Aquarium pomp - doorstroom snelheid regelen

Dag mensen,

Ik heb in de verschillende draden zo links en rechts al iets gelezen maar twijfel aan de conclusie die ik voor mezelf getrokken heb.

De probleemstelling:

Ik heb een aquarium circulatie pomp. Zo eentje voor 9w/220V en ingegoten kop.

http://www.aquariumpart.com/Red_Sea_MAX_Replacement_Circulat...s40252.htm

Nu is de capaciteit van deze pomp aan de hoge kant maar heb ik deze mogelijk wel nodig. Ik wil namelijk met verschillende filtersubstraten en doorstroomsnelheden gaan experimenteren.

Wat wil ik:

Ik wil de doorstroomsnelheid van de pomp kunnen regelen. Dit dan niet middels meer of minder af te knijpen want ik wil als het even kan een beveiliging inbouwen die de pomp afhankelijk van bijvoorbeeld een bepaalde waterstand meer of minder laten pompen (als het uiteindelijk echt niet anders kan zal ik wel tot deze oplossing veroordeeld zijn...)

Ik heb begrepen dat een huis tuin en keuken dimmer geen capacitieve belastingen zoals deze pomp aankan maar wat is dan het alternatief? Ik las over een frequentieregelaar... Op dit forum las ik de bijdrage van Subsonik in http://www.circuitsonline.net/forum/view/5989/2/eheim en ik weet dus dat er wel mogelijkheden zijn. Ik heb echter via PM van Subsonik begrepen (thanks voor de moeite man!) dat het afregelen van de pomp binnen zijn ontwerp mogelijk voor mijn toepassing te omslachtig zal zijn. Ik zoek dus een andere, meer eenvoudige oplossing.

Mijn vraag:

Is er iemand die ervaring heeft met (al dan niet) frequentie regelaars die pompen van een type zoals ik die heb kan aansturen? Iemand die weet hoe je dit het beste kunt doen? Mischien middels aanschaf van een "kastje"..?

Bedankt alvast voor het lezen!

Erwin

(BTW je kunt als je daar intersse in hebt mijn vorderingen in de modificatie van mijn Red Sea Max aquarium volgen in het "Red Sea Max dagboek" op http://www.eliveld.nl)
Sine

Moderator

Wellicht wat overkill, maar een XR2206 als sinusgenerator, daar een ampje en een trafo achter moet een mooie regeling geven.

Als je beschikking hebt over een functiegenerator kun je dit ook testen, uitgang daarvan naar een versterker, en daarmee een trafo aansturen.

De 2206 is een VCO, dus je zou het toerental spannings gestuurd kunnen maken.

Bij 9W is een trafotje van 9 naar 220 bijna ideaal, dan heb je een impedantie van ongeveer 8 Ohm

[Bericht gewijzigd door Sine op 8 augustus 2008 12:59:08 (13%)]

Zit net even de sheet van de 2206 door te nemen:

http://www.jaycar.com.au/images_uploaded/XR2206V1.PDF

Betekent dit dat ik in deze sheet figuur 11 als sinusgenerator zou kunnen toepassen? Amplitude regelen met R3? Of...ik spiek even naar het schema van Subsonik, daar staat achter de sinusgenerator een versterker in de vorm van een TDA1516BQ. Hij regelt de amplitude met R2 (10K).

Wat betreft de trafo: 220/9V - iets meer dan 1 Amp? (moet ook een blok trafo zijn begreep ik)

Ik kijk even naar de voeding, ik heb vanwege de ruimte die dit gaat innemen niet zoveel zin om twee trafo's te gaan gebruiken. Is het veilig/mogelijk een spanning rechtstreeks vanuit het net te genereren?

Erwin
Sine

Moderator

Voor de amplitude kun je gewoon een pot tussen uitgang en versterker gebruiken ja, afstellen op 220V ( of wat minder bij echt lage toerentallen )

De trafo is wel iets of wat kritisch ja, hij moet namelijk overweg kunnen met de lagere frequentie, het ding iets overdimensioneren kan dan ook geen kwaad.

