| Naam |
Bericht |
Quark_01110001
|
hallo,
ik heb op internet een leuk stukje freeware gevonden. waarmee je een vermogensuitdraai zou kunnen genereren op basis van wat statische gegevens en een audiobestand van de motor.
nu wil ik dat wel eens uitproberen, maar hoe construeer ik nu een microfoon die zoveel mogelijk het motorgeluid van een motorfiets oppikt... windruis en alle andere geluiden moeten zoveel mogelijk buiten schot blijven...
iemand iedeeen? zelf dacht ik een erg ongevoelige microfoon langs de uitlaat te plaatsen...
p.s. de andere inputmogelijkheden vindt ik niks, want ALS dit wil werken, wil ik ook andere motoren kunnen meten...
dus wil ik een inputapparaatje hebben wat ik op iedere motor/auto kan hangen..
ook zou ik een pickup kunnen fabrieken over een van de bougiekabels... echter hoe maak ik dat zo dat de piekspanning niet boven de 0.5 volt komt...?
de zaken zoals de site hieronder voorstel zijn mij wat te permanent op de motor..
info kun je hier vinden:
http://land.heim.at/pampa/252319/tmt/gsf_dyno.html [Bericht gewijzigd door Quark_01110001 op 3 augustus 2008 21:39:17]
|
Hugo Welther
Moderator
|
Het vermogen, dus het koppel, meten door wat geluiden op te nemen naast de uitlaat?????????
ROFLOL.
Vertel dat even aan de fabrikanten van vermogens testbanken.
Je meet daar niet meer dan de hoeveelheid herrie die de uitlaat produceert.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
|
Quark_01110001
|
hmmm heb je de moeite genomen de link te bekijken..?!
dacht het niet nee... 
je zet jezelf aardig te kakken zo  (ROFLOL)
je meet niet de herrie(amplitude), maar de frequentie. en met een aantal vaste gegevens zoals gewicht ed, kun je daar enkele berekeningen op los laten.
de snelheid waarop de frequentie toeneemt, versus de tijd, met als vaste waarde het gewicht van de motor+berijder en luchtweerstand, daar kun je wel degelijk IETS uit afleiden.... dat ik dat moet uitleggen zeg
het zal echt niet zuiver zijn, en slechts een indicatie,ook niet bedoeld als vervanging van een echte dynojet uitdraai, maar wel bruikbaar om afstellingen tegen elkaar te vergelijken...
zeeeeeer ongepaste reactie van een mod.... [Bericht gewijzigd door Henry S. op 4 augustus 2008 00:04:13]
|
Hugo Welther
Moderator
|
quote:
Nee hoor, ik weet prima waar ik het over heb,
Ik heb vaak mee te maken.
De methode van die site hou ik op rolling on floor lauhging out loud.
De variabelen in die methode zijn zo afhankelijk van de omstandigheden dat van enige vergelijking geen sprake meer kan zijn.
|
Quark_01110001
|
of je nu weet waarover je het hebt of niet, je reactie is ongepast!!
je geeft geen inhoudelijk antwoord op mijn vraag, je kraakt alleen een principe af, wat ik zelf ook niet heb verzonnen, maar wat ik zou willen proberen. en wie ben jij om te bepalen of ik iets aan die software heb of niet, laat me asjeblieft in mijn eigenwaarde.....
de vraag was: hoe zou ik het beste een microfoon mijn uitlaatgeluid laten opnemen zonder dat deze overstuurd wordt tijdens het rijden?
wat jij doet lijkt op een "ik weet het beter, want ik werk met dynojets" antwoord waarop niemand zat te wachten...
dat zie je vaker bij zogenaamde "experts", hun methode is de juiste, en willen niks weten van de methode van een ander, want die KAN niet juist zijn...plank voor de kop....
zowiezo zeer ongepast als moderator... [Bericht gewijzigd door Henry S. op 4 augustus 2008 00:04:40]
|
Hugo Welther
Moderator
|
Dit heeft niets te maken met "ik weet het beter".
Alleen het voorkomen van teleurstellingen.
De frequentie van je uitlaatgeluid is o.a. afhankelijk van het type uitlaat, lengte spruitstuk, poorttiming en nog een aantal variabelen. Hierdoor verandert de grondfrequentie en de harmonische in de uitlaat en krijg je een totaal andere frequentie curve. Ook een uitlaat heeft staande golven.
BTW zelfs de bandenspanning doet mee in de variabelen. 0,5bar scheelt al 5pk op een auto.
Maar on topic.
