Shock Media

Navigatie

encoder,plc

Forum > Schoolvragen > encoder,plc 1 | 2 | Volgende >>
Naam Bericht
voenk

hallo,

ik ben een totaal onweetent iemand dat het over encoders gaat ik heb het nog nooit gezien fzo...

ik heb hier al het één en het ander opgezocht over encoders...

nu hoe werkt zoon encoder nu eigenlijk ?
is het gewooon aansluiten op een wiel of motor
je geeft het voeding en je krijgt 2 uitgangssignalen A en B
die in fase verschoven zijn. wanneer de encoder "as" draait geeft de encoder om de zoveel graden spannings pulsen.

zit ik hier juist ?

de inpulsen dat de encoder geeft, welke spanning is het ?
welke spanning moet de encoder krijgen ?

nu het is de bedoeling dat ik een rolbrug ga automatiseren met een plc s7-200.

nu de encoder mag dan niet TE veel pulsen geven per onwenteling i.v.m. de cyclus tijd van het programma...
ik denk aan 100pulsen per onwenteling ?
heb ik eigenlijk geen idee van...

de nauwkeurig heid van de positie is nu niet zo nauw
(een paar graden meer of minder maakt het nu niet).

kan iemand mij verder helpen over de werking van de encoders en het wel gaat werken met het s7-200tje

alvast bedankt

voenk
bertusvz

Hallo,

Hier is een link met gegevens over de verschillende encoders.
http://www.educypedia.be/electronics/sensorsencoders.htm
En een pagina over plc controllers.
http://www.educypedia.be/electronics/control-systems-plc.htm

Groeten,
Bertus
Bertus geeft antwoord. PE1BLY. ook bekend van Schakelingen Online Forum en All About Circuits Forum
GJ_
Moderator

Voor een normaal stel ingangen moet je tellen op maximaal zo'n 1 puls per 20ms (natte vinger). Dat is de cyclustijd van een beetje programma plus een flinke vertraging op je ingang. Dan kun je zelf wel uitrekenen hoeveel pulsen per omwenteling je maximaal mag hebben.

Er zijn ook tellerkaarten, die kunnen niks anders dan tellen maar dan wel heel snel. Bovendien presenteren die je de positie netjes in een register, het op- en aftellen van pulsen hoef je dan dus niet meer in je programma te regelen.
Maar goed, als het niet zo hard hoeft is dat dus niet nodig. Als het op centimeters mag zou je zelfs twee normale benadingsschakelaars met een tandwiel kunnen overwegen.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op 26 juli 2008 19:23:45]
www.xj3.nl
voenk

bedank bertusvz en GJ_ maar mijn technisch engels is niet zo goed :s is er ergens een nederlands uitleg ?
en zat ik ongeveer goed met mijn uitleg ?

ik denk niet dat we de tellerkaarten krijgen in de school...
bertusvz

Hallo,

Voor de PLC is er een nederlandse tutorial.
http://www.st-pieter.be/~vti/_maesen_i/Processturing/Start%2...turing.htm

Groeten,
Bertus
Bertus geeft antwoord. PE1BLY. ook bekend van Schakelingen Online Forum en All About Circuits Forum
voenk

ja bedankt maar de plc is geen probleem. het is de encoder waar ik niet veel van weet of snap...:s
GJ_
Moderator

Je eigen encoder uitleg klopte wel hoor.

Je hebt uiteraard veel meer typen encoder dan die je zelf noemde, er zijn ook nog absoluutencoders, absoluut-multiturn encoders, 24Vdc voeding, 5Vdc voeding, 12Vdc enz enz

Maar ik begrijp dus dat jullie de beschikking hebben over een incrementele encoder met een A en een B signaal. Waarschijnlijk zal die ook nog wel een Z hebben....en een /A, een /B en een /Z.

Voor een simpele en "trage" toepassing zal alleen het A en B signaal voldoende zijn.

Positiebepalen:
Opgaande flank A terwijl B hoog is = optellen
Neergaande flank A terwijl B hoog is = aftrekken

voor een hogere resolutie kun je alle flanken tellen:

neergaande flank B, A hoog = optellen
opgaande flank B, A hoog = aftrekken

neergaande flank A, B laag = optellen
opgaande flank A, B laag = aftrekken

opgaande flank B, A laag = optellen
neergaande flank B, A laag = aftrekken
www.xj3.nl
henri62

100Hz tellen met de reguliere pinnen op een S7-200 gaat niet werken: daar is de cyclustijd te lang voor.

Oplossing:
Een aantal CPU-typen uit de S7 serie (226 weet ik zeker) heeft een high-speed counter (HSC).
Die implementeerd in een bepaalde mode zelfs het quadratuur protocol wat standaard van een A/B encoders af komt.

Er is zelfs een quadratuurX4 mode.
In de STEP7 help file/documentatie "Understanding the High-Speed Counter Instructions" staat alles tot in detail uitgelegd. Mode 10 moet je hebben.

Effe goed in de documentatie van de PLC kijken hoe je het ding moet initialiseren en je hoeft er bijna niets meer aan te doen.

