Shock Media

Navigatie

sony kv 28 fq86

Forum > Video & TV > sony kv 28 fq86 1 | 2 | Volgende >>
Naam Bericht
Oane
Golden Member

Goedeavond,

Na een avond van flinke regenval hier in het noorden, is mijn tv gesneuveld. Flink balen dus.

De tv staat namelijk voor een raam, die , je raad het al openstond. Dus water in de tv geregend. Nu was er iemand in huis die hem dus ingeschakeld heeft.

Je hoorde een flinke tik. Snel de tv uitgezet. Achterkant eraf geschroefd. Lopen drogen met de fohn, e kent dat wel.

Later de tv proberen te starten, helaas kapot dus!!

Als ik hem inschakel komt de hoogspanning wel op, je krijgt dan een paar tellen blauw beeld met terugslaglijnen erin.

Het geluid hoor je dan ook nog.

Dan springt de tv uit naar stand-by en knippert de led 16 keer.

Wie o wie kan me hier mee helpen???

bij voorbaat dank!!
Fordman
Zoef de Haas.

Dat 16X knipperen betekent een te grote straalstroom. Controleer of op alle 3 de kleureindtrappen de +200 volt aanwezig is. Om te voorkomen dat het apparaat uit gaat, even de 3 weerstanden van de cathode aan de beeldbuis los nemen, dan is het makkelijk te meten.

Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Oane
Golden Member

Ik heb die 200 volt gecontroleerd, die is aanwezig.
Of bedoel je de uitgangen van de kleurversterkers Hans?
Die weerstanden heb ik nog niet losgehad.

Ik heb de data sheet eens opgezocht van die kleurversterker.

Blijkt dat er een sms-beveiligings weerstandje naar de black level selection pen 7 input van het ic , een tda6118, onderbroken is.

Als ik direct op de pen 5, black-current measurement , output van het ic meet t.o.v. de ground meet ik 250 ohm. Bij de andere ic's is het 4,5 mega ohm.

Kan ik aannemen dat dit ic dan gesneuveld is?
Dan de vraag of ie bij vervangen weer werkt?

Groeten, Oane
[Bericht gewijzigd door Oane op 6 augustus 2008 20:38:56]
Fordman
Oane
Golden Member

Ik heb de papieren nog eens nagekeken en in principe heb ik nog garantie op dit toestel. Zouden de mensen van de technische dienst kunnen zien dat er sprake is geweest van waterschade?

Of zou ik de gok kunnen nemen en hem ter reparatie aanbieden?
Fordman
Henry S.
Moderator

Waterschade valt meestal wel op.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
Ferax

16pins IC op de print waar de lot ook zit. hoogstwaarschijnlijk is die defect. let op waterschade kan je nooit helemaal goed oplossen (of je moet het heel snel en goed schoon gemaakt hebben)
TV Don

quote:
Op 6 augustus 2008 21:13:01 schreef Oane:
Ik heb de papieren nog eens nagekeken en in principe heb ik nog garantie op dit toestel. Zouden de mensen van de technische dienst kunnen zien dat er sprake is geweest van waterschade?

Of zou ik de gok kunnen nemen en hem ter reparatie aanbieden?

Bij SONY zien ze echt alles en dan kan je een PO verwachten van een slordige €750
Andere technische diensten zullen niet zo kritisch zijn en je toestel waarschijnlijk gewoon herstellen wanneer dit goed mogelijk is.
Zijn er allerlei draadbrugje,s en aansluitingen zwaar geoxideerd dan kan je het vergeten dan blijft het tobben
Ferax

helemaal met Don eens. Waterschade is en blijft meestal een drama.
Oane
Golden Member

Heb de kap er zelf afgehad, maar niks aan te zien hoor.

Hij staat nu zo'n twee weken in Zwolle ter reparatie.
Ik weet niet of dat een officiele sony-reparateur is, of een eigen dienst van S & F.

Ben benieuwd wat wordt!
Fordman
Ferax

Zwolle zal iets van S&F zijn. Naar mijn weten heeft sony al geruime tijd geen eigen TD meer en word alles uit besteed aan Service centra.
elektro-manneke

quote:
Op 26 augustus 2008 23:22:53 schreef TV Don:
[...]

