| Naam |
Bericht |
frankie66
|
Er is al veel over gesproken en geschreven maar ook ik heb van die rare vlekken in beeld.
Gisteren is er een monteur langs geweest om de tv te demagnetiseren.
Dit heeft aanzienlijk goed geholpen en al deze vlekken zijn nu zo goed als verdwenen.
Alleen met teletekst of een héél licht beeldvlak is de blauwe gloed een heel klein beetje zichtbaar.
Het is echt stukken minder maar helaas (nog) niet 100 procent verdwenen.
Is er nog hoop om dit 100 procent weg te krijgen ?
De foto's zijn overigens genomen vóór het demagnetiseren.
|
maartenbakker
|
Als de interne degaussing van het toestel niet werkt, schiet je weinig op met zo'n eenmalige beurt. Bij gebruik van een externe spoel kunnen inderdaad nog wel vlekken achterblijven als niet de hele buis even zorgvuldig gedaan is. Bovendien pikt een buis langzaam weer magnetisme op dus komen de vlekken terug als hij niet netjes elke keer bij het aanzetten automatisch gedegausd wordt.
|
frankie66
|
quote:
@ Maarten,
Bedankt.
Ik stond er gisteren zelf bij en bij mijn weten ging de monteur echt met zijn demagnetiseer app langs heel de beeldbuis.
Toevallig heb ik een dvd'tje met kleurenpatronen liggen en bij wit (of heel licht) waren die vlekken nog steeds een klein beetje zichtbaar.
Volgens de monteur kon het echter niet (veel) beter of het zou wellicht aan de schaduwmasker moeten liggen.
Hoe kom ik er nu achter dat niet heel de beeldbuis is gedaan gisteren of dat het aan de schaduwmasker zou kunnen liggen ?
Ik heb hier weinig geen verstand van, jammer genoeg maar zou de tv héél graag vlekvrij willen krijgen als ik de mogelijkheid zou hebben.
p.s
De service monteur (eenmansbedrijf) is een officieel erkend Loewe service center. [Bericht gewijzigd door frankie66 op 30 juli 2008 16:51:31]
|
maartenbakker
|
Handmatig demagnetiseren is niet iets dat normaalgesproken nodig is, dus lijkt me wat meer achtergrondinformatie wel handig. Heeft de monteur nagekeken of de normale ingebouwde degaussing het doet? Vervorming van het schaduwmasker (na een val bijvoorbeeld) kan weliswaar ook zulke kleurvlekken geven maar die laten zich niet zo simpel verhelpen.
|
frankie66
|
Helaas heeft de monteur niet nagekeken of de interne ingebouwde degaussing het deed.
Voor zover ik weet is de tv niet gevallen maar ja, ik ben 2e eigenaar en weet niet exact wat er in het verleden met de tv is gebeurd. [Bericht gewijzigd door frankie66 op 30 juli 2008 17:25:05]
|
maartenbakker
|
Zegt de TV heel duidelijk "ptoinggggg" als je hem aanzet?
|
frankie66
|
Nee volgens mij niet.
Hij geeft wel wat geluid maar niet die overduidelijke ptoinggggg
Voor zover ik kan herinneren deet m'n m'n vorige Philips dit wel.
|
elektro-manneke
|
Of het masker is kromgetrokken door te hoog contrast, kan ook.
|
frankie66
|
quote:
Ik neem aan dat ik alleen bij een monteur terecht kan om hier achter te komen.
Overigens zijn dit dus de termen waar ik helemaal geen weet van heb, sorry.
Daarentegen ben ik jullie al wel zeer dankbaar voor de reacties.
Ik weet trouwens wel dat de vorige eigenaar veel computerspelletjes deed en dan met name met een Wii met veel lichte achtergronden.
|
hobby-ist
|
reparatie van de degaussing lijkt me echt geen dure reparatie.
financiele bubbles zijn gevaarlijker dan elektriciteit
|
frankie66
|
Tsja, ik weet 't niet.
Dit is de allereerste keer, sinds jaren dat ik weer eens pech heb met een crt tv.
|
elektro-manneke
|
Ik weet niet op loewe tv's met veel lawaai degauzen(sommige hoor je bijna niet), doen ze dat wel, en je hoort niks is de PTC stuk.
Krom masker door valle, of langdurig te hoog contrast zijn niet te herstellen, hooguit contrast lager en hopen dat dat helpt
|
frankie66
|
Een krom masker of kapot schaduwmasker (hetzelfde ?), is dit door een monteur zo
te zien ?
Innmiddels heb ik ook contact opgenomen met de monteur die gisteren is langs geweest en deze adviseert me om even langs te komen met de tv.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Even met een tv van ruim 50 kg 4 trappen naar beneden.
Zucht, je moet er wat voor over hebben zal ik maar denken. [Bericht gewijzigd door frankie66 op 30 juli 2008 19:06:35]
|
hobby-ist
|
Ik zou de tv wel met 2 personen naar onder slepen.
Kwaliteit is zwaar!
Hierna de tv vervoeren met het beeldscherm tegen de rugleuning van de auto. Liefst nog met een pluizige deken ertussen dat de BB niet beschadigd.
Als de tv dan toch bij de reparateur is, zou ik hem vragen om dan ook de bekende delen van de tv even goed door te solderen. Als de print toch open ligt is dat 10 minuten extra werk. Soldeerverbindingen zijn vaak de oorzaak van defecten. 10 minuten * 50 euro per uur = te doen
|
frankie66
|
Zeker met 2 personen, alleen is voor mij echt niet te doen.
De tv heb ik al eerder vervoerd, in de auro.
Ik had deze in de kofferruimte gezet en op een dekbed.
Daar om heen wat kussen gedaan om de tv klem-vast te zetten.