Rechtstreeks uit het net wordt wel ERG spannend, lijkt me geen goed idee, hoewel het wel kan, het zou dan zelfs helemaal zonder trafo kunnen.

Meet ook de stroom die door de pomp windingen loopt, zorg dat deze niet ( veel ) groter wordt dan wat er nu loopt.
Benadski

Golden Member

Ik zou gewoon een dimmer proberen met een snubber erachter, ik heb er al vaker ventilatoren mee geregeld van rond de 100W, dus een klein pompje mag geen probleem zijn.

Zolang die éénfasemotoren maar belast zijn gaat een dimmer aardig goed...
Wel tijd voor je elektronica hobby, maar geen ruimte of apparatuur? Check RevSpace in Den-Haag! :-) Website op mijn Raspberry Pi: http://www.benadski.nl
Er zijn voor aquarium pompen gewoon dimmers te koop, mits het een synchroon motor (meen ik) is.
Deze zijn echter niet zo aan te sturen zoals jij misschien zou willen. Ik weet wel dat die dimmers op basis van fase aansijding werken dus misschien is het vrij simpel zelf te bouwen.
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Bedankt voor de input mensen!

Hmmmm... ik weet het niet zeker, maar mijn pompje voldoet aan de beschrijving gegeven in:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Synchrone_motor
Een ingegoten stator met daarin als rotor een staafmagneet waaraan de schoepen zijn gemonteerd. Dus een (eenfase)synchroon motor?

De term "snubber" heb ik ivm triac's eerder gehoord, maar toch even nagezocht (100% klok en klepel verhaal mijnerzijds)
http://www.fairchildsemi.com/an/AN/AN-3008.pdf
Ik denk nu te begrijpen wat het ding doet..de uitvoering snap ik nog niet echt (een RC'tje over de belasting? en wat dan met dat spoeltje?)

@diode heb je een voorbeeld van zo'n dimmer? Ik ken ze helemaal niet, kan me niet herinnern er eentje gezien te hebben..

Ik lees in de verschillende fora dat sommigen met succes een 220V halogeen dimmer gebruiken. Klinkt leuk maar wat is wat betreft opbouw dan het verschill tussen een 220 gloeilamp dimmer en een 220 v halogeen dimmer? (ik moet iets missen in het verhaal...maar wat?)

Weet iemand een testmethode om te bezien welke dimmer/pomp combinatie werkt, of is dit gewoon een kwestie van uitproberen?

Erwin
Laatste keer dat ik het zeg: synchrone aquariumpompen (mag-drive pompen, 99.9% van alle aquariumpompen) regel je enkel met een frewentieregelaar.

Met eender welke fase-aansnijdingsdimmer (met of zonder snubber heeft geen belang) blokkeert de pomp gewoonweg vanaf een bepaalde setting zonder, bij wijze van spreken, ook maar één RPM te zijn vertraagd (feitelijk wanneer de stroom door de pomp zò laag geworden is dat het 50Hz synchroondraaiveld in de stator niet meer door de magnetische rotor kan 'gevolgd' worden).
Dit punt is afhankelijk van de opvoerhoogte (=belasting) die de pomp moet overwinnen.

Eheim (de beste en bekendste fabrikant van mag-drive aquariumpompen) heeft (had) in zijn gamma twee 12VDC pompen (een aangepaste 1046 en 1048) die in feite standaard 230V/50Hz 1046/1048 pompen zijn met ingebouwde 12VDC naar 230V stepup èn 50Hz frekwentieregelaar.

