| Naam |
Bericht |
Chevy49
|
quote: Op 12 augustus 2008 21:41:31 schreef Sine:
Jup, er blijft over die 1800 Ohm weerstand een paar volt achter.
Met een paar avondjes knutselen moet hie prima een nieuwe voeding plus ampje voor te maken zijn, 6v6-jes vind je op elke hoek van de straat, en enkele SE uitgangetjes voor een EL84 bijvoorbeeld komen op marktplaats regelmatig voorbij, ook voor een prijsje van niks want iedereen zoekt paartjes.
Kan je me effe wat meer uitleg geven over "enkele SE uitgangetjes voor een EL84". Is het niet simpeler om de 6V6GT te gebruiken?
quote: De speaker is een gevalletje apart, die heeft geen permanente magneet maar een veldspoel, die wikkeling rond de kern kun je vergeten, dat heeft geen enkele speaker meer tegenwoordig.
In de onderdelenlijst staat een optionele speaker met permanente magneet, die zou dan volgens de "service manual" het stroomverbruik van 6,7A terug brengen naar 5,5A. Dus dat kan enkel een voordeel zijn. Zo'n 6V autobatterij heeft het toch al moeilijk.
quote: Op 12 augustus 2008 22:15:41 schreef Hugo Welther:
Als je dan de originele maatvoering van de eindversterker + voeding kan achterhalen en wat mooie foto's, is het volledig na te bouwen zodat het ook nog op de originele plaats past in die chevvy.
Die speaker ga je inderdaad niet meer vinden, of het moet op een radio beurs zijn.
In de "service and shop manual" staan degelijke tekeningen hoe de unit eruit moet zien, zowel de bouw als ook de opstelling van de componenten. Dit laatste is niet erg belangrijk omdat er toch niet met de originele componente zal kunnen gewerkt worden. Of achteraf misschien toch? Als ik op deze manier de radio spelend krijg waag ik me er mischien aan om alles met "originele" onderdelen na te bouwen.
Kan ik onderstaand schematje gebruiken? Het is een samenvoegsel van het origineel en dat van Hugo Welther. Ook heb ik de aansluiting van de speaker aangepast voor een PM.

Hoe moet ik te werk gaan om de juiste hoogspanning te vinden? Hoe beinvloed ik deze spanning?
|
Hugo Welther
Moderator
|
De juiste spanning creëer je door met de waarde van R3 te experimenteren.
Maar of het nu 240V of 250V is maakt niet zo veel uit. Buizenradio's leven prima met 10% afwijking.
Ook zijn de spanningen in het schema gemeten met een 1000 ohm/V meter. Hiermee introduceer je automatisch een meetfout.
Als je nu in een orignele radio met een DVM van 10M ohm ingangsweerstand gaat meten zal je heel andere waarden zien.
Als je het zo nabouwd kan C25A vervallen. Die zit er al als mijn C7. De waarde van 20µF (C25B en C) ga je niet meer vinden, dit wordt of 22µF of 32µF.
4nF (C26) bestaat ook niet meer, dat wordt 3,9nF of 4,7nF. De rest van de onderdelen is geen probleem.
De uitgangsimpedantie van een 6V6 komt overeen met een EL84 (Ra=5k ohm in klasse A). Je kan dus een trafo voor die buis gebruiken. [Bericht gewijzigd door Hugo Welther op 13 augustus 2008 08:53:31]
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
|
Chevy49
|
Waar kan ik een bruikbare eindtrafo vinden? Ik heb al een tijdje op het net zitten zoeken maar geen resultaat. Of zal ik moeten wachten tot er op marktplaats eentje voorbij komt?
Kan ik de TRAFO 2X6V 2.3VA gebruiken als hoogspannings trafo?
Is er ook een onlineshop waar ik de andere onderdelen aan een redelijke prijs kan kopen?
Ik heb intussen ook een "recenter" schema gevonden waar de spanningen gemeten worden met een 20K Ohm worden gemeten dit geeft afwijkingen tussen 0 en 4%. En de bijde schema's laten 10% afwijking toe. [Bericht gewijzigd door Chevy49 op 14 augustus 2008 07:10:06]
|
Hugo Welther
Moderator
|
Als webshop kan je een bij Dick Best kijken. www.dickbest.nl
Een 2,3VA trafo is te klein. Er gaat primair redeljk wat stroom lopen. Een 12VA trafo of groter is een betere keuze.
Uitgaande van 100mA DC hoogspanning moet de trafo ±200mA AC kunnen leveren.
