Shock Media

Navigatie

12 volt DC over coax

Forum > HF > 12 volt DC over coax
Naam Bericht
pa3gws

Beste CO,ers

Ik heb een aantal jaren geleden van de woningbouw vereniging toestemming gekregen om een antenne op het dak van de flat te plaatsen.
De flat is 6 hoog en ik woon op de derde verdieping.
Om de coax kabels naar het dak te krijgen was een hele toer, is uit eindelijk via enkele buren gelukt.
Ik ben toen oerstom geweest om alleen maar twee kabels naar het dak te voeren, een voor twee en zeventig ( rondstraler ) en een voor HF.
Nu ben ik al een poosje aan het experimenteren met antennes, en zou ik graag een coax relais op het dak willen hebben om met verschillende antennes te kunnen experimenteren.
Is het mogelijk om 12 Volt DC over een van de coax kabels tevoeren zonder dat het invloed heeft op de SWR.
Ik heb met het volgende schemaatje wat experimenten gedaan, maar dan is de SWR alleen op een heel klein frequentie gebied acceptabel.

Dit experiment heb ik uitgetest op de kabel voor de HF antenne.
Op de kabel voor de twee meter en zeventig centimeter heb ik het nog niet getest.
Er moet natuurlijk wel vermogen over de kabel kunnen lopen, en dan met HF toch een 100 Watt en op VHF en UHF max 50 Watt.
Iemand enig idee of dit kan en zo ja hoe?
En het zou natuurlijk helemaal te gek zijn als er met wat intelligente elektronica meerdere coax relais zouden kunnen worden bediend.
Edit
Ik zie dat het schema niet echt duidelijk is, maar het het zijn twee condensatoren in serie met de kern van de kabel.
En de DC spanning wordt met twee spoelen achter de condensator op de kern gezet en ook weer afgetapt.
Edit2
Condensatoren 150 Nf 630 Volt en de spoel 15 Micro Henry 4 Amp.
Dit geeft als resultaat een redelijke SWR op 14 Mhz, en dan met name in het phone gebied.
Gemeten in SSB mode met full power.
[Bericht gewijzigd door pa3gws op 9 augustus 2008 20:51:22]
Het radio virus is ongeneesbaar het steekt steeds weer de kop op
rbeckers

Spoelen zijn wat klein voor HF. Eerder in de buurt van 100uH of zoiets.
Ik heb ong. hetzelfde werkend gehad voor een onvangst antenne.
[Bericht gewijzigd door rbeckers op 9 augustus 2008 21:39:01]
Ibanez

Misschien handig om een BI stabiel relais te pakken. Dan hoef je niet continue 12 op je coax te hebben
http://www.kwartjevankokterug.nu/
Frederick E. Terman

Je zou zelfs spanning tussen de twee coaxbuitenmantels kunnen zetten. (moet wel minstens één van de antennes geïsoleerd opgesteld zijn).

Alle gekheid daargelaten. Met jouw schema zou het toch moeten lukken. Een spoel van 15 uH zou op 14 MHz toch al over de kiloohm reactantie moeten hebben.
Ik denk dan ook dat je last hebt van parasitaire capaciteit in de spoelwindingen. Dat zou ook die enorme frequentieafhankelijkheid (binnen één band!) verklaren. Als dat zo is, dan helpt een andere constructie misschien.

Gelijkspanning op coax wil nog wel eens corrosie in de hand werken. Een bistabiel relais is daarom een goed idee. Of je kunt met wisselspanning werken en die boven gelijkrichten. Net zoiets als de 22 kHz bij sattv voor de polarisatie.
Esoterist

Hier heb je nog een schema :http://www.ad5x.com/images/Articles/RemoteDC%20RevA.pdf
rbeckers

Ik had toen een balun achter de coax zitten. De antenne werd ook voor lagere frekwenties gebruikt. Ik weet nog dat het wel wat moeite gekost heeft om een spoel te hebben die zo min mogelijke invloed had op het signaal.
Ik zal dit weer eens gaan bouwen. Was best handig om via de coax wat te kunnen schakelen.
Staat nu op het lange To Do lijstje.
FullPower

Wellicht dat je voor 70cm een kleinere spoel of ferrietkraal in serie met de grotere spoel moet zetten. Die grote spoel heeft vrij veel paracitaire capaciteit, die de SWR op 2m en 70cm kan verpesten.

FullPower
De grootste moeilijkheden liggen daar waar we ze niet zoeken. [Goethe]
Videomodulator
Golden Member

Je kan wellicht eens kijken naar DiSEqC, daarbij wordt over de coax die de beelden tussen de sattelietschotel en de ontvanger aan de TV verzend een hele communicatie gedaan (14/18V DC, toon van 22kHz/0.7V superponeren op het signaal, of gaan moduleren met die toon van 22kHz/0,7V).
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
pa3gws

@Ibanez
Een bistabiel relais zou kunnen, maar de relais die ik heb zijn echte coax relais met N connectoren en een hele lage demping.
@FET
Het schema werkt ook wel maar alleen in een heel klein stukje van de 14 Mhz band, en ik wil natuurlijk meer.
Het schema van Esoterist ziet er ook niet verkeerd uit.
Moest ik maar eens een paar proefjes mee gaan doen.
En er staat alleen 12 Volt op de coax als er een experimentele antenne gebruikt wordt, ik gebruik normaal gesproken altijd de draad antenne.
Maar het experimenteren met antennes vind ik wel leuk, maar dan moet de te testen antenne wel op het dak staan en niet in de shack.
rbeckers

