| Naam |
Bericht |
gijsvanbussel
|
Hallo,
Ik wil graag weten hoeveel benzine ik verbruik met mijn auto. Ik wil dit meten dmv de tijdsduur te meten van de injector.
Nu is mijn vraag of ik dit zomaar kan meten met een scoop die aan het lichtnet hangt. Kunnen er problemen ontstaan vanwege verschillende referentie spanning of met randaarde? Moet ik mijn scoop voor deze meting wel of niet aarden of moet er misschien een scheidingstrafo tussen?
Ik weet niet of de accu-spanning zweeft ten opzichte van de randaarde van het lichtnet en of dit uberhaupt van belang is.
Ik weet niet precies waar ik op moet letten bij het meten met een scoop. Ik hoop dat iemand me kan helpen. [Bericht gewijzigd door gijsvanbussel op 6 augustus 2008 19:08:02]
|
pros
|
Je auto (en zijn elektrische installatie) is toch sowieso gescheiden van het lichtnet? Ik zie de noodzaak van speciale voorzorgsmaatregelen niet in...
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
|
jerome
|
Ik heb meermaals testen gedaan op stuurdozen en dat lukt.Enkel de clock van de processor krijg je niet. Dan stuikt de boel in elkaar. Toch zijn er andere manieren om het verbruik te meten dacht ik. Een injector die Xtijd open gaat heeft Y volume ingespoten, maar als hij 2Xtijd open gaat zal er meer dan 2Y volume verneveld zijn.
|
rbeckers
|
Een 10:1 probe gebruiken is aan te raden.
Het stroomnet van een auto zweeft tov de scoop dus de - van de accu aan de aarde van de scoop werkt.
|
gijsvanbussel
|
Bedankt voor de snelle reacties. Ik zal morgen eens gaan meten met een 10:1 probe.
Op welke manieren zou je nog meer het brandstof verbruik kunnen bepalen ? Ik wil niet te veel gaan sleutelen aan mijn auto dus flowmeters tussen heen en teruggaande leiding is geen optie.
Ik kan me voorstellen dat wanneer de injector 2Xtijd open gaat zal er meer dan 2Y volume verneveld zal zijn.
Dit zal te maken hebben met de opstarttijd van een injector. Ik neem aan dat dit redelijk constant is bij elke spuit. Nou alleen erachter zien te komen hoeveel deze tijd is :S
|
jerome
|
Met de hedendaagse programeerbare elektronica kan je dat incalculeren, evenals de link leggen met de gereden snelheid om een verbruik per 100km weer te geven. Het ijken zal moeilijk zijn of je zal enkele tanks brandstof moeten verreden hebben om een zicht te krijgen.
|
shiptronic
Golden Member
|
aan het injector beeld op de scoop kun je duidelijk zien waar deze mechanisch open en dicht gaat.
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
|
FullPower
|
De injectie tijd is een redelijke maat voor de hoeveel ingespoten benzine en dus het verbuik. Er is een afwijking t.g.v. de dodetijd, welke afhankelijk is van veel factoren: zelfinductie van de solenoid, boorspanning, brandstofdruk etc. Maar hier zou een generieke correctie voor kunnen worden genomen. Bij korte injectietijden wordt de onnauwkeurigheid groter. (Volgens mij berekend de boordcomputer in de auto dit ook zo.)
FullPower.
De grootste moeilijkheden liggen daar waar we ze niet zoeken. [Goethe]
|
Timmestein
|
Zit er geen OBD (on board diagnostics) interface op je auto? Veel moderne auto's (jonger dan een pakweg een jaar of 10) hebben deze interface wel. Je kunt dingen als snelheid, toerental, verlichting, etc uitlezen. Er worden verschillende protocollen gebruikt, waaronder CAN. Elektuur hebben er schakelingen voor gemaakt. De Volvo van m'n collega heeft het ook
http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics
Hier staat nog iets over de gegevens die uit te lezen zijn (en da's een behoorlijke hoop):
http://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs#PIDs [Bericht gewijzigd door Timmestein op 7 augustus 2008 09:29:18]
Website -- Slopen is ook een kunst...
|