Shock Media

Navigatie

Loewe Aconda 9381ZW met blauwe vlek

Forum > Video & TV > Loewe Aconda 9381ZW met blauwe vlek << Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | Volgende >>
Naam Bericht
elektro-manneke

Soms gaat het weg, soms blijft het, ligt eraan hoelang en hoe veel het masker vervormd is. Maar eerst maar eens de ptc checken, dat kan ook de oorzaak zijn.
frankie66

De instellingen waar ik op dit moment mee draai :

Contrast 30 (maximaal 63)

Kleur 17 (maximaal 63)

Helderheid 27 (maximaal 46)

Scherpte 4 (maximaal 5)

Tint 3 (maximaal 15)

DNC uit
DMI plus uit
AMD uit
elektro-manneke

Das prima hoor, persoonlijk vind ik het zelfs behoorlijk laag, maar wel goed voor de buis.
frankie66

Ja maar eerlijk gezegd is het ook om te checken of het blauwe een beetje weg trekt.
Dat is helaas niet het geval en waarschinlijk is de buis toch een beetje verpest.

Is het voor een leek nog uit te leggen wat een schaduwmasker precies inhoud en hoe het werkt ?
Of is dit té technisch ?
Het boeit me namelijk wel.

Weet iemand heel misschien of er tv reparateurs zijn in de omgeving Zuid Holland die nog aan huis thuis tv's nakijken en ook repareren, indien mogelijk ?

quote:

Op 31 juli 2008 18:59:33 schreef DC2PCC :
Zou Fortuin op het westeinde in de Haag nog repareren ? die deden wel aan huis c.q. ophalen/brengen.

Bedankt voor de tip.
Ik ben alleen bang dat zij iets te ver gevestigd zijn om aan huis langs te komen
in R'dam.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 31 juli 2008 20:17:42]
Henry S.
Moderator

@frankie66: Lees http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks eens goed door voordat je weer post. Je posts zijn ge-edit, dat houdt dus automatisch in dat je 24 uur wacht, mits iemand tussentijds een antwoord heeft.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
frankie66

Oke, mijn excuses.

Ik ben al lang blij dat ik zo goed wordt geholpen hier.
Schimanski

Als ik hier uit het raam kijk zie ik dat de zaak van Fortuin open is (ik werk er tegenover ). Of ze ook buiten de Haagse regio aan huis repareren weet ik niet, maar ik zou zeggen bel ze even.

tel. 070-3801426 (staat met grote letters op het raam)
[Bericht gewijzigd door Schimanski op 1 augustus 2008 09:56:02]
pa2hgj - - Genootschap "De Mexicaanse Hond". Cave Canem
frankie66

Bedankt.

Ik had ze gisteren al even gemaild en vanmorgenvroeg heb ik keurig een reactie terug gehad.
Helaas, ze doen geen thuisbezoek meer .
R'dam zou overigens buiten hun werkgebied liggen.
Schimanski

Nou, misschien staat hier dan nog wat tussen.

Succes
pa2hgj - - Genootschap "De Mexicaanse Hond". Cave Canem
elektro-manneke

Wat betreft het schaduwmasker, dat is een metalen plaat met allemaal piepkleine gaatjes(voor elke pixel 1), die ervoor zorgt dat de elektronenstraal niet het puntje ernaast ook (deels) aanschiet. Als het contrast hoog staat, wordt het schaduwmasker heel heet waardoor het kromtrekt, wat een vlek wordt.
[Bericht gewijzigd door elektro-manneke op 1 augustus 2008 10:24:35]
frankie66

Bedankt voor de link.

Daar staan er al 3 tussen die ik inmiddels een een mailtje heb gestuurd (met foto's).
Wellicht staat hier nog wel meer tussen en dan hopelijk met Loewe ervaring.
frankie66

quote:
Op 1 augustus 2008 10:21:20 schreef elektro-manneke:
Wat betreft het schaduwmasker, dat is een metalen plaat met allemaal piepkleine gaatjes(voor elke pixel 1), die ervoor zorgt dat de elektronenstraal niet het puntje ernaast ook (deels) aanschiet. Als het contrast hoog staat, wordt het schaduwmasker heel heet waardoor het kromtrekt, wat een vlek wordt.

