| Naam |
Bericht |
Speedfreak.
|
ik zou graag een subwoofer maken voor op mijn kamer hoe begin ik hieraan en hoeveel wat moet de subwoofer zijn om goed geluid te krijgen
|
electro_freakz
|
mischien wel handig om te vragen,
wat is je budget?
schrijf eens iets in het gastenboek -> http://electrofreakz.tk/
|
Speedfreak.
|
wow ik was even aan het rondkijken op de site en klikte terug op mijn topic en al meteen een reactie shit dat gaat hier snel zenne
budget bwa ik zou liefst toch ni over de 250euro gaan zenne 2000wat is een hennig begin volges me
|
Ledlover
|
1. Heb je daadwerkelijk een subwoofer nodig? Ga eerst eens naar je andere speakers kijken, of die wel goed genoeg zijn. Autospeakers zijn niet geschikt. Speakers van een alles in een setje ook niet. Homecinema shit mag je meteen in de kliko dumpen.
1.1. wat is je huidige set?
2. Voor 250 euro kan je een formidabele set speakers kopen. Bijvoorbeeld Philips MFB's type 567 (geven een ontzettend zware bas, teveel naar mijn smaak) en zijn behoorlijk foolproof (uitgebreide overbelastingsbeveiliging). Verder kunnen ze direct op een computer geluidskaart worden aangesloten (ingebouwde versterker, met een boel vermogen)
Voor <50 euro heb je een serieus dikke set ouwe passieve philipsspeakers die waanzinnig hard gaan (wat volgens mij jouw doel is).
Met in totaal voor 30 euro aan apparatuur haal ik op mijn slaapkamer van 3 bij 4 meter een geluidsniveau van 100dB(a) wat bijna evenveel is als het geluid op het Arrow Rockfestival waar ik een paar jaar geleden was (gemeten!)
3. 2000w is wat ze in doorsnee discotheken gebruiken. Autospul en homecinemaprul moet je nooit vertrouwen. Daar staan bijna altijd fake specificaties op.
Het spul waar ik zo'n klereherrie uithaalde waren 2 Philips 422 speakertjes en 2 Philips 427 speakers. 20 resp. 40w belastbaar. De 422's zaten aan een 2x 6w versterker, de 427's aan een afgetrapte 2x 15w versterker, die het tijdens de test opgaf.
De 427's kreeg ik gratis. Ik heb nu ook een dikke powered mixer gratis gekregen, van 2x 100w. Naar schatting moet het mogelijk zijn om een oorverdovende (behoorlijk letterlijk  110dB eruit te halen, zeker met de 422's erbij op een andere versterker.
Het klinkt wel ontzettend ruk als ik de speakers (met name de crappy philipstweeters) ga lopen overbelasten, maar ze houden het wel even vol, uit ervaring gesproken.
Houd je ogen dus open en kijk op marktplaats en op de klikoberg van je plaatselijke kringloopzaak. Je zult je verbazen wat je er wel niet kan vinden.
4. hoeveel ervaring heb je in het speakerbouwen?
5. wat voor een versterker heb je om je sub aan te sturen? Moet die er ook nog bij?
6. bedenk nogmaals of het niet gewoon beter is om gelijk goede speakers te kopen in plaats van een lapmiddeltje te gaan lopen bouwen. Een subwoofer HOORT NIET NODIG TE ZIJN tenzij je goede speakers (die niet ontzettend groot zijn) hebt die onder de 40hz te weinig doen, maar over het algemeen heb je daar geen last van. [Bericht gewijzigd door Ledlover op 5 augustus 2008 23:33:58]
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
|
Speedfreak.
|
1.1 ik heb twee keer deze luidsprekers: Raveland Led-powerbox X 1038 L
nn versterker hebk ook HQ Power 2 ke 500w voor de subwoofer zou ik duh nenandere versterker bijkopen die zit niet inbegrepen i nde 250euro
2. kheb al 2 heel goede speaker alleen tzijn de bassen he die kloppen echt ni door zuh dus kdacht met ne subwoofer kan da beter
kzal op internet eens kijken naar die mfb speakers
4. geen maar ik heb wel houtbewerkingservaring dus ik denk da da wel handig is ik kan allesinds een kistje maken met een gat voor ne speaker
5. de versterker heb ik nog niet maar deze telt niet bij de 250euro die is voor de sub alleeen
|
Ledlover
|
nog een tip: doe wat aan je spelling, nederlanders zijn niet zo goed in belgisch dialect en het wordt niet echt op prijs gesteld...
