Shock Media

Navigatie

rotatie richting veranderen

Forum > Robotica > rotatie richting veranderen
Naam Bericht
sander95

Hallo,

Ik heb bezig met een robot, en ik heb een chip nodig die een 6v motor binnen een seconde van draairichting laat veranderen, dus als volgt: linksrechtslinksrechts enz.
Ik heb het al geprobeert met een chip van een led flitser, maar dat is niet gelukt. Graag ideeën!!!

Groeten sander95
Mensen onder te veel spaning gaan roken, onderdelen ook, roken is dodelijk voor u en uw componenten
ToCa

Een brug zou het moeten doen he. L298 bijv
GJ_
Moderator

Beetje afhankelijk van de motor en wat er aanhangt natuurlijk.
Het kan dus zijn dat het gewoon onmogelijk is als er ook nog een beetje een beweging nodig is.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op 4 augustus 2008 22:02:18]
www.xj3.nl
MMSoft

Welkom op de Forum.

Zoek eens op H-Brug

http://www.circuitsonline.net/forum/search.php?query=H-Brug&...amp;sort=0

Edit:
Ik wou je nog een schema sturen, maar je email adres is afgeschermd
[Bericht gewijzigd door MMSoft op 5 augustus 2008 09:15:25]
Geregistreerd mikroC gebruiker
sander95

je kan het schema naar me toe sturen als je wilt ik heb het verandert je kan nu mijn e-mail adress wel zien.

bij voorbaat dank,

sander
Mensen onder te veel spaning gaan roken, onderdelen ook, roken is dodelijk voor u en uw componenten
MMSoft

Je hebt mail

Het schema uit dit tropic http://www.circuitsonline.net/forum/view/58911/2
sander95

bedankt voor het schema, ik ga het vandaag uitproberen in Crocodile Clips Technology.

vraag: in het schema staat links A en B, waarvoor is dit???
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 6 augustus 2008 22:42:16]
stekkerjack2

Als je spanning op A zet dan draait de motor de ene kant op en als je spanning op B zet dan draait de de motor de andere kant op (ik weet niet welke spanning, mogelijk een 5V signaal maar daarvoor moet je bij mmsoft zijn).
Mail maar als je een originele uitspraak hebt die ik hier neer kan zetten.
sander95

oke bedankt
MMSoft

Inderdaad de stuur ingangen A en B zijn bedoeld voor 5 volt.

Hierbij het schema: http://members.lycos.nl/mmsoft/PIC/H-Brug.pdf
[Bericht gewijzigd door MMSoft op 6 augustus 2008 12:37:43]
sander95

ik denk dat ik er maar mee kap want het is volgens mij een beetje onmogelijk. Toch allemaal bedankt voor jullie ideeën!!
ik heb de h-brug uitbeprobeerd in Crocodile Technology maar dan moet ik op A en B ook weer afwisselend stroom zetten dus vandaar.

Sander 95
MMSoft

quote:
maar dan moet ik op A en B ook weer afwisselend stroom zetten dus vandaar
Tja, als dat (al) een probleem is...

Maar even zonder gekheid, dat is toch geen enkel probleem.

Kan je eens precies vertellen wat je aan het maken bent en hoe dit moet werken ?
(Ik vindt het namelijk een beetje vreemd dat een motor continu op en neer moet draaien).

[Off tropic]
Niet zo snel de moed laten zakken, ander kom je niet ver met deze hobby ben ik bang...
(als ik je vertel dat ik soms maanden tot één jaar bezig ben om iets voor elkaar te krijgen, dan is dit toch een peulenschilletje !)
[Bericht gewijzigd door MMSoft op 6 augustus 2008 19:14:14]
sander95

nou kijk ten eerste:
ik ben pas 12 dus zoveel verstand heb ik er niet van
ten tweede:
ik wil het niet te duur maken
ten derde:
ik loop al een maand te denken en uit te proberen maar het lukt niet vandaar

het idee zelf:

een plankje met daarop een motortje met daarop een staafje met daaromheen dun koperdraad, dat door middel van een motertje heen en weer beweegt dus links rechts idee zegmaar

sander
Benadski
Golden Member

Je kan dan het beste de H-brug weggooien en een relais pakken. Hiermee kan je ook vooruit en achteruit regelen. Dat knipperlicht printje kan dan het relais weer aansturen (misschien met een enkel transistortje erbij).
dekatron nodig voor je nixie klok? Check vraag en aanbod - overig
grotedikken

Dat klinkt al helemaal anders dan de startpost."Ik ben bezig met een robot".
Nu blijkt het gewoon een motortje op een plankje te zijn.
Ok je bent pas 12 en iedereen moet ergens simpel beginnen. daar moet je je niet om schamen. Maar je hebt me nieuwsgierig gemaakt. Waarom moet die motor zo snel kunen omschakelen?

Ook goed om te weten, niet alle motortjes uit cassetterecorders enzo zijn geschikt om in beide richtingen te draaien.
Dat komt omdat de borstels waarmee de rotor van stroom voorzien wordt eigenlijk gewoon twee metelen verende contactjes zijn die aan één zijde bevestigd zijn.
Bij de juiste draairichting raakt de rotor de veer van het bevestigingspunt weg, in de omgekeerde richting wordt het verende contactje opgestuikt. De motor draait wel, maar heeft maar een kort leven.
[Bericht gewijzigd door grotedikken op 8 augustus 2008 19:50:52]
Ik heb besloten voortaan wat aardiger te zijn. Maak me dus aub niet kwaad!
sander95

Benadski : ja ik zat ook al te denken aan een relais met een knipperlichtprintje

grotedikken:
ik heb het motortje 5 min de ene kant op laten draaien en daarna 5 min de andere kant op en hij doet het nog steeds
en ik zei ik ben bezig met een robot omdat het me eerst moeilijk leek om uit te legen maar goed
maar het motortje draait do snel op en neer zodat de moter(om de spoel rond te laten draaien)+spoel langs de magneten bewegen (dubbel dus)en zo denk ik dus elektriciteit op te wekken

sander
EVILstroink

ik heb dit bedacht, ik weet niet of het werkt, maar ik denk het wel, lol ik ben ook 12.
de leds kunnen weggelaten worden.
Electronics assistant=lekker makkelijk
SparkyGSX

Ik ben bang dat dat niet erg handig is; de motor staat altijd via een weerstand aan de +, dus daar gaat maar weinig stroom lopen.

Je zou een NE555 knipperlichtje kunnen maken, die je voedt met 2x 6V (dus 12V met een midden aftakking, bijvoorbeeld 2x 4 batterijen), waarbij je het motortje met de ene kant aan de uitgang van de NE555 zet, en de andere kant aan de midden aftakking, waardoor deze steeds +6V of -6V krijgt.
sander95

@ EVILstroink bedankt voor het schema, zoiets had ik ook al geprobeerd maar werkte niet ben ook maar 13

@ SparkyGSX zou je het kunnen tekenen want ik snap het weer eens niet

mvg sander
Zoeken in topic