Heb een probleem met een Denon PMA-1560 versterker waarvan op ene luidspreker uitgang een spanning van ca.160 mv. staat ook na het vervangen van alle Transistoren en Fets en doormeten van alle weerstanden en testen van alle condensatoren.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Beetje zonde al dat vervangen. Je had gewoon bij het goede kanaal wat metingen moeten uitvoeren, en dan vergelijken met het defecte.
Is inderdaad een beetje zonde.
Ik zou eerst eens even kijken of je de spanning +- 50mv kan krijgen.
Door de Offsetpotmeter een klein beetje te verdraaien.
Er zit geen offsetpotmeter in
ik probeer ook het schema in dit venster te zetten maar het lukt me niet, weet iemand hoe dat moet ?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (50%)]
Schema uploaden naar een plekje op het web. Bijvoorbeeld het upload archief. http://www.uploadarchief.net
Wel even registreren, gratis.
Vervolgens de url in je post plakken. Of als het een plaatje is, tussen de tags [ img ]...url plaatje...[ /img ] (zonder de extra spaties) zetten.
Ik heb 2 bestanden van deze versterker en blijken alle 2 te groot te zijn ik zou niet weten hoe ik via een ander plekje op het web moet handelen deze wegen zijn voor mij totaal nieuw wat nu ?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]
Mijn excuses dat het langer geduurt heeft, maar bij deze staan ze online:
Op 21 juli 2008 08:57:55 schreef TV-GD:
[...]Er zit geen offsetpotmeter in
....
Wat zijn VR501/VR502/VR503/VR504 dan?
Op 21 juli 2008 14:16:33 schreef Hugo Welther:
[...]
Wat zijn VR501/VR502/VR503/VR504 dan?
Dat zijn potmeters voor het afregelen van de ruststroom in de beide eindtrappen. De afregelprocedure staat op pagina 12 van de service manual. De spanningsmeter meet hierbij de spanning over de emitterweerstanden van de eindtorren.
Er zitten dus inderdaad geen offsetpotmeters in.
Het kan overigens geen kwaad om de ruststroom nog eens af te regelen volgens de hierboven genoemde procedure (zonder luidsprekers op de uitgang). Wellicht dat deze afregeling toch enige invloed heeft op de DC spanning op de uitgang. Maar vermoedelijk heeft de topicstarter dit al gedaan.
Op 21 juli 2008 20:34:56 schreef CornelisJ:
Er zitten dus inderdaad geen offsetpotmeters in.
Als je goed leest zeggen ze VR503 en VR504-
Op 30mv +-3mv af moet stellen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (5%)]
Beide potentiometers hebben weinig invloed op de DC offset
VR 501 en 502 zijn voor de ruststroom
VR 503 en 504 moeten ingesteld worden met een 1 khz wisselspanning van 10 mv. op de ingang, volume max. en op
30 mv. afregelen op het testpunt waar je ook de ruststroom meet, zie service doc.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]
Kloppen de diverse spanningen als je vanaf de ruststroom instelling (TR516/TR515) naar de luidspreker uitgang meet.
Is niet één van die Schottky's diodes slecht/RIP waardoor de eindtrap wordt scheef getrokken?
Maar wel belangrijk voor de automatische klasse A regeling, de ruststroom moet afnemen naarmate het volume hoger word.
Het kan zijn de de FET verschil schakeling niet meer goed werkt, hier word namekijk de DC terugkoppeling bepaalt, hier kan het met een kleine lekstroom misgaan.
De spanning over beide 4K7 weerstanden zouden nagenoeg gelijk moeten zijn zodat dezelfde stroom door de fets loopt
Op 21 juli 2008 21:43:31 schreef knutsel27:
Als je goed leest zeggen ze VR503 en VR504-
Op 30mv +-3mv af moet stellen.
Voor knutsel27: Die 30mV is niet de DC spanning op de uitgang ten opzichte van aarde, maar de DC spanning over de emitter-weerstanden van de eindtorren (preciezer nog: de DC spanning tussen de twee testpunten TP, kijk in schema op pagina 22 van de service manual). Dit is overigens met signaal op de ingang. Zonder signaal moet deze DC spanning op 8mV afgeregeld worden, wat overeenkomt met een ruststroom van 8mV/0.36Ohm = 22mA per eindtransistor.
Op 21 juli 2008 22:34:26 schreef Frederick E. Terman:
C508 bijvoorbeeld?
Dit lijkt mij een goeie tip.
het is een bipolaire die ik niet in huis heb, ik heb hem wel op capaciteitstester gemeten deze gaf ca.23 uf aan maar wat lekkage betreft weet ik niet of ie nog 100 % is
Dus ga ik een woensdag langs Stuut en Bruin u hoort er nog van
Als hij keurig 23 microfiets meet dan is die wel goed.
Heb je de 4K7 weerstanden al gemeten?
De andere verschiltrappen kunnen ook nog roet in het eten gooien.