| Naam |
Bericht |
roj
|
Hallo,
Ik heb een probleem met mijn Aristona TV. Dag voor vakantie viel deze tijdens kijken opeens uit. Nu na de vakantie maar eens kijken wat er loos kan zijn.
Symptoom dat tv geeft: Bij het aanzetten eerst niets, vervolgens een paar keer piepen en rode led gaat knipperen.
Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken?
BVD!!
|
Technokiddy
|
alle soldeer eilandjes hersolderen, controleer condensatoren op lekken/bolstaan, eindtorren nalopen op defecten. [Bericht gewijzigd door Technokiddy op 31 juli 2008 19:52:31]
Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!
|
roj
|
quote:
aha! Is dat alles?  Ik zal eerst eens nakijken hoe het met de soldeerpunten staat op de rechter PCB....
|
Technokiddy
|
quote:
grote kans dat dat je probleem zal verhelpen
Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!
|
roj
|
quote:
Visueel zojuist al enkele soldeerpunten afgekeurd. Die moeten vernieuwd worden.
Een vraag nog over de gebruikte (vermogens) ic's. Een van deze (zijn middels grote koelplaten op de printplaat aangebracht met koelpasta is slecht gesoldeerd.
Weet iemand welk type ic('s) dit betreft die op koelplaten gemonteerd zijn? De slecht gesoldeerde is op dit moment de ic die rechtsonder bij hoogspanningstrafo zit. Het zou mij niets verbazen als deze het probleem veroorzaakt. Graag andermans mening gevraagd.
NB. Wat mij trouwens ingevallen is, is dat de laatste (geschatte) 3 jaar de tv zomaar opeens niet meer op de afstandsbediening reageerde (m.n. na snel zappen), uitviel en daarna direct weer aansprong. Zou dit iets met de defectheid van de tv nu te maken kunnen hebben, of heeft dit type daar normaal gewoon last van? -
|
roj
|
Ik heb alle soldeerpunten nagelopen en deze waar nodig vernieuwd. Testen van tv leverde helaas geen beter resultaat: 3 keer als een laserpistool geluid maken bij het inschakelen van de tv vanuit standby mbv van afstandsbediening en weer uitschakelen en rode led snel knipperen.
Maar er viel mij iets op tijdens een paar keer herhaaldelijk opnieuw proberen. Een mooi (wat je natuurlijk maar mooi vind he  ) steeg op bij een kleinere condensator gesoldeerd bij een gekoelde IC (rechts van trafo). Ik heb er een foto van, maar ik weet niet hoe ik deze kan plaatsen.
Nu zal het roken van de condensator niet het directe probleem zijn schat ik maar is er in de schakeling waar deze bij betrokken is iets mis waardoor deze condensator overbelast wordt. Weet iemand mij te helpen...
|
maartenbakker
|
Wat voor condensator? Een folie of ceramische c die rookt is gewoon zelf stuk en dan hoeft er ook niet persee meer stuk te zijn. Indien het een elco is, is rook meestal inderdaad alleen een indicatie van meer problemen.
|
Zoef de Haas.
|
Ik vermoed dat dit het gewone blauwe C'tj in de lijntrap is wat hier al vele malen voorbij is gekomen. Als dit type geen serie fet heeft, dan is met het vervangen van de C het probleem opgelost. Als vervanger wel een 3 Kv exemplaar gebruiken.
Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
|
roj
|
Hallo Maarten en Hans,
Het betreft inderdaad een blauw C'tje en geen elco (rechts daarvan is een grote IC op een koelplaat gemonteerd --> ik kan het type hiervan niet zien zonder deze los te solderen. Bedoel je deze vermogens-transistor/FET die ook vervangen zou moeten worden of nog een andere?).
Als het vervangen van deze condensator (en of transistor) het probleem verhelpt zou dit uiteindelijk een kleinigheid zijn geweest.
PS. Zou het kunnen zijn dat het defect raken van deze condensator eigenlijk al duidelijk werd vanaf het moment dat de TV af en toe spontaan uitging en weer aan sprong (sinds 3 jaar)?
In ieder geval bedankt voor jullie reacties!! [Bericht gewijzigd door roj op 3 augustus 2008 01:00:55]
|
maartenbakker
|
Het uitgaan lag waarschijnlijker aan slechte solderingen. De condensator gaat stuk door materiaalmoeheid, en is in bepaalde modellen af fabriek ondergedimensioneerd zodat het een gangbaar defect is. Hij doet geen 3 jaar over stukgaan. Het betreft hier een MG2.1E chassis, ik weet uit m'n hoofd even niet of hier een serie-FET inzit. Ik dacht van niet, en dan kan je vaak volstaan met alleen het condensatortje vervangen.
|
roj
|
Beste mannen!!!!
Ik heb afgelopen weekend de tv kunnen fixen met het vervangen van de 3kV condensator. Mogelijk slechte soldeerpunten vernieuwd en hij doet het weer als nieuw.
Bedankt!!!!
|