Edit: Het 50Hz draaiveld is niet echt een draaiveld vermits er maar twee polen zijn.
Daarom is de interne opbouw van het pomphuis van een mag-drive pomp symmetrisch gemaakt (niet ideaal dus voor de efficientste doorstroom in een bepaalde draairichting) omdat de pomp bij het starten willekeurig in één of de andere richting kan vertrekken en ook draait.
Dit veroorzaakt het typische ratelgeluidje bij inschakelen omdat de rotor ongeveer een kwartslag vrij kan draaien op zijn as om het starten in de één of andere richting te vergemakkelijken.

Edit2: Afgezien van een frekentieregelaar is dè methode om de doorstroomsnelheid/debiet van een mag-drive pomp te verminderen simpelweg door mechanische weerstand in het waterstroompad aan te brengen, liefst aan de drukzijde, niet de aanzuigzijde, om cavitatie te vermijden.
Dit kan door bvb. de drukslang te knijpen, dunnere slang te gebruiken, of een regelkraan in de drukslang te monteren.
Veel (kleinere) pompen hebben reeds van fabriekswege uit een mechanische voorziening om het debiet te regelen (spijtig genoeg wel meestal aan de aanzuigzijde).

Edit3: Voor mensen die zouden denken dat 'afknijpen' van de pomp een hoger stroomverbruik met zich meebrengt: Nee dus.
Door het verminderd debiet in het pomphuis vermindert ook het volume aan te verplaatsen water en dus het stroomverbruik (een mag-drive verbruikt het minst als je zuig-en drukzijde compleet toeknijpt).
www.turbokeu.com - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - The older I get, the better I was
Er zijn ook pompjes met een klepje wat uitklapt als de rotor de verkeerde kant op draait, daardoor wordt hij tegengehouden en gaat hij vanzelf de andere kant op.
Turbokeu heeft gelijk.
Ik twijfelde omdat mijn 15 jaar oude aquariumpomp toch echt een klein asynchroon motortje is met een magneet op de as die de pomprotor aan de natte zijde van de pomp meeneemt.

Ik heb een recente Eheimfilter als reserve liggen en het is idd zo'n ingegoten blok.
Vlug even de pomp in een teiltje water gelegd
een stopcontactdimmer ertussen, en....
Het toerental blijft constant tot de pomp met veel gereutel begint te haperen en tenslotte helemaal stilvalt.
Je kunt dat soort pompen idd totaal niet dimmen met een klassieke dimmer.
@ turbokeu,

In de vijverwereld worden erg vaak pompen geregeld door fase aansnijding. Kijk bijvoorbeeld eens naar messner en oase pompen, beide regelbaar door fase aansnijding. En naar mijn weten zijn dit synchroon motoren, niet dus.

link



Dan onderste bestand openen en daar staat onder in het bestand een vario... toerenregelaar.

Edit:
Het zijn dus A-synchroon motoren waar ik het over heb.
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Sine

Moderator

Ik heb het net even op de werkbank gezet ...

zo laag als 20Hz wil de pomp nog prima zelf starten, maar de spanning mag dan nog maar iets van 50V bedragen.

Als je hem start op 20 en dan terug regelt wilt hij nog net draaien op 30V 12Hz, de pomp kan nog wel verder, maar mijn bandkern (!) trafo komt niet zo laag.

-edit-
Water op de vloer .... tijd om wat anders te gaan doen.
Hm, ik heb even op het internet gezocht en het lijkt erop dat die messners waar ik het over heb dus A-synchroon zijn. Dan zat ik er dus aardig naast.
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Op 8 augustus 2008 19:44:12 schreef Sine:
Ik heb het net even op de werkbank gezet ...

zo laag als 20Hz wil de pomp nog prima zelf starten, maar de spanning mag dan nog maar iets van 50V bedragen.

Als je hem start op 20 en dan terug regelt wilt hij nog net draaien op 30Vtt 12Hz, de pomp kan nog wel verder, maar mijn bandkern (!) trafo komt niet zo laag.