Bij SONY zien ze echt alles en dan kan je een PO verwachten van een slordige €750
Andere technische diensten zullen niet zo kritisch zijn en je toestel waarschijnlijk gewoon herstellen wanneer dit goed mogelijk is.
Zijn er allerlei draadbrugje,s en aansluitingen zwaar geoxideerd dan kan je het vergeten dan blijft het tobben

Zijn ze zo rot bij sony?
Lijkt me eerder dat ze m dan terug sturen met een het bericht dat het je eigen schuld is dat ie stuk is.
TV Don

Nee bij SONY krijg je altijd een PO en altijd een hoge .
Wanneer ze maar zien dan een ander gesoldeerd heeft of een verkeerd schroefje gheeft gebruikt dan krijg je een rapport incl foto,s en een enorme PO.
Is me overkomen toen ik iets met loodhoudend soldeer had terug geplaatst nou dat heb ik moeten weten hoor
IN dat geval destijds was de po schrik niet €1200
Sony begint bij normale reparaties vaak pas bij €600 en dat OOK voor beeldbuistoestellen en dan kan je je afvragen waar ze daar mee bezig zijn gezien deze antiek zijn
elektro-manneke

Bedoel je enkel als reparateur of ook gewoon als consument? Want het is je eigen tv, lijkt me raar als ze een enorme rekening opsturen als je in je eigen tv hebt zitten solderen . . . .
Je garantie vervalt dat is meer dan logisch.
maartenbakker

Ik zat als beginnertje nog wel eens in de wachtruimte in Badhoevedorp omdat ik een service manual of een onderdeeltje nodig had en de stap naar bedrijfsmatig werken nog niet gemaakt had. Wit weggetrokken gezichten van klanten waren daar heel normaal. Ook toen CRT nog mainstream was rekenden ze de hoofdprijs voor werken aan oudere apparatuur.
Oane
Golden Member

Ze brengen de tv maandag weer terug , hij is weer klaar zeiden ze. Niets gehoord over een rekening oid.

Ik heb ook geen soldeerbout aangeraakt hoor.
Dat zien ze natuurlijk direct.

Puur wat metinkjes.

Hij zag er van binnen goed uit.

Hoop ook dat ze de hem wat beter afgesteld hebben, want in de linker bovenhoek is ie altijd onscherp geweest.

Weet niet of dit een kwaal is van die toestellen?
Fordman
maartenbakker

Sony en geometrie in 1 zin hebben zelden een positief bijvoegelijk naamwoord, als je begrijpt wat ik bedoel. Overigens kan het soms ook prima zijn, de spreiding is gewoon groot.
Oane
Golden Member

Er zitten ook een soort van magneetjes aan drie van de hoeken van de beeldbuis. (Op de achterkant dan he).

Dienen die als 'oplossing' van de genoemde kwaal?
Fordman
maartenbakker

De magneetjes dienen voor de statische convergentie in de bijbehorende hoek, dus als je met onscherp doelt op conevergentieproblemen dan kan je eens voorzichtig met het magneetje in de betreffende hoek spelen. Een paar graden draaien, iets van plaats verschuiven, etc.
Oane
Golden Member

Okee bedankt Maarten!!
Ik zal er morgen eens naar kijken , dan heb ik de tv weer als het goed is. Het is idd een convergentie probleem.

Heb al eens aan van die kunstof ringen op de hals van de beeld buis heel voorzichtig zitten te schuiven.
Het probleem werd toen wel iets minder maar niet helemaal opgelost!!

mvg, Oane
[Bericht gewijzigd door Oane op 14 september 2008 12:03:59]
Fordman
maartenbakker

Klopt, het effect van die ringen is in principe over de hele buis gelijk. Oftewel je kan er alleen maar een compromis mee zoeken.

Overigens bedenk ik me nu net dat je misschien eerder aan de slag zou moeten met de "koffieroerstaafjes" die in de betreffende hoek tussen het afbuigjuk en de buis gestoken zitten (of er juist niet tussen zitten, je zal ze dan uit bijvoorbeeld een sloop-computermonitor moeten halen, daar zitten ze vaak ook wel in). Deze hebben een stukje materiaal aan het uiteinde dat het magnetisch veld van de afbuiging beinvloedt en op die manier ook de convergentie. De ronde magneetjes hebben de meeste invloed op de kleurzuiverheid. Als die in orde is kan je ze dus beter nog even op hun plaats laten.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 14 september 2008 13:48:08]
Oane
Golden Member

Hoi Maarten.