Dat zal je proefondervindelijk moeten vasstellen of je een microfoon overstuurd. Merk, type microfoon, gevoeligheid in geluidsdruk en frequentiecurve zijn ook weer een aantal variabelen. Een vast recept is niet te geven.
Koop een microfoon, bouw een microfoon voorversterker met regelbare gain. [Bericht gewijzigd door Hugo Welther op 3 augustus 2008 23:41:27]
|
Quark_01110001
|
goed, dat gedeelte dat aan het einde van mijn uitlaat een andere frequentie heerst als die vooraan, kan ik inkomen.
al speelt dit bij motorfietsmotoren veel minder een rol, die doen niet aan resonantievulling, of hoe ze het ook noemen....
maar dat zou voor deze toepassing idd lastig zijn. echter waar het om gaat bij het stukje software, is dat je het toertal meet, dat mag ook afgetapt worden bij een boegie of bobine.
het softwarepakketje "eet" wav bestandjes, daarom dat ik direct denk aan een microfoon.
ook begrijp ik dat er meer factoren meespelen om tot een enigsinds correcte meting te komen.
maar, op het moment dat ik een run zou doen, een afstelling wijzig en direct weer een run doe, onder vrijwel dezelfde omstandigheden, kun je wel een vergelijking maken en te weten komen wat je ongeveer berijkt met die afstelling...
ik ben niet in de waan dat ik met de software kan meten hoeveel pk`s ik eruit kan persen... het leek me een leuke hulp om te verduidelijken wat en hoe je zaken een beetje afsteld...
ik denk wel dat je dipjes in de vermogensafgift e.d. kun vaststellen hiermee...
goed, volgende vraag:
als ik een spoeltje langs een boegiekabel leg, wekt deze een inductiespanning op, dit pulsje is niet onderhevig aan enige geluiden, alleen wisselende magnetische velden.
hoe kan ik berekenen hoeveel wikkelingen en welke maat draad ik hier het beste voor zou kunnen nemen, zodat er een stroomje gaat lopen wat via de mic-ingang van een audioapparaat kan worden opgepikt?
op die manier kan ik simpel de onsteekpulsen meten, en met 2 vermenigvuldigen (nu hoop ik dat ik me niet vergis anders sla ik nu een flater  ) [Bericht gewijzigd door Henry S. op 4 augustus 2008 00:07:39]
|
Henry S.
Moderator
|
@Quark113: Denk je even om de onnodige quotes?
http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys
En ook ik doe een ROTFLOL. [Bericht gewijzigd door Henry S. op 4 augustus 2008 00:07:05]
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
Hugo Welther
Moderator
|
Een pickup spoeltje kan je maken door een ferriet ringkerntje over de bougiekabel te schuiven. Op dat kerntje een winding of 25 0.5mm montagedraad.
Bij een auto haal je dat toerental van de OBD stekker. Motorfietsen hebben tegenwoordig ook een ECU dus er zal wel een stekker zitten waar je een toerentalsignaal vanaf kan pikken.
|
Quark_01110001
|
veel motorfietsen hebben inderdaad een ecu, maar dat is veel minder toegepast als bij auto`s.
bijna alleen de echt nieuwere fietsen hebben inspuiting, en de fietsen zonder, hebben niet veel baat aan een ecu, die hebben alleen een cdi...
maargoed, we gaan eens hobbyen om een pickup spoeltje te maken... [Bericht gewijzigd door Quark_01110001 op 4 augustus 2008 00:18:41]
|
Paul Welther
|
Hugo vroeg mij even een aanvulling te doen op je voornemen zo vermogen te gaan meten.
Het meten op zich is op deze manier is zeer wel mogelijk alhoewel er zeker 10 tot 20% foutmarge is.
Dit heb ik zelf met diverse systemen getest t.o.v. mijn rollenbank. De test was in opdracht van een autoblad.
Maar om dit nu via het uitlaatgeluid te doen is wel een zeer moeizame oplossing. Want er vind wel degelijk inductie vulling plaats op een fiets anders kun je nooit van die hoge vermogens halen. (meer dan 100pk per liter).
Er zitten zoveel staande golven in het uitlaatgeluid dat je een bijzonder filter nodig hebt om een bruikbaar signaal te krijgen.
Je laatste vraag om met een pickup spoeltje te meten ligt geheel aan de versterker die je erachter hangt. Je kan helaas niet simpel dit aan de geluids kaart hangen.
Even met google zoeken op toerenteller en je vind wel een en ander. Spoeltje is ongeveer 10 wdg.
De snelheids opnemer kun je eventueel een hallsensor ergens op het frame maken die bv de tanden van een tandwiel meet.
www.beekautoracing.nl
|
6502
|
Even kijken of een leek als ik het ook begrijpt:
Je wilt de acceleratie meten door de afgeleide te nemen van het toerental van de motor. Dat snap ik nog.
