Shock Media

Navigatie

print beoordeling

Forum > Ontwikkeling > print beoordeling
Naam Bericht
provak

beste co'ers,

zo juist heb ik alle pads met elkaar verbonden. wat ik nu wil weten is wat jullie er van vinden. wat kan er verbeterd worden.

wat info:
- de spacing tussen de pads en het gnd vlak is vrij groot, dit komt omdat ik veel problemen onder vond met het solderen bij mijn andere print.

- 2 pads zijn niet met elkaar verbonden, dit is op dit moment onmogelijk, wordt waarschijnlijk een draadbrug

- verder zie ik nu dat ik nog een pad moet maken om de gnd extern door te verbinden.

graag tips en adviesen.
bedankt!
PE9SMS

Schuine spoortjes die niet op 45 graden lopen, dunne lijntjes tussen groundplane en gnd pinnen van IC's (hier kan je mooi thermal spokes gebruiken). Een bijna kortsluiting onder het linker 74237 IC. Ongebruikte stukjes koper. Geen aansluitpin om ground op je pcb aan de gnd van de voeding te knopen. En je print zweeft...(geen bevestigingsgaten).
chrome

Onder de 2de rij ic's heb je wel niet veel spelling met die 2 rijen
pros

Je moet AVcc met de plus verbinden, ook al ben je niet van plan de ADC te gebruiken!

Als je 24 uitgangen wil (dat vermoed ik toch), neem dan 3 stuks 74HC595. Dan heb je maar 3 IC's nodig ipv. 6, en bovendien heb je maar 3 stuurlijnen nodig.

Correctie: IC3 ... IC5 zijn waarschijnlijk drivers. Maar ook dan ben je beter af met schuifregisters.
[Bericht gewijzigd door pros op 21 juli 2008 20:03:22]
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
klein is fijn
Moderator

Ik zie daar een zooi banen die veel te dicht bij elkaar zitten.
Je weet dat je 1/8W weerstanden gepakt hebt? Die dingen zijn ongeveer twee keer zo klein als standaard 1/4W weerstanden.
Hoe was je van plan de voeding aan te sluiten?
Ik zie daar erg veel 'rommel' onder die schuifregisters. Veel losse stukjes baan die daar niet horen.
Montagegaten?
ISP connector?
Pull-up voor de reset pin?
En zoals ik volgens mij al eerder had gezegt, waarom gebruik je in hemelsnaam een ATmega8 terwijl je maar zo weinig pinnen nodig hebt. Hier voldoet zelfs een ATtiny2313.

Btw, waarom niet verder in http://www.circuitsonline.net/forum/view/63332? Is dit iets anders?
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
Zonnepaneeltje
Golden Member

I.p.v. die draadbrug kan je precies een smd weerstandje van 0 Ohm plaatsen
Mijn mini-voeding levert 12,2W/dm3 op de subsonic-scale
pros

Waarom heeft iedereen zo'n probleem met draadbruggen? Op m'n laatste print zitten er zeker 20! Op zeker ogenblik zit je toch vast, als het een uitgebreide schakeling betreft. En het is niet altijd zinnig, om dan maar meteen een dubbelzijdige print te maken.
provak

-Heb de grid even verandert en zie dat de gekozen weerstand idd er klein zijn. bedankt!

- je hebt gelijk betreft de atmega8, toch maar een tiny pakken.

- pull up voor de reset, avcc wordt doorverbonden en de montage gaten worden ook aangebracht.

- heb hier nog 74595 liggen, maar ik heb als nog die uln2803 nodig voor een hoger voltage. over die stuurpinnen heb je gelijk.

ennuh het was misschien slimmer geweest om in het andere topic verder te gaan.

iig bedankt voor de replies
pros

Nog een tip: je hebt rechtsboven ruimte om een 5V-spanningsregelaar en een kleine buffer-elco te plaatsen. Als deze print de enige 5V-verbruiker is, zeker doen.
Als je elders een 5V-regelaar hebt, plaats dan rechtsboven (of elders) een 100µF-elco. Deze fungeert dan als reservoir, waaruit de ontkoppel-C's hun energie kunnen putten.
Rubber Duck

Als je die AVR nu wat naar rechts schuift, hoef je wat minder te knoeien met die lange banen naar die ic's. Die banen liggen nu trouwens veeeel te dicht op elkaar. En dat geld ook voor de 5V baan. Ik raad je aan de print ook iets hoger te maken, zodat je genoeg ruimte hebt voor die banen.
free_electron

als je de shifters dichter tegen de uln's schuift heb je bovenaan meer plaats om die kronkels uit je sporen te halen.
Professioneel ElectronenTemmer - 8 April 08 : 7.355.303
arnold geurtse

Kan het zo zijn dat je een stukje spoor op het middelste ic naar je mega bent vergeten. volgens mij geeft het dunne gele lijntje aan dat dit spoor nog niet verbonden is.
Tommyboy

quote:
Op 21 juli 2008 21:12:37 schreef arnold geurtse:
Kan het zo zijn dat je een stukje spoor op het middelste ic naar je mega bent vergeten. volgens mij geeft het dunne gele lijntje aan dat dit spoor nog niet verbonden is.
quote:
Op 21 juli 2008 19:35:41 schreef provak:
- 2 pads zijn niet met elkaar verbonden, dit is op dit moment onmogelijk, wordt waarschijnlijk een draadbrug

[Bericht gewijzigd door Tommyboy op 21 juli 2008 21:21:33]
"Error: To many errors" aldus ModelSim. -- Interesse in de Elex DVD of Elektuur 1990-1999 DVD voor een leuke prijs? Mail me!
Rubber Duck

quote:
Op 21 juli 2008 21:02:17 schreef free_electron:
als je de shifters dichter tegen de uln's schuift heb je bovenaan meer plaats om die kronkels uit je sporen te halen.

