| Naam |
Bericht |
eagle987
|
In het school kregen we de opdracht om een fm-radio te maken van het merk opitec, serienummer 110.682, hierop moesten we uitbreidingen maken.
Ikzelf heb gekozen om er een VU-meter op aan te brengen. Nadat alles gesoldeert was bleek dat ik de VU-meter niet op dezelfde voeding als de radio kon aansluiten, anders kreeg hij "kortsluitneigingen". De + en - van de radio heb ik aangesloten op pin 5 en 8 zoals aangegeven op het schema.
Schema's van radio en VU-meter kan je vinden op de volgende sites:
radio: http://www.screenshots.cc/upload/560b15e4.jpg
VU-meter: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/59
Kan iemand me helpen?
Alvast bedankt voor de reacties
na desperate housewives kwam er desperate-electronics, zij kwamen terecht op deze site :)
|
Hugo Welther
Moderator
|
Verplaatst naar schoolvragen.
Waar sluit je de VU-meter aan in de radio?
Wat heb je zelf al bedacht waarom dit eventueel niet zou kunnen?
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
|
Aart
|
Is het een TDA7000/LM386-radio ?
Welke pin 5 en 8 bedoel je ?
AartSite
|
eagle987
|
quote:
TDA7000-radio
pin 5 en 8 van de IC gebruikt in de VU-meter (zie schema) zijn aangesloten op de + en - van de luidspreker.
Vermoedelijk ligt het aan een probleem bij de massa, als deze aangesloten wordt komt er geen geluid meer uit de radio. [Bericht gewijzigd door eagle987 op 8 juli 2008 19:58:46]
na desperate housewives kwam er desperate-electronics, zij kwamen terecht op deze site :)
|
Hugo Welther
Moderator
|
Zet maar een condensator van 100nF of 1µF tussen pin5 van LM3915 en de L- van de radio.
Beetje kromme manier om een luidspreker aan een LM386 te knopen, als het al een LM386 is.
|
eagle987
|
dat is het probleem, ik werk met een TDA7000.
Moet het dan op dezelfde manier aangesloten worden of anders?
|
Henry S.
Moderator
|
Dat is het probleem niet, de TDA7000 is het linker IC, wat is je rechter IC?
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
eagle987
|
Op het schema van de radio zijn er 2 IC's
TDA7000 om het inkomend signaal om te zetten naar een geluidssignaal
TBA820M dient als versterker
voor de VU-meter heb ik de IC LM3915 gebruikt
|
Henry S.
Moderator
|
TBA820M is vergelijkbaar met een LM386, maar vraagt wat bootstrapping, vandaar de vreemde aansluitingen van de speaker.
Speaker zit tussen opamp en + voeding, maar kan ook tussen opamp en - voeding, en dan is je probleem over
Dat zet je 123 om als je even de datasheet leest.
Wat doen jullie trouwens met die oude dingen? [Bericht gewijzigd door Henry S. op 8 juli 2008 20:47:38]
|
Frederick E. Terman
|
Ik zou de luidspreker zelfs lekker laten zitten, maar de VU meter tussen uitgang en massa aansluiten. Uiteraard via een koppelcondensator als dat nodig is (is dat nodig?).
|
shiptronic
Golden Member
|
kan pin 5 van de VU meter niet gewoon aan pin 3 van de OpAmp ?
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
Dat kan ook, en een koppelcondensator is nodig, op pin 5 staat 1/2 voedingsspanning, op pin 7 de totale voedingsspanning.
quote:
Te weinig signaal.
|
Frederick E. Terman
|
Die vraag was eigenlijk voor TS bedoeld.
|
eagle987
|
quote:
kheb het geprobeerd, maar het werkt nog altijd niet 
als ik doe zoals je gezegd hebt dan valt het geluid weg, niet echt een verbetering dus
|
Hugo Welther
Moderator
|
En heb je dan ook die condensator er tussen?
|
eagle987
|
kheb geprobeerd met een condensator van 220uF ipv 450uF en het ging niet
mss ligt het hier aan, maar ik betwijfel het, er was immers ook geen ruising te horen
|
Henry S.
Moderator
|
Geef eens precies aan wat je gedaan hebt.
Wat is ruising? [Bericht gewijzigd door Henry S. op 11 juli 2008 20:01:24]
|
eagle987
|
momenteel heb ik de VU-meter terug losgedaan van de radio waardoor hij terug normaal kan spelen
daarna heb ik de + draad van de luidspreker verbonden met de massa, als ik dan de spanning aanleg moet de radio normaal beginnen spelen maar dat gebeurde dit keer niet.
ruising = geruis = hetgeen je hoort als je geen ontvangst of slechte ontvangst hebt
|
Hugo Welther
Moderator
|
Als je de + van de speaker aan de massa legt moet je wel de schakeling rond de TBA820 veranderen.
zie figuur 2 van de datasheet http://www.fieros.de/philips/tba820m.pdf
|
eagle987
|
dat wordt iets moeilijker, het is een aangekocht bouwpakket, alles heeft zijn plaats gekregen, zomaar dingen verplaatsen is dus niet direct vanzelfsprekend
|
Hugo Welther
Moderator
|
Knoop aan pin 5 van de TBA820 een condensator van 100nF of 1µF, het komt niet zo nauw en knoop de ander kant van die condensator aan pin 5 van de LM3915.
Vervolgens massa van de VU-meter aan de massa van de radio en de + van de VU-meter aan je batterij.
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
Zeg dan (ge)ruis...
quote:
Zwevend bouwen.
|
eagle987
|
op het schema van mijn radio gebruiken ze compleet andere waarden voor de condensatoren, de waarden die gebruikt worden in de datasheet moeten die dan mee aangepast worden?
|
Frederick E. Terman
|
Ik zou de luidspreker lekker laten zitten, maar de VU meter tussen uitgang en massa aansluiten. Uiteraard via een koppelcondensator.
De koppelcondensator moet tussen de uitgang van de versterker en de ingang van de VU meter.
De massa van de versterker moet aan de massa van de VU meter.
quote: de waarden die gebruikt worden in de datasheet moeten die dan mee aangepast worden?
Mee aangepast? Waarmee? Ik gok: nee. Hij werkte toch?
|
eagle987
|
de vu-meter en radio werken perfect samen zolang je ze voedt met elk een andere bron (2 batterijen)
van als je de massa van de vu-meter aan de massa van de batterij van de radio hangt dan werkt het niet meer
dat met die koppelcondensator werkt niet  jammer genoeg
|