Shock Media

Navigatie

Spanningsregelaar van brommer

Forum > Algemene elektronica > Spanningsregelaar van brommer 1 | 2 | 3 | 4 | Volgende >>
Naam Bericht
rt

Hallo, een vraagje:

De spanningsregelaar van mijn brommer is kapot, en aangezien die dingen best duur zijn wou ik zelf iets in elkaar knustelen. Zou deze voeding bijvoorbeeld geschikt zijn:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/33

En moet dat geheel nog gekoeld worden dmv koelvinnen?

Bvd, RT.
flush

Ligt er aan wat stroom je wilt halen, en welke spanning over de regelaar staat.
Die regeling is niet kortsluitvast!
rt

Wat er aan komt te hangen is sowieso:
- 3 lampjes (voor+achter+rem), zal even kijken hoeveel ampère

Misschien claxon.
Accu komt er waarschijnlijk niet op.
Dus dat haalt nooit de 5ampere. De spanning is rond de 12V.

En hoe bedoel je niet kortsluitvast? Is een zekering erachter niet voldoende, en zonee is er een andere betere voeding?

Oja de maximale spanning die uit het blok komt is rond de 60 a 70 volt, als de motor stationair loopt is dat ongeveer 12 volt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 19 juli 2008 18:07:18]
flush

als er 60 à 70 volt aan de ingang komt te staan, dan kun je zoiets al niet gebruiken.
Kijk eens naar een regelaar die een hogere ingangsspanning aan kan.
rt

Mmm oke, als ik hier op het forum de zoekfunctie gebruik kom ik veel topics tegen over een spanningsregelaar, ook over 12v spanningsregelaars maar nergens vind ik een geschikt antwoord.

Is het niet mogelijk de bovengenoemde schakeling zodanig aan te passen zodat deze wel spanningen tot 70V aankan?

Bvd, RT.
smoerijf

als je 60v naar 12v (veronderstel ik) moet gaan terug regelen heb je 20% rendement of te wel, je kunt het beter in de winter als kachel gebruiken.
Een switcher zou hiez zeker niet misstaan.

en bij die 78xx: gelt ook niet: 12v in (stationair) 12v out... maar pak iets van een 11v (in het beste geval)
http://smoerijf.be
rt

20% rendement is wel erg laag ja.
Dat ik stationair geen 12v output heb is niet erg, stationair hoef ik ook geen licht. Het gaat erom dat zodra de motor op toeren komt dat er wel 12v output is.

Het hoeft niet erg rendabel te zijn, zolang het maar goed te koelen is.

Normaal gesproken zit er op zo'n brommer ook een spanningsregelaar (+gelijkrichter), ik neem aan dat het rendement hiervan wel wat hoger ligt.

Heeft niemand ervaring met het terugbrengen van ong 70v naar 12v?
Hobbymen

Die 60/70 volt die je meet is waarschijnlijk wisselspanning onbelast en bij enkel gelijkrichting hou je de helft over aan gelijk en onbelast , dus is er waarschijnlijk wel een goed regelaar voor te bedenken of zie ik dat verkeerd .
Een beetje kunstmatig iets belasten voor de piek en er een stabilicatie schakeling er achter waar 12 volt uitkomt, moet toch wel te bedenken zijn al ken ik het zelf niet, daar ontbreekt mij de nodige kennis.
[Bericht gewijzigd door Hobbymen op 18 juli 2008 23:35:32]
rt

Die 70v is inderdaad onbelast en het is wisselspanning (alternator van brommer). Zou er hier op de site dan toch een geschikte schakeling staan?
smoerijf

Heb je een gedacht van hoeveel stroom je moet hebben? staan er misschien specificaties op die kapotte?

als je 5A (20W voor + 20W achter + 20W weet ik wat) nodig hebt
70AC => 63DC (enkelzijdig gelijkgericht)
(60AC => 54DC als je ding belast)

(63-12) * 5 = 255W => niet haalbaar.
51W voor 1A is al niet echt realistisch meer.
rt

Er staan geen specificaties op de kapotte nee. 20W per lampje is overdreven, reken op 10W per lampje. 30W in totaal dus.
Is dit niet realiseerbaar?
Hobbymen

Houd er wel rekening mee dat er niet meer stroom geleverd wordt dan noodzakelijk is voor de verlichting en knipper.
Bij per ongeluk een verkeerde lamp plaatsen met meer wats geeft al metteen een verzwakking van de verlichting.
Dus de onbelaste spanning van ±53 VOLT zal enorm inzakken bij belasting.
[Bericht gewijzigd door Hobbymen op 19 juli 2008 00:12:44]
rt

Daar houd ik rekening mee ja. Knippers worden niet aangesloten, vandaar maar 3 lampjes. Maar is 30W realiseerbaar? Zo nee, welk wattage is ongeveer wel realiseerbaar?

