Shock Media

Navigatie

vu-meter en radio koppelen

Forum > Schoolvragen > vu-meter en radio koppelen << Vorige | 1 | 2
Naam Bericht
Frederick E. Terman

Sorry, maar dat kan eenvoudig niet. Als je alleen maar de massa's aan elkaar hangt, en je voedt uit batterijen, dan MOET de radio blijven werken.
Je doet dan dus ook nog iets anders, dat kan niet missen.
eagle987

tja, ik verstond het ook eerst niet, maar toch is het waar
ik kan mss een filmpje ervan maken
na desperate housewives kwam er desperate-electronics, zij kwamen terecht op deze site :)
Henry S.
Moderator

Teken gewoon wat je gedaan hebt, ergens doe je het verkeerd.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
eagle987

de dikke lijnen heb ik ertussen gesoldeerd, als ik de + en - van de VU-meter op de batterij van de radio aansluit werkt het niet meer
hopelijk is het nu wat duidelijk
[Bericht gewijzigd door eagle987 op 13 juli 2008 21:04:32]
na desperate housewives kwam er desperate-electronics, zij kwamen terecht op deze site :)
Frederick E. Terman

Dat! is! de! massa! toch! niet!
En waar is je koppelcondensator?

En dan nog, mits werkelijk uit aparte voedingen gevoed zou het moeten blijven werken als je alleen de onderste draad aansluit.

/e: er moet dus een draad tussen de onderkant van het linker schema, en de onderkant van het rechter schema.

En er moet een condensator van pen 5 van IC3 in het linker schema (mag ook van pen 7 als dat beter uitkomt), naar pen 5 van IC1 van het rechter schema.
De ingangsweerstand van de LM3915 is meer dan 20k, dus een condensator van 270n is groot genoeg (reken maar na!).
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 13 juli 2008 21:07:47]
eagle987

klein aanpassinkje gedaan aan het schema
op deze manier werkt mijn schakeling, maar als ik dezelfde batterij gebruik bij beide schakelingen dan werkt het niet meer
[Bericht gewijzigd door eagle987 op 13 juli 2008 21:06:19]
Frederick E. Terman

Ik probeer te zien hoe die wijziging van je eruit ziet, maar ik kan het hiervandaan nèt niet zien.
Kijk even naar mijn edit.

/e: Ja, nu zie ik dat je in de tekening zit te veranderen. Dat leest wel lekker mee zo.

Hoe dan ook, nu is het nog steeds hartstikke fout.
Doe het nu eens zoals wij zeggen? Al sinds het begin van het topic? Zie mijn vorige post ook.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 13 juli 2008 21:13:28]
eagle987

quote:
Op 13 juli 2008 21:00:31 schreef Frederick E. Terman:
er moet dus een draad tussen de onderkant van het linker schema, en de onderkant van het rechter schema.

die "draad" komt er als je de massa aan elkaar hangt
Frederick E. Terman

Aaaaaaahh! Bonk bonk bonk
Dan moet je die andere draad wèl weghalen natuurlijk.

Er moeten in totaal slechts twee aansluitingen komen. De rest moet weg.
De éne is tussen de twee onderkanten.
De andere is, via een condensator, van pen 5 van IC2 linker schema naar pen 5 van IC1 rechter schema.

Nu weet ik echt niet hoe ik het nog anders moet uitleggen.
eagle987

kzal eens proberen, resultaat komt binnen 10 minuutjes
eagle987

hmmm, even ging er terug geluid en, maar de ledjes gingen niet mee met het geluid
kzal het volgende week verder onderzoeken
eagle987

als ik het doe zoals je zegt (zonder pin 5 van de vu-meter aan te sluiten) dan komt er een ruis uit de luidspreker en branden alle led's
als ik terug 2 batterijen gebruik zonder pin 5 van de vu-meter aan te sluiten dan branden weeral alle led's er komt dan wel terug geluid uit
pin 5 van de vu-meter moet dus wel aangesloten worden voor een goeie werking
Frederick E. Terman

Ik begrijp al niet waardoor alle LEDs aan gaan terwijl er niets aangesloten is op de ingang.

Wat die ruis betreft, is dit soms storing door het VU-meter printje? Houd hem eens bij de antenne van een ander draagbaar radiootje?
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2