Shock Media

Navigatie

Mag ik 3,24v. vervangen door 4,10v?

Forum > Algemene elektronica > Mag ik 3,24v. vervangen door 4,10v? << Vorige | 1 | 2 | 3
Naam Bericht
thevel
Golden Member

FF rekenen, dus 10m draad a 0,75 mm, dat is 0.23 Ohm.
De spanningsval bij 280 mA is dus 65 mV, klopt dus precies!
Ben gestopt als elektricien, kon niet meer tegen de spanning.
Jochem_S
Golden Member

Inderdaad, je spanningsval is verklaarbaar en op te lossen door het inkorten van de draden. Je zou nog kunnen overwegen een C te plaatsen aan de kant van de camera (bij batterijhouder), maar als je die flits toch al niet gebruikt is de resterende 0.07 volt echt geen enkel punt.

quote:
Op 21 augustus 2008 22:42:13 schreef Chassis 2B:
Rechtzetting spanningsval is 0,07v. en 0,18v.
Overigens kun je dat doen met het edit-knopje rechtsboven je eigen bericht, waarmee je voorkomt dat je 2 berichten van jezelf achter elkaar krijgt.
Chassis 2B

Hallo,

Ik heb eens gemeten hoeveel de flits bij het opladen nodig heeft en het gaat tot 830ma. Dus waarschijnlijk is de spanningsval van 0,18v. normaal.

Groetjes,
Marc.
Henry S.
Moderator

quote:

100 keer Hallo en de groeten lezen is verrekte irritant, stel je voor dat iedereen dat in elke post gaat doen!

Dus laat dat aub achterwege, een forum is geen email/nieuwsgroep.

En gebruik bij toevoegingen en wijzigingen de edit:
http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys
http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 22 augustus 2008 22:35:53]
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
Pietdepiet

R=U/I =>
U=R*I =>
U=0.23*0.830 =>
U=0.1909

Oftewel, je zou een spanningsval van 0.19V verwachten. Het klopt dus...
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 23 augustus 2008 10:06:58]
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Chassis 2B

Ik heb de schakeling gemaakt met een 7812(uit het hoofdstuk Schakelingen), aan de ingang een elko van 2200µF en aan de uitgang een condensator van 100nF.(geen keramische maar een gele in pvc).

Aan de uitgang krijg ik een spanning van 11,90 tot 11,91 volt belast en onbelast.

Is dit normaal of moet ik exact 12v. krijgen?

De adaptors die ik aan de ingang gebruik als test geven allemaal ongeveer 15 tot 16v. op de ingang doch de uitgangsspanning aan de 7812 blijft altijd 11,90 tot 11,91v.

Dit zou een afwijking zijn van iets minder dan 1%.
Jochem_S
Golden Member

Afwijking lijkt me niet gek, 1% is toch niet zo heel veel? Belangrijkste is dat je met en zonder belasting hetzelfde meet, en dat is hier het geval.

Overigens de 100nF wel VLAK bij de regelaar plaatsen, en persoonlijk zou ik ervoor kiezen om nog een 100nF vóór de regelaar te zetten ook (ook vlakbij). Verder bij grotere belastingen graag nog een (wat grotere) C aan de uitgang.

Heeft dit ook nog met hetzelfde project te maken trouwens?
[Bericht gewijzigd door Jochem_S op 3 september 2008 14:42:56]
Chassis 2B

Ik gebruik deze voeding voor 2 led lampjes met reflector(18 leds per lamp en 12v. per lamp).
Omdat ik in de toekomst nog 78xx ga gebruiken weet ik graag wat de mogelijkheden zijn om deze zo optimaal mogelijk te gebruiken.
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2 | 3