Kan ik niet deze gebruiken: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/62 door de weerstanden te veranderen?
[Bericht gewijzigd door rt op 19 juli 2008 00:20:50]
Hobbymen

Zover ik het kan bekijken , gewoon de standaard lampen die er normaal inzitten kwa wattage bij elkaar optellen, dat is het vermogen wat je nodig hebt voor een vergelijkbare vervangende schakeling .
Verder moet ik het overlaten aan de techneuten kwa berekeningen etc.helaas.

Heb nog even naar de schakeling gekenen en is zeker het proberen waard.
[Bericht gewijzigd door Hobbymen op 19 juli 2008 00:24:13]
rt

En de weerstandswaarden, zijn die te berekenen?
smoerijf

78xx kan een ingangsspanning van 50/60 volt niet hebben.

als je nu exact weet dat er altijd 2A vloeit, kun je wat vermogen weerstandjes voor die regular gooien die dan een 30 voor hun rekening nemen. niet echt elemagant, maar het zal wel werken.
Hobbymen

Zoals ik het zou proberen is uiteraard tr2 weglaten B1 een enkele diode en voor de 78xx de 7812 kiezen.
rt

En wat moet ik dan met de weerstandswaarden doen?
Hobbymen

Dat weet ik niet voor je te berekenen.
Moet ik aan de deskundigen overlaten.
rt

Mmm oke. Dus ik moet de gelijkrichter vervangen door een enkele diode?

Kan iemand de waardes voor de weerstanden berekenen?

Heeft niemand een snelle oplossing die ik vandaag nog kan uitproberen? Als ik maar licht heb als ik rijdt, maakt niet uit hoe sterk etc als de spanning maar niet groter is dan ong 14v.

Wil straks gaan werken met de brommer dus.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 19 juli 2008 18:07:40]
smoerijf

als je voor & achterlicht mer aparte draden naar je accu/opladen/... gaan: kun je de lampjes in serie zetten dan kun je ze onder 24v tesamen gebruiken.

tot hoe ver zakt de spanning als je deze belast met je lampjes?
heb je misschien nog van die lampjes? blijf er meer in serie zetten tot je aan de juiste spannign geraakt. Je kan best alleen dezelfde lampes in serie zetten (ivm stromen)
Henry S.
Moderator

quote:
Op 19 juli 2008 10:41:55 schreef rt:
Heeft niemand een snelle oplossing die ik vandaag nog kan uitproberen?
[...]
Wil straks gaan werken met de brommer dus.

Dat geeft je nog niet een reden om het topic een paar keer te kicken.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
bobo1on1

Ik vraag me af of je dit zo op moet lossen, normaal wordt de rotorstroom aangepast om de uitgangsspanning te regelen.
rt

quote:
Op 19 juli 2008 18:50:03 schreef bobo1on1:
Ik vraag me af of je dit zo op moet lossen, normaal wordt de rotorstroom aangepast om de uitgangsspanning te regelen.

Je bedoelt oplossen door lampjes in serie te zetten? Was ik ook niet van plan. Ik kan wel voor 30euro een spanningsregelaar op internet kopen, maar ik kan er niet in kijken dus ik weet absoluut nooit of hij het zal doen.

Daarom wil ik voor een euro of 15 proberen zelf zo'n ding te maken, alleen is er schijnbaar nog nooit iemand geweest die dit geprobeerd heeft. Ik denk dat niemand een oplossing weet omdat de spanning continue verandert?
Aart

Ik zou of op zoek gaan naar het schema van de brommer, waaruit de werking van de regelaar (shunt, serie of nog iets slimmers) zal blijken of gewoon een regelaar kopen.

Weet je eenmaal in wat voor schakeling de regelaar moet werken dan maak je al een stuk meer kans om er zelf een te maken.

Er komen regelmatig soortgelijke topic's voorbij, ik heb echter nog nooit iets werkends gezien.
AartSite
Zoeken in topic 1 | 2 | 3 | 4 | Volgende >>