Shock Media

Navigatie

Thévenin opgaven oplossen

Forum > Schoolvragen > Thévenin opgaven oplossen
Naam Bericht
Frederik.89

Hallo,
Ik ben al een tijd aant het zoeken naar de oplossing voor deze opgave maar het is tervergeefs.
Ik kom er met de thevenin methode er niet naar uit.
Andere technieken kan ik wel toepassen maar het MOET de thevenin zijn.
Kan iemand helpen hoe ik de oefening moet oplossen?

Alvast bedankt,
Frederik.
Frederick E. Terman

Je kunt R even weglaten, en de punten A en B eerst open laten, en dan eens kortsluiten.

Nu heb je een Thevenin equivalent waarop je vervolgens R weer kunt aansluiten.
Frederik.89

Waar zit mijn fout?
En hoe moet ik nu verder voor I en R te vinden?
DC2PCC

1) Hoeveel stroom loopt er van A naar B als je een kortsluiting hebt ?
2) Hoeveel spanning staat er tussen A en B als je tussen A en B niets aansluit ?

Met de antwoorden op deze vragen kun je de opgave oplossen, als je zelf nog 2 stappen doet.
tomtom32

niet?
[Bericht gewijzigd door tomtom32 op 11 augustus 2008 19:06:15]
big bang

Ziet er goed uit. Je kan het nog iets anders oplossen nl. eerst ook je theveninspanning bepalen (d.i. de open klemspanning) en daarna vanuit punten A en B in het circuit kijken en zien welke inwendige weerstand dat circuit heeft die A en B voedden, je zal zien dat de inwendige weerstand de parallelschakeling is van die 100Ω en die 330Ω dus 76.76Ω (spanningsbronnen hebben een inwendige weerstand = 0Ω )

Dan teken je je theveninbron in serie met he theveninweerstand en teken daar je A-B belasting aan, en reken uit.

- - big bang - -
[Bericht gewijzigd door big bang op 11 augustus 2008 19:58:49]
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
Frederik.89

Bedankt voor jullie reacties x
karatekid

ik wilde iets zeggen maar ik zie het al staan.
nvm

mvg
[Bericht gewijzigd door karatekid op 11 augustus 2008 20:27:53]
Red een boom, eet een bever
Frederik.89

Klopt deze ook (**andere opgave**)?

Mvg
big bang

Nee, fout. Je kan zelf al zien, aan het feit van een theveninspanning van 143.933V, die is groter dan de voedingsspanning van het circuit. Dat kan dus niet.
Je theveninspanning moet je meten tussen A en B waar je je belasting van 12Ω eruit gekiepert hebt.

Je berekent ook de stroom I, die je Ikort noemt, maar dat is niet de kortsluitstroom tussen A en B, je hebt de stroom berekend die de bron levert.

Dus begin eens opniew, kijk welke spanning je hebt tussen A en B als die 12Ω eruit is. Tip: het is de som van de spanning over de 8Ω en de 10Ω. Je zal dus deelstromen moeten uitrekenen. Die deelstromen veroorzaken spanningsvallen over 8Ω en 10Ω, tel die spanningen bij elkaar en je hebt de spanning tussen A en B, de theveninspanning.

Dan zijn er 2 manieren om Rthevenin te berekenen: de eerste manier is via kortsluiting A en B:
welke stroom krijg je dan? Is uit te rekenen maar in dit geval wel een beetje werk, maar het kan, uit die stroom en de theveninspanning haal je Rthevenin

Of de andere methode: kijk vanin punt A in de schakeling en zie welke weerstand je ziet naar B, spanningsbronnen hebben een inwendige weerstand van 0Ω kan je dus kortsluiten. We zien dan een 10Ω serieweerstand met daarachter een 16Ω en een 8Ω in parallel; en dat alles nog eens in parallel met een 24Ω die ook tussen A en B staat. Das dan Rthevenin.

De rest kan je dan verder uitwerken.

- - big bang - -
Frederick E. Terman

Bovendien is er met deze weerstandswaarden iets bijzonders aan de hand, waardoor het hele geval heel simpel en uit het hoofd is op te lossen.
big bang

Heel juist F.E.T., kan idd ook anders (Wheatstonetje? ), maar als het echt moet met Thevenin zoals het in zijn eerste post schreef kan dat ook. Maar Thevenin is in dit geval veel omslachtiger, Wheatstone is de truuk.

- - big bang - -
Zoeken in topic