De versterker voldoet ruimschoots, 't is niet een heel stevige bak, en als je het continu vol belast zal het mogelijk de geest geven, maar het is genoeg om je trommelvliezen op te blazen. Als het teminste geen autoversterker is, maar velleman/hq power maakt die geloof ik niet.
De speakers daarentegen zijn BAGGER (alles van raveland, alles met leds en bijna alles met gekleurde wooferranden, een kleine uitzondering is B&W als ik me niet vergis, is bagger)en kun je beter van 2 hoog uit het raam kieperen. Het rendement daarvan is veel te laag. Met een betere speaker kan je veel harder met dezelfde versterker.
Zoek dus goeie nieuwe speakers. De HOUTEN HQ power 2 weg PA speakers van ca. 80cm hoog en 80 euro per stuk zijn redelijk goed, als je kijkt naar hoeveel ze kosten. De plastic dingen (duurder, soms met versterker ingebouwd) zijn BAGGER.
De subwoofer die ze ook in de reeks hebben zal totaal niet strak klinken, maar is denk ik (ik ken 'm niet) geen complete bagger.
Kijk eens op www.zelfbouwaudio.nl bij de winISD tutorial voor het ontwerpen van een geschikte kast voor je woofer, als je toch nog mocht besluiten de baggerspeakers te houden en een gromkist erbij bouwt.
Het is geen kwestie van een kastje timmeren, die moet namelijk afgestemd zijn op de woofer. Zeker een basreflexbehuizing (trekt het frequentiebereik een stukje verder door naar onder) moet je goed berekenen om te voorkomen dat je geluid bagger wordt, en dat je je speaker mechanisch gezien opblaast. [Bericht gewijzigd door Ledlover op 6 augustus 2008 00:28:56]
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
|
maus0611
|
quote: Op 5 augustus 2008 23:58:07 schreef Speedfreak.:
1.1 ik heb twee keer deze luidsprekers: Raveland Led-powerbox X 1038 L
nn versterker hebk ook HQ Power 2 ke 500w voor de subwoofer zou ik duh nenandere versterker bijkopen die zit niet inbegrepen i nde 250euro
HQ Power, leuke versterker voor niet teveel.
500W wil je niet  dat is in een theaterzaal nog teveel...
quote:
Goede speakers? dat zijn plastic troep dingen.
waarom zijn ze goed? omdat ze hard kunnen?
Goede speakers, hebben goede bassen. dus dit zijn geen goede speakers.
quote:
Zoals Ledlover al vertelde... voor heel weinig geld kun je iets veel beters kopen.
nogmaals HET GAAT NIET OM HOEVEEL WATT!
Let trouwens ook op de plaatsing van je speakers.
als je die dingen ergens onder je bureau plaatst en jij zelf erboven gaat zitten, zal het niet gaan nee...
Een Tor loopt, en een buis rolt... euhh, ja..
|
Jan Bot
Special Member
|
Wat me verbaast is dat mensen met toch wel een beetje verstand van zaken roepen dat 500 teveel zou zijn in een theaterzaal.
ben je zelf wel eens in zo'n zaal geweest? afhankelijk van het soort voorstelling heb je die 500 echt wel nodig hoor!
vooral bij veel lage frequentie hoor je dat er echt wel wat power achter zit.
|
maus0611
|
Horen is wat anders... ik heb hier speakers uit een theaterzaal die 100w rms per stuk zijn. er hingen er 4, dus 400 is het rms vermogen.
zaal voor 700 mensen
Is ook een beetje algemeen genomen... Grotere zalen hebben uiteraard meer vermogen [Bericht gewijzigd door maus0611 op 7 augustus 2008 13:52:36]
|
Ledlover
|
Hangt compleet van het rendement af. De VOTT's zijn daar juist zo beroemd om... Zelfs in een PA techniek boekje wordt dat beschreven.
Als je een belabberd rendement hebt (de meeste speakers met kleurtjes, leds en '10000w' vermogen hebben een baggerrendement) schiet je niks op met een dikke versterker.
De votts doen zo'n 100dB bij 1w ingang, als ik me niet vergis- maus?
