Shock Media

Navigatie

Paar high-power leds zuinig voeden

Forum > Algemene elektronica > Paar high-power leds zuinig voeden
Naam Bericht
Babylon

Hallo mensen!

Ik wil een meerkleuren lamp maken met high power leds. Deze moet zo zuinig mogelijk worden, maar ook goed betaalbaar. Er komen geen leds in serie, dus een voeding van 5V is goed genoeg.

Als voeding zat ik te denken aan een step-down voltage regulator. Het probleem hiermee is uiteraard dat leds op stroom gestuurd worden. De makkelijke oplossing is een weerstand in serie met de led, maar (1) per led heb je een andere weerstandswaarde nodig en (2) je verstookt energie.

Punt 1 is nog wel goed op te lossen met een of andere simpele transistor stroomregeling met zener, maar nog steeds wordt er aardig wat warmte verstookt. Iets zoals dit:

Bron: Wikipedia

Heeft iemand hier een idee hoe (en of) het wat zuiniger en toch goed betaalbaar kan?

Alvast bedankt voor het meedenken!
[Bericht gewijzigd door Babylon op 12 augustus 2008 00:13:05]
Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!
Tommyboy

Als je je LEDs zuinig wilt voeden, moet je aan de slag met een schakelende stroombron. Ik zou gewoon voor een lineaire stroombron gaan, rondom een LM317, scheelt heel veel tijd, geld, en gevloek. Schakelende voedingen kunnen namelijk krengen zijn om aan de praat te krijgen.

Trouwens: Ik ben bang dat je schakelende stroombron het er niet mee eens zal zijn als je hem gaat PWMmen, zowel aan de input als aan de output...
[Bericht gewijzigd door Tommyboy op 12 augustus 2008 00:29:59]
"Error: To many errors" aldus ModelSim. -- Interesse in de Elex DVD of Elektuur 1990-1999 DVD voor een leuke prijs? Mail me!
nijhuisr

over hoeveel leds gaat het?

20mA is wel de max voor een normale HB 5mm led.
Tommyboy

20mA per LED? Je hebt ook de flux LEDs, die wel 50 a 75mA lusten, je hebt de Luxeon K2 LEDs welke enkele 100mA's lusten, en andere hoogvermogensLEDs die tot 1A slikken.
"Error: To many errors" aldus ModelSim. -- Interesse in de Elex DVD of Elektuur 1990-1999 DVD voor een leuke prijs? Mail me!
Babylon

Bedankt voor jullie reacties.

Over de schakelende stroombron: Je hebt wel speciale schakelende stroombronnen die gePWMed kunnen worden, echter heb ik er dan voor elke ledkleur een nodig en dat loopt in de kosten. Het zou ideaal zijn, dat weet ik. Misschien doe ik deze optie nog wel, maar ik hoop voorlopig op een soort tussenweg door 1 schakelende spanningsbron te gebruiken voor alle leds.

LM317 heeft ook een volt of 3 nodig om z'n werk te doen, dan is een volgens mij het transistorcircuit wat ik postte nog zuiniger. Daar is de spanning die je 'overhebt' de zenerspanning; stel 2,4 volt ofzo.

nijhuisr, het gaat om 4 of 5 leds. En wel het 50 voudige van 20mA; het zijn high power leds zoals Tommyboy zegt.

Voor een 20mA zou ik 't niet zo'n probleem vinden om een serieweerstand te gebruiken Je verliest dan een paar miliwatt.

Groeten
2N3055

Ik heb gisteren net met de AMC7135 zitten spelen, een 350mA stroombron voor 1W leds.
Gekocht bij Niels, 5 voor 2,50; http://samenkopen.net/action_product/18492/696911
Voedingsspanning 2,7-6V, je kunt er 2 parallel zetten voor 3W leds.
Als je de VDD pin aan je MCU hangt kunt je hem direct dimmen met pwm.
Erg leuk chipie, neemt erg weinig ruimte in en simple in gebruik.
RGB dimmer kost je nu slechts 1x MCU 3x AMC7135.
www.evertdekker.com
Tommyboy

Bij Maxim hebben ze idd schakelende driver ICs met PWM input. Je kan hiervan een aantal gratis samples bestellen (en ja, die zijn echt gratis). Let echter wel goed op de behuizing waarin je ze besteld, sommige maten zijn zwaar a-relaxed om zelf te solderen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de volgende twee: www.maxim-ic.com/MAX16812 en www.maxim-ic.com/MAX16821
smsmonster

QFN is niet betrouwbaar met de hand te solderen.

[never mind, opmerking over stroomsturing verkeerd gelezen]
[Bericht gewijzigd door smsmonster op 12 augustus 2008 01:14:16]
Henry S.
Moderator

quote:
Op 12 augustus 2008 00:35:01 schreef Tommyboy:
20mA per LED? Je hebt ook de flux LEDs, die wel 50 a 75mA lusten, je hebt de Luxeon K2 LEDs welke enkele 100mA's lusten, en andere hoogvermogensLEDs die tot 1A slikken.

quote:
Op 12 augustus 2008 00:32:39 schreef nijhuisr:
20mA is wel de max voor een normale HB 5mm led.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
Babylon

2N3055, dat is een mooi ICtje. Helaas heb ik wat meer amps nodig voor m'n Leds.
Ben_

Je kunt evt ook zelf een stroombron maken met 2 transistors per kleur. Ik heb redelijk goede ervaringen met een opzet als http://www.delabs-circuits.com/png_circuits/discreet_circuit...source.png

Je hebt tenminste 1 volt drop nodig wil het goed werken, maar dat komt met 5 volt waarschijnlijk nog wel uit (ff kijken naar de spanning van mn je blauwe leds).

Let wel: die 4k7 weerstand moet kleiner als je grotere stromen wilt verwerken. Afhankelijk van de Hfe van de transistor zou ik denken in de orde van 330 ohm voor stromen tot ca 1 amp.
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
Babylon

Bedankt, ziet er wel goed uit.

Ik zal er nog eens over nadenken.
[Bericht gewijzigd door Babylon op 13 augustus 2008 01:21:36]
jensdc

ik heb leds gekocht waarover 3.5V staat dus dan is het verlies zowizo al minder ik heb deze in mijn zaklamp gestoken waar een batterij van 4.5V in zit maar deze zakt 1V bij het aansluiten van een verbruiker ideaal dus geen weerstand en dergelijk nodig. de led verbruikt wel 350mA maar dat is nog altijd 100mA minder dan het gewone lampje en de led is veeel straver namelijk 139 200mcd
Ben_

Met batterijen is 'direct drive' soms wel te doen, al is het verre van optimaal.

Maar als het vanaf een degelijke 5 volt moet heb je gewoon een stroombron nodig... zo'n opzet met 2 transistors is dan ideaal, zeker icm PWM.
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
Babylon

Eigenlijk kan het denk ik toch niet anders dan een schakelende stroombron per led heb ik zo het idee, want bij 5V 4Ampere eruit halen kost je anders sowieso 20 watt.

Voordeel van de dubbele transistor schakeling is wel dat deze op alle voedingsspanningen werkt en voor alle leds hetzelfde is. (Geen verschillende weerstandswaarden)

Misschien is er nog een genie die er anders over denkt.
Zoeken in topic