Vuistregels bij gelijkrichten en afvlakken:
V DC = V AC x 1,4 (onbelast)
I DC = I AC x 0,6
Met een grotere trafo kan deze dan ook wat makkelijker zijn warmte kwijt die door het choppen ontstaat. Het blijft een blokgolf wat je er in propt en trafo's zien liever een sinus.
Bij Dick Best staat een 2x 7.5V 2A trafo. Voordeel van de lagere primaire spanning is dat de spanning secundair dan niet zo hoog wordt.
Voor een uitgangstrafo zal je MP in de gaten moeten houden. Of bij RS-Components een universele trafo aanschaffen. Voor RS heb je een KvK nummer nodig.
Stuur mij anders een mailtje (zie profiel). Ik heb hier nog wel zo'n trafo ter overname liggen.
|
Chevy49
|
Ik heb intussen de onderdelen (en wat tijd) bij mekaar gevonden.
Ik heb eerst het voedings gedeelte gebouwd. Maar als in de afvlak elco C6 plaats valt de spanning van 290V terug tot 10 a 12 volt. De trafo begint dan ook een veel hoger zoemgeluid te maken. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? De trafo die ik gebruik is een 2x6 volt 36VA. De elco :HOOGSPANNING ELCO 350V 47µF.
quote:
|
Roland van Leusden
|
Is die elco nieuw ?
Echte hobbyisten gebruiken ARM of FPGA ook voor een knipperledje ...
|
Chevy49
|
quote:
ja alles nieuw? Zou ie stuk kunnen zijn?
|
Sine
Moderator
|
Met C7 wel op zijn plaats ?
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
Chevy49
|
Met C7 en R3 erin blijft de spanning 290 volt. Als ik de Elco's wissel blijft het probleem. Als ik een elco van 22uF plaats begint de spanning op 15 volt maar loopt dan in enkele seconden terug op naar 285 volt. De 22uF elco's waren ook opgenomen in het originele schema van de radiovoeding. Kan ik deze ook gebruiken? [Bericht gewijzigd door Chevy49 op 10 september 2008 12:24:18]
|
Chevy49
|
Het lijkt me nu dat de trafo van 36VA te licht is om de radio te voeden. Als ik geen lampen in de radio steek kruipt de spanning langzaam op maar met de minste belating valt de spaning naar 10 volt. waar vind ik een trafo die dat wel aankan? de 36va was de zwaarste die ze bij conrad kunnen leveren.
|
Hugo Welther
Moderator
|
De laadstroom van de elko gooit dus al roet in het eten waardoor de spanning inzakt. Dit had ik niet voorzien.
De 22µF elko's zijn ook bruikbaar.
quote: Als ik geen lampen in de radio steek kruipt de spanning langzaam op maar met de minste belating valt de spaning naar 10 volt.
Is dan de hoogspanning al aangesloten op het "tuner" deel van de radio? Waarmee voed je de omvormer en de radio.
|
Chevy49
|
Eesrt zonder tuner getest. (Zonder C6, als ik deze plaats krijg ik de HSP niet omhoog)
HSP 10V I 0.8A
Lamp uitgenomen
HSP 10V I 0.37A
na 40"
HSP 10V I 0.5A
na 1' 45"
HSP 270V I 0.5A
Als de spanning begint te stijgen daalt ook de frequentie van het zoemgeluid naar een zacht gebrom.
Als ik dan de lamp terug plaats blijft de HSP 270V.
ALs ik dan de tuner aangekoppel
HSP 265V I 2.3A
na 11" wordt er een bromgeluid hoorbaar via de speaker wat dan snel hoger wordt en in volume daalt. Samen hiermee daalt ook de HSP naar 10V en de stroom naar 2.1A. Na enkele seconden hoor je enkel nog de schakeling hoog zoemen.
De tuner alleen neemt 1,3A.
Als 'voeding' gebruik ik de 6V autobatterij waar alles achteraf op moet aangesloten worden.
De trafo zou toch meer stroom moeten kunnen verwerken dan die 0.37A die hij opneemt om de elco's te laden? [Bericht gewijzigd door Chevy49 op 11 september 2008 12:09:52]
|
murphy
|
quote: Op 10 september 2008 23:45:22 schreef Chevy49:
Het lijkt me nu dat de trafo van 36VA te licht is om de radio te voeden. Als ik geen lampen in de radio steek kruipt de spanning langzaam op maar met de minste belating valt de spaning naar 10 volt. waar vind ik een trafo die dat wel aankan? de 36va was de zwaarste die ze bij conrad kunnen leveren.
