software voor firmware update van een van mijn routers niet meer (gebruikt raw ethernet om het ip van de router op te vragen), gelukkig blijk je ook te kunnen tftp'en naar de router.
ThinkPad

Koop een ThinkPad !!

Wel duur, maar het geld meer dan waard.

(Mijn ThinkPad was tweedehands redelijk goedkoop, en werkt nog prima)
[Bericht gewijzigd door ThinkPad op 5 juli 2008 18:16:56]
Zoeken in topic 1 | 2 | 3 | 4 | Volgende >>