Shock Media

Navigatie

altium vraagje

Forum > Software & Interfacing > altium vraagje
Naam Bericht
spruce

Zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met het tekenen van een PCB layout in Altium Designer?
Ik heb een vreemd probleem tijden het routen van een TQNP 48 IC. Op de één of andere manier wil hij spoortjes vanaf het IC niet in verlengde van de pinnetjes routen.
In plaats daarvan kan ik enkel vanaf elk pinnetje onder 45 graden vertrekken met mijn routetrack.

Weet iemand hoe dit komt?
http://www.spruce.nl
elektrohenri

Hmm heb ik nog nooit meegemaakt met altium.. Staat je grid wel fijn genoeg afgesteld? dat de pinnetjes niet per ongeluk dichter bij elkaar zitten dan je grid?

Anders zou ik het ook niet weten..
KillerB the Supreme

Of misschien de routing mode? Wat was dat ook al weer, spatie, ctrl-spatie of alt-spatie, een van de drie dacht ik.
free_electron

ctrl-space verandert routing mode ( 90 , 45/90 , ronde bochten met fixe radius , ronde bochten met glijdende raduis , offgrid )

space verandert attack-angle ( of je eerst horizintaal vertikaal gaat en dan diagonaal of omgekeerd )

staat je electrical grid op ?
je electrical grid moet zo ingesteld staan dat het 1.5 keer je placement grid is ( ongeveer ) voor grote placement grids is 20% voldoende.

voorbeeld : voor een 5 mil routing grid gebruik ik 8 mil electrical. voor een 20 mil routing gebruik ik 25 electrical. zo snap je altijd mooi naar center.

staat je snap to center aan ?

sta je in 'avoid obstacle' of 'push obstacle' mode ? als je in free mode staat dan laat hij shorts toe.

doe eens de volgende test.

P-T ( place track )
klik op ene poot beweeg je muis diagonaal ( naar rechtsonder ) weg van het eiland.
hoe tekent hij ene baan ?
zo :
code:

[eiland]-------
                 \
                  \
                   \
                    \

of zo ?
code:

[eiland]
       \
        \
         \
          \__________

in het laatste geval : druk eens op je spatiebalk. het spoor zal auotmatisch hertekend worden zoals in eerste geval.
Professioneel ElectronenTemmer - 8 April 08 : 7.355.303
spruce

Thanx voor de antwoorden.
Zijn tenminste mensen die hier echt ervaring mee hebben.
Om mijn printje nog een beetje etsbaar te houden, gebruik ik relatief dikke sporen. Enkel bij een IC die ik dan de boel versmallen naar de breedte van het IC pinnetje.
Echter default staat het je track steeds op dat brede formaat. Blijkbaar kan ik door één of andere DESIGN RULE instelling niet met een TE breed spoor vertrekken vanaf het IC om het naderhand middels dubbelklik te verkleinen.
Wanneer ik bij DESIGN RULE instellingen de maximale toegestane breedte van mijn tracks aanpaste naar breedte van het IC pinnetje, werkte het wel.

Hoe het echt precies komt weet ik niet, Altium heeft soms zin om tegen mijn zin in in te grijpen.

Iig ook bedankt voor de vele andere tips, altijd handig om te weten. Krijg steeds meer het idee dat Altium beter en sneller werkt met de sneltoetsen
http://www.spruce.nl
free_electron

per default staat de design rule op 10 mils.
als je breder staat dan dat dan weigert de router te 'snappen' naar pad center.

tis geen kweste van altium die jou tegen werkt. jij bent in violation tegen de door jouw ingestelde design rules. dus de editor probeert je inderdaad te verhinderen om dat te doen. ( je kan je drc ook afzetten natuurlijk , maar dan teken je beter verder mwet pen en papier... )

en de keyboard shortcuts. daar is het allemaal mee begonnen ! elk serieus pcb pakket wertk zo.
linkerhand op toetsenbord , rechter op de muis ( en tegenwoordig ook de 3d puck )
geen gefoefel met menukes en ALT-weetikveel gedoe.
Professioneel ElectronenTemmer - 8 April 08 : 7.355.303
Zoeken in topic