| Naam |
Bericht |
GJ_
Moderator
|
Ik betaal liever flink wat verzendkosten dan 2 euro voor een encoder waar ik niks aan heb.
www.xj3.nl
|
voenk
|
elektronica is nu men ding niet hheeft er iemand dan een schema met die transistor ? optocoupler ? [Bericht gewijzigd door voenk op 11 augustus 2008 20:45:36]
|
SparkyGSX
|
Inderdaad stout, ik ben al een hele tijd op zoek naar 2 encoders in redelijke staat voor een schoolprojectje wat ik nog steeds af moet maken... Als je die krengen prive aan moet schaffen (alles liever dan die bureaucratische papierwinkel op school), zijn ze best prijzig.
|
henri62
|
quote:
Gewoon een paar torretjes of een good old '7407' of '7406' open collector buffertje met twee pullups naar 24V, buffer kan 30V hebben.
(Wel of geen inverter maakt niks uit.)
Volgens mij hebben genoeg mensen nog wel van die oude 7406/7 dil ic-tjes liggen.
Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
|
voenk
|
ik heb zojuist mijn encoder binnen gekregen
hier is de datascheet http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/700000-7249...C12E05.pdf
als je gaat zien op het schema is de 5VDC verbonden met terminal A en B. en terminal C is dan de - ?
wat tegelijkertijd ook de signalen zijn...
dan heb ik tog altijd 5VDC op mijn signalen ?
of ben ik hier mis ?
|
SparkyGSX
|
Het lijkt erop dat dit een mechanische encoder is, dus eigenlijk 2 schakelaartjes die een aantal keer per omwenteling openen en sluiten. Dit soort wordt, bij mijn weten, vaak als paneel encoder gebruikt, bijvoorbeeld voor een volumeregeling voor een autoradio of zo, die je eindeloos rond kunt draaien.
Terminals A en B liggen niet direct aan de +5V, maar via een weerstand (een pull-up), waardoor het signaal varieert tussen 5V (schakelaar open) en 0V (schakelaar gesloten).
Dit soort encoders is niet bedoelt om op een motor gemonteerd te worden, die vervolgens voor lange tijd met flinke snelheid draait, maar voor een beperkt aantal bewegingen op lage snelheid.
Als je de weerstand groter maakt, kun je ze waarschijnlijk gewoon op 24V aansluiten. In de datasheet staat 10k voor 5V, waarbij 5V/10k = 0.0005A = 0.5mA stroom gaat lopen. Voor 24V zou je dan een weerstand van 24V/0.0005A ~= 48k (47k is een standaard waarde) kunnen gebruiken.
Ik denk echter niet dat die een geschikte encoder is voor de toepassing, omdat deze onbetrouwbaar zullen zijn.
|
voenk
|
ik gebruik deze dus ook alleen maar om eens te testen hoe een encoder juist werkt....
ik bedoelde ook niet direct aan de terminal A en B...
ik wist wel dat er een weerstand tussen moest...
de encoder is max 10mA min 0.5mA
dus een weerstand van 47K ohm is goed : 24/47000=0.00051=0.51mA ?
dus met een weerstand van 47K ohm kan ik die gwn aan de 24V aansluiten ? dat zou makkelijk zijn...
en wat met terminal C ? [Bericht gewijzigd door voenk op 28 augustus 2008 14:21:33]
|
SparkyGSX
|
Terminal C gewoon aan de ground van de voeding leggen, en als ik de datasheet zo lees, zou 47k bij 24V geen problemen mogen opleveren.
|
voenk
|
ok bedankt !!
|
voenk
|
hallo voor het inleze van een encoder in de plc heb ik een vraagje...
nu in de school hebben wij de s7-200 serie van siemens.
deze hebben een paar high speed counter ingangen...
ik programeer in LAD (microwin) en ik weet niet goed hoe ik zoon high speed counter ingang moet invoegen/programmeren...
kan iemand mij helpen ?
ik hep al eens naar de help gegaan van microwin maar ik kan er niet egt iets van opmaken :s
|
morc
|
Voor je in nog meer topics gaat posten, kijk in microwin bij Wizards-- high speed counter, klik deze aan en een wereld van informatie komt over je heen als je dan ook nog eens de F1 kan vinden.
@ SparkyGSX, over die encoders die je zoekt, stuur me een mailtje met de specs you need, wie weet kan ik iets betekenen. [Bericht gewijzigd door morc op 14 oktober 2008 19:46:54]
waar rook is, is het electronica experiment mislukt.
|