Als ik me niet vergis staan ze nu 5mm uit elkaar, nog korter op elkaar lijkt me niet zo'n geweldig idee Het kan wel, maar het ziet denk ik niet zo geweldig uit als alles tegen elkaar staat gepropt.
[Bericht gewijzigd door Rubber Duck op 21 juli 2008 22:06:54]
provak

heb de replies allemaal doorgelezen, bedankt voor de nuttige tips.

de print is gemaakt in eagle en in de freeware versie zit je vast aan de 8 by 10 cm grote van de print .

wat is wel kan doen is als een kwart slag draaien, dan heb ik 2cm extra om te vullen.

nogmaals bedankt

Robbin
provak

zo als kif al zei is het misschien handig om gelijk een isp connecter er op te zetten.

mijn vraag nu is: zou ik tristate connecters hier tussen plaatsen met een jumper om de isp connecter in te schakelen? naar mijn mening kan ik het wel weg laten, maar is dat niet beter?

Robbin
klein is fijn
Moderator

Als jij het niet erg vindt dat een paar uitgangen op en neer gaan tijdens het programmeren (wat maakt het uit als er een paar LED's aan hangen), dan kan je de boel gewoon hard aan elkaar hangen. Zowel de programmer als het uC kunnen genoeg stroom leveren om alles te laten werken.

Als er iets aanhangt dat niet spontaan aan mag gaan, dan zijn jumpers oid handig.
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
provak

ik heb zojuist de nieuwste revisie afgemaakt.

- heb toch maar geen isp connector op gezet, want de micro wordt maar 1x geprogrammeerd en ik vond het lastig deze er nog bij te proppen op een single sided print.

- de voedingregelaar heb ik ook maar weg gelaten, gezien de grote van de print en er is een kans dat dit niet de enige gebruiker is.

- de lijnen die niet verbonden zijn wordt met draadbruggen opgelost.

bedankt en commetaar is welkom

Robbin
PE9SMS

Je kunt dit soort plaatjes beter als gif opslaan. De jpeg compressie verpest het nu een beetje, de details vallen weg (de thermal spokes, zitten ze er nou?). Gif is lossless compressie, alle details blijven zichtbaar. En gif comprimeert ook veel beter bij dit soort plaatjes waar maar enkele kleuren in grote vlakken in zitten. Maar zo te zien ziet de layout er wel goed uit, stukken beter dan de vorige Sommige componenten staan wel erg op de rand.
[Bericht gewijzigd door PE9SMS op 6 september 2008 19:48:52]
pros

quote:
Op 6 september 2008 17:12:29 schreef provak:
- heb toch maar geen isp connector op gezet, want de micro wordt maar 1x geprogrammeerd

De binnenpretjes borrelen hier op...

quote:
de voedingregelaar heb ik ook maar weg gelaten, gezien de grote van de print en er is een kans dat dit niet de enige gebruiker is.

Een afzonderlijke spanningsregelaar voor de µC is niet noodzakelijk. Maar ik zou dat gemis toch vergoeden met een elco van 100µF of meer.

quote:
de lijnen die niet verbonden zijn wordt met draadbruggen opgelost.

Er is niets mis met draadbruggen.
kluyze
Golden Member

Je kan een aantal draadbruggen vermijden. Ik bedoel, onder de weerstanden door kan je best een aantal banen leggen. Als je grotere weestanden gebruikt kan je er zelfs meer onder leggen. De pootjes van die weerstanden zijn meestal meer als lang genoeg.
'The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot.' - 'shakespear was a mathematic : root(4*b^2) = 2b or -2b'
provak

@pros

dat advies heb ik wel mee genomen in de print. de linker C is de gene die je moet hebben. Moet alleen nog ff kijken of ik de juiste grote heb gepakt .

Vandaag nog ff de breadboard versie testen en als die dan ook werkt kan het geetst worden.
ff nog een vraagje. kan ik de component namen ook verplaatsen? ik wil de juiste namen vermelden, maar sommige staan een beetje ongelukkig. kan ik deze in een layer niet verschuiven zoals bij altium?

thanks
bvbart

Ik weet dat het misschien onbeleefd is om het hier te vragen maar ik doe het toch maar even.

Hoe krijg jij een gnd vlak in EAGLE, mij lukt het niet.

EDIT: Ik heb het gevonden, sorry voor de "vervuiling in dit topic.
[Bericht gewijzigd door bvbart op 7 september 2008 20:26:24]
SCHOOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tijd om de uitdaging voor µC aan te gaan, als er iemand tips heeft, altijd welkom
Zoeken in topic