Als je dan allerlei andere factoren weet (gewicht, weerstand, etc) dan kun je daarmee het vermogen uitrekenen. F=m*a, nog steeds.
Maar hoe compenseer je voor de manier van gasgeven? In 1 keer het gas open gooien geeft niet de snelste acceleratie (tenzij je ECU alles zelf regelt). En luchtweerstand is bepaald niet lineair (sterker nog: kwadratisch).
Ik heb hier geen ervaring mee, maar denk wel met boerenverstand te kunnen beredeneren dat hier nog wel een paar forse haken en ogen aan zitten.
edit: mea culpa [Bericht gewijzigd door 6502 op 4 augustus 2008 15:15:52]
|
Paul Welther
|
@6502
Waarom geeft in 1 keer volgas niet de snelste reactie?
De luchtweerstand heeft niets te maken met het vermogen van een motor (wel met de topsnelheid uiteraard).
www.beekautoracing.nl
|
6502
|
@Paul: Ik baseer me op mijn oude brommer van destijds, maar als ik daar in 1 keer het gas opentrok dan was het mengsel te rijk. Door gewoon rustig het gas te openen ging 'ie veel sneller van de streep. Nu snap ik ook wel dat een beetje motor van tegenwoordig alles een stuk beter geregeld (letterlijk) heeft, dus misschien maakt het ook niet meer uit.
De luchtweerstand is in zoverre belangrijk dat je niet lineair versnelt met het motorvermogen. Het maakt nogal uit of je dit in de eerste of de hoogste versnelling test. Maar misschien begrijp ik het doel van de test niet.
Edit: Ah, het zal wel zo zijn dat je dit niet rijdend opneemt, maar gewoon stilstaand op de standaard... Tsja, zo simpel kan het soms zijn. [Bericht gewijzigd door 6502 op 4 augustus 2008 15:20:55]
|
Paul Welther
|
Idd als het mengsel te rijk cq de carburateur te groot is dan moet je erg rustig gasgeven. Dat is met de moderne motoren veel beter en ook daarom zitten er vaak konstant vacuum carburateurs op een motorfiets. (Denk aan de oude SU....)
www.beekautoracing.nl
|
SparkyGSX
|
Kinders, doe een lief tegen elkaar!
Ik moet zeggen dat ik ook wel een beetje sceptisch was toen ik het eerst las (gelinkte website is niet bereikbaar), maar ik vindt het eigenlijk wel een leuk idee, en het zou best wel eens kunnen werken.
Natuurlijk is de foutmarge erg groot, maar elke keer een dynorun van ~30 euro is ook niet alles. Vooral als het gaat om kwalitatieve metingen (beter of slechter dan de vorige instelling?) in plaats van kwantitatieve metingen, lijkt dit me een geschikte methode. Het enige realistische alternatief is vaak het gevoel van de berijder, met alle subjectiviteit en placebo-effecten van dien.
Je gebruikt hier de massa van de motor en berijder als belasting, en meet de versnelling om hiermee de energie uit te rekenen. Als je die alles in de 1ste versnelling doet, is de snelheid relatief laag, waardoor het effect van de luchtweerstand ook lager is.
Ik zou zelf een pick-up om de bougiekabel maken.
EDIT: ik vindt het een beetje kortzichtig van sommige mensen hier dat ze niet eens kunnen bedenken dat je met een microfoon meer zou kunnen meten dan gemiddelde geluidsdruk. Ik verwacht eigenlijk dat de klappen op het moment dat de uitlaatkleppen open gaan, duidelijk waar te nemen zullen zijn. Als je er eerst een low-pass filter van ~250Hz op los laat, en dan met een peak-detector gaat tellen, of met fourier analyse de sterkste golf eruit gaat pakken, kun je het toerental waarschijnlijk wel vaststellen. [Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 4 augustus 2008 16:10:52]
|
Quark_01110001
|
idd, zo dacht ik er ook over...
alhoewel mijn elctronische kennis niet ver genoeg rijkt om te beredeneren wat het beste te maken.....
het enigste wat idd roet in het eten zou kunnen gooien is de akoustiek van de uitlaat.... maar dat is met het gebruik van het pickupspoeltje niet aan de orde..
hier een stukje tekst van de site:
knip
-----
The idea for the GSF Dyno software was to measure the power curve of a motorbike just by recording the sound of the engine with a commercial sound recording system like Mini-Disc or MP3 recorder. The engine rotation and its time derivative (acceleration) should be calculated from the recorded sound. Knowing in addition the total mass (vehicle, driver, gas...), the Cd value (drag coefficient) and the gearing ratio would then be enough to calculate the power output with respect to engine rotation.
