Shock Media

Navigatie

Opleiding Elektrotechniek, laptop nodig?

Forum > Schoolvragen > Opleiding Elektrotechniek, laptop nodig? << Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | Volgende >>
Naam Bericht
JER00N
Member

Hm, ik ben net klaar met m'n tweede jaar Elektro op de HZ (dus ook HBO) maar heb nog nooit een laptop gehad, ook nooit echt gemist eigenlijk. Bij ons in de klas had ongeveer de helft tot tweederde een laptop maar hij werd voornamelijk gebruikt om tijdens de lessen op dumpert.nl enzo te kijken

Het ligt eraan hoe de school is. Op de HZ hebben we eignelijk altijd wel genoeg pc's vrij en je mag ook gewoon overal op (qua sites) zonder eerst toestemming te vragen of een pasje of weet ik het. Alleen tijdens praktica kan het makkelijk zijn, maar meestal doe je dat toch in teams en heeft er iemand anders wel een laptop bij.
ej_on_line

Het is zeker een heel handig hulpmiddel maar om nu te zeggen dat het onmisbaar is zou ik ook niet doen. Het is voor thuis ook wel makelijk, CO lezen in de zetel en zo
Cybermoose

Tsjah, het is soms wel handig maar zeker geen vereiste, bij ons op school zijn zat computers om je werk mee te doen. Bij ons heeft het niet veel zin om een laptop voor het internet te kopen, het draadloze netwerk hier is alleen beschikbaar voor afdelingen als bouwkunde en ICT. Verder zal je misschien programma's als Word (of Open-Office ) en AutoCAD gebruiken, maar dat kan je ook prima op de school PC's doen (alleen is AutoCAD soms wat traag met opstarten)

Wat Linux betreft, je zou de laptop dual boot kunnen maken, maar alleen Linux is niet handig (ivm AutoCAD etc.)
GJ_
Moderator

Intussen heeft dit topic (waar ik zelf ook druk aan mee doe) wel erg weinig met elektronica van doen. Hou er dus rekening mee dat dit geen pagina's lang zo door blijft gaan.
www.xj3.nl
Uranium

quote:
Op 5 juli 2008 19:32:49 schreef Cybermoose:
Wat Linux betreft, je zou de laptop dual boot kunnen maken, maar alleen Linux is niet handig (ivm AutoCAD etc.)

Het werkt in wine.
Stynus

quote:
Op 5 juli 2008 17:12:27 schreef Sine:
Geen budget laptop a-la acer

Ik sleur al 2 jaar een acer mee naar school en die valt regelmatig maar werkt nog perfect. Geen kappotte scharnieren ofzo. Terwijl ik bij andere zie dat hun veel duurdere hp veel sneller kapot gaat.

Verder heel veel gebruik ik dat ding niet tijdens de lessen. Maar vind het vooral handig om film te kijken tijdens vrije uren.
http://www.elektronicastynus.be ||| http://www.schematheek.net ||| Goedkope kwaliteits webhosting
Sine
Moderator

Ik wist dat ik daar commentaar op ging krijgen

Budget HP-tjes wil ik dan ook niet hebben, net zoals fujitsu siemens en packard hell en zo kan ik nog wel even doorgaan ...
Ik heb jaren de TD van een computer zaakje gedraaid, en ik weet wel wat ik leuke machines vind

Onverwoestbaar waren de oude compaqs, zakelijke hp /dell / ibm / toshiba machines, maar ook die jongens durven voor thuis spul rustig prut te verkopen.

Maar zoals met de meeste dingen is een goede laptop duur, en dan heb ik het niet zozeer over prestaties maar over constructie en gebruikte onderdelen.

Voordat we veel te ver offtopic gaan laten we het verder maar hebben over het nut van computers in de elektrotechniek
[Bericht gewijzigd door Sine op 5 juli 2008 21:07:39]
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
BernardV
Golden Member

Ik heb al 4 jaar 6 jaar (tijd gaat snel..) een Acer en die werkt nog steeds.
Heb alleen vorig jaar een nieuwe accu gekocht, de vorige was na 30 min leeg. Deze houdt het weer 2 uur vol.
Daarbij is het ook handig om te kijken wat voor processor je hebt, zowel AMD als Intel leveren mobile processoren en die wil je ook. Je wilt geen laptop met een desktop processor, dit alleen al voor de warmte-ontwikkeling en de accutijd.