Wel moet je ook nog ergens een home-ing (Z) sensor maken waarmee je tijdens het opstarten van de machine je nul-positie kunt bepalen en de counter reset.
Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
GJ_
Moderator

quote:
Op 6 augustus 2008 18:00:58 schreef henri62:..daar is de cyclustijd te lang voor...

Buiten dat komen de pulsen niet perse door de ingangsvertraging heen. (ik weet niet hoelang die bij standaard inputs is maar dit gaat kantje boord zijn met 100Hz.

Zit je vast aan die 200? De allergoedkoopste VIPA 100 serie heeft standaard vier snelle ingangen. Die kun je oa gebruiken voor 2 AB-encoders, de positie kun je dan netjes in een PEW aflezen. Bovendien heb je dan een echte S7 PLC, met software en een goedkoop kabeltje.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op 6 augustus 2008 18:41:44]
www.xj3.nl
SparkyGSX

Als je die S7-200 wilt gebruiken, en geen Vipa, zoals GJ_ voorstelt, en waar ik het alleen maar mee eens kan zijn, zul je een DC type moeten nemen om die encoder aan te kunnen sluiten. Met het DC type PLC mag je (als ik me goed herinner) alleen gebluste relais gebruiken, anders sloop je de uitgangen (het gaat een tijdje goed, maar uiteindelijk zijn ze stuk). Het AC type heeft kleine relais als uitgangen, maar daarop kun je geen encoder aansluiten omdat deze geen high-speed ingangen heeft.
GJ_
Moderator

Ik ken installaties waar ook gewoon relais en ventielen, ongeblust, direct aan de uitgangen zitten, al jaaaren. Echter wel bij de 300's en de (iets robuustere) VIPA's en bij de goeie oude S5-100 series.

Een 200 zal daar toch ook wel tegenkunnen? Blussen kan iig nooit kwaad, dat is zeker.
www.xj3.nl
SparkyGSX

@GJ_: de AC types kunnen daar goed tegen, omdat dat relaiscontacten zijn. De DC types gebruiken FETs voor de uitgangen, die intern niet geblust zijn, omdat je daarmee zowel kan sinken als sources, afhankelijk van hoe je ze aansluit. Voor zover ik weet zit daar ook geen snubber o.i.d. in, dus in het enkele geval dat we vroeger zo'n DC type nodig hadden, gebruikte we dan die relais en relaisvoetjes waar je zo'n blusgevalletje op kan drukken. (geen idee wat voor merk/type).
GJ_
Moderator

Ik gebruik nooit AC modules. De DC kaarten van de 300 kunnen gewoon ongeblust. De 200 serie ken ik niet zo goed, die gebruik ik nooit vrijwillig, ik heb alleen enkele tientallen machines met een 200 in onderhoud. Jouw sink/source verhaal ken ik dus niet eens zo uit mn hoofd van een 200. De machines die ik wijzig hebben alle belangrijke aansluitingen al, daar kan op zn hoogst eens een in/uitgangetje bij geprogrammeerd worden. Ik weet van een flink aantal van deze machines dat ze gewoon met ongebluste relais werken.

Ik zelf gebruik altijd releco relais waarbij de spoel in een brugcel zit, geschikt voor zowel AC als DC dus en automatisch geblust.
De relais die jij bedoeld klinken als Finder, die hebben een ruime keus aan van die inklikmoduultjes, al zijn er natuurlijk meer merken die dat zo hebben, Finder zie je gewoon het meeste (op die goedkope @#*@#@#*&#relais van Omron-zonder-ledje-en-onleesbare-relaisvoetjes na dan.)
www.xj3.nl
voenk

in het school hebben we zeker wel een 226 dus daar kan ik gebruik maken van een high-speed counter.

en het is een DC dus de relais is ook geen probleem...

nu als mijn enconder 30pulses/omw is het goed hoor...

danku voor al jullie hulp.

in het latere stadium van het schooljaar zal ik nog posten hoe ik het gedaan heb...
GJ_
Moderator

Uit het dubbeltopic:
quote:
Op 9 augustus 2008 09:22:51 schreef voenk:
Ik zoek een encoder die ongeveer 24V DC pulsjes geeft...
en max 50pulsen/omw

het is voor een plc dus het voltage mag variëren tussen 15V en 30V...

ik vind maar één site waar ze encoder verkopen en dat is conrad maar die geven 5V (denk ik)

kan iemand mij helpen met deze encoders.
quote:
Op 9 augustus 2008 09:56:33 schreef elmowww:
Komop, industriele spullen niet bij Conrad vandaan trekken. Ga daarvoor eerder naar RS-components of Farnell.

Kijk bij Ifm efector, die hebben een ruime keuze in 10-30V encoders voor nette prijzen:
http://www.ifm-electronic.com/ifmnl/web/pmain.htm

Ben met encoders voorzichtig: een tik op de as met een hamertje om een koppeling te monteren betekend het einde. Het beste kun je een holle as encoder nemen: veel robuster en gemakkelijker te monteren. Deze kosten wel ietsje meer maar dat verdien je altijd in je motage terug.
bv deze: http://www.ifm-electronic.com/ifmnl/web/dsfs!RO6342.html

Als je schrikt van de prijzen kijk dan even bij RS naar de prijzen van Kubler voor de prijzen van serieuze encoders.