Onderweg heeft het wel een beetje gehobbelt maar daar is niet onderuit te komen.
Die soldeertip zal ik onthouden.
|
maartenbakker
|
Of zoek een reparateur die wel aan huis wil komen. De PTC van de interne degaussing controleren en eventueel vervangen is een simpel en snel klusje, ook als de TV niet op de werkbank staat. Het chassis verder nasolderen is dan echter wat lastiger. Wat die solderingen betreft: de massaverbindingen van de koelplaten zijn nogal kritisch bij een hele reeks Loewe's. Als je verder niets laat solderen, zorg dan wel dat de koelplaat van de voeding gedaan wordt. [Bericht gewijzigd door maartenbakker op 30 juli 2008 19:59:36]
|
hobby-ist
|
De print moet sowieso van onder toegangelijk zijn om de PTC te vervangen. Daarbij zijn alle soldeerverbindingen vrij toegankelijk. Als je nu 1 of 100 soldeerverbindingen soldeert is eigenlijk geen verschil.
Dit is net zoiets als een motorblok uit elkaar nemen, maar dan bezuinigen op het niet vervangen van de pakkingen.
Die pakkingen kunnen dan na een kwartaal al lekkend alsnog...
|
frankie66
|
|
frankie66
|
Even nog een kleine toevoeging.
Wat me ook erg opvalt is dat de onderste witte balk met de regel tekst erin, niet mooi strak staat maar gebogen loopt.
Om het zenderlogo hangt een soort van gekleurde zweem wat op deze foto helaas niet is te zien.
Dit gebogen beeld klopt ookt niet helemaal.
Voor alle zekerheid heb ik dit ook even gecheckt op een andere (goede) tv maar die balk hoort natuurlijk kaarsrecht te staan.
Heren technici, zou ik asjeblieft nog even jullie mening /advies mogen vragen over dit rare beeld ?
[Bericht gewijzigd door frankie66 op 31 juli 2008 09:01:45]
|
maartenbakker
|
Ik neem aan dat het om een Philips ERF buis gaat. Dan zit er op de afbuigspoel een geometriecorrectiepaneel waarmee misschien nog iets ingesteld kan worden. Ik geloof niet dat het chassis zelf nog Noord/Zuid instellingen kent.
|
elektro-manneke
|
oei ERF, erg vergelijkbaar met ESF maar dan plat. Beeld ziet er niet zo heel erg fris meer uit vind ik, maar dat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen met ene foto. Kun je het toestel nog terug brengen? ERF had redelijk hoge uitval. Loewe heeft aardige tv's gemaakt(wel veels te duur voor wat je kreeg!) maar eigenlijk zijn het verkapte philips toestellen. Het beeld lijkt anders door de instellingen in het service menu, maar buis is van philips, en qua 100hz zijn ze ongeveer evengoed als philips. Voordeeltje was als de lijntrafo kapot ging, de rest heel bleef daar philips total-loss was. Chassis wel door hun zelf ontworpen en waren best degelijk, en beeld is prima. [Bericht gewijzigd door elektro-manneke op 31 juli 2008 13:27:47]
|
CornelisJ
|
Het kan zijn dat deze verkleuring niet door magnetisatie, maar door lokale vervorming van het schaduwmasker komt. In de TV wereld wordt dit "local doming" genoemd. Het schaduwmasker wordt hierbij vervormd ten gevolge van opwarming op plaatsen in het beeld met een hoge licht intensiteit. Dit gebeurt met name in witte vlakken. Local doming kan voorkomen of verminderd worden door het verlagen van het contrast.
Beeldbuizen met schaduwmasker hebben allemaal in meer of minder mate last van local doming. Zie ook http://www.repairfaq.org/sam/crtfaq.htm#crtcpu
Sony Trinitron buizen gebruiken geen schaduwmasker maar vertikale draden, en hebben daarom geen last van doming. [Bericht gewijzigd door CornelisJ op 31 juli 2008 13:42:33]
|
frankie66
|
quote:
Terugbrengen gaat nu waarschiijnlijk niet meer.
Ik heb het toestel namelijk 2e hands gekocht en tijdens de bezichtiging is me niets vreemds opgevallen.
Eenmaal thuis viel die vlek voor het eerst op met teletekst.
Van de week heb ik hierover nog wel contact gehad met de verkoper en de situatie uitvoerig uitgelegd.
Een dag later bood hij aan om het toestel terug te brengen.
Eventjes heb ik getwijfeld dit te doen maar heb gegokt én gehoopt dat dit na demagnetiseren wel weg zou zijn.
...
Ik heb nog zó voorzichtig gedaan onderweg.
Tv op een dekbed gelegd en rondom dikke kussens ter bescherming.
|
elektro-manneke
|
Met beetje geluk is enkel de ptc stuk, en wat maarten zegt moet hij even wat bijgeregeld worden.
|
frankie66
|
quote: Op 31 juli 2008 13:39:08 schreef CornelisJ:
Het kan zijn dat deze verkleuring niet door magnetisatie, maar door lokale vervorming van het schaduwmasker komt. In de TV wereld wordt dit "local doming" genoemd. Het schaduwmasker wordt hierbij vervormd ten gevolge van opwarming op plaatsen in het beeld met een hoge licht intensiteit. Dit gebeurt met name in witte vlakken
Dit klinkt erg aannemelijk.
Betekent dat je niets aan die local doming kunt doen behalve contrast terugdraaien ?
Ik bedoel, valt er hier nog iets aan te repareren ?
Het contrast had ik al aardig wat teruggedraaid.
De vorige eigenaar vertelde me dat hij veel spellletjes met de WII spelcomputer had gespeeld met hele lichte schermen en niets had gemerkt van die vlekken.
|