Over de seriëlepoort: Ik heb voor mijn laptop een Sitecom USB->rs232 adapter en die werkt goed.
Heb hem gekocht zodat ik met de wisp648 kan programmeren.
Deze adapter heeft een profilic chipset en die schijnt redelijk goed te werken.
[Bericht gewijzigd door BernardV op 5 juli 2008 23:02:34]
--pino--

quote:
Op 5 juli 2008 18:06:17 schreef GJ_:
[...]
Wat wel altijd werkt is een PCMCIA kaartje met een RS232.

We hebben op het werk nieuwe HP-tjes besteld. Deze waren dus niet leverbaar met seriële poort, dus zo'n kaartje gekocht.
Dit werkt dus niet in alle gevallen, want we kunnen er onze Sieb&Meyer servodrives niet mee programeren.
Wel moeilijk voor ons, omdat we dat toch vrij vaak moeten.
JOK
Member

Ik studeer ook elektro (op de Hanze)

Ik kan heel kort zijn... laptop is een must.
happyhippo

Edit: Als het dan toch maar offtopic is..
[Bericht gewijzigd door happyhippo op 8 juli 2008 21:01:51]
Henry S.
Moderator

Die laatste post was dus 100% offtopic, nog zo'n post en het slotje komt heel erg dichtbij!
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
free_electron

quote:
Op 5 juli 2008 17:29:12 schreef Tommyboy:
Dat is voor het eerst dat ik dat hoor. Welke software is dat dan? En weet iemand of MinXP MCE onder de motorkap Home of Pro is?

De Media Center Editie ( MCE ) is intern XP Pro.

Koop meteen een logitech draadloos muisje met micro transceiver.
Professioneel ElectronenTemmer - 8 April 08 : 7.355.303
Joeri de Man

Ik raad je aan om te wachten tot je opleiding echt begonnen is. Dan heb je een hele hoop gekken om je heen die al een laptop gekocht hebben en dan zie je wat werkt en niet werkt.

Laat eerst de andere maar geld uitgeven en proberen en daarna zelf pas kijken.
LED there be light -- Wie maakt er een printje voor mij?kleuren touchscreen te koop. ACX501AKM-7
neoel

Hey Hans, Alex hier, jij gaat dus ook elektro studeren, had ik eigenlijk wel verwacht.

Ik ga naar Delft ET studeren, daar heb je een laptopproject, ik zit er sterk over te denken om die laptop te nemen, de HP Compaq 8510w voor €885,-
Hier verdere specificaties: http://www.icto.tudelft.nl/lopende-projecten/laptops-in-het-...es-laptop/

Niet alleen omdat ik per se een laptop nodig heb, maar dit oude beessie is ook wel aan vervanging toe.
Eagle666