Ik heb wel eens overwogen om +12V of -12 V over de coax te sturen. Dan kun je 2 relais aansturen.
Coax relais zijn HF gezien beter dan gewone relais. Vooral voor 2m en 70cm zal dat uitmaken. Gezien het feit dat je op 14MHz al problemen hebt, verdenk ik toch de spoel.
Je kunt dit natuurlijk bijv. met een scoop testen.
pa3gws

Ik denk ook dat de spoel de boosdoener is.
Met de condensatoren heb ik uitgebreid experimenten gedaan, van heel laag tot heel hoog.
De waarde die ik daaruit gevonden heb is dus die 150 nf.
Met de spoel heb ik verder nog niets geprobeerd, maar ja je weet hoe het gaat je start een projectje op heb er dan even geen tijd meer voor.
En tot slot vind je na een poos weer terug en ga je weer verder stoeien.
Zal eens bij Barend Hendriksen kijken voor wat spoelen.
Ik zal de verdere bevindingen tegen die tijd wel posten.
Fantomaz
Golden Member

In de CAI wereld wordt dat regelmatig gedaan, maar dan wel met lagere vermogens (volgens mij).
Dat gaat tot ca 100dBuV...

Ik zou er toch op gokken een extra voedingskabel te trekken.
Losse veters hoeven geen probleem te zijn, zolang je stappen maar groter zijn dan de lengte ervan. Pas als je korte stappen móet nemen, gebeuren er ongelukken.
pa3gws

@Fantomaz
Zoals ik dat al heb aangegeven gaat hem dat helaas niet worden.
Fantomaz
Golden Member

Het was ook heel gemakkelijk gesuggereerd.

Het lijkt me een flink probleem om die hoge vermogens te filteren, waarbij je je impedantie gelijk wilt houden en tóch flinke filters moet hebben.
Een spoel zal niet de issue zijn, denk ik. Je zult wel geen hoge stromen doorsturen.
Alleen die spanning uitkoppelen uit je hoog vermogen signaal, zal een stuk pittiger zijn.

100 watt = 50dBmW (als ik het nog steeds goed heb begrepen, na de zomerstop) = 110dBuV.
Misschien dat het lukt met een ST800...
Die gebruiken wij in het CAInet.

Ik zal het morgen nog eens navragen bij een collega.
Die is wal aardig thuis in de zenderwereld en kan hier vast een beter antwoord op geven...

[Edit]
Sjips... Die dingen zijn natuurlijk wel 75Ω
Daar gaat je SWR
[Bericht gewijzigd door Fantomaz op 10 augustus 2008 23:41:08]
Losse veters hoeven geen probleem te zijn, zolang je stappen maar groter zijn dan de lengte ervan. Pas als je korte stappen móet nemen, gebeuren er ongelukken.
Frederick E. Terman

quote:
Op 10 augustus 2008 23:24:55 schreef Fantomaz:
100 watt = 50dBmW (als ik het nog steeds goed heb begrepen, na de zomerstop) = 110dBuV.
Misschien dat het lukt met een ST800
100 W in 50 ohm is 70.7V, dus 157dBμV, en
100 W in 75 ohm is 86.6V, dus bijna 159dBμV.
quote:
Sjips... Die dingen zijn natuurlijk wel 75Ω. Daar gaat je SWR
Tot 30 (of 50) MHz maakt dat op zich nog niet uit, zo'n kort stukje zou nauwelijks reflectie geven.
Maar ze zijn natuurlijk voor veel hogere frequenties bedoeld (vanaf 50, denk ik?), zodat juist het gelijkspannings-inkoppelnetwerk de slechte SWR zal veroorzaken.

Ik denk dat TS er met wat verschillende spoeltjes te onderzoeken wel uit komt.
DC2PCC

Het probleem met de spoelen is mogelijk het kernmateriaal, Als die spoelen als ontstoorspoelen bedoeld waren hebben ze een kermateriaal met (voor amateurs) slechte HF-eigenschappen. Een zelfgewikkelde luchtspoel (oude WC-rol met flink wat installatiedraad eromheen) kon daar wel eens beter presteren. Ook belangrijk is het feit dat als je antenne niet van zichzelf resonant is (vaak zo op lagere banden) dat die extra spoelen en condensatoren roet in het eten kunnen gooien wat de afstemming betreft.

Oplossingen waar dioden aan te pas moeten komen zijn slechts beperkt bruikbaar, vanwege de toch wel erg hoge HF-spanningen die bij voldoende HF-vermogen optreden. een 22kHz schakelsignaal zoals bij satelliet-installaties gebruikt wordt om tussen de LO's in de LNC om te schakelen is hier slechts met veel moeite te gebruiken.
Fantomaz
Golden Member

quote:
Op 11 augustus 2008 08:58:27 schreef Frederick E. Terman:
100 W in 50 ohm is 70.7V, dus 157dBμV, en
100 W in 75 ohm is 86.6V, dus bijna 159dBμV.

Ah... Inderdaad kan ik dat alleen meenemen bij een 75Ω belasting...
En de vermogens zoals zovaak besproken in HF fora mag ik dus niet zo beredeneren.
Leergierigheid is weer bevredigd.
quote:

Maar ze zijn natuurlijk voor veel hogere frequenties bedoeld (vanaf 50, denk ik?), zodat juist het gelijkspannings-inkoppelnetwerk de slechte SWR zal veroorzaken.

Ze zijn bedoeld voor het gehele CAInet, dus vanaf 5Mhz, hoewel het de signalen van boven de 20Mhz zijn die er met enig vermogen doorheen gaan.
De ST 860 heeft zelfs nog een filter die de 60+ en de 60- fequenties scheidt.
Zoeken in topic