Die trafo lijkt me toch wel zwaar genoeg. Probeer eens de trafo te belasten met een gloeilamp van 25W ipv de gelijkrichter.
Ik heb ook eens een omvormer gemaakt maar wel voor 12V, de gebruikte trafo was een 30VA-type en dat gaat zonder problemen, er zitten wel enkele transistoren meer in maar het ding blijft dan ook stabiel zelfs bij een gloeilamp van 40 W, de spanning zakt dan wel wat maar hij blijft werken.
Misschien door enkele weerstanden aan te passen dat het ook op 6V werkt?
Schema: http://users.telenet.be/on6hn3/omvormer.png
|
Chevy49
|
Ga zo snel mogelijk eens proberen met die gloeilamp.
Het schema dat je voorstelt is wel wat complexer dan dat wat ik nu heb gebouwd. Ik hoop dan ook dat iemand de juiste aanpassingen kan voorstellen om het op 6V te kunnen gebruiken voor ik me eraan waag dit te bouwen.
Staat deze topic intussen niet in een verkeert deel van het forum? Misschien bij "High Voltage"? [Bericht gewijzigd door Chevy49 op 11 september 2008 23:00:56]
|
murphy
|
Hallo Chevy49 .... ik heb daarnet even een test gedaan en die omvormer blijft werken zelfs met 2 V ingangspanning. Bij 6V geeft hij onbelast 110V uit , als ik er een gloeilamp van 25W 220V op aansluit zakt de spanning naar 90V. Ik zal in het weekend eens kijken of ik een trafo liggen heb met 2 x 6V /220V dan zal ik die eens aan de schakeling hangen.
|
Chevy49
|
Ik heb intussen het schema van murphy eens wat grondigger bekeken. Het blijkt eenvoudigger dan het eerst leek, maar welke hFE classe moeten de BC547 transistoren hebben? Ze zijn te krijgen in 3 uitvoeringen?
En wat is de functie van de 5k potentiometer?
|
murphy
|
Hallo Chevy ... ik heb een trafootje gevonden van 220V / 2x6 V 1,8A en dat op de schakeling aangesloten, achter de trafo heb ik een bruggelijkrichter gezet (4 x 1N4007) en dat afgevlakt met 50 uF. De weerstanden van 100 Ohm die aan de basis van de TIP3055 hangen heb ik verlaagd tot 47 Ohm. De resultaten zijn bij 6V ingangspanning: over de afvlakelko 200 V onbelast en indien ik belast met 80 mA zakt de spanning tot 150 V. Ik denk dat dat zakken van de spanning vooral te maken heeft met mijn trafootje dat eigenlijk een beetje te klein is. Ik vermoed dat het bij uw exemplaar minder spanningsval zal teweeg brengen. De trimpotmeter in de schakeling is om de frequentie mee in te stellen. De transistoren bij mij zijn BC547B, de drivertransistoren zijn 2N3053, waarschijnlijk omdat ik destijds de 2N1613 niet bij de hand had.
|
Chevy49
|
Bedankt murphy,
kan ik ervanuitgaan dat mijn trafo 6A aan de 6V zijde moet kunnen verweken? Omdat dit een 36VA model is.
Blijft bij jou schakeling de ingangsspanning aan de trafo 6V? Bij mijn schakeling start de spanning op 3.2V ac en loopt dan langzaam op naar 6.2V. Bij belasting zakt ook de 6.2 volt terug naar 3V. De ingangsspanning dc blijft natuurlijk 6V van de batterij.
Op de datasheets van de trasistoren vind ik dat de transistor: 2N3053 een emitter-base spanning van 5V heeft, de 2N1613 heeft een emitter-base spanning van 7V. Kan ik hieruit opmaken dat in dan beter ook de 2N3053 Gebruik?
|
murphy
|
Hallo Chevy .... ik heb net eens gemeten en ik meet dus over de volledige primaire winding 12V (2 x 6) onbelast en met belasting zakt de spanning naar 11V.
Ik heb er geen idee van of die 2N1613 beter of slechter zou zijn, ik heb gewoon die 2N3053 gebruikt omdat ik die hier in voorraad had.
|
free_electron
|
toevallig staat in de nuts & volts van september een gans artikel over omvormers voor dergelijke toepassingen ( inclusief schemas )
Professioneel ElectronenTemmer - 8 April 08 : 7.355.303
|
Chevy49
|
Bedankt murphy, klinkt goed. Lijkt me interessant om deze schakeling toch te overwegen.
quote:
Bedoel je het amerikaanse blad: nuts & volts?
Kan ik meebrengen als ik volgende week toch in The States ben.
|