Aha, weer wat opgestoken.
Dus in mijn geval, waar het contrast al vrij laag staat en die vlekken nog steeds zichtbaar zijn..................................geen goed teken.
CornelisJ

quote:
Op 1 augustus 2008 10:21:20 schreef elektro-manneke:

Als toevoeging wil ik nog opmerken dat een schaduwmasker nodig is voor kleuren beeldbuizen, zwartwit buizen hebben geen schaduwmasker.

Bij kleuren buizen bestaat elk beeldpunt uit drie kleine fosfor puntjes, die bij aanstralen met een elektronenstraal respectievelijk Rood, Groen en Blauw oplichten. Het elektronen kanon bestaat in feite uit drie kanonnen om drie elektronenstralen op te wekken, één om de Rode puntjes aan te stralen, één voor de Groene puntjes en één voor de Blauwe puntjes. De drie kanonnen hebben een kleine afstand ten op zichte van elkaar.

Het schaduwmasker zorgt ervoor dat de straal voor rood alleen de rode fosfor puntjes kan bereiken, de straal voor groen alleen de groene puntjes, en de straal voor blauw alleen de blauwe puntjes.

Twee plaatjes die dit illustreren:
http://www.meko.co.uk/shadowmask.shtml
http://nl.wikipedia.org/wiki/Televisietechniek
[Bericht gewijzigd door CornelisJ op 1 augustus 2008 15:53:11]
frankie66

Onlangs heb ik nog een andere 2e hands Loewe Aconda zien staan en deze had een defecte trafo.
De rest zou wel goed zijn van de tv.
Even ervan uitgaande dat dit inderdaad zo is, zou het dan een idee zijn om de beeldbuis en/of het gedeelte van het schaduwmasker van die tv over te (laten) zetten ?
Of is dit ''a hell of a job''
Ik wil best een en ander uitproberen maar het moet wel een beetje leuk blijven.
CornelisJ

Het schaduwmasker uitwisselen zal niet gaan, want deze zit intern in de beeldbuis. Je zult dus de beeldbuis als geheel moeten uitwisselen. Bij de meeste TV's is dat wel te doen.

Voor mij is het overigens nog niet 100% zeker dat de verkleuring door vervorming van het schaduwmasker komt. Zoals al eerder in dit topic opgemerkt, is er een degaussing spoel op de beeldbuis aangebracht, die bij inschakelen van de TV voor het demagnetiseren van de buis moet zorgen. In serie met deze spoel zit een PTC (temperatuurafhankelijke weerstand met Positieve Temperatuur Coëfficiënt), die ervoor zorgt dat er alleen bij inschakelen van de TV stroom door deze spoel loopt. Als de PTC defect is, zal er geen demagnetisering plaats vinden, en kun je verwachten dat er na verloop van tijd verkleuring optreedt.
frankie66

Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik direct na het demagnetiseren een test dvd'tje heb opgezet.
Het is een dvd'tje met egale kleurpatronen die voor het inspelen van plasma tv's kan woren gebruikt en in dit geval ook erg handig.
Bij het gedeelte met een overmatig wit vlak zag ik nog steeds die blauwe gloed, hetzij veel minder opvallend maar nog steeds aanwezig.

Eerder had ik al een testje gedaan door m'n luidspeakers langs de tv te halen en daarbij kreeg ik hele andere kleuren (groen) te zien dan die blauwe vlekken.
Natuurlijk heb ik dit met beleid gedaan en waren deze kleuren direct weer verdwenen.
Deze kleurvlekken schoven trouwens mee met het bewegen van de speakers.
Die blauwe vlekken bleven op 1 plek zitten.

Gisteren nog even een plaatje geschoten van teletekst (excuses voor het wazige beeld)
Dit staat ook niet lekker recht.
Bij 4:3 uitzendingen lijkt het wel of er aan beide uiteinden van de ondertiteling wordt getrokken.