• Huidige laptops blaast alles dat wij vroeger hadden finaal weg, je kunt dus eigenlijk niet zo snel meer missen
  • Fatsoenlijke laptops hebben nog steeds de RS232 erop zitten en die adapterkabels hoor je als elektrotechneut niet te hebben: les 1 - die dingen zijn NIET 100% compatible. Verder moet je maar zelf iets met een FTDI chip gaan maken voor je projectjes want daarom die je ook de studie . Enfin, je moet het zelf weten, eigenlijk heb ik zo'n kabel ook wel ergens onder het stof liggen (ssst ).
  • Vista downgraden is onzin, gewoon keihard de format erover en zelf fatsoenlijk xp pro erop planten. Als je iets goed wil doen, doe je het zelf.
  • Koop geen laptops op je school. Ik weet niet hoe het daar zit maar bij ons op de uni zijn het veels te dure dingen voor wat je krijgt en dat hoor ik ook van mensen bij de HBO's uit de buurt. Zelf in de winkels/online zoeken is de betere optie. Wel heb je op de school vaak service zitten wat wel weer makkelijk is. Bij ons hebben ze zelfs images liggen van alle laptops (per jaargang) en kunnen ze zo de boel terugzetten. Maar ik heb zelf liever mijn eigen installatie dan de crap die zij er allemaal opgooien en service ergens anders vind ik ook wel best en als elektro-er denk ik niet dat je echt veel service nodig hebt omdat je er zelf wel het nodige er vanaf weet.
  • Vergeet 7200rpm HD's in een laptop, die vreten pas echt veel stroom en je laptop wordt nog eens een stuk heter ook nog (nooit goed!). Als je toch geen video bewerking gaat doen is 7200rpm bulshit. Hou het op de 5400rpm.
  • Videokaart wil je niet te sterk, ok das eigen keuze maar toch niet te veel onderschatten. Ik weet niet of je nog in de toekomst met dat ding 3D simulaties gaat draaien (waarschijnlijk niet) of wat sneller gebeurt: met je projectgroepje eens gaat ontspannen en elkaar op school lopen af te schieten in de tussenuren > lekker videokaart is dan wel handig
  • Wil niet te veel! kijk eerst maar eens naar de centen die je er voor over hebt en hou je er daar aan. Je doet achteraf toch minder met je monsterbak dan je zou willen en binnen 4 mogelijk zelfs 2 jaar is het ding toch niets meer waard (en wil je waarschijnlijk weer een betere).
  • Laatste tip: gebruik onze argumenten bij je ouders als je die zou moeten overhalen

• Allerlaatste tip: ik ken die school niet en genoeg mensen die reageren ook niet dus neem alles met een korrel zout, mogelijk wordt het amper gebruikt op die school of juist extreem veel. Ik heb zelf totaal geen idee. Zelfs bij mij op de uni waar je met laptops wordt doodgegooid gebruik ik -heel stiekem- mijn laptop amper op school (psst niet verder vertellen). Mijn laptop is nu al jaren een veredelde desktop. Had ik het geld maar voor iets anders gebruikt.... Verder zijn er 2 of 3 tentamens waar ik dus wel die laptop voor mee moet nemen (laat ik die nog steeds moeten doen ). Wel zijn er meer dan genoeg mensen die gezamelijk op school werken met... juist, hun laptop. Of zitten ze in een vereniging en doen ze leuke dingen en hebben daarbij nodig... juist, hun laptop. Dus ik ben eerder een uitzondering op de regel (wanneer eens niet ).

edit: die delft laptop ziet er wel erg leuk uit. Toch heb ik zoveel lagere prijzen gezien dat ik zelf er niet het geld voor uit zal willen geven denk ik. Maar verder geen aanbiedingen gezien die aan deze kan tippen: enorm snelle processor, grote HD voor een laptop, lekkere garantietijd, geheugen ook zat en in grafische kaarten ben ik niet meer thuis. Erg leuk dingetje maar teveel power voor mij (zou voor minder geld kiezen en dan maar iets minder systeem). Maar ik praat achteraf, aan het einde van mijn studie. Wel ben ik gewoon geen voorstander voor een 7200rpm voor in de laptop maar goed, that's me...
[Bericht gewijzigd door Eagle666 op 9 juli 2008 00:06:07]
GJ_
Moderator

quote:
Op 5 juli 2008 22:32:54 schreef --pino--:...want we kunnen er onze Sieb&Meyer servodrives niet mee programeren...

Moet kunnen hoor, lukt mij ook.

quote:
Op 8 juli 2008 23:59:35 schreef Eagle666:
  • Fatsoenlijke laptops hebben nog steeds de RS232 erop zitten en die adapterkabels hoor je als elektrotechneut niet te...

Een dure laptop heeft nog steeds een RS232 bedoel je. De mijne niet en ik red me prima met een PCMCIA RS232.