De tv is weer terug echter met een paar flinke krassen op de voorkant. Zijn er ook losse frontdelen te krjgen voor deze tv?
Wel handig om te weten wanneer ik die lui ga bellen.\om verhaal te halen.
Zal wel gebeurd zijn met het sjouwen ofzo.

Dan over het beeld. Dat staat hol naar beneden toe. De geometrie staat niet goed afgesteld.

Het lijkt trouwens wel of ze er een compleet andere buis in hebben gezet!!
Of dit nou nodig was..

Vandaar dat het beeld niet meer goed staat waarschijnlijk.
Heb zelf net even in het servicemenu gezeten maar krijg het beeld op de horizontaal niet recht. Wel irritant met ondertitel ed. Het beeld staat hol naar beneden toe, net of iemand eraan hangt.

Misschien weet iemand een oplossing, heb weinig zin dat ze dat ding weer ophalen met wellicht nog meer beschadigingen...

Alvast bedankt, Oane
Fordman
maartenbakker

Als ze met het ding hebben lopen smijten, kan het afbuigjuk ook een stukje verzakt zijn. Dan krijg je ook gekke dingen.

Wat betreft de voorkant zegt de groothandel het volgende:

VOORKANT/MASKER ASSY KVA7500204KV-28FQ86
7498906 X40431881 NIET MEER LEVERBAAR DOOR SONY

Het bestaat dus wel, met Sony artikelnummer X-404-318-81, alleen je moet iemand treffen die het per ongeluk nog op voorraad heeft liggen.

Ander idee: hebben ze je niet per ongeluk een ander toestel meegegeven, controleer anders even het serienummer.
Oane
Golden Member

serienummer staat helaas niet op de aankoopbon.

Ik ga ze morgen eens bellen. Het reparatie bedrijf zit overigens in Duiven.

Maar eens horen wat ze voor me kunnen doen. De tv moet iig beter worden afgesteld.

Over dat afbuigjuk: Ik kan het wel een beetje heen en weer bewegen met de hand, het beeld gaat dan ook mee.

Alleen staat het hol maar beneden.

Zo ziet het er uit. Ik zoek dus in het menu waar ik de horzontale lijn, ja hoe heet dat 'parabool' ? kan instellen?
[Bericht gewijzigd door Oane op 16 september 2008 20:07:30]
Fordman
maartenbakker

Het juk moet strak tegen de rubbers zitten. Bewegen is een mogelijke aanwijzing dat het verzakt is.
TV Don

quote:
Op 16 september 2008 17:27:02 schreef Oane:
Hoi Maarten.

De tv is weer terug echter met een paar flinke krassen op de voorkant. Zijn er ook losse frontdelen te krjgen voor deze tv?
Wel handig om te weten wanneer ik die lui ga bellen.\om verhaal te halen.
Zal wel gebeurd zijn met het sjouwen ofzo.

Dan over het beeld. Dat staat hol naar beneden toe. De geometrie staat niet goed afgesteld.

Het lijkt trouwens wel of ze er een compleet andere buis in hebben gezet!!
Of dit nou nodig was..

Vandaar dat het beeld niet meer goed staat waarschijnlijk.
Heb zelf net even in het servicemenu gezeten maar krijg het beeld op de horizontaal niet recht. Wel irritant met ondertitel ed. Het beeld staat hol naar beneden toe, net of iemand eraan hangt.

Misschien weet iemand een oplossing, heb weinig zin dat ze dat ding weer ophalen met wellicht nog meer beschadigingen...

Alvast bedankt, Oane

Een andere buis geplaatst ? Lijkt me een heel appart verhaal en een beetje een onzin verhaal want welke technische dienst gaat dit op zijn hals halen om een sony buis te swappen?
Igv defect buis dan einde oeffening simpel zat.
Was de buis echt defect dan hebben ze je waarschijnlijk erg gematst met een 2 de hands buis alleen zijn ze dan niet voorzichtig genoeg geweest met het vervangen.
Pas wel een beetje op wat je zegt.
Denk dat je al blij mag zijn dat je TV met waterschade hersteld is.
Zoeken in topic 1 | 2 | Volgende >>