| Naam |
Bericht |
GJ_
Moderator
|
quote:
Minder snel en minder rijk uitgerust is wat anders dan brol.
Voor programmeerwerk en officewerk is een laptop van meer dan 2000 euro in mijn ogen gewoon geld weggooien.
Voor het programmeren van bv PLC's weet ik uit ervaring dat het onzin is om een racemonster te gebruiken, voor programmeurs van PC software moesten ze snelle PC's verbieden.
--edit--
ah, je hebt je post ge-edit. "Voor jou" brol is iets dat ik natuurlijk niet hoef/kan beoordelen. [Bericht gewijzigd door GJ_ op 9 juli 2008 20:16:39]
www.xj3.nl
|
--pino--
|
quote:
Heb je dan een merk en type van je kaartje?
We overwegen nu om een USB ding te kopen van Sieb&Meyer zelf, maar die zijn best aan de prijs. En dan moete we nog een apart PCMCIA kaartje kopen.
Grote kans dat die Siebs die je geprogrammeerd hebt van ons komen [Bericht gewijzigd door --pino-- op 9 juli 2008 18:55:22]
|
GJ_
Moderator
|
Kaartje is een BBL en duurdere waar geen merk meer op staat met 232 en 485.
De drives kwamen mee uit Italie.
www.xj3.nl
|
flipflop
|
quote:
Helemaal mee eens. Ik zou het nog sterker willen stellen: een laptop van 2000,- is ALTIJD geld weggooien. Als je zo nodig snel en krachtig moet, koop dan een desktop. Dan heb je hetzelfde voor de helft van het geld.
Maar goed, van mij mag het. Is goed voor de economie.
if (rst='1') then d <= '1' elsif (clk'event and clk='1') then d <= data end if;
|
naffets
|
Ik ben dit jaar ook begonnen een opleiding Elektrotechniek (dat inmiddels al weer voor bij is, op naar het 2e jaar!!), op de hanze.
Bij ons zeiden ze ook dat je een laptop zeer handig zou zijn. Hiermee ben ik het ook eens, een eigen laptop is niet noodzakelijk, maar is wel heel makkelijk. Achteraf had het misschien ook wel zonder gekund, maar als je een week lang met een project bezig mag en moet programmeren, dan is het toch wel makkelijk je eigen spul bij je te hebben. Computers van school zijn niet altijd fantastisch, niet werkende software, verouderde software, geen rechten enz..
Zelf heb ik geen vreselijk dure laptop(ASUS), dat wil zeggen onder de 1000,- euro, gekocht bij 4launch(.nl)
@Turbokeu
Leuk wat je zegt, maar op je site vind ik je laptop (en je desktop-pc ook trouwens) geen specs hebben waarvan ik zeg.. wauw!! [Bericht gewijzigd door naffets op 9 juli 2008 20:10:37]
|
wieltje
|
Mijn ervaringen zijn toch iets anders dan die van de meesten hier:
Ik heb net het 2e jaar HBO elektrotechniek op de TH Rijswijk (HHS) achter de rug, en dat heb ik prima zonder laptop kunnen doen.
Slechts een enkeling uit mijn klas heeft een laptop, en bijna niemand neemt die nog mee naar school.
Redenen hiervoor zijn:
Er zijn voldoende computerlokalen op de afdeling, met PC's die allemaal voorzien zijn van de software die je nodig hebt.
In de vergaderruimtes voor projectoverleg staat een PC en ook in de werkplaats en het meetlab staan PC's voor het evt opzoeken van datasheets.
Wil je met je hele projectgroep aan het werk, dan is één PC/laptop vaak toch niet voldoende en dan ga je gewoon met z'n allen in een computerlokaal zitten.
Voor het opslaan van documenten ed heb je eigen schijfruimte van 250 mb (ofzo) welke je ook vanaf thuis kunt benaderen.
Ook moet je je laptop constant met je meeslepen als je even weg bent.
Een aantal 1e-jaars waarmee wij dit jaar les hadden, had overigens wel een laptop. Deze werden echter bijna alleen maar gebruikt om films te kijken tijdens de les en in pauzes/tussenuren. (het klint misschien ouderwets, maar ik vindt dat je tijdens de les toch beter op kunt letten en aantekeningen maakt en dat je je tussenuren beter kunt opvullen met nuttige dingen zoals prakticum/project zodat je 's middags evt eerder naar huis kunt...)
Edit:
quote: maar als je een week lang met een project bezig mag en moet programmeren, dan is het toch wel makkelijk je eigen spul bij je te hebben.