Omdat ik mn laptop in de meest wilde omgevingen meesleep is de kans op brokken groot. Hier maakt duur, robuust of goedkoop niet meer uit is mijn ervaring. Ik heb ook van die fancy magnesiumframe en waterproof laptops gehad en ik kan je verzekeren: het is allemaal onzin. En aangezien ik voor het programmeren zelf geen hardloper nodig heb gebruik ik gewoon laptops van 400 euro. Duurder is in mijn geval absoluut zinloos.
Mijn huidige programmeerlaptop houd het overigens al weer erg lang uit, doet zn werk uitstekend en is bespottelijk goedkoop: een BENQ Joybook van 400 euro.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op 9 juli 2008 13:47:06]
www.xj3.nl
hans1990

Dankje Eagle666, mooie reactie. Ik had het idee om een niet te dure laptop te nemen (700 - max 750 euro). Ben gister eventjes nog bij de BCC geweest, maar helaas zijn veel laptops 17". Ik heb ongeveer 6 laptops (van de ca. 20 die er stonden opgesteld) 15" gezien, waarvan 2 acer die ik dus al vermijd. Van de andere 4 waren er al 2 boven de 899 euro; en de sony krijg je heel weinig kern-componenten voor je geld.

Ik heb me al veel georienteerd in de prachtige pricewatch van tweakers.net (met fantastische filter mogelijkheden).. Echter weet ik niet of elke laptop zo goed ingevuld is daar, want ik heb erg weinig zoekresultaten als ik op een seriele, parallele of een PCMIA slot zoek. Als ik een budget invul van 750 euro krijg ik vaak niet meer dan 20-30 laptops (van alle 3 poorten; duplicaten niet uitgefilterd). Ik vind dat toch erg weinig keus, en daarnaast zie ik dat sommige laptops best verouderd zijn (zit er een celeron of Sempron proccesor in :x) of groter (of veel kleiner) dan 15". Is het dus eigenlijk echt nodig om zo'n slot te hebben? Ik heb al betere laptops gezien tegen een mooie prijs, maar dan zonder deze 3 sloten.

Echter wacht ik nog even met het daadwerkelijke kopen ervan. M'n ouders zeiden al dat een laptop snel genoeg gekocht is, dus kan beter eventjes wachten. Ik denk wel dat het nuttig kan zijn, maar in de begin periode is het denk ik toch niet zo nodig, omdat ik heb vernomen dat scholen vaak de eerste periode wat rustiger maken zodat je kan wennen aan HBO studeren en dergelijke.
GJ_
Moderator

Ik wandel altijd gewoon even bij de computershop aan de overkant binnen en kijk wat ze in de aanbieding hebben. Voor gewoon wat (open- of M$)officewerk en programmeerwerk hoef je echt geen zwaargewicht te hebben. Die supersnelle dingen zijn leuk voor de freaks die er ook nog spelletjes op willen spelen.

Bovendien is de shop aan de overkant ook altijd handig als er eens een probleempje mee is. Niks opsturen, gewoon even terugwandelen.
Nou is het vanuit Wieringermeer natuurlijk een knap eindje wandelen naar de shop hier aan de overkant maar daar zal er ook best een goede winkel zijn
[Bericht gewijzigd door GJ_ op 9 juli 2008 13:51:15]
www.xj3.nl
Eagle666

Kijk eens even bij paradigit (>notebooks>middenklasse in linkermenu) en anders bij computerland. Maar goed ze moeten dan wel bij je in de buurt zitten. Ik krijg van paradigit altijd hun nieuwbrief via de mail, daar heb ik al leuke dingen tussen zien zitten (als ik het geld had...). Maar ik weet niet of dat overeenstemt met de website. Maar online kijken kan geen kwaad .
pcnerd
Golden Member

quote:
Op 5 juli 2008 17:12:32 schreef Frikandel:
Op de meeste universiteiten (elektrotechniek) wordt een laptop dringend aangeraden als ik heb niet mis heb. Dus op de HBO zul je hem ook vast goed kunnen gebruiken.

Klopt, op de technische universiteiten kun je voor zover ik weet altijd een laptop via de universiteit voor een wat goedkoper bedrag aanschaffen met benodigde software etc. Er zijn 2 versies, 1 normale en 1 wat "zwaarder" uitgeruste laptop, die laatste is zo'n beetje standaard bij alle technische studies. Ik heb 2 keer een aantal lessen gevolgd op universiteiten (Twente & Delft) en bij allebei had praktisch iedereen een laptop om op te werken of wat dan ook. Denk dat zo'n ding toch redelijk onmisbaar is uiteindelijk.
Take a parachute, and jump! -- Tomzooi R&D<== nieuwsschrijvers gezocht
Turbokeu
Golden Member

quote:
[...]
De Media Center Editie ( MCE ) is intern XP Pro.

