Shock Media

Navigatie

AVR programmer.

Forum > Digitaal > AVR programmer.
Naam Bericht
lcd_killer

hoi,
Ik heb een schema gevonden op internet voor een AVR programmer.
Ik weet dat er geen printerpoort beveiliging op zit.
Maar nu is de vraag, kan ik hier simpel een beveiliging inbouwen ?
Ook heb ik gehoord dat je printerpoort maximaal 10 mW kan leveren.
Dus is een externe voeding een beter idee ?
Ik wil wel dit schema bouwen en geen andere.
Misschien nog meer mensen die hier ervaring mee hebben.
Ik ga een attiny2313 ermee programmeren.
De meeste hier zijn voor de atmega(8) maar ik ga toch de attiny2313 gebruiken.

Hier een URL naar het schema:

http://expand.xs4all.nl/avr/image/avr_programmer.png

Alvast bedankt,
[Bericht gewijzigd door lcd_killer op 7 augustus 2008 18:23:02]
pros

Ik zou nog een weerstand tussen de RESET-lijn plaatsen. Altijd handig, voor het geval je de programmer verkeerd aansluit.
Een eigen voeding voor de AVR is zeker aan te raden.

Verder zal de programmer zijn werk naar behoren doen, als je de kabel niet te lang maakt.
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
lcd_killer

Snelle reactie niet verwacht rond etenstijd.
Nog een vraag kan iemand mij uitleggen hoe ik dit kan maken op de seriele poort in plaats van de parallelle poort, als dit al mogelijk is.

dus alleen een weerstand tussen de RESET ook 430 Ohm ?

alvast bedankt,
pros

Als je daar weerstanden van 430R hebt liggen, is dat OK. Maar 470R mag ook...

En ja, er bestaan soortgelijke seriële programmers voor de AVR. Daar heb ik zelf geen ervaring mee.
lcd_killer

Oke maar er is dus geen mogelijkheid om het schema wat ik gaf om te bouwen naar een seriële aansluiting ?

Nog 2 vragen .
Als ik dus een weerstand tussen de RESET lijn zet is mij poort goed/volledig beveiligd ?

En in de datasheet van de attiny2313, staat er :
pin10 : GND
Mag ik pin 10 dus als Vdd (- Min) beschouwen ?

Oftopic :
Heb jij dezelfde programmer ?
[Bericht gewijzigd door lcd_killer op 7 augustus 2008 19:23:03]
pros

De parport werkt met 0V en 5V, waardoor de programmer eenvoudig kan blijven. Bij de seriële poort worden er spanningen tot +12V en -12V (origineel zelfs +15V en -15V) gebruikt. Die kan je niet rechtstreeks op de programmeer-pinnen van een AVR zetten, vandaar de extra-onderdelen.

Die beveiligingsweerstanden voldoen, als je de programmer foutief aansluit op een 5V-circuit. Daar is dan ook alles mee gezegd. Zet er per abuis 20V op, en de kans is groot dat je parport de geest laat. Op dit punt presteert een gebufferde programmer beter (de buffer gaat er als eerste aan ), wat niet wil zeggen dat die helemaal fool-proof is.
Ik heb --en gebruik-- een dergelijke programmer nog steeds, maar dan als vaste verbinding met 1 AVR die als domotica-slaafje fungeert. Voor het reguliere werk gebruik ik een gebufferde versie. Daarmee kan de programmeerkabel langer zijn, maar bovendien worden de programmeer-pinnen na het programmeren vrijgegeven zodat ik de programmer niet moet afkoppelen als ik deze pinnen wil gebruiken.

De GND mag je als Vdd beschouwen. Dat is niet hetzelfde als - of min! Je kan immers ook nog een negatieve spanning tov. GND hebben.
Zoeken in topic