Als je lange tijd moet programmeren is het toch wel aan te raden om achter een desktop te gaan zitten ivm normaal toetsenbord en fatsoenlijke schermhoogte... [Bericht gewijzigd door wieltje op 9 juli 2008 20:31:57]
|
GJ_
Moderator
|
Kijk, terug met de voetjes op de grond. Iets wat we leuk vinden om te kopen "moet" natuurlijk al snel  Meer als excuus om iets duurs te kopen?
www.xj3.nl
|
Mathieuke
|
quote:
Dat vind ik nogal kort door de bocht gezegd hoor Turbo, ik begrijp uw mening wel maar 2000 euro voor een laptop is in deze tijden van goedkopere hardware toch wel wat overdreven.
Ik heb 5 jaar geleden toen laptops nog duur waren er eentje gekregen van mijn vader, die kostte ons 1600 euro. Het was een laptop van HP. En raad eens wat, 5 jaar later gaat deze laptop nog perfect mee, wordt iedere dag over en weer gesleurd en het ding werkt tamelijk vlot, hoewel het de laatste tijd mindert door de zwaardere applicaties.
Ik wil maar zeggen dat prijs niet altijd gegarandeerd staat voor kwaliteit hoor
|
Klappie
|
ik zou zeggen NU naar de mediamarkt !
|
naffets
|
Wat wieltje zegt kwam bij mij ook wel voor bij bepaalde mensen, maar de meesten wisten het wel serieus te houden in de klas. En gebruiken hem alleen als het nodig was. Later kreeg de rest ook wel door, dat opletten toch wel nodig was/is.
Gamen en films kijken heb ik het laatste half jaar nog maar weinig gezien, zelfs niet in de pauzes. Daar hadden we het veel te druk voor.
Maar het is aan de topic-starter. Misschien kan je eens beginnen met je opleiding en na een kwartaal kijken of echt een laptop gemist hebt, zo niet... geen laptop nemen.
|
diode
|
quote: Op 9 juli 2008 20:16:26 schreef wieltje:
Mijn ervaringen zijn toch iets anders dan die van de meesten hier:
Ik heb net het 2e jaar HBO elektrotechniek op de TH Rijswijk (HHS) achter de rug, en dat heb ik prima zonder laptop kunnen doen.
Slechts een enkeling uit mijn klas heeft een laptop, en bijna niemand neemt die nog mee naar school.
Redenen hiervoor zijn:
Er zijn voldoende computerlokalen op de afdeling, met PC's die allemaal voorzien zijn van de software die je nodig hebt.
Zelf zit ik (nog) op de NHL en daar is dit helaas niet het geval. Van sommige software zijn een beperk aantal licenties beschikbaar wat nog weleens voor problemen kan zorgen. En op de elektro afdeling zijn de PC's meestal wel aardig bezet.
Even ter info, ik zit (nog) op de NHL omdat ik met september ga afstuderen. Je kan het namelijk ook opvatten als dat ik er vanaf ga omdat het niet bevalt.
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
|
Mathieuke
|
quote:
Dat ik NU ook weer niet zeggen tenzij je een beroerde service wilt
|
free_electron
|
quote:
MCE is XP pro . ik heb 3 van de mce dinges staan thuis.
Professioneel ElectronenTemmer - 8 April 08 : 7.355.303
|
Eagle666
|
Nou vooruit, ik wilde gewoon dat de TS goed zijn kosten tegen wat hij nodig had afweegt en niet meteen voor het beste van het beste zou gaan. Zeker gezien hij vraagt of het uberhaupt noodzaak is. Verder ieder zijn eigen keuze en mag ook ik mijn woorden waarschijnlijk beter kiezen. Ik wil alleen de TS helpen in goed nadenken over wat hij kiest. Als je geld zat hebt is het ALTIJD leuk om het nieuwste en beste te kopen wat er is  . Maar helaas kan niet iedereen dat.
Verder weet ik uit ervaring dat ook het beste van het beste binnen de korste keren financieel weinig meer waard is (markt gaat enorm hard). Wil je zelf steeds meer (kwa nieuwe software) en daardoor zit je ook vrij snel tegen je hardware grenzen aan (of is het een gewennings- of verwenningskwestie  ). Of beter gezegd, als je het beste wil dan wil je binnen een paar jaar weer een nieuwe pc. Dat is toch onefficient. Dan beter een laptop kopen voor minder geld die nu perfect bij je past en over een paar jaar weer een nieuwe voor niet al te veel geld, die dan weer bij je wensen past. Werkt toch efficienter. Zelf ken ik niemand die 10 jaar over z'n pc doet maar dat kan ook aan mij liggen. Nou ja, behalve mijn pa dan, die mijn oude pc en de oude van mijn broer heeft  . Omgekeerde volgorde, mijn pa erft mijn oude systemen  .
|
jongensenwetenschap
|
ben ook aan een nieuwe toe. Beetje gesurfd...de sterksten onder de sterksten schijnen de toughbook laptops te zijn. Er is er zelfs eentje die in de regen blijft werken. Handig aan de rand van het zwembad
Mama look-a-bobo
|
Joeri de Man
|
Ik heb meer dan 1,5 jaar zonder laptop gedraaid. Redenen dat ik nu met een laptop werk:
* Ik werk op 3 verschillende locaties stageschool school en nog een stageschool.
