Shock Media

Navigatie

toerental motor airco regelen

Forum > Algemene elektronica > toerental motor airco regelen
Naam Bericht
elektronica

Ik zou het toerental van de motor in onze airco willen regelen. (Hij zou trager moeten draaien dan de laagste snelheid.)
Het is een asynchrone motor en hij heeft geen koolborstels. De motor zit in een airco en heeft 5 aansluitingen. Op de print staat bij die aansluitingen: com, cap(acitator), low, medium, high.

Mag ik ook een diode in serie zetten met de low-aansluiting?
[Bericht gewijzigd door elektronica op 10 augustus 2008 18:34:33]
MGP

Een diode mag niet, dat zijn ac ventilatoren en werken dus alleen met wisselspanning.

Alles is op elkaar afgestemd om een goede werking te garanderen, dus zou ik ervan af blijven.

Als je het toch niet kunt laten, kun je een weerstand of condensator in serie plaatsen. Eerst met een variac controleren op welke spanning die ventilator nog vlotjes start.
Daarna berekenen hoe groot de weerstand/condensator moet zijn. Rekening houden met de aanloopstroom!

Bij de aankoop altijd controleren hoeveel decibels die airco minimum afgeeft, al even belangrijk als de rest.
Niets is zo ambetant als een lawaaierige airco.
Die mobiele airco's (uit één stuk) zijn het kopen niet waard, veel teveel lawaai, al zijn ze al veel verbeterd.
Evarist

Ik weet niet of je de compressor bedoelt of de ventilator. Als de compressor geen zgn. inverter is, blijf daar dan af. De snelheid van de ventilator zou ik ook niet zomaar vertragen, want de fabrikant heeft dat berekend. Alleen als je hem 's nachts gebruikt kan je een zgn. winterregeling inbouwen. Die meet de temperatuur en baseert daarop de snelheid.
Evarist is verslaafd aan elektronica
elektronica

De diode heb ik ondertussen geprobeerd met een andere motor: dat werkt inderdaad niet.

Ik wil de snelheid van de ventilator van de binnenunit regelen en dus niet van de compressor.
Evarist

Dat zou ik ook niet doen. Als er te weinig lucht doorstroomt kan de binnenunit dichtvriezen. De verdamper kan hiervan beschadigd raken.
Evarist is verslaafd aan elektronica
jongensenwetenschap

Iets of wat merkairco is wel beschermd tegen het dichtvriezen van de condensor. (de compressor wordt dan enige minuten stilgelegd)
Mama look-a-bobo
Simpleman

De meest eenvoudige manier is de spanning lager maken.
Als je dit doet wel de stroom en temperatuur van de motor in de gaten houden.

Ook kun je proberen of het met een lichtdimmer gaat. Wel even letten op de vermogens natuurlijk.

Toch is het vertragen van de binnen fan niet aan te raden. Hier moet ik Evarist gelijk geven. De fabrikant berekend de voor zijn systeem juiste snelheid.

De condensor motor verlagen is een not done aktie.
Het klopt wel dat deze normaliter is beveiligt toch raad ik niet aan op deze beveiligingen te vertrouwen.
Het is namelijk geen normale schakel voorwaarde. Dus vaak niet ontworpen/gemaakt op vele malen schakelen.
elektronica

Iedereen bedankt. Ik zal het eens met een lichtdimmer proberen (de motor is 0,015A)
Dirty Harry

ben je wel stek erkend?
Zoeken in topic