Shock Media

Navigatie

Spanningsregelaar van brommer

Forum > Algemene elektronica > Spanningsregelaar van brommer << Vorige | 1 | 2 | 3 | 4
Naam Bericht
Henry S.
Moderator

quote:
Op 18 augustus 2008 21:45:43 schreef rt:
Ik heb het al een keer 5 of gelezen, maar ik weet niet wat je bedoelt met een parallelregeling.

5 keer gelezen, maar niet begrepen, sorry maar eenvoudiger is het haast niet te uit te leggen.
Uit de replies op dat forum kan je precies opmaken wat het doet.

De regeling zit parallel aan de belasting en en snoept het teveel aan spanning weg. Een superzener dus.
Goed koelen!
quote:

Blijkbaar is deze regelaar dus ook niet goed

Hoe kom je daarbij?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 18 augustus 2008 21:52:44]
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
rt

Dat betekent dus dat ik mijn belasting (de + en de -) dus met de rechterhoeken van het schema kan verbinden?
Ik ben echt een leek en wist niet wat je met een parallelregeling bedoelde.

Denk je dat ik mijn gelijkrichterdiodes, zener en mijn transistor nu kapot heb gemaakt?
Henry S.
Moderator

quote:
Op 18 augustus 2008 21:58:59 schreef rt:
Dat betekent dus dat ik mijn belasting (de + en de -) dus met de rechterhoeken van het schema kan verbinden?

Ja, en zonder belasting kan je al meten of de transistor goed ingesteld staat maar dan moet je deze nog meer koelen, het nadeel van een parallelregeling.
Als de belasting aansluit en de transistor staat verkeerd ingesteld dan is de spanning te hoog of te laag. Het laatste is niet zo erg, het tweede kan dat wel zijn, ook een nadeel van een parallelregeling.
quote:

Denk je dat ik mijn gelijkrichterdiodes, zener en mijn transistor nu kapot heb gemaakt?

Misschien, doormeten.
rt

Oke bedankt, ik heb de weerstand ff vervangen en de lampen op de goede plaats aangesloten.
Echter geeft hij nou maar max 1.5V, is mijn zener kapot?
Hoe meet ik die door?
Henry S.
Moderator

Zener is soort diode.
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2 | 3 | 4