[Bericht gewijzigd door frankie66 op 2 augustus 2008 10:35:09]
elektro-manneke

Laat hem door de reperateur ook op geometrie gebied goed afstellen, zonodig verlopen elco's vervangen. Overegens zijn de ERF buizen niet de allerbeste qua geometrie, maar slecht zijn ze daarmee ook niet.
frankie66

quote:
Op 2 augustus 2008 11:30:31 schreef elektro-manneke:
Laat hem door de reperateur ook op geometrie gebied goed afstellen.

Dit had de monteur ook al voorgesteld en zei daarbij gelijk dat hij niet zeker wist
of dit ging lukken.
elektro-manneke

Ik denk dat er wel verbetering valt op gebied van geometrie, zoniet softwarematig, dan wel hardwarematig.
frankie66

Dat is dan prettig om te weten.

Blijf ik alleen met een groot vraagteken zitten betreft die blauwe vlekken.
Als ik nu 100 procent zeker weet dat dit met een reparatie verhopen zou kunnen worden.
william1967

Local dooming lijkt mij dit niet,dit fenomeen is zelden of nooit gelijk te zien maar verschijnt pas na enkele minuten als een lichter vlak in beeld was.Enkele deukjes in het schaduwmasker lijkt mij eerder.Buis / toestel gevallen misschien?
frankie66

quote:
Op 2 augustus 2008 11:55:49 schreef william1967:
Buis / toestel gevallen misschien?

Daar denken wij nu ook steeds meer aan.
Misschien is er iets óp de tv gevallen, daar zit namelijk wel een beschadiging.

Wat ik nog niet heb medegedeeld maar misschien wel belangrijk en/of zelfs gevaarlijk zou kunnen zijn, is dat de achterbak een beetje los zit.
Je kunt de bak er niet zo 123 afhalen maar wel heen en weer bewegen.

Tussen haakjes, is dit gevaarlijk ?

[Bericht gewijzigd door frankie66 op 2 augustus 2008 12:30:19]
maartenbakker

Achter het kleine gaatje bovenop de televisie zit een haakje dat de achterwand van boven vastklemt (er zitten er meerdere). Als dit afgebroken is kan het op 2 dingen wijzen: een onzorgvuldige monteur of een gevallen toestel. Je kan ook proberen een mep van achter naar voor op de achterwand te geven om te kijken of hij weer in de vergrendeling wil vallen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 2 augustus 2008 12:52:36]
vici

Er staan toch geen luidsprekers rondom je tv ? van een evntueel home cinema systeem of stereo keten ?
off topic
Ooit is zoiets meegemaakt met een automatisch poort steevast om 18 u werd het beeld paarsig. Na een drietal bezoeken toestel aan en uit/demagnetisatie steeds opnieuw ok.
Bleek dat de onderbuurvrouw klokvast om 18u toekwam wagentje binnen zette en blijkbaar gaf de elktromotor van de poort voldoende magnetische veldlijntjes om het beeld paars te krijgen.

geometrie is trouwens te regellen via het service menu
alhoeweld dit beeld er echt vreemd uit ziet.
Lijkt wel een golfsyndroom.

ff bellen naar loewe zelf anders ? (heb wel geen nr van nederland)
frankie66

quote:
Op 2 augustus 2008 13:21:56 schreef vici:
Er staan toch geen luidsprekers rondom je tv ? van een evntueel home cinema systeem of stereo keten ?

Jawel,

Op nog geen 35 cm afstand staan aan beide zijkanten (kleine) luidsprekers.
Ik heb nog een testje uitgevoerd en heb de speakers voorlangs de beeldbuis gehaald.
Er kwam een groene gloed in beeld en bewoog mee met de richting waar ik heen ging met de speakers.
Uiteraard heb ik dit heel voorzichtig gedaan en de groene gloed verdween ook weer direct nadat ik de speakers van de beeldbuis vandaan hield.
De blauwe gloed/vlek bleef vast op z'n plek.

Volgens mij zouden er dus groene vlekken in beeld moeten komen als de speakers de oorzaak zouden zijn.

Ook heb ik de tv een aantal uren op een ander plek gezet met de stekker uit het stopcontact.
Nadat ik de tv na een uurtje of 3 weer had aangezet was er niets veranderd.
[Bericht gewijzigd door frankie66 op 2 augustus 2008 19:04:53]
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | Volgende >>