Shock Media

Navigatie

Spanningsregelaar van brommer

Forum > Algemene elektronica > Spanningsregelaar van brommer << Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | Volgende >>
Naam Bericht
rt

Waarom 3 fasen? Ik heb maar twee draden die van de spoelen afkomen.
Hobbymen

Ja, bij het schema komt gewoon 2 draden van de spoel en gaat er 1 - en een + uit.
[Bericht gewijzigd door Hobbymen op 23 juli 2008 23:29:23]
rt

Dus 3 fasen gelijkrichter is niet nodig toch?
Hobbymen

Ik zou niet weten hoe zo'n ding eruit ziet.
rt

Voor elke fase is toch altijd een apart kabel?
Ik heb twee kabels dus ik heb ook maar een 1-fasige gelijkrichter nodig lijkt me.
Hobbymen

Vergeleken met het originel blokje is er toch geen ander mogelijkheid om aan te sluiten?
Als de originele 4 aansluitingen heeft blijft er niets anders over dan het vervangende blokje van de foto van 1,40 euro.
Hobbymen

quote:
Op 23 juli 2008 23:45:22 schreef rt:
Voor elke fase is toch altijd een apart kabel?
Ik heb twee kabels dus ik heb ook maar een 1-fasige gelijkrichter nodig lijkt me.

Hoe zit het rt, krijg ik nu nog een keer verlichting?zit nog steeds in het donker.
bobo1on1

Ik zag op de foto 3 spoelen dus ging ik er van uit dat het wel 3 fasen moest zijn, als je maar twee draden hebt dan zal je wel een enkele fase hebben.
alex4421

quote:
Op 18 juli 2008 18:46:20 schreef flush:
als er 60 à 70 volt aan de ingang komt te staan, dan kun je zoiets al niet gebruiken.
Kijk eens naar een regelaar die een hogere ingangsspanning aan kan.

?
ik heb een honda camino met zen originele 6volt lampjes en als ik ze allemaal verwijder en ik meet de spanning haal ik ook een kleine 40 volt , met spoelen moet je op passen denk ik
geeft da van katoen ? ja!,,roest da? neen!,, oesje dan pijs ek dak in men broek heb geschete!!
rt

Sorrie dat ik nog niet gereageerd heb, was een tijdje op vakantie.
Ik ga het deze week nog proberen.
rt

Het werkt niet, de spoelen geven meer vermogen dan de verlichting vraagt.

Is dit misschien wat:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/200094/0/Zelf-...ken-1.html

zie de 15e post, dat plaatje met die 5diodes
[Bericht gewijzigd door rt op 11 augustus 2008 22:32:21]
rt

Deze bedoel ik dus

Ik snap dat de zener het voltage constant houd, vanaf een bepaald voltage. De stroom varieert.

Maar ik weet niet welke waardes ik voor de diodes, weerstanden en zener moet nemen als ik als output ongeveer 13 - 14 volt wil.

Voor de zener denk ik 15V omdat er door de diodes en transistor spanningsverlies is, tenminste dat heb ik gelezen.

Ook begrijp ik niet waar de negatieve en positieve pool van de output zijn?
[Bericht gewijzigd door rt op 12 augustus 2008 22:23:22]
bassie-

Door de transistor valt rond de 1V, als er amper stroom loopt wat minder. Dus moet je 15V hebben.

De val door de diode maakt hier niet uit, de spanning valt in de diode en komt dan pas bij de zener. Dus je input is 20V en door de dioden valt er 2V dan krijg je 20-2=18V op je zener.

Voor de keuze van je diode:

De maximalespanning moet (ruim) hoger zijn dan de spanning die erop komt.
De maximalestroom moet (ruim) hoger zijn dan de stroom die er loopt.

Dat ruim is om 2 redenen. 1, het is altijd verstandig om een stuk onder de max te blijven. 2, de meeste diode kosten niks voor 1KV 10A betaal je €1 ofzo.
rt

Oke bedankt!
Maar waar haal ik die 13-14V vandaan? Zit de + pool zeg maar tussen de transistor en de weerstand?

Moet deze print trouwens bevestigd worden op koelvinnen of wordt het niet zo warm?
rt

Iemand die mijn laatste vragen kan beantwoorden?
Oja, en stel dat ze die transistor niet hebben, is er een vervanger?

Gr RT
rt

?
bassie-

Koeling is afhankelijk van de hoeveelheid stroom die gevraagd word.

Als de de 2n0355 (dan moet je ergens anders heen, wie heeft dat nou niet) dan zijn er zat vervangers, eigenlijk elke tor die een paar A stroom aankan. De schakeling heeft niet echt een speciale eigenschap van een tor nodig, alleen dat er een flinke stroom doorheen kan.
rt

Okee ik heb het printje klaar. Had het aangesloten en deed het even, daarna begon de weerstand te roken. Ik had de uitgang (de 14V) dus gepakt tussen de transistor en de weerstand.

Dit is niet goed neem ik aan? Moet dus tussen de weerstand en de zener denk ik.
rt

Iemand??? Sorrie voor het kicken maar ik wil het vandaag werkend hebben.

Btw ik gebruik een weerstand van 100 Ohm - 1 Watt
[Bericht gewijzigd door rt op 18 augustus 2008 17:39:56]
Henry S.
Moderator

quote:
Op 18 augustus 2008 17:36:33 schreef rt:
Iemand??? Sorrie voor het kicken maar ik wil het vandaag werkend hebben.

Ja en? Antwoorden worden niet op commando gegeven.

Q1 is zo een prachtige kortsluiting btw.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
rt

Tussen Q1 en de weerstand heb ik lampjes zitten.
Is dit correct of behoren de lampjes ergesn anders te zitten.
De weerstand begint na 2-3 sec te roken en de spanning loopt gewoon op.
Henry S.
Moderator

Je weet toch hopelijk wat een transistor doet?
rt

Dat weet ik ja, deze transistor schakelt de stroom tussen collector en emitter en deze stroom is groter dan de stroom over de basis.

Maar in deze tekening staat nergens een "output".
Henry S.
Moderator

Lees http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/200094/0/Zelf-...ken-1.html eens helemaal, dit is een parallelregeling.
rt

Ik heb het al een keer 5 of gelezen, maar ik weet niet wat je bedoelt met een parallelregeling.

Blijkbaar is deze regelaar dus ook niet goed, kun je me misschien opweg helpen met een circuit dat wel werkt?

Bvd.
[Bericht gewijzigd door rt op 18 augustus 2008 21:45:57]
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | Volgende >>