Een beetje moeilijk gedoe, vind je zelf niet.
En de oplossing is ook niet ideaal.
Bij lagere frequenties werkt de transfo minder goed, en de motor moet een lagere spannign krijgen, anders verbrandt ie. Je creert zo meer problemen dan je oplost.

Sommige zaken moet je niet absoluut elektronisch willen oplossen als het simpel anders kan.

Het water mechanisch remmen met een kraan is niet goed voor de pomp.
Ik los het op met een bijpass door een kraantje gewoon over de pomp te plaatsen.
De pomp levert dan altijd zijn debiet zonder overdruk en je kunt prima het debiet door je leiding regelen.

Je moet altijd bedenken dat een pomp in een aquarium van levensbelang is. Je moet dan ook het risico op een defect zo laag mogelijk houden. Zelfbouw houdt altijd risico in, maar dergelijke onnodige complexe ondingen zijn uit de boze.

Als op zondag de pomp verbrandt van een zoetwateraquarium kan je meestal wel zonder veel schade de maandag een nieuwe halen.
Maar als het een zeewaterbak betreft kan gans je bak al om zeep zijn met honderden Euro's schade. Zeevisjes en koralen zijn erg duur.
Hoezo zou het remmen van de flow door een kraan niet goed zijn. Zolang dit in de pers leiding gebeurt ziet de pomp dit gewoon als extra tegendruk, en daar gaat een fatsoenlijke pomp niet door kapot.
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Sine

Moderator

@GD

Mag ik ook nog wat hobbyen ? ;)

Het was meer een reactie op de vraag van de ts, en volgens subsonic die het al ooit gebouwd heeft moet het prima kunnen werken



En dat blijkt, dat de trafo het bij lagere frequenties moeilijker krijgt mag duidelijk zijn, maar ook de pomp krijgt last van verzadiging, vandaar dat je de spanning wat moet knijpen nog.

Bij mijn uttie-fruttie pompje wilde het ding aan 20Hz bij 50V beter starten dan direct op het net, dus die betrouwbaarheid zal ook wel loslopen :)
Op 8 augustus 2008 20:24:41 schreef Sine:
@GD

Mag ik ook nog wat hobbyen ? ;)Tuuurlijk.
Maar 't blijft onnodig compliceren.

Het was meer een reactie op de vraag van de ts, en volgens subsonic die het al ooit gebouwd heeft moet het prima kunnen werken

en hierna spreek je je eigen tegen het werkt, maar niet vlekkeloos. Hoe ga je ervoor zorgen dat de uitgangsspanning afneemt met de frequentie.
:)


En dat blijkt, dat de trafo het bij lagere frequenties moeilijker krijgt mag duidelijk zijn, maar ook de pomp krijgt last van verzadiging, vandaar dat je de spanning wat moet knijpen nog.

Bij mijn uttie-fruttie pompje wilde het ding aan 20Hz bij 50V beter starten dan direct op het net, dus die betrouwbaarheid zal ook wel loslopen :)

Daar kijk ik niet van op. Snelheidsregelen van motoren met een variabele frequentie wordt gedaan. Meaar ik vind het het
risico op een verbrande motor met alle gevolgen vandien niet waard, als een simpel bijpass met kraantje minstens even goed werkt.

De frequentieomvormer wordt vooral bij grotere motoren gebruikt. Daar loont het ook de moeite om de nodige beveiligingen mee te bouwen wat hier niet het geval is.
Hoe ga je ervoor zorgen dat de uitgangsspanning afneemt met de frequentie.

