| Naam |
Bericht |
elektronoob
|
Ik wil graag een boordspanningstekkerdoos aansluiten op me scooter omdat ik gebruik van navigatie wil maken. Daarom wil ik ook mogelijkheid hebben om weer op te kunnen laden.
Maar hoe sluit ik dit aan bij een scooter?
Het lijkt me niet slim om dit direct van de accu eraf te halen. Ik moet wel constante 12volt spanning hebben anders is de kans dat me telefoon accu naar ze mallemoer gaat.
Misschien slim om het bij de spanningsregelaar aan te sluiten? Die geeft toch wel constant 12volt af?
Ik neem ook aan dat ik een andere zekering dan moet steken?
Heb er nou standaard 5 ampere erin zitten. Volgens mij moet dit dan rond de 16 ampere worden?
|
knutsel27
|
Ik weet het niet 100% zeker.
Maar volgens mij moet het gewoon gaan,Direct van de accu.
Bij een auto gaat het immers ook zo.
En ook de boordspanning van een auto varieerd,
Van 11.8 tot zeker wel 13.8V.
|
elektrojean
|
zit er in de autolader van je telefoon geen regeling? die de uitgangsspanning gelijkhoudt?
in de autolader van onze gps zit dit namelijk in behoud een constante 5v en de ingangspanning kan 12ven 24v zijn.
dus dan mag de spanning ietsje varieren.
|
ThinkPad
|
Die autoladers voor een telefoon kunnen inderdaad best wel wat hebben. Heb hier zo'n USB oplader voor in de sigarettenaansteker en daar staat op "12-24V".
Heb je trouwens wel 12V accu op je scooter? Sommige gebruiken namelijk een 6V accu (misschien werkt de oplader daar ook wel op, maar die kans is nogal klein denk ik)
|
elektronoob
|
Volgens een GSM forum:
Opladen is altijd mogelijk, maar zorg dat de de aansluiting ontstoord is en altijd een gelijke stroomsterkte en voltage uitstoot. Nokia's zijn heel gevoelig voor spanningswisselingen en kunnen er geheel defect van gaan.
Groetjes,
Tim Wijkman
Iemand die ermee raad kan geven? Wat is precies onstoord?
Accu is gewoon 12volt van me scooter. [Bericht gewijzigd door elektronoob op 4 augustus 2008 23:03:51]
|
thevel
Golden Member
|
Met "ontstoord" wordt waarschijnlijk bedoeld dat er geen piek spanningen op de voeding mogen voorkomen.
Als je het direct op de accu aansluit zul je daar waarschijnlijk geen last van hebben, de accu werkt een beetje als "buffer"
Ben gestopt als elektricien, kon niet meer tegen de spanning.
|
elektronoob
|
Maar als je die op de accu aansluit krijg je toch ook piek spanning op de accu als je de scooter elektrisch start? [Bericht gewijzigd door elektronoob op 5 augustus 2008 23:12:16]
|
thevel
Golden Member
|
Nee, op het moment dat je de scooter start zal de accu spanning misschien enige volts dalen.
De startmotor zal wel enige "rommel" veroorzaken, maar op de accu zal je daar weinig van merken.
Als je een lader hebt welke geschikt is om in een auto te gebruiken zal dat op je scooter ook probleemloos moeten werken.
Dan nog je vraag over de zekering, van 5 naar 16A is natuurlijk extreem veel, je lader zal natuurlijk geen 10A opslurpen.
De lader trekt wel een beetje extra stroom, maar dat moet nog makkelijk kunnen op een 5A zekering.
Ben gestopt als elektricien, kon niet meer tegen de spanning.
|
muddy
|
Zet anders een kleine choke (spoeltje) in serie met de +. Daarachter komt evt nog een elco van 470uF of meer, en een condensatortje van 100nF, en je bent al een heel eind op weg.
Is nog steeds (onderhand 1,5 jaar) bezig met de laser: alle fouten zijn nu opgespoord
|
elektronoob
|
Ik heb nog even een vraagje. Heb dat 12volt stopcontact al erin zitten, alleen moet ik nog draden aanleggen, kan dit gewoon met dat dunne kabelboom draad? Of heb je er dikker draad voor nodig. Daarnaast wil ik een schakelaar erin bouwen zodat dat ding uit en aan kan. Nou heb ik een standaard wip schakelaar volgens mij met een hoesje erop zodat er geen water erbij kan. Heb op de schakelaar 3 puntjes zitten. Welke moet ik gebruiken voor de schakelaar?
|
Cybermoose
|
Ik zou zeggen meet ff door  weet je zo welke je moet hebben.
Draad lijkt me prima
Een navigatiesysteem op een scooter... heb een tijdje m'n PDA met tt op m'n dappie gehad, vondk nie zo leuk  dat ding is gewoon niet gemaakt voor fietspaden e.d. [Bericht gewijzigd door Cybermoose op 19 augustus 2008 13:24:00]
|
elektronoob
|
Kan je alleen achter de pootjes komen als de schakelaar uit staat? Want als die uitstaat zie ik getalletjes verschijnen van eerst 1,25 ofzo en dan zakt het weer naar 0.08 ofzo.
Dan heb ik de schakelaar uit staan. Als ik hem aanzet valt er niks te meten.
|