| Naam |
Bericht |
rt
|
Een schema van de brommer heb ik, dat is geen probleem. De twee uiteinden van de lichtspoel gaan de spanningsregelaar binnen, en daaruit komt één kabel (de +12v). De -12v is gewoon de regelaar zelf, die is aan het frame geaard.
Zie dit schema:
http://www.brommer-forum.nl/KB/u1/1165016811.gif
Onderaan, de 5e van rechts.
Zou ik de oude spanningsregelaar open kunnen maken, of zit die gewoon volgegoten met hars oid?
|
Hobbymen
|
Als die regelaar toch stuk is gewoon inkijken als dat mogelijk is.
|
rt
|
Heb hem eens opengemaakt, erg raar zat niks van een print in, alleen wat draadjes en twee metalen strips van ong 3 - 4 cm lang en 1cm breed.
|
Hobbymen
|
Kun je er een foto van plaatsen?
Zo de omschrijving doet me denken aan een brugcel(germanium?)dus gewoon gelijkgerichte spanning ,wat betekend dat de te hoge spanning onbelast waarschijnlijk
gewoon terugzakt naar 12 volt als het belast wordt. [Bericht gewijzigd door Hobbymen op 20 juli 2008 20:10:28]
|
rt
|
Die heb ik.
http://img147.imageshack.us/img147/4360/20072008024kg6.jpg
Het lijkt op aluminium, maar ik vond ze best zwaar voor hun grootte.
Foto is onduidelijk, morgen post ik een betere. [Bericht gewijzigd door rt op 21 juli 2008 00:25:43]
|
rt
|
Ik heb inmiddels een uitleg gevonden voor het maken van een spanningsregelaar, maar daar heb een paar vragen over:
http://jhau.maliwi.de/mot/voltreg.htm
de benodigde diodes:
-zpd13 (zener)
-1n4148
-1n5408
en transistors
-bc557
-bd902
Zijn deze makkelijk te krijgen? Als ik bijvoorbeeld naar die electronica zaak in roermond ga.
En de jumper (wire) in het schema is neem ik aan gewoon een draadje die de twee delen verbindt?
Oja en ik neem aan dat er wisselspanning het circuit in gaat, en gelijkspanning het circuit uit? Of moet er nog een gelijkrichter voor?
Bvd, RT.
|
Zonnepaneeltje
Golden Member
|
Die schakeling is uitsluitend geschikt voor een dynamo met veldwikkeling. Dat heeft jouw dynamo waarschijnlijk niet.
Mijn mini-voeding levert 12,2W/dm3 op de subsonic-scale
|
rt
|
Weet niet wat een veldwikkeling inhoudt. Mijn spoelen zien er als volgt uit:
http://www.50cc.eu/plaatjes-onderd/14898.jpg
|
bobo1on1
|
Hoe ziet de rotor er uit? Permanente magneten of een spoel.
|
Zonnepaneeltje
Golden Member
|
Als dat 3 gelijke spoelen zijn kun je er een 3fasengelijkrichter aan hangen met daarachter een 14V spanningsregelaar.
Zoiets bijvoorbeeld:
http://www.uploadarchief.net/files/download/lowdropregelaar1.gif
Mijn mini-voeding levert 12,2W/dm3 op de subsonic-scale
|
rt
|
De rotor is een vliegwiel (permanente magneten dus).
Ik heb maar twee draden die van de spoelen afkomen, ik neem aan dat die spoelen gewoon in serie staan?
Drie fasen is dus niet mogelijk of moet ik dan gaan solderen bij de spoelen?
Kan ik niet een 1 fasige gelijkrichter erachter hangen en dan die 14v spanningsregelaar? [Bericht gewijzigd door rt op 22 juli 2008 18:29:34]
|
rt
|
Iemand een idee? Wil weer graag licht hebben.
|
Hobbymen
|
Als ik dus zo zie wat je eruit hebt gehaald is het een simpel gelijk gerichte brug dus gewoon vervangen door een zware metalen uitvoering , zo'n vierkant blokje waar je zo van die stekkertjes die je ook in auto's gebruikt op kunt drukken.
De spanning zakt gewoon dusdanig in bij belasing van de lampen omdat het vermogen van de spoel niet meer is dan het totaal vermogen van de lampen.
Zou je zwaardere lampen plaatsen gaan ze minder fel branden.
Wat ik nog weet dat er wel eens een diode in serie werd gezet bij de achter of voor lamp om te snel doorbranden te voorkomen.