Overigen heb ik nooit encoders gezien met "maximaal 50 delen/omw". Het is dan eenvoudiger om een tandwiel en twee 5mm benaderingsschakelaars te nemen.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op 9 augustus 2008 11:11:54]
www.xj3.nl
voenk

bedankt voor de tips

met resolutie bedoelen ze de pulsen/omw ?

kan u het systeem met benaderingsschakelaars eens uitleggen ?
[Bericht gewijzigd door voenk op 9 augustus 2008 12:02:17]
GJ_
Moderator

Resolutie is idd het aantal pulsen per omwenteling. Het type uitgang wat je zoekt is HTL.

Met naderingsschakelaars:

1)neem een tandwiel met bv 25 tanden (neem wel een grof tandwiel en kleine naderingsschakelaars!!!)
2)plaats naderingsschakelaar 1 zodanig dat deze een mooie blokgolf geeft bij het ronddraaien, de "uittijd" ongeveer even lang als de "aantijd".
3)herhaal dit met naderingsschakelaar 2, echter zodanig dat de twee signalen verdraaid staan tov elkaar (zie plaatje)
4) als je nu flanken gaat tellen heb je er 100 per omwenteling.
code:

____      ____      ____      ____  
BS1____|    |____|    |____|    |____|    |
          ____      ____      ____      ____  
BS2 |____|    |____|    |____|    |____|    |
Bovendien kan een A/B encoderingang (dat zijn dus twee ingangen) nu precies de positie bijhouden: doordat de signalen verschoven zitten is de draairichting te detekteren en zal een encoderingang bij de juiste configuratie dus rekening houden met heen en weer draaien en de positie netjes in een register (meestal gewoon een PEW) neerzetten.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op 9 augustus 2008 12:23:26]
www.xj3.nl
voenk

ik ben opzoek naar een simpele encoder van max 20euro...
ik vind er geen van 24 V DC
de meeste dat ik vind zijn 5V DC

als ik die wil aansluiten op de plc hoe doe ik dat ?

de plc heeft 24V DC ingangen

tussen de 15V en de 30V ziet hij een "1"
GJ_
Moderator

20 euro?
vergeet het maar, niks serieus te vinden.
www.xj3.nl
MGP

Duh, ik heb er voor het verlof een stuk of 8 in de container gekieperd, werden vervangen door CAN bus encoders

Jammer dat ik niet meer plaats heb, het staat al vol brol zegt de vrouw des huizes, en ze heeft eigenlijk een beetje gelijk vanuit haar standpunt gezien
Moet toch maken dat ik voldoende voorraad heb tegen dat ik in (brug)pensioen ga binnen enkele jaren.
GJ_
Moderator

quote:
Op 11 augustus 2008 16:43:51 schreef MGP:
Duh, ik heb er voor het verlof een stuk of 8 in de container gekieperd.....

STOUT!!!!
V&A
www.xj3.nl
MGP

Idd stout, als ik dat nu zie.

Maar ik denk altijd dat daar geen vraag naar is, meestal doe ik er één open om de inhoud eens te bekijken en de rest vliegt in de ijzercontainer.
Maar ik kan toch niet alles sparen hé.

En dat pakjes verzend-gedoe ligt mij ook niet, een gewone enveloppe kan nog zijn...
voenk

quote:
Op 11 augustus 2008 16:43:51 schreef MGP:
Duh, ik heb er voor het verlof een stuk of 8 in de container gekieperd, werden vervangen door CAN bus encoders

Jammer dat ik niet meer plaats heb, het staat al vol brol zegt de vrouw des huizes, en ze heeft eigenlijk een beetje gelijk vanuit haar standpunt gezien
Moet toch maken dat ik voldoende voorraad heb tegen dat ik in (brug)pensioen ga binnen enkele jaren.

en wat ben ik hier verder mee ?

quote:
Op 11 augustus 2008 16:11:38 schreef GJ_:
20 euro?
vergeet het maar, niks serieus te vinden.

niets serieus te vinden...
ik ben maar een simpele student die maar een klein projectje wil doen voor school ik heb al encoders gezien van 2€ die zullen ook wel werken!(5V) geen jaren ma wel voor 1 jaar zodat men GIP werkt.
voenk

hoe krijg ik dat 5 V signaal dat uit men encoder komt naar 24V ?

of is et beter een 24V encoder te kopen, maar die vind ik niet.

30€ a 40€ mag ook nog. het is maar om te experimenteren...
MGP

Omzetten met een transistor of optocoupler.
Dat laatste zou beter zijn, gescheiden spanningen.

Edit

quote:
Op 11 augustus 2008 17:26:39 schreef voenk:
...... ik heb al encoders gezien van 2€ die zullen ook wel werken!(5V) .......

Zo zie je waarom het allemaal de moeite niet loont om ze mee te brengen.
[Bericht gewijzigd door MGP op 11 augustus 2008 18:20:08]
Zoeken in topic 1 | 2 | Volgende >>