* Computers op de hro zijn niet altijd beschikbaar
* Ik wil automatische synchronisatie gebruiken zodat mijn pc en laptop bestanden uitwisselen. Zodat ik altijd al mijn documenten bij me heb.
Maar ik raad je nogmaals aan om niet op voorhand een computer op laptop te kopen. Wat je nodig hebt word altijd zwaar overdreven.
LED there be light -- Wie maakt er een printje voor mij?kleuren touchscreen te koop. ACX501AKM-7
|
Sine
Moderator
|
quote:
Probeer ze maar eens in een domein te hangen ....
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
GJ_
Moderator
|
quote:
Nee hoor, dat is onzin voor teveel geld. Onder normale omtandigheden zijn ze natuurlijk prima, maar die koop je voor de zware omstandigheden en dan gaan ze netzo snel stuk als een gewone. De dampen en het vocht komen door alle hoeken en gaten binnen, net als bij alle andere laptops.
Of je moet echt wat geld uittrekken voor een serieus stoere laptop met het gewicht en de omvang van een kleine koelkast en de prestaties van een snelle 486 (ja, die word nog verkocht).
Je komt dan bij merken als RTD terecht, ook bekent van de rugged PC104 modules.
Maar touchbooks....ga liever een keer extra naar de chinees of zo...
www.xj3.nl
|
hans1990
|
Sja, dat extreme zooi raakt een beetje van mijn doel af; ik zooek eerder gewoon een laptop voor school. Het klopt eigenlijk ook wel dat elke laptop, mag dat al zijn met een Celeron M520, voldoet. Echter is het erg aantrekkelijk om eventjes wat snellers te halen.
Echter ben ik misschien vergeten te melden dat het hebben van een laptop het ook erg aantrekkelijk maakt om de tuin er mee te zitten  . Dan ben je niet enkel met school dingen bezig (resources vretende activiteiten..), daarom zocht ik iets wat duurders.
Overigens houd ik m'n limiet gewoon bij de 700 a 750 euro. Al doe ik 2 jaar met de laptop is dat zo'n 31,25 euro per maand. Aangezien ik zo'n 300 euro per maand aan stufi krijg, en daar van al 150 verloren gaat aan college geld is dat al duur genoeg. Komt ook nog boeken bij, eten wat je wel eens ergens koopt en een beetje om de hobby thuis te onderhouden (waar ik overigens nog mee moet beginnen). Het leven is al duur genoeg.
Als ik nu kijk naar m'n budget kan je al best heel erg veel laptop krijgen voor 700 euro. Dat budget is dus al helemaal geen probleem eigenlijk. Bijvoorbeeld: http://tweakers.net/pricewatch/208173/lenovo-3000-n200-(ty2k2uk).html . Een geheugen upgrade naar 2GB is zo'n 40 euro (echter niet nodig als je XP er op zet). Dus 700 euro voor T8100, 1GB RAM, 160GB, 1680x1050 15,4" monitor en een beetje grafisch kracht aan boord van 7300SE. Dat laatste zal wel niet nodig zijn voor school, maar wat ik wil afbeelden is dat er genoeg te vinden is voor 700 euro. Het probleem is dat je poorten zoals PCMIA, serieel of parallel amper meer aantreft op laptops.
Een thinkpad of zo is allemaal heel mooi (in de zin van de constructie, niet design) , lekker duur en tegelijk dus lekker onnodig. Ik denk dat het eerder belangrijker is hoe je er mee omgaat. Dus niet dat je je laptop uitklapt met grof geweld of zo. [Bericht gewijzigd door hans1990 op 10 juli 2008 10:50:14]
|
High met Henk
Honourable Member
|
net mijn nieuwe lapdoos paar maandjes binnen tohisba L350D.
leuk ding, wordt bloedheet, want geen mobile, wel lekker groot scherm, nadeel weinig power saving ivm feitelijk een desktop PC. dus loopt maar 1.5 uur op een accu...
leuk ding, en niet duur (net boven 500 euro. Mijn budget was ook neit groot...
quote:
zo'n ding dus NIET, een processor lijtk wel met PUR op zijn koellichaam geplakt met als gevolg dat ze stelselmatig oververhit raken!!!