De meeste raveland dingen 85dB. Scheelt dus ongelooflijk veel. [Bericht gewijzigd door Ledlover op 7 augustus 2008 16:06:11]
|
Jan Bot
Special Member
|
een theater eigenaar zou geen raveland speakers neerzetten, maar iets serieus zoals u beschrijft.
een beetje een PA-luidspreker zit al tegen die 100dB/1 watt/ 1 meter. Merken als Stage Accompany, DAP, EV, Nexo, etc. hebben allemaal al speakers in de proffesionele serie van >100dB, votts hebben dat dus niet alleen.
buiten dit, een theaterzaal is iets anders als een toneelzaal. Bij een theaterzaal moet je denken aan bijvoorbeeld: Fortis Circustheater Scheveningen, Carré, Luxor Theater, etc. [Bericht gewijzigd door Henry S. op 8 augustus 2008 21:41:33]
|
annedijk
|
Nee, Raveland is misschien leuk voor bijv je kamer ofzo. Maar voor grote zalen moet je toch echt met JBL aan de slag. Of misschien Meyer Sound, maar die hebben geen speakers om zelf te bouwen. Voor iets kleiner zal ik voor DAP gaan.
|
thawebman
|
zullen we voor theater dap en stagecompany even weg laten
wat je echt tegen komt is d&b meyer jbl axis ev martin audio
acoustic line en alcons en ik kan het weten
lawl @ me
|
Jan Bot
Special Member
|
oke exuses,
In die zalen halen ze vaak het merkje eraf (of heeft die er nooit opgezeten?) Dan kan ik niet zien wat allemaal aan apparatuur staat.
DAP heeft tegenwoordig proffesionelere sets ik vind die sets niet bepaald voor het kleinere werk.
Ik heb idd nog nooit SA gezien in een theater maar ik heb onlangs met de carnaval een set gehuurt van SA. De draden mochten niet vies worden van de nog niet opgedroogde verf, zodat ze later in een theater weer konden worden gebruikt. Dit zegt natuurlijk niet dat de speakers worden gebruikt, maar het is wel verdacht. SA heeft ook sinds kort zwart gekleurde speakers.
|
maus0611
|
quote: Op 7 augustus 2008 15:58:11 schreef Ledlover:
Hangt compleet van het rendement af. De VOTT's zijn daar juist zo beroemd om... Zelfs in een PA techniek boekje wordt dat beschreven.
Als je een belabberd rendement hebt (de meeste speakers met kleurtjes, leds en '10000w' vermogen hebben een baggerrendement) schiet je niks op met een dikke versterker.
De votts doen zo'n 100dB bij 1w ingang, als ik me niet vergis- maus?
De meeste raveland dingen 85dB. Scheelt dus ongelooflijk veel.
Altec Lansing Voice off the Theatere speakers hebben
inderdaad een rendement van 98dB/w/m.

Hebben dan ook een hoorn constructie voor de speaker, misschien kun je ook zoiets maken? het helpt écht.
Maar nogmaals, een setje normale speakers aanschaffen is goedkoper dan een partij hout en zelf iets bouwen, of die raveland shit.
Reken op zo'n 30 euro en dan heb je al perfecte speakers.
als je dan ook geen MP3tjes van 128kbs gaat draaien moet het goedkomen [Bericht gewijzigd door maus0611 op 20 augustus 2008 13:32:14]
|
gideon_wackers
|
Hier staan een paar leuke projecten voor als je toch zelf aan de slag wil gaan http://www.diyaudioprojects.com/Speakers/speakers.htm
|
audiodude
|
Ach,zo te lezen zit de starter van het onderwerp nog in de Watt-o-manie fase,en heeft nog niet zoveel ervaring met betere spullen.
Aangezien vervorming etc er bij hem nog niet zoveel toe doen zou ik mijn sub van het zelfde merk nemen maar in ieder geval geen goede hifi sub,de kans dat deze opgeblazen worden lijkt me best aanwezig.Dan kan je beter een Raveland opblazen dan een B&w.
Wat Raveland aangaat,het is mijn spul ook zeker niet maar om het zo af te kraken terwijl hij er erg teveden over lijkt te zijn,vind ik een beetje te makkelijk.
Smaken en gehoor verschillen nietwaar.
Ik las hierboven dat auto subs een no go zijn,nou moet ik zeggen dat ik zelf een voor de auto miskoop (pioneer TSW 21 SPL) gebruik in een opnieuw berekende behuizing gebruik,deze heeft volgens de berekening een -3db van 16 hz.En blijft hierbij best strak klinken.
Het was dan ook geen koopje,maar ingebouwd toch wel.
Rave On
|
darkfabje
|
ik heb er ééntje gemaakt van een wijnkistje en een losse speaker die ik gevonden heb, alles losgemaakt en gelijmd, in combinatie met een 7 watt versterker en een filter komt er zat geluid uit en de kwaliteit is prima, het is niet profecioneel maar het werkt [Bericht gewijzigd door darkfabje op 2 september 2008 21:40:57]
Vallen doet geen pijn, het neerkomen wel
|