Shock Media

Navigatie

AM ontvanger bereik

Forum > HF > AM ontvanger bereik
Naam Bericht
PeterE

Hoi,

Ik heb een klein vraagje, heb een tijdje geleden een radio gesloopt op zoek naar een variabele condensator. Maar ik had alleen een afstemcondensator gevonden. De capaciteit daarvan was niet zo heel groot en het lukte toen niet heel goed om veel zenders te kunnen ontvangen. Variabele condensatoren (0-500pF) worden niet echt veel verkocht.

Nu is mijn vraag hoe ik het dan voor elkaar moet krijgen om een groot bereik van zenders te ontvangen. Gaat dat lukken met trimcondensatoren van 60-250pF? Want dat is zo'n beetje het grootste bereik van trimcondensatoren.

Alvast bedankt,

Peter
Hugo Welther
Moderator

Afstemcondensatoren zijn nog gewoon te koop, al wordt de spoeling wel dunner en de prijs navenand hoger.
Kijk eens bij Van Dijken:
http://www.vandijkenelektronica.nl/ rubriek trimmers/afstemC's.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
rbeckers

Het antwoord op de vraag hangt af van welke zenders of frekwentieband. Mischien de zenders in de middengolf, gezien de 500pF varco?
Behalve varco's, o.a. van van Dijken, bestaan er ook diodes die een variabele capaciteit vertonen bij een veranderende spanning. Deze kun je gebruiken inplaats van een varco.
Frederick E. Terman

Je schrijft "maar ik had alleen een afstemcondensator gevonden". Is die dan niet geschikt om af te stemmen?

Als de oorspronkelijke radio waar hij uit kwam het er mee kon doen, zal dat jou ook wel lukken.
Om over het middengolf gebied af te stemmen moet je een capaciteitsbereik halen van ongeveer 1 op 10. Dus als de maximum capaciteit bv. 360pF is (inclusief strooicapaciteiten van de spoel en overige bedrading), dan moet de minimum capaciteit ten hoogste 34pF zijn (inclusief strooicapaciteiten van de spoel en overige bedrading).
De spoel wordt gemaakt om samen met de condensator de juiste hoogste en laagste frequentie te geven.
DE OLDE

Ik heb hier nog enige tientallen 3 voudige afstemcond. (ik dacht iets van 350 of 500pF per sectie)liggen nieuw , heb ik in een gekke bui gekocht. Ik weet niet waar je woont, staat niet in je profiel.
Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Frederick E. Terman

Ik zie dat je hier al een tijdje mee aan het experimenteren bent. In een vorige thread heb ik je eens geschreven:
quote:
Met een lange antenne moet die echt niet meer rechtstreeks op de top van de kring. Zijn eigen capaciteit zou de frequentie te veel naar beneden trekken, en ook het afstembereik nog verminderen.

Je kunt 1) een koppelwikkeling maken, of 2) een aftakking, of 3) de antenne via een kleine condensator (10pF bijvoorbeeld, maar probeer maar eens wat) op de top van de kring aansluiten.
Misschien kun je daar toch eens naar kijken, want ik denk dat bij jou de extra capaciteiten te groot zijn, en zodoende het afstembereik verkleinen.
PeterE

Oke, bedankt ... wat zijn de extra capaciteiten? Hoe zorgt dat er voor dat het afstembereik wordt verkleind?

Ben een hele tijd niet bezig geweest met elektronica en nu pak ik m'n HF-projectje weer op .
Frederick E. Terman

Dat staat hierboven: van de spoel en overige bedrading, en van de antenne.

Stel je condensator loopt, van zichzelf, van 10 tot 340 pF.
Dat is een verhouding van 1 op 34. Heel mooi. Maar:
Als er 10 pF aan parallel staat, loopt het totaal van 20 tot 350 pF. Dat is maar 1 op 17.5.
Als er 60 pF aan parallel staat, loopt het totaal van 70 tot 400 pF. Dat is een verhouding van minder dan 6.

De verhouding Cmax/Cmin moet het kwadraat zijn van de verhouding fmax/fmin. Voor de middengolf (531 tot 1602 kHz ongeveer, en een beetje overlap) dus bijna 1 op 10.

De capaciteit van de spoel kun je niet zoveel aan doen. Die van de bedrading: draden kort houden.

En de antenne moet niet rechtstreeks aan de top van de kring aangesloten worden, maar
1) op een aftakking (bv. 1/4 van de totale spoel, van "aarde" af gerekend)
2) òf op een koppelspoeltje (enkele windingen over de afstemspoel heen gewikkeld)
3) òf via een kleine condensator (10 pF bijv.)
PeterE

Bedankt Frederick!

Betekent dat met een trimcondensator van 2-22pF je ook een groot bereik zou kunnen hebben?
Frederick E. Terman

Nee, in de praktijk niet. Je hebt altijd te maken met nu eenmaal altijd aanwezige capaciteiten van bedrading. Die onder de 10pF te krijgen is onmogelijk; 20 is in dit geval misschien te halen.
PeterE

Oke,

Ik heb het even proberen te berekenen, de capaciteiten van de bedrading weggelaten:

Xc = Xl
2 * pi * fres * L = 1 / (2 * pi * fres * C)
fres = 1 / (2 * pi * √ (L*C))

531 * 1000 = 1 / (2 * pi √ (L*C))

Als ik vervolgens met deze formule uitreken wat voor een inductie de spoel moet hebben wanneer C = 22pF dan kom ik uit op ongeveer 4µH

Vervolgens reken ik fres opnieuw uit met C = 2pF. Dan kom ik uit op 1761 kHz.

Is dit dan ongeveer het bereik als ik de capaciteiten van de bedrading, enz. weg zou laten?

Bedankt!
Frederick E. Terman

Bijna goed, alleen een factor 1000 fout
Met 22pF zou je resonantie op 531kHz hebben met een spoel van 4083μH.
Met 2pF zou deze spoel resoneren op 1761kHz inderdaad.
En 1761/531 = √11.

Maar 2pF is ongeveer de capaciteit van een stukje draad van 2cm. En de eigen capaciteit van de spoel is nog veel groter.
PeterE

Oja, haha ... perongeluk micro i.p.v milli
[Bericht gewijzigd door PeterE op 11 augustus 2008 21:39:21]
Zoeken in topic