als je een standaard lapdoos wilt kopen: Toshiba (liever niet net als ik een satelite, maar een tecra), HP compaq of lenovo.. Die dingen zijn niet van dat wokkie wokkie plastic en kunnen wat hebben. MSi, fujitsu en acer is qua hardware prima, net als die satelite, maar net ff minder stevig. Je sjouwt er toch veel mee... [Bericht gewijzigd door High met Henk op 10 juli 2008 11:06:30]
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet). Mijn werk is pure p0rno: ik ben Professioneel bitneuker
|
Eagle666
|
quote:
Voor maar 40 euro verschil zou ik die 2GB wel nemen. Een geheugen uitbereiding is toch wel een aanmerkelijk verschil in snelheid en kun je er net iets meer mee. Gebruiksgemak wordt dan ook nog iets beter door snelheidsverschil. Je zult toch wel tegen toepassingen aanlopen waarbij het wel fijn is om te hebben. En XP blijft van MS dus elke voordeel dat je voor weinig geld kunt behalen is mooi meegenomen  . Het is ook maar een eenmalige aanschaf en je hebt er dan jaren (meer) plezier van.
Denk echter wel even aan garantie. Hoeveel zit er op en kun je toevallig voor een mooi prijsje aankopen tot 3 jaar all-in. Kan nog een fors extra bedrag zijn maar de kosten als het stuk gaat buiten je garantie zijn meteen weer een stuk groter. En ga er zeker maar vanuit dat het ook stuk gaat net buiten de garantie periode  . Niet de 1ste keer dat ik dat bij verschillende systemen/merken zie gebeuren. Alsof ze het er om doen. Bedenk dat je deze laptop dagelijk meesleurt naar school dus het zal ongetwijveld genoeg lijden.
Weeg het maar voor jezelf af want je zit nog steeds met je budget uiteraard.
- PCMCIA heb ik nog nooit gebruikt op mijn laptop.
- RS232 maak je als elektro-er wel uit usb als je het echt een keer nodig hebt en mogelijk vind je een rs232-usb kabel die wel werkt
, tis toch toepassingsafhankelijk of het wel/niet werkt. Zo'n kabel heb ik ook liggen en een jaar later ontdekte ik een rs232 aansluiting op mijn laptop *huh*!?  [Bericht gewijzigd door Eagle666 op 10 juli 2008 12:07:24]
|
max montana
|
Voor een laptop met goede prijs / prestatie verhouding moet je op http://www.tones.be kijken .
Ik ga daar zelf mijn laptop halen , tevens is de behuizing lekker stevig.
Ook kun je de laptop bijna compleet wijzigen naar eigen behoefte
|
GJ_
Moderator
|
quote:
Er is software die het niet vreet, simpel. Ik heb echt alle soorten geprobeerd, ik nog een stapel van die krengen liggen.
Voor een beginnende elektro'er is het wellicht geen punt maar als je ook wat oudere installaties onderhoud is een echte rs232 of een in je PCMCIA (ook een echte dus) absoluut noodzaak en USB geen optie!
www.xj3.nl
|
Aart
|
Als Macgebruiker vind ik toch dat Apple niet helemaal onvermeld mag blijven.
Het is nog steeds niet verboden iets meer geld uit te geven voor iets dat veel mensen net iets mooier vinden of dat net wat prettiger werkt, hoe subjectief dat zo een uitspraak ook is.
Die paar honderd E ben je over een maand vergeten, terwijl je jarenlang dagelijks met het aangeschafte moet werken. De duurzaamheid van Apple lijkt nu weer op orde, na een soort inzakking toen een paar jaar terug opeens iedereen een iBook wilde.
- Machines draaien OSX of Windows (virtueel of direct, en tussenvormen daarvan. Ik gebruik VMware Fusion voor virtuele W2K en Xp machines onder OSX, werkt naadloos, ook voor USB-dingen)
- OSX is gewoon up to date en doet wat een OS moet doen
- Handige software zoals een goede automatische backupapplicatie (Time Machine)
- Geen twijfels over specificaties, Vista, virussen, discussies over 1001 hardware fabrikanten, drivers etc.
Overigens wil ik hiermee geen grote mac-vs-pc discussie openen, maar veel bezwaren uit het verleden zijn al een tijdje (al dan niet door Apple) weggenomen.
AartSite
|
shizzle dizzle
|
Ik zit al 5 jaar op de NHL. Eerst werktuigbouw en nu elektro. Ik heb altijd zonder laptop gewerkt en dat heeft altijd prima bevallen.
De juiste software die je nodig hebt is aanwezig. En ik heb nog nooit gehad dat alle computers bezet waren.
Als je toch voor een project of iets anders wat andere software gebruikt konden we voor dat project een stand alone computer krijgen.
ING. -> werktuigbouw nu het echte werk, elektronica
|