Ik heb een aantal jaren geleden van de woningbouw vereniging toestemming gekregen om een antenne op het dak van de flat te plaatsen.
De flat is 6 hoog en ik woon op de derde verdieping.
Om de coax kabels naar het dak te krijgen was een hele toer, is uit eindelijk via enkele buren gelukt.
Ik ben toen oerstom geweest om alleen maar twee kabels naar het dak te voeren, een voor twee en zeventig ( rondstraler ) en een voor HF.
Nu ben ik al een poosje aan het experimenteren met antennes, en zou ik graag een coax relais op het dak willen hebben om met verschillende antennes te kunnen experimenteren.
Is het mogelijk om 12 Volt DC over een van de coax kabels tevoeren zonder dat het invloed heeft op de SWR.
Ik heb met het volgende schemaatje wat experimenten gedaan, maar dan is de SWR alleen op een heel klein frequentie gebied acceptabel.

Dit experiment heb ik uitgetest op de kabel voor de HF antenne.
Op de kabel voor de twee meter en zeventig centimeter heb ik het nog niet getest.
Er moet natuurlijk wel vermogen over de kabel kunnen lopen, en dan met HF toch een 100 Watt en op VHF en UHF max 50 Watt.
Iemand enig idee of dit kan en zo ja hoe?
En het zou natuurlijk helemaal te gek zijn als er met wat intelligente elektronica meerdere coax relais zouden kunnen worden bediend.

Edit
Ik zie dat het schema niet echt duidelijk is, maar het het zijn twee condensatoren in serie met de kern van de kabel.
En de DC spanning wordt met twee spoelen achter de condensator op de kern gezet en ook weer afgetapt.
Edit2
Condensatoren 150 Nf 630 Volt en de spoel 15 Micro Henry 4 Amp.
Dit geeft als resultaat een redelijke SWR op 14 Mhz, en dan met name in het phone gebied.
Gemeten in SSB mode met full power.
[Bericht gewijzigd door pa3gws op 9 augustus 2008 20:51:22]