Shock Media

Navigatie

Aquarium pomp - doorstroom snelheid regelen

Forum > Algemene elektronica > Aquarium pomp - doorstroom snelheid regelen << Vorige | 1 | 2
Naam Bericht
E.Eliveld

quote:
Op 9 augustus 2008 17:32:29 schreef grotedikken:
Een 5W pompje van een klein filter die ik hier bij de hand had verbruikt 4,9W als de waterstroom onbelemmerd is en 3,5W als ik hem helemaal afknijp
Al stelt het niet veel voor, die pompen zijn erg zuinig in verhouding met je lampen en verwarming

@grotedikken

Is dit door een test die je hebt gedaan aangetoond? Zijn er meer bevestigde verslagen van dit fenomeen?

Erwin
Turbokeu
Golden Member

Zeker:

Dit zijn de grafieken van de Swiftech MCP655 pomp, een synchrone pomp met 12VDC aansluiting en ingebouwde (regelbare) frekwentieregelaar.
Deze pomp wordt geproduceerd door Laing Germany en is in feite een voor Swiftech aangepaste Ecocirc D5.

Ik had nog vele links met zulke pompgrafieken maar vermits ik al jaren uit het PC-watercoolingwereldje ben...
[Bericht gewijzigd door Turbokeu op 12 augustus 2008 17:35:36]
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
E.Eliveld

Turbokeu,

Thanks man!
subsonik
Special Member

Het probleem met mijn circuit is dat het ding geen echte sinusgenerator heeft, maar wel een driehoek-naar-sinus omzetter met 2 laagdoorlaat filtertjes. Net die filtertjes zorgen ervoor dat bij het opdrijven van de frequentie, de spanning drastisch inzakt - terwijl de pomp net méér spanning nodig heeft. Dat maakt het afregelen nogal lastig...

Eens afgeregeld werkt het overigens wel goed, mijn Eheim 1048 draait ondertussen al een jaar of 3-4 continu aan 20Hz/50VAC en houdt zo de CPU koel in de PC waar ik dit bericht op tik

De afregel-problemen moeten wel op te lossen zijn als je een echte sinusgenerator gebruikt, en een hoogdoorlaatfilter: hogere frequentie betekent dan hogere spanning. Een beetje naregelen zal wel nodig zijn, de spanningsbehoefte van de pomp is niet lineair met de frequentie.

Verzadiging van de transfo is geen issue zolang je onder de 50Hz blijft. Bij 50Hz mag de transfo 230V hebben, bij 25Hz 115V - terwijl de pomp bij 25Hz met 70V genoeg heeft.
E.Eliveld

sorry voor de vertraging van mijn antwoord:

Subsonik, ik zie op dit moment even af van het bouwen van een frequentieregelaar. Ik wil even alle tijd steken in het opstarten van mijn aquarium. Ik vind echter dat dit inderwerp zich goed leent voor een project dat voor veel aquarianen nut zou kunnen hebben. Typisch zo'n 'wintertijd' projectje. Ik zal als ik met dit project ga beginnen deze draad nieuw leven in blazen.

Iedereen bedant voor het meedenken!

Erwin
[Bericht gewijzigd door E.Eliveld op 20 augustus 2008 16:56:52]
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2