Frequentie te hoog met 4060 en 4013

niels v.v

Special Member

Hallo,

Ik heb een probleem met een kristaloscillator voor een 1Hz generator die ik gemaakt heb met een 32.768KHz kristal, 4060 en 4013. Het idee is van deze (iets boven de helft op de pagina) site. Het werkt wel maar de frequentie is te hoog. Nu heb ik geen frequentie meter, maar als tester gebruik ik een led. Op pin 3 van de 4060 zit ong. 4 Hz, de 4013 werkt echter wel, pin 1 geeft de helft weer van die 4Hz. De 4M7 heb ik verhoogt en verlaagt, trimmer is vervangen door een vaste condensator van 33pF en beide IC's en kristal zijn vervangen. Probleem is dat nu de print al gemaakt is. Ik zit nu zelf te denken aan de IC's, ik gebruik een HEF4060 van Philips en een CD4013. Kan dit het probleem zijn? Of heeft iemand anders nog een idee? Alvast bedankt.

Dit is de layout:
Je kunt de tweede flipflop van de 4013 ook nog gebruiken om de frequentie nog eens door 2 te delen.
AC-|>|-DC
Die horlogekristalletjes van 32,768 kHz raken snel overstuurd, en dat verschilt per type. Je zou kunnen experimenteren met de waarde van de 2k2 weerstand.

Als je het zo laat, en de tweede flipflop van de 4013 gebruikt, dan zal je kristal niet lang leven, en op den duur letterlijk barsten.

Maar zie ik nu goed dat je de IC's niet ontkoppeld hebt met 100 nF???? En wat is de "B" op de print?
Elektronica: Fuzzcraft.com | Concertfoto's: Fuzzphoto.eu
Thevel

Golden Member

B zal waarschijlijk een nul Ohm weerstandje zijn.
niels v.v

Special Member

Bedankt voor de reacties.
B is inderdaan een brug en K een kristal.
Ik ga de tips proberen.
Thevel

Golden Member

Dit komt van de originele datasheet.
Probeer het eens met deze waarden, de schakeling is verder hetzelfde.
chuckie

Honourable Member

Ik zou eerst eens ontkoppelen, anders gaan de IC's een eigen leven leiden.
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
niels v.v

Special Member

Ik heb 2x 100nFjes geplaatst, toen kwam thevel met het schema, alleen een 330K ohm geplaatst, en voila hij werkt!
Weer eens bedankt!
Thevel

Golden Member

En de ingangen van de niet gebruikte flip flop zijn zwevend, ook niet echt lekker...
niels v.v

Special Member

Is het niet zo dat als de uitgangen ook zwevend zijn het niet uit maakt of de ingangen zweven? Het is toch zo dat het 2 aparte flip floppen zijn? Tenminste daar ging ik altijd van uit.
Thevel

Golden Member

Maar ze zitten wel allebei op de zelfde chip.
De niet gebruikte flip flop kan vreemde dingen gaan doen b.v oscilleren.
Daarom wordt er aangeraden niet gebruikte ingangen te definiëren.
Ingangen nooit laten zweven tenzij dit volgens de datasheet van de leverancier mag. Er kunnen idd de vreemdste zaken gebeuren met zwevende ingangen. Verder dient de voeding van een IC, zo kort mogelijk bij dat IC, ontkopeld te worden. Dus niet een condensator via lange printbanen aansluiten.
niels v.v

Special Member

Oke, ik had het bij de overige ic's allemaal wel gedaan, een 100nFje tussen de voetjes in, onder het ic.
Op 9 augustus 2008 14:04:14 schreef niels v.v:
Is het niet zo dat als de uitgangen ook zwevend zijn het niet uit maakt of de ingangen zweven? Het is toch zo dat het 2 aparte flip floppen zijn? Tenminste daar ging ik altijd van uit.
Daar heb je gelijk in. Tenslotte zou de andere flipflop er ook geen last van mogen hebben als de ene om geheel legitieme redenen een blok stond te produceren.
Toch doen we het liever niet. Het staat zo slordig..
Henry S.

Moderator

Op 9 augustus 2008 20:18:17 schreef Frederick E. Terman:
[...]Tenslotte zou de andere flipflop er ook geen last van mogen hebben als de ene om geheel legitieme redenen een blok stond te produceren.

Helaas gebeurt dat wel, via het substraat en de interne voeding.

Alle ongebruikte ingangen van een IC op een logisch nivo brengen.
Wie wat bewaart moet later veel weggooien. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding gebruiken?
niels v.v

Special Member

Jawel toch? zoals Henry S. zegt, moeten gewoon alle ingangen op lochisch nivo. Dat zijn ze als de flip-flop gebruikt wordt.
@Henry S. zegt dat, via het substraat en de interne voeding, de andere flipflop er last van heeft als de ene om legitieme redenen (dus bij normaal gebruik) een blok staat te produceren.
niels v.v

Special Member

Nouja, het werkt allemaal naar behoren dus ik ben tevreden.
Ik denk dat Henry je niet voor 100% begrepen heeft. Hij doelt op ongewenst gedrag van een niet-gebruikt deel van een IC en de koppeling via het substraat naar het andere deel. Omdat je niet weet wat het gaat doen, zou het kunnen dat er oscillaties ontstaan op tientallen megahertzen en dan doet je hele chip niets meer en hij wordt ook nog eens warm.
Elektronica: Fuzzcraft.com | Concertfoto's: Fuzzphoto.eu
Ik denk inderdaad dat dat is wat er bedoeld werd. Dat zou dan een andere situatie zijn.
Gewoon lekker hakken mag dus, gillen niet.. ook de buurman niet. Duidelijk (gelukkig ried ik ook al aan de boel niet los te laten hangen.).