However, recording the sound or noise of the engine is not very easy. Usually, a lot of other noise will also be recorded making the analysis difficult. Furthermore, usually microphones are unable to record sound-frequencies of less than 50Hz (3000RPM on a two stroke single cylinder) and in addition the records are often overdriven.
The GSF Dyno software still can handle recordings done with microphone, however the success is not sure. An eraser tool was implemented to allow the user to erase noise from the record. Much better results can be obtained using a voltage divider. With it the alternator (and its changing frequency) can be recorded and replace the sound signal. The AC voltage produced on motorbikes is directly proportional to the engine revolution. [Bericht gewijzigd door Quark_01110001 op 4 augustus 2008 18:18:44]
|
SparkyGSX
|
Je zou inderdaad een signaal vanaf de dynamo kunnen nemen, maar dan is het minder gemakkelijk om het aan te sluiten op een andere motorfiets. Een pick-up spoel (10-20 wikkelingen) zet je veel sneller op een andere motor.
Het gewicht is nog wel te achterhalen, maar hoe kom je aan de Cw waarde van een motorfiets? De overbrenging (primair, versnellingsbak, ketting of cardan) is ook nog wel achter te komen. Dit alles is natuurlijk niet nodig als je alleen metingen wilt vergelijken, en niet geïnteresseerd bent in de absolute getallen.
|
Quark_01110001
|
CW waarde zal je of toevallig moeten kunnen achterhalen, of je zal hem moeten gokken.. 
gear ratio``s van je bak zijn te vinden.
idd voor absolute metingen heb je exacte gegevens nodig...
vooral die cw waarde is lastig....
|
SparkyGSX
|
Temeer omdat de berijder een significante bijdrage levert aan die Cw waarde, die ook weer afhankelijk is van je kleding, zithouding, enz. Dat is dus, zonder meetopstelling in een windtunnel, bijna niet te doen.
Wat me zelf ook wel interessant lijkt, is het koppel bepalen door de spankracht op de ketting te meten. Samen met het toerental heb je dan alle gegevens die je nodig hebt, lijkt me.
|
Quark_01110001
|
quote: Op 5 augustus 2008 08:41:55 schreef SparkyGSX:
..door de spankracht op de ketting te meten..
quote:
tja, op zich zou dat mooi zijn, maar hoe zou je zoiets willen fabriceren. een speciale schakel laten maken, of de ketting langs een geleiderol laten lopen?
er komt een punt waarop je net zo goed een eenvoudige dynobank in elkaar kunt zetten qua kosten
maar alle low-cost en thuis uitvoerbare mogelijkheden om wat te meten wekken in grote mate mijn intresse. temeer omdat als je flink gaat hobbyen aan de motor, je niet elke keer weer opnieuw een run hoeft te maken op de bank..
[Bericht gewijzigd door Quark_01110001 op 5 augustus 2008 13:00:32]
|
SparkyGSX
|
Een speciale schakel lijkt me niet zo'n handig plan; ten eerste mag deze nauwelijks vervormen, en het lijkt me nogal lastig om hier een signaal van weg te voeren naar een vast deel op de motor.
Ik zat inderdaad te denken aan een spanrol, op een standaard loadcell of zo.
|
Quark_01110001
|
tja, dat is dan wel weer lastig te monteren zo`n spanrol, die zal dan aan de brug moeten komen, en voor iedere soort brug apart gemaakt worden...
klinkt wel doenbaar, dat dan weer wel.
maar je zou mischien dan net zo goed een rol kunnen aandrijven met je achterwiel, en die rol een generatortje laten aandrijven... hebben we toch weer een dynobank
ik denk dat een spanrol niet veel meer zal meten op het moment dat de ketting helemaal strak staat, zeg maar 1 rechte lijn volgt, en geen knik meer heeft door de rol...
of de constructie moet zo gemaakt worden dat de er altijd een kleine knik blijft bestaan..
|
Paul Welther
|
Wat ook wel goed werkt is een simpele G-kracht meting, zeker als je alleen verschillen wilt meten [Bericht gewijzigd door Paul Welther op 6 augustus 2008 23:20:16]
www.beekautoracing.nl
|
Quark_01110001
|
idd,
zeker als er ergens een meter is die ook nog eens een analoge uitgang heeft...
dat onderstuunt dan de software ook nog eens
maaruh een beetje deftige acceloratometer is best aan de prijs dacht ik...
|