Voor een AVR is dat een klein kunstje.
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Op 8 augustus 2008 19:36:27 schreef grotedikken:
Ik twijfelde omdat mijn 15 jaar oude aquariumpomp toch echt een klein asynchroon motortje is met een magneet op de as die de pomprotor aan de natte zijde van de pomp meeneemt.
De eerdere aquariumwaterpompen waren inderdaad uitgerust met een asysnchrone motor (èn beperkt regelbaar met een dimmer) met een magneet op de motoras die door het pomphuis de magnetische rotor aandreef.
Ik heb nog een perfect werkend extern Eheimfilter liggen (het allereerste model uit 1965) gebaseerd op dit principe:



Het grote nadeel van dit model was het vereiste periodiek smeren/oliën van de motoras en het daardoor opvangen van stof/haar en uiteindelijk periodiek afremmen/blokkeren van de motor.
Op 8 augustus 2008 20:08:25 schreef grotedikken:
[...]
Het water mechanisch remmen met een kraan is niet goed voor de pomp.
Ik los het op met een bijpass door een kraantje gewoon over de pomp te plaatsen.
De pomp levert dan altijd zijn debiet zonder overdruk en je kunt prima het debiet door je leiding regelen.
Afknijpen van een mag-drive pomp kan géén kwaad voor de pomp (een bypass is natuurlijk ook een mooie oplossing, alhoewel het stroomverbruik van de pomp dan hoger ligt omdat ze altijd op maximum debiet werkt).

Het nadeel van afknijpen doet zich voornamelijk voor bij vele goedkope merken aquariumpompen (uit zelfbouwmarkten, de meeste Italiaanse merken (Sicce, Sacem), made in China pompen e.d.): Een ratelend geluid van de kwartslag-vrijlopende rotor bij oplopende tegendruk.

In de tijd van mijn watergekoeld Lian Li PC-70 computerproject heb ik alle mogelijke merken 1000-1500 l/u pompen aangekocht/getest.
De enige die echt voldeed was de Eheim 1250 (+/- 100 Euro waar de prijs van de andere pompen schommelde rond de 25-40 Euro).
Je hoort de 1250 totaal niet, van maximaal debiet tot maximale opvoerhoogte (=debiet 0), alleen het trillen verraadt dat de pomp draait (wel de pomp goed gedempt monteren op rubberdempers om trillingen naar de computerkast te vermijden).

Ik moet wel zeggen dat de weerstand van mijn koelcircuit (2 koelblokken in serie en redelijk restrictieve BeCooling Aquacoil II radiator met 2 parallelle 3/8" koperleidingen) redelijk hoog ligt: de Eheim 1250 (maximumdebiet 1200l/u = 20 liter/minuut) pompt er net 3.35 liter/minuut door.

PS: Ik heb hier dus een aantal zo goed als nieuwe pompen liggen, de meeste met afgeknipte netstekker en serieus ingekort netsnoer (vandaar ook een ouder topic van mij ergens op CO i.v.m. de mogelijkheden om netsnoeren 100% waterdicht,deugdelijk en veilig te verlengen ;))
Als op zondag de pomp verbrandt van een zoetwateraquarium kan je meestal wel zonder veel schade de maandag een nieuwe halen.
Maar als het een zeewaterbak betreft kan gans je bak al om zeep zijn met honderden Euro's schade. Zeevisjes en koralen zijn erg duur.
In een zeewateraquarium moeten daarom idealiter alle pompen ontdubbeld zijn, valt er één defect heb je tenminste nog het halve debiet over.
Ook heeft een serieuze zeewateraquariofilist op zijn minst een paar reservewaterpompen in huis.

In mijn vroeger zeewateraquarium (1980-1986) gebruikte ik 2 identieke 500l/u Sicce pompen voor het koraalzandfilterbed, en 2 identieke 800l/u Sacem pompen voor het klassieke biologisch filterbed.
Dit help i.i.g. bij defect van een pomp maar spijtig genoeg niet bij stroomuitval. Ik heb indertijd een paar stroomonderbrekingen meegemaakt waar mijn koraalvissen na een paar uurtjes (des te sneller bij zeer warme zomertemperaturen waar het aquariumwater gemakkelijk 28-30°C en meer kan bereiken zonder bijverwarming) tevergeefs aan het wateroppervlak naar lucht stonden te happen.