Je kunt het vergelijken met een fiets dinamo , plaats je zwaardere lampjes moest je je de klaplazeres fietsen om meer licht te krijgen. [Bericht gewijzigd door Hobbymen op 23 juli 2008 09:03:55]
|
rt
|
Dus een gelijkrichter zou genoeg moeten zijn?
Maar ik heb ook nog remlicht, dan zouden de andere lichten dalen in lichtsterkte als je remt?
Maar dat is alleen als ze in serie staan. Ik zal het eens proberen met alleen een gelijkrichter.
|
jerome
|
Een bruggelijkrichter zal voldoende zijn. Let wel dat de batterij in goede conditie is en ze zal er voor zorgen dat de spanning beneden de 14v blijft. Het vermogen van de magneetspoelen is niet in staat de batt aan de kook te brengen. Als met licht wordt gereden zal er geen laadstroom meer overblijven en de richtingaanwijzers en stoplicht nemen zelfs hun vermogen van de batt.
|
rt
|
Ik moet dus wel per see met een accu rijden? Kan ik de accu niet vervangen door een andere verbruiker?
|
Hobbymen
|
Het heeft toch altijd goed gewerkt met die plaatje wat je er uit hebt gehaald?als dat het enige is wat stuk is gegaan dan is het volgens mij een gewone gelijkricht brug geweest en is het vervangen voldoende en zal het vanouds weer werken lijkt me toch.
|
rt
|
Nee het heeft nooit gewerkt.. Bij aankoop van de brommer wist ik dit niet omdat de accu toen gewoon vol was. Maar moet ik de lampen nou in serie of parallel aan elkaar hangen? [Bericht gewijzigd door rt op 23 juli 2008 22:05:05]
|
Hobbymen
|
Het heeft nooit gewerkt , maar er is toch alleen dat blokje stuk wat je los hebt gehaald?
Als je verder de boel origineel laat dan moet het toch weer goed zijn volgens je schema.
Lampen horen parr. als er 1 stuk gaat in serie zou de rest niet meer branden. [Bericht gewijzigd door Hobbymen op 23 juli 2008 22:12:31]
|
rt
|
Oke dan vervang ik het blokje door een bruggelijkrichter. Die dingen kosten geen drol neem ik aan?
Kan ik trouwens de lampjes + de accu nabootsen met een vervangingsweerstand om te testen of de spanning echt wel daalt? Ik weet wel hoe ik de totale weerstand van de lampen bereken maar hoe ik bereken ik de weerstand van de accu (op de accu staat 7Ah)? [Bericht gewijzigd door rt op 23 juli 2008 22:16:17]
|
Hobbymen
|
Als de accu vol is bij 12 volt dan kan het een wattage/vermogen leveren van 84 watt.
Als alles verder nog origineel is wat kan er dan mis gaan als je de diodebrug vervangt.
Als je alle bedrading los hebt/of niet meer origineel aangesloten kom ik er ook niet uit.
|
rt
|
Ik vind het alleen zo raar dat die zogenaamde spanningsregelaar van mij dus eigelijk gewoon een bruggelijkrichter is die in de winkel €75 kost.
Maar hij bevatte niks van een print dus het kan geen spanningsregelaar zijn.
Ik ga het gewoon proberen,
bedankt.
|
Hobbymen
|
Ja , zou ik ook doen want die plaatjes kan eigenlijk niets anders zijn dan een simpele diodebrug.
Ik zou zo'n vierkante nemen (alluminium behuizing)zijn verkrijgbaar ± 25 amp.waar je zo van die schuifjes opdrukt.
75 euro?waarschijnlijk montage inbegrepen ? vraag ik dan. [Bericht gewijzigd door Hobbymen op 23 juli 2008 22:34:29]
|
rt
|
Montage niet inbegrepen 
Foto van zo'n ding :
http://www.50cc.eu/plaatjes-onderd/9189.jpg
Edit: http://www.elektronica-componenten.nl/epages/61422969.sf/nl_...000C35000F
Deze lijkt er wel verrektes veel op ja. [Bericht gewijzigd door rt op 23 juli 2008 22:55:15]
|
bobo1on1
|
Let wel op dat je een 3 fasen gelijkrichter neemt.
Die kun je ook maken van 6 losse diodes. [Bericht gewijzigd door bobo1on1 op 23 juli 2008 23:11:08]
|