Voor mij is XP Media Center Edition nog altijd een XP Home (ik heb er hier ene voor mijne neus op mijn laptop).
Geen AD-domain capabilities.
quote:
Huidige laptops blaast alles dat wij vroeger hadden finaal weg, je kunt dus eigenlijk niet zo snel meer missen

Fout!

Mijn enige laptop die qua prestates/snelheid enigszins in de buurt van een desktop kwam is mijn (nu 5 jaar oude) Acer Aspire 1712Smi:
3.0GHz desktop P4 processor, 2GB RAM en 3.5" 7200RPM HDD (alleen het 'turbo'geluid van de fans was niet te harden).
Mijn zoon, de gelukzak, heeft hem geërfd.
Mijn actuele Acer, een 2 jaar oude 9814Wmi met Centrino T5600 1.86GHz Duo, 2GB RAM en 2x120GB 2.5" 7200RPM HDD's komt nog geeneens in de buurt...

Géén ene laptop met Centrino/laptop-specifieke-processor is snel. Amen en uit.
quote:
Fatsoenlijke laptops hebben nog steeds de RS232 erop zitten

Op een paar uitzonderingen zit nog steeds RS232/LPT-poort (o.a. mijn Acer Aspire 1712 en Aspire 9814, vermits dit voor mij een basisvereiste is).
Dit zijn beiden natuurlijk "2000+ Euro" laptops.

quote:
Vergeet 7200rpm HD's in een laptop, die vreten pas echt veel stroom en je laptop wordt nog eens een stuk heter ook nog (nooit goed!). Als je toch geen video bewerking gaat doen is 7200rpm bulshit. Hou het op de 5400rpm.

Bullshit!

Ik heb de originele 120GB 5400RPM HDD in mijn Aspire 9814 vervangen door een 7200RPM 120GB: mijn totale opstarttijd is nu verkort met één minuut (van 3.5 naar 2.5 minuten)

Zelfs de snelste 2.5" HDD is nog trager dan een 5400RPM 3.5" HDD.
Een 2.5" 5400RPM HDD is om te wenen, dat is gewoon niet vooruit te branden (het is meestal ook de echte bottleneck in een laptop qua prestaties).
[Bericht gewijzigd door Turbokeu op 9 juli 2008 17:31:51]
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
Eagle666

Er zijn nog genoeg laptops onder de 1000 die nog een rs232 meedragen.

Je probeert het goedkope acer als referentie op te somen tegen de betere machines? Daarnaast had ik het over het vermogensverbruik van de 7200rpm hd's tov de 5400rpm hd's. Dat is wel een behoorlijk verschil en je hebt die snelheid gewoon niet echt nodig. Dat je zelf verwend bent moet je zelf weten maar tis geen noodzaak om je geld aan weg te gooien voor een uitgedokterde schoollaptop die je zeker op batterijen zo lang mogelijk wil gebruiken.

Core 2 Duo laptops tov van de bakken voor de pci-e tijdperk is toch wel een duidelijk verschil. Als jij dat niet merkt moet je eens een goed merk kopen en dan het vergelijk nog maar eens checken. Of je hebt het duurste van het duurste desktop toendertijd gekocht maar zelfs dan zullen de verschillen niet meer groot zijn met de huidige busstructuren, veel snellere geheugens en multicore processors.
GJ_
Moderator

quote:
Op 9 juli 2008 17:50:34 schreef Eagle666:
Er zijn nog genoeg laptops onder de 1000 die nog een rs232 meedragen.

Genoeg lijkt me wat overdreven. Misschien dat je er wel een kan vinden is beter uitgedrukt ben ik bang.
www.xj3.nl
Turbokeu
Golden Member

Edit: Ik geef nooit minder uit dan 2000Euro aan een laptop, onder deze prijs zijn ALLE merken laptops VOOR MIJ brol.
[Bericht gewijzigd door Turbokeu op 9 juli 2008 18:42:00]
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | Volgende >>