Gelukkig nooit sterfte gehad door stroomuitval (wel door territoriaal gedrag en onderlinge gevechten tussen vissen).

Als je weet dat een beetje moeilijke of zeldzamere koraalvis gemakkelijk 50 à 100 Euro en meer kan kosten in de winkel... (o.a. mijn Euxiphipops Navarchus, mijn Acanthurus Sohal en mijn Pterois Volitans)

Na de aankoop van een eigen huis in 1986 ben ik dan gestopt met zeewater (vissen verkocht aan een winkel) wegens tè delikaat en moeilijk te verhuizen.
www.turbokeu.com - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - The older I get, the better I was
Tjonge, dit is een echt informatieve discussie. Bedankt voor de inbreng mensen!

Bewijs dat een huis tuin en keuken dimmer niet werkt is geleverd door gotedikken. Sine heeft aangetoond dat in zijn opstelling een frequentieregelaar zeer redelijk werkt. Subsonik beheert al jaren een goed werkende opstelling met zijn frequentieregelaar. Overige argumenten komen van diode die zijn verhaal met de dimmer nuanceert - het betrof een ander pomptypen.

Conclusie:
Synchrone aquariumpompen (die ingegoten dingen) regel je met afknijpen of een frequentieregelaar.

Terug dus naar de frequentieregelaar. Ik voel wat betreft instellingsgemak wel iets voor de oplossing met de XR2206. Ook die TDA1516BQ in het ontwerp van Subsonik spreekt me aan. Allemaal relatief weinig onderdelen. Ik begrijp de dimensionering van de uitgangstrafo. Het advies van Sine (9v/220 - 1,1 tot 1,5 A) volg ik op.

Zit nog even met de voedingsspanning. Die moet de TDA en XR2206 kunnen aansturen. Ik vroeg mezelf af of dit rechtstreeks uit het lichtnet kan (dit is echt geheel nieuw terrein voor mij).

Kan iemand me een configuratie aanbevelen die de hele zaak rechtstreeks uit het lichtnet voedt of raden jullie me dit ten zeerste af?

Erwin
Sine

Moderator

Je mag met de trafo spanning wat ruimer gaan zitten, mijn pompje loopt lekker met 50V op de ingang bij 25Hz, bij een hogere spanning begint hij te stotteren.

Let op dat het debiet kwadratisch naar beneden gaat !
Op 9 augustus 2008 10:55:58 schreef Sine:
Je mag met de trafo spanning wat ruimer gaan zitten, mijn pompje loopt lekker met 50V op de ingang bij 25Hz, bij een hogere spanning begint hij te stotteren.

Let op dat het debiet kwadratisch naar beneden gaat !

Jaja, je levert het bewijs dat frequentieregeling werkt maar je geeft geen oplossing om de spanning mee te laten zakken met de frequentie. Het risico op een verbrande motor loert om de hoek.

Je lijkt Elektuur wel, een moederbord met 10 insteekprinten om een transistor te simuleren :-)
Op 9 augustus 2008 08:52:36 schreef Turbokeu:
[...][...]Afknijpen van een mag-drive pomp kan géén kwaad voor de pomp (een bypass is natuurlijk ook een mooie oplossing, alhoewel het stroomverbruik van de pomp dan hoger ligt omdat ze altijd op maximum debiet werkt).

En je hebt weeral gelijk. Ik had verwacht dat een pomp die je afremt meer stroom zou verbruiken maar het is idd omgekeerd.
Een 5W pompje van een klein filter die ik hier bij de hand had verbruikt 4,9W als de waterstroom onbelemmerd is en 3,5W als ik hem helemaal afknijp
Al stelt het niet veel voor, die pompen zijn erg zuinig in verhouding met je lampen en verwarming.

Het nadeel van afknijpen doet zich voornamelijk voor bij vele goedkope merken aquariumpompen (uit zelfbouwmarkten, de meeste Italiaanse merken (Sicce, Sacem), made in China pompen e.d.): Een ratelend geluid van de kwartslag-vrijlopende rotor bij oplopende tegendruk..


ZIjn er dan nog andere spullen op de markt dan Italiaanse en Chinese?:-)

Dàt is precies waarom ik tegen afknijpen ben en de voorkeur geef aan een bypass.
De meeste pompen beginnen lawaai te maken en zelfs echt te ratelen als de druk in de pomp te hoog wordt.
Volgens mij is mechanisch geluid van een draaiend onderdeel een teken dat iets niet soepel draait of zelfs sleept. Dat kan nooit bevorderlijk voor de levensduur zijn.

Ik moet toegeven dat ik zelf ook het lawaai van mijn pomp als het signaal om de filter te kuisen zie:-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 9 augustus 2008 22:30:09 (56%)]

Sine

Moderator

Op 9 augustus 2008 17:32:29 schreef grotedikken:
[...]
Jaja, je levert het bewijs dat frequentieregeling werkt maar je geeft geen oplossing om de spanning mee te laten zakken met de frequentie. Het risico op een verbrande motor loert om de hoek.

Je lijkt Elektuur wel, een moederbord met 10 insteekprinten om een transistor te simuleren :-)


Met een opampje en een power trapje is dat al te maken, spanning mee regelen ? Jfet of een transconductance ampje erbij, het hoeft allemaal niet moeilijk ;)
Op 8 augustus 2008 16:49:15 schreef Turbokeu:
Edit3: Voor mensen die zouden denken dat 'afknijpen' van de pomp een hoger stroomverbruik met zich meebrengt: Nee dus.
Door het verminderd debiet in het pomphuis vermindert ook het volume aan te verplaatsen water en dus het stroomverbruik (een mag-drive verbruikt het minst als je zuig-en drukzijde compleet toeknijpt).

Op 9 augustus 2008 18:02:07 schreef grotedikken:
En je hebt weeral gelijk. Ik had verwacht dat een pomp die je afremt meer stroom zou verbruiken maar het is idd omgekeerd.
Een 5W pompje van een klein filter die ik hier bij de hand had verbruikt 4,9W als de waterstroom onbelemmerd is en 3,5W als ik hem helemaal afknijp

Das al een langer bekend fenomeen. Kan je gemakkelijk testen, laat een stofzuiger gewoon draaien met vrije slang en hij draait op een bepaald toerental, houdt je hand voor de slang en het toerental loopt op. Het is een teken dat de motor het "makkelijker" krijgt, minder mechanisch belast wordt en (kan gemeten worden) minder vermogen trekt.

Indien minder partikelen (water, lucht, whatever) moeten worden verpomt die botsen op de waaier van de pomp, levert dat een verminderde mechanische belasting op.

- - big bang - -
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 9 augustus 2008 17:32:29 schreef grotedikken:
[...]
ZIjn er dan nog andere spullen op de markt dan Italiaanse en Chinese?:-)

Ja, de Eheim universal serie: 1046, 1048, 1250, 1260 en 1262 modellen (300-3400 l/u, ca. 60-120 Euro).
Deze serie heeft specifiek een keramische rotoras i.p.v. een stalen as.
Let op: deze pompen zijn groot, zwaar en lomp in verhouding tot de 'standaard' aquariumpompen, nog echte 'Deutsche grundigkeit'.

En ook niet te versmaden: de Duitse Tunze Turbelle pompen
www.turbokeu.com - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - The older I get, the better I was

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren: om anonieme statistieken bij te houden en om relevante advertenties te tonen.

Mocht je geen cookies willen accepteren, dan kun je op instellingen klikken om deze optie te kiezen. Als je gebruik wilt maken van alle functionaliteiten op deze website